Yıl: 2010 Cilt: 8 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 569 - 592 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme

Öz:
Bu makalenin amacı öğrenme–öğretme alanında sıklıkla incelenen bireysel farklılık değişkenlerinden stiller hakkında kavramsal bilgi vermektir. Stil (style) kavramının gerek tanım gerekse sınıflandırma bakımından, araştırmacıların üzerinde pek de fikir birliğine vardıkları bir kavram olmadığı görülmektedir. Değişik stil türlerinden bilişsel stil, öğrenme stili, bilgiyi işleme stili kimi zaman aynı kavramı işaret etmekte, kimi zamansa aynı isimle farklı kavramlar adlandırılmaktadır. Alandaki bu karmaşa, araştırma bulgularını karşılaştırabilmeyi, genellenebilir sonuçlara varmayı güçleştirmektedir. Kullanılan ölçekler de çok sayıda olup bunların ölçtükleri stil boyutlarının birbiriyle örtüşmesi hakkında deneysel araştırmalar yok denecek kadar azdır. Bu çalışma, stil kavramıyla ilgili tanım ve sınıflamaları inceleyerek konuya açıklık getirmeyi amaçlamaktadır.
Anahtar Kelime: düşünme stilleri öğrenme stili modelleri bilişsel stiller bilgi işleme

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Examination of style concept within education

Öz:
In educational psychology, style has been recognized as one of the major constructs when considering individual differences in the learning context. In that context, a variety of style constructs like cognitive styles, learning styles, information processing and thinking styles is considered. There has been a mass of confusion surrounding definitions of style and different theorists have been working with different concepts and definitions when discussing styles. Some theorists have named similar concepts with different labels; some others have given the same name (label) to different style dimensions. This makes difficult to compare the relevant research finding and reach generalized results.
Anahtar Kelime: information processing thinking styles learning style models cognitive styles

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ak, Ş. (2008). Öğrenme Yaklaşımlarına İlişkin Kavramsal Bir İnceleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8 (3).
  • Altun, A. (2003). Ögretmen adaylarının bilişsel stilleri ile bilgisayara yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 2 (1).
  • Atkins, H.; Moore, D.; Sharpe, S. ve Hobbs, D. (2001). Learning style theory and computer mediated communication. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications Proceedings. ERIC No: ED 466131.
  • Babadoğan, C. (2009). Learning preferences of english teacher certificates program student‘s. Elemantary Education Online, 8 (2), 520 – 533. http://ilkogretim-online.org.tr/vol8say2/v8s2m21.doc
  • Bacon, D. R. (2004). An examination of two learning style measures and their association with business learning. Journal of Education for Business. Mart/Nisan 2004. 205-208.
  • Buluş, Mustafa. (2003). Assessment of thinking styles ınventory, academic achievement and student teachers‘ characteristics. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. //ebk.pamukkale.edu.tr/bildiri.htm
  • Çağıltay, N. E. ve Tokdemir, G. (2004). mühendislik eğitiminde öğrenme stillerinin rolü. 1. Ulusal Mühendislik Kongresi. Mayıs 2004, İzmir.
  • Çakan, Mehtap. Bilişsel stiller ile yabancı dil başarısı arasındaki ilişki: 8. sınıf fransızca örneği. İlköğretim-Online. 4 (1), 53-61. İnternetten 20.08.2005 tarihğinde alınmıştır: ilkogretim-online.org.tr
  • Çaycı, B. ve Ünal, E. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 7 (3).
  • Demirkan, Ö. (2007). Bağlaşık öğretimde bağlam çokluğu ve bilişsel stilin öğrencilerin transfer ve bağlamsızlaştırma becerilerine etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 12.
  • Ertmer, P. A. ve Newby, T. J. (1993). Behaviorism, cognitivism, constructivism: comparing critical feature from an ınstructional design perspective. Performance Improvement Quartery, 6 (4).
  • Felder, R. & Silverman, L K. (1988). Learning and teaching styles ın engineering education. International Journal of Engineering Education, 78 (7), 674-681.
  • Felder, R. ve Soloman, B. A. (1999). Learning styles and strategies. Internet‘ten 30 Kasım 2005 tarihinde elde edilmiştir: www.ncsu.edu/felder-public/ILSdir/styles.htm
  • Felder, R. ve Spurlin, J. (2005). Applications, reliability, and validity of the ındex of learning styles. International Journal of Engineering Education, 21 (1), 103-112.
  • Fer, Seval. 2005. Validity and reliability of the thinking styles ınventory. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (1), 55-68.
  • Ford, N. (2000). Cognitive style and virtual environments. Journal of the American Society for Information Science, 51 (6), 543-557.
  • Ford, N. ve Chen, S. (2000). Individual Differences, hypermedia navigation, and learning: An empirical study. Journal of Educational Multimedia and Hypermedia, 9 (4), 281-311.
  • Ford, N.; Wilson, T. D.; Foster, A..; Ellis, D. ve Spink, A: (2002). ınformation seeking and mediated searching. Part 4. Cognitive styles ın ınformation seeking. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 53 (.9).
  • Genovese, J. C. (2004). The ındex of learning styles: An ınvestigation of ıts reliability and concurrent validity with the preference test. Individual Differences Research, 2 (3), 169-174.
  • Graff, M. (2003). Learning from web-based ınstructional systems and cognitive style. British Journal of Educational Technology, 34 (4), 407-418.
  • Hasırcı, Ö. K. (2006). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri: Çukurova üniversitesi örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2 (1), 15-25.
  • Kılıç, E. (2004). Boğaziçi üniversitesinde psikolojiye giriş dersi alan üniversite öğrencilerinin bilişsel biçemleriyle cinsiyetleri, alanları ve genel akademik başarıları arasında ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Litzinger, T. A..; Wise, J. C.; Felder, R. ve Lee, S. H. (2005). a study the reliability and validity of the felder-soloman ındex of learning styles. American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, 2005. Internet‘ten 5 Kasım 2005 tarihinde elde edilmiştir: www.ncsu.edu/felder-public/ILSdir/Zywno_Validation_Study.pdf
  • Peterson, E. R.; Deary, I. J. ve Austin, E. J. (2003). The Reliability of riding‘s cognitive style analysis test. Personality & Individual Differences, 34, (5), 881-891.
  • Rezaei, A. R. ve Katz, L. (2004). Evaluation of the reliability and validity of the cognitive style analysis. Personality ve Individual Differences, 36 ,(6), 1317-1327.
  • Riding, R. ve Cheema, I. (1991). Cognitive styles – an overview and ıntegration. Educational Psychology, 11 (3/4), 193-215.
  • Riding, R. ve Rayner, S. (2002). Cognitive styles and learning strategies: Understanding style differences in learning and behaviour. London: David Fulton Publishers.
  • Sadler-Smith, E. ve Smith, P. J. (2004). Strategies for accommodating ındividuals‘ styles and preferences ın flexible learning programmes. British Journal of Educational Technology, 35 (4), 395-412.
  • Soloman, B. ve Felder, R.. (1999). Index of learning styles questionnaire. Internet‘ten 5 Kasım 2005 tarihinde erişilmiştir: www.engr.ncsu.edu/learningstyles/ilsweb.html
  • Somyürek, S. ve Yalın, H. İ. (2007). Bilgisayar destekli eğitim yazılımlarında kullanılan ön örgütleyicilerin alan bağımlı ve alan bağımsız öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (4), 587 – 607.
  • Sternberg, R. J. (1997). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.
  • Tuna, S. (2008). Resim-iş öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (25), 252-261.
  • Zwanenberg, N. V.; Wilkinson, L. J.; ve Anderson, J. A. (2000). Felder and silverman‘s ındex of learning styles and honey and mumford‘s learning styles questionnaire: How do they compare and do they predict academic Performance? Educational Psycholog, 20 (3), 366-380.
APA EYÜPOĞLU F (2010). Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. , 569 - 592.
Chicago EYÜPOĞLU Filiz Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. (2010): 569 - 592.
MLA EYÜPOĞLU Filiz Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. , 2010, ss.569 - 592.
AMA EYÜPOĞLU F Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. . 2010; 569 - 592.
Vancouver EYÜPOĞLU F Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. . 2010; 569 - 592.
IEEE EYÜPOĞLU F "Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme." , ss.569 - 592, 2010.
ISNAD EYÜPOĞLU, Filiz. "Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme". (2010), 569-592.
APA EYÜPOĞLU F (2010). Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 569 - 592.
Chicago EYÜPOĞLU Filiz Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 8, no.3 (2010): 569 - 592.
MLA EYÜPOĞLU Filiz Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.8, no.3, 2010, ss.569 - 592.
AMA EYÜPOĞLU F Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2010; 8(3): 569 - 592.
Vancouver EYÜPOĞLU F Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2010; 8(3): 569 - 592.
IEEE EYÜPOĞLU F "Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8, ss.569 - 592, 2010.
ISNAD EYÜPOĞLU, Filiz. "Eğitimde stil kavramına ilişkin bir inceleme". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 8/3 (2010), 569-592.