Yıl: 2010 Cilt: 2010 Sayı: 39 Sayfa Aralığı: 383 - 393 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri

Öz:
Bu araştırmada KKTC Atatürk Öğretmen Akademisi’nde okuyan öğretmen adayları ile Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü’nde okuyan öğretmen adaylarının düşünme stilleri kültür değişkeni açısından incelenmiştir. Araştırma, Akademi’de okuyan 102 kız ve 44 erkek; Türkçe Öğretmenliği’nde okuyan 41 kız ve 74 erkek öğrenciden toplanan veriler üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada Sternberg ve Wagner (1992) tarafından geliştirilen “Düşünme Stilleri Envanteri” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular, öğretmen adaylarının düşünme stillerinin kültüre göre, anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermektedir. Türkçe Öğretmenliği Bölümünde okuyan öğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine güre “içe dönük” düşünme alt boyutunda erkekler lehine anlamlı şekilde farklılık gösterdiği, Öğretmen Akademisinde okuyan öğretmen adaylarında ise “tutucu” düşünme alt boyutunda erkekler lehine anlamlı şekilde farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının farklı düşünme stillerine sahip oldukları bulunmuştur.
Anahtar Kelime: düşünme stilleri biçem düşünme kültür

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Thinking styles of candidate teachers who come from different cultures

Öz:
The relationship between culture variable and thinking styles of candidate teachers who study at TRNC Atatürk Teachers Academy and who study at Cyprus International University, Education Faculty, Turkish Language Teaching Department is analyzed in this research. The research held on the data that were collected from 102 female and 44 male students who study at the Academy and 41 female and 74 male students who study in Turkish Language Teaching. “Thinking Styles Inventory developed by Sternberg ve Wagner (1992)” was used in the research. Findings, as a result of the research, show that thinking styles of the candidate teachers differentiates meaningfully in terms of culture. It was determined that candidate teachers who study in Turkish Language Teaching show meaningful differentiation in favor of males in the “introvert” sub-dimension according to gender variable; and it was also determined that candidate teachers who study in the Academy show meaningful differentiation in favor of males in the “conservative” sub-dimension according to gender variable. It was found that the teacher candidates who come from different cultures have different thinking styles.
Anahtar Kelime: culture thinking styles style thinking

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Cohen, A., K. (1955), Delinquent Boys, New York: Free press.
  • Arkonaç, S. (1998). Psikoloji: zihin süreçleri bilimi (Genişletilmiş 2. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınevi.
  • Başol, G. ve Türkoğlu, E. (2009). Sınıf öğretmeni adaylarının düşünme stilleri ile kontrol odağı durumları arasındaki ilişki. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 732-757.
  • Buluş, M. (2006). Assessment of Thinking Styles Inventory, academic achievement and student teachers’characteristics. Eğitim ve Bilim, 31(139), 35-48.
  • Richard A. C.. & Lloyd E O. (1960). Delinquency and opportunity : a theory of delinguent gangs glencoe III. London: Free Pres.
  • Çubukçu, Z. (2004). Ögretmen adaylarının düsünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5 (2), 87-106.
  • Çubukçu, Z. (2005). Öğretmen Adaylarının düşünme stillerinin öğrenme biçimlerini tercih etmelerindeki etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 30(324), 22-31.
  • Duru, E. (2004). Düşünme stilleri: kavramsal ve kuramsal çerçeve. Eğitim Araştırmaları, (14), 171-186.
  • Ellis, H.C. & Hunt, R.R (1993). Fundamentals of cognitive psychology. Oxford: Brown and Benchmark.
  • Emir, S. (2009) Düşünme stillerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. 1. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırkaları Kongresi. 1-3 Mayıs, Çanakkale / Türkiye.
  • Ergür, O. E. (1998). HacettepeÜüniversitesi dört yıllık lisans programlarındaki öğrenci ve öğretim üyelerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması.Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal BilimlerEnstitüsü, Ankara.
  • Fer, S., "OECD Eğitim göstergelerinin gelecekteki Türkiye eğitim politikalarına yansımaları", Eğitim Yönetimi Dergisi, 6 ( 21), 97-109 (2000).
  • Fer, S. (2005). Düsünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalısması. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri. 5(1), 31-68.
  • Fowler, P.(2002). Learning styles of radiographers. The College of Radiographers,8: 3-11.
  • Grigorenko, E.L.& Sternberg, R.J. (1997). Styles of thinking abilities and academic performance. Exceptional Children, 63 (3), 295-312.
  • Kılıç, E. (2002). Baskın ögrenme stilinin ögrenme etkinlikleri tercihi ve akademik basarıya etkisi. Egitim Bilimleri ve Uygulama, 1 (1): 1-15
  • Kılıç, E. ve Karadeniz, S. (2004). Cinsiyet ve ögrenme stilinin gezinme stratejisi ve basarıya etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 24(3):129-146.
  • Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall, Inc., Engle wood Cliffs.
  • Loo, R. (2002). A Meta-Analytic examination of kolb’s learning styles preferences among business majors. Journal of Education for Business, 77(5): 252-256.
  • Özden, Yüksel (1997). Öğrenme ve öğretme,. Ankara: PegemA Yayınları, Önder Matbaacılık,
  • Sternberg, R.J. (1997). Thinking styles. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R.J. (1988).Mental self-government: A theory of intellectual styles and their development. Human Development, 31, 197–224.
  • Sternberg, R. J. (1994). Thinking styles: Theory and assessment at the interface between intelligence and personality, in: R. J.
  • Sternberg and P. Ruzgıs (Eds) Intelligence and Personality, 169-187. New York: Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J. (2009).(Esin Güngör, Çev.) Düşünme Stilleri. İstanbul: Redhouse Eğitim Kitapları.
  • Sternberg, R.J., & Grigorenko, E.L. (1997). Are Cognitive styles still in style. American Psychologist, 52, 700-712.
  • Sternberg, R. J. & Wagner, R. K. (1992). Thinking Styles Inventory, Unpublished Test. Yale University.
  • Sternberg R.J. & Zhang L.F., 2005). A threefold model of intellectual styles, Educational Psychology Review, 17 (1) pp. 1– 53.
  • Sünbül, A. M. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve BilimDergisi, 29, 132, 25-42.
  • Witkin, H.A. (1962). Psychological differentiotions; studies of development. New York:Wiley.
  • Yıldızlar, M. (2009). “Öğretmen adaylarının düşünme stilleri –UKÜ örneği” Yayınlanmamış Araştırma Raporu. Lefkoşa.
  • Yoon, S. H. (2000). Using learning style and goal accomplishment style to predictacademic achievement in middle school geography students in korea.Dissertation Abstracts International, 61 (05), 1735, (UMT No: 9974495).
  • Zhang, L-F. & Sternberg, R.J. (2000). Are Learning Approaches and Thinking Styles Related? The Journal of Psychology, 134(5):469-89.
  • Zhang, L. F. & Sternberg, R. J. (2002). Thinking styles and teacher characteristics. International Journal of Psychology, 37 (1) 3-12.
  • Zhang, L.F. (2001). Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self-rated abilities? The Journal of Psychology, 135(6), 621-637.
  • Zhang, L.F. (2002). Thinking styles: their relationships with modes of thinking and academic performance. Educational Psychology, 22(3), 331-348.
  • Zhang, L. F. (1999). Further cross-cultural validation of the theory of mental self-goverment. The Journal of Psycholog Interdisciplinary and Applied, 133 2, 165-181.
  • Zhang, L-F. (2008). Teachers’ styles of thinking: an exploratory study. The Journal of Psychology, 142 (1), 37-55.
APA YILDIZLAR M (2010). Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. , 383 - 393.
Chicago YILDIZLAR Mehmet Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. (2010): 383 - 393.
MLA YILDIZLAR Mehmet Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. , 2010, ss.383 - 393.
AMA YILDIZLAR M Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. . 2010; 383 - 393.
Vancouver YILDIZLAR M Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. . 2010; 383 - 393.
IEEE YILDIZLAR M "Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri." , ss.383 - 393, 2010.
ISNAD YILDIZLAR, Mehmet. "Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri". (2010), 383-393.
APA YILDIZLAR M (2010). Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010(39), 383 - 393.
Chicago YILDIZLAR Mehmet Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010, no.39 (2010): 383 - 393.
MLA YILDIZLAR Mehmet Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2010, no.39, 2010, ss.383 - 393.
AMA YILDIZLAR M Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(39): 383 - 393.
Vancouver YILDIZLAR M Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 2010(39): 383 - 393.
IEEE YILDIZLAR M "Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2010, ss.383 - 393, 2010.
ISNAD YILDIZLAR, Mehmet. "Farklı kültürlerden gelen öğretmen adaylarının düşünme stilleri". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010/39 (2010), 383-393.