Yıl: 2010 Cilt: 2010 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 321 - 332 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları

Öz:
Yapılan araştırmalar matematik öğretmenlerinin inançlarının öğretim uygulamalarını etkileyen önemli faktörlerden biri olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmalarda çelişkili bulgular ortaya çıkmıştır. Bazı araştırma sonuçları öğretmenlerin inanç ve uygulamalarının uyumlu olduğunu belirtirken, bazıları ise bu ikisinin uyumdan uzak olduğunu ortaya koymaktadır. Bu araştırmanın amacı 3 ilköğretim matematik öğretmeninin matematiksel inançları ve öğretim uygulamaları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Öğretmenlerin inanç ve uygulamaları farklı veri toplama teknikleri ile incelenmiştir. Her öğretmenin öğretimi 6 ders saati gözlendikten sonra, öğretmenlerle birebir görüşme yapılmış ve görüşmelerin sonunda bir inanç ölçeği uygulanmıştır. Öğretmenlerin matematiksel inançları ile öğretim uygulamaları ayrı ayrı incelendikten sonra, ikisi arasındaki uyuma bakılmıştır. Bulgular, öğretmenlerin matematiksel inançları ile uygulamaları arasında bazı tutarsızlıkların olduğunu ortaya çıkarmıştır. Üç öğretmen de geleneksel öğretim sergilemiş, fakat düşüncelerinde farklı yönelimler göstermişlerdir. Ayrıca, bulgular öğretmenlerin uygulamalarında yeni diye nitelendirdikleri öğrenci merkezli inançlar ile eski olarak nitelendirdikleri geleneksel inançlar arasında sıkıştıklarını göstermiştir.
Anahtar Kelime: matematik öğretmenleri inançlar matematik eğitimi temel eğitim

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Tension between old and new: Mathematics teachers' beliefs and practices

Öz:
Research studies showed that teachers’ beliefs are important factors influencing their teaching practices. While some of these studies showed that there was a consistency between teachers’ beliefs and practices, others found that there were inconsistencies. The purpose of this study is to investigate the relationship between mathematical beliefs and teaching practices of elementary mathematics teachers. The mathematical beliefs and teaching practices of 3 elementary mathematics teachers were investigated using different data collection techniques. After observing each teacher’s teaching for 6 hours, semi-structured interviews were conducted. During interviews, teachers were asked to complete a belief scale. After analyzing teachers’ beliefs and practices, the consistencies among them were investigated. Results showed that there were inconsistencies among the teachers’ beliefs and practices. All teachers taught in a traditional manner, but they portrayed different beliefs. In addition, it was found that teachers were stuck in between traditional and new way of teaching.
Anahtar Kelime: mathematics teachers beliefs mathematics education elementary education

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Australian Association of Mathematics Teacher (2002). Standards for excellence in teaching mathematics in Australian schools. Retrieved August 7, 2009 from http://www.aamt.edu.au/standards/.
  • Ball, D.L. (1990). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. The Elementary School Journal, 90(4), 449–466.
  • Barlow, A. T., & Cates, J. M. (2006). The impact of problem posing on elemantary teachers’ beliefs about mathematics and mathematics teaching. School Science and Mathematics, 106(2), 64-73.
  • Beswick, K. (2005). The beliefs/practice connection in broadly defined contexts, Mathematics Education Research Journal, 17(2), 39–68.
  • Borko, H., Eisenhart, M., Brown, C., Underhill, R., Jones, D. & Agard, P. C. (1992). Learning to teach hard mathematics: Do novices and their instructors give up too easily? Journal for Research in Mathematics Education, 23(3), 194–222.
  • Christou, C., Eliophotou-Menon, M., & Philippou, G. (2004). Teachers’ concerns regarding the adoption of a new mathematics curriculum: An application of CBAM. Educational Studies in Mathematics, 57, 157–176.
  • Cooney, T. A. (1985). Beginning teacher’s view of problem solving. Journal for Research in Mathematics Education, 16(5), 324-336.
  • Crawford, A.R., Chamblee, G.E., & Rowlett, R. J. (1998). Assessing concerns of algebra teachers during a curriculum reform: A constructivist approach, Journal of In-service Education, 24, 317–327.
  • Crespo, S. (2003). Learning to pose mathematical problems: Exploring changes in pre-service teachers’ practices. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 243-270.
  • Çakıroğlu, E. & Çakıroğlu, J. (2003). Reflections on teacher education in Turkey. European Journal of Teacher Education, 26(2), 253-264.
  • Gooya, Z. (2007). Mathematics teachers’ beliefs about a new reform in high school geometry in Iran. Educational Studies in Mathematics, 65, 331-347.
  • Handal, B. (2003). Teachers’ mathematical beliefs: A review. The Mathematics Educator. 13(2), 47-58.
  • Kaplan, R. G. (1991). Teacher beliefs and practices: A square peg in a square hole. Proceedings of the Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Blacksburg, VA.
  • Kayan, F. (2007). A study on preservice elementary mathematics teachers’ mathematical problem solving beliefs. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kılcan, S. (2006). İlköğretim matematik öğretmenlerinin kavramsal bilgileri: Kesirlerle bölme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant Izzet Baysal University.
  • Manouchehri, A., & Goodman, T. (2000). Implementing mathematics reform: The challenge within, Educational Studies in Mathematics, 42, 1–34.
  • National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics, NCTM, Virginia, VA.
  • National Council of Teachers of Mathematics (1991). Professional standards for teaching mathematics, NCTM, Virginia, VA.
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Curriculum and evaluation standards for school mathematics, NCTM, Virginia, VA.
  • Nelson, B. (1997). Learning about teacher change in the context of mathematics reform: Where have we come from? In E. Fennema and B. Nelson (eds.), Mathematics Teachers in Transition (pp. 3–18), Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Publishers, New Jersey.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct, Review of Educational Research, Vol. 62, No. 3., pp. 307-332.
  • Raymond, A. M. (1997). Inconsistency between a beginning elementary school teacher's mathematics beliefs and teaching practice. Journal for Research in Mathematics Education, 28(5), 550- 576
  • Spangler, D. A. (1992). Assessing students' beliefs about mathematics. The Mathematics Educator. 3(1), 19-25.
  • Thompson, A. G. (1984). The relationship of teachers' conceptions of mathematics and mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics, 15(2), 105-127
  • Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 127-146), New York: Macmillian.
  • Tirosh, D. (2000). Enhancing prospective teachers’ knowledge of children’s conceptions: The case of division of fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 31(1), 5-25.
  • Toluk-Uçar, Z. (2009). Developing preservice teachers understanding of fractions through problem posing. Teaching and Taecher Education, 25(1), 166-175.
  • Wang, J., & Odell S. J. (2002). Mentored learning to teach according to standards-based reform: a critical review. Review of Educational Research, 72(3), 481-546
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştirma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA TOLUK UÇAR Z, DEMİRSOY N (2010). Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. , 321 - 332.
Chicago TOLUK UÇAR ZÜLBİYE,DEMİRSOY Nur Hilal Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. (2010): 321 - 332.
MLA TOLUK UÇAR ZÜLBİYE,DEMİRSOY Nur Hilal Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. , 2010, ss.321 - 332.
AMA TOLUK UÇAR Z,DEMİRSOY N Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. . 2010; 321 - 332.
Vancouver TOLUK UÇAR Z,DEMİRSOY N Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. . 2010; 321 - 332.
IEEE TOLUK UÇAR Z,DEMİRSOY N "Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları." , ss.321 - 332, 2010.
ISNAD TOLUK UÇAR, ZÜLBİYE - DEMİRSOY, Nur Hilal. "Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları". (2010), 321-332.
APA TOLUK UÇAR Z, DEMİRSOY N (2010). Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010(39), 321 - 332.
Chicago TOLUK UÇAR ZÜLBİYE,DEMİRSOY Nur Hilal Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010, no.39 (2010): 321 - 332.
MLA TOLUK UÇAR ZÜLBİYE,DEMİRSOY Nur Hilal Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2010, no.39, 2010, ss.321 - 332.
AMA TOLUK UÇAR Z,DEMİRSOY N Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(39): 321 - 332.
Vancouver TOLUK UÇAR Z,DEMİRSOY N Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(39): 321 - 332.
IEEE TOLUK UÇAR Z,DEMİRSOY N "Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010, ss.321 - 332, 2010.
ISNAD TOLUK UÇAR, ZÜLBİYE - DEMİRSOY, Nur Hilal. "Eski-yeni ikilemi: Matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010/39 (2010), 321-332.