Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1 - 21 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları

Öz:
Bu çalışma ergenlik dönemi içerisinde bulunan 8, 9, 10, 11 ve 12. sınıf öğrencilerinin boşzamanlarında okuma alışkanlıklarını belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir.Araştırmanın bulguları 2009-2010 eğitim- öğretim yılının birinci döneminde Kırşehir ilmerkezindeki farklı sosyo-ekonomik düzeyden ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerineanket uygulanarak elde edilmiştir. Anket çalışması 627 öğrenciye uygulanmıştır. Bulgularkısmı öğrencilerin ankete verdikleri cevapların frekans (f), yüzde (%), aritmetik ortalama(X) ve standart sapma (ss) değerleri kullanılarak oluşturulmuştur. Bulguların bir kısmı şuşekilde özetlenebilir: Örneklemdeki öğrencilerin 239’u kız, 388’i erkek öğrencilerdenoluşmaktadır. Elde edilen verilere göre kız öğrencilerin okuma sıklıklarının erkeköğrencilere göre daha fazla olduğu; anne-baba eğitim düzeyinin okuma sıklığını artırdığı,8. sınıf öğrencilerinin 11 ve 12. sınıf öğrencilerine göre daha fazla okuduğu tespitedilmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acıyan, A. A. (2008). Ortaöğretim öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve akademik başarı düzeyi arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Programı.
  • Aksaçlıoğlu, A. G.; Yılmaz, B. (2007). Öğrencilerin televizyon izlemeleri ve bilgisayar kullanmalarının okuma alışkanlıkları üzerine etkisi. Türk Kütüphaneciliği. 21, 1. s.3-28.
  • Akyol, H. (2008). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: Pegema.
  • Allen, K, & Ingulsrud John E. (2003). Manga literacy: Popular culture and the reading habits of Japanese college students. Reading Association. 46:8. pp. 674-683.
  • Arıcı, A. F. (2005). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma durumları (beceri-ilgi- alışkanlık-eğilim). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın Yılmaz, Z. (2006). Sınıf öğretmeni adaylarının okuma alışkanlığı. İlköğretim Online. 5 (1). s.1-6.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlık ve ilgileri üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Başar, F. (1997). Orta birinci sınıfa devam eden çocukların kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim. s.35-38.
  • Demirel, Ö. (1999). Türkçe öğretimi. Ankara: Pegema.
  • Gönen, M.; Öncü, Ç. E.; Işıtan, S. (2004). İlköğretim 5., 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Milli Eğitim. S.164.
  • Gönen, M. (2004). Öğretim boyunca okuma alışkanlığı. Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı okuma ve anlamı yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Hızlan, D. (2004). Okuma ve okutma kültürü. Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Hopper, R. (2005). What are teenagers reading? Adolescent fiction reading habits and reading choices. Literacy. November. s.113-120.
  • Hughes-Hassell, S. & Rodge, P. (2007). The leisure reading habits of urban adolescents. International Reading Association. pp. 22-33.
  • Karakoç. M. (2005). Lise birinci sınıf öğrencilerin okuma ilgi ve alışkanlıkları üzerine bir inceleme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keleş, Ö. (2006). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinde kitap okuma alışkanlığının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kenter, Y. (2004). Okuma Kültürü ve Okullarda Uygulama Sorunları Toplantısı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü
  • Korkmaz, İ. (2007). Üniversite birinci sınıfta okuyan öğrencilerin lise döneminde kitap okuma durumlarının incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research. 27, s.127-138.
  • Kurulgan, M. Çekerol, G. S. (2008). Öğrencilerin okuma ve kütüphane kullanmaları üzerine bir araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. C.8. s. 237- 258.
  • Manguel, A. (2007). Okumanın tarihi. (Çev. Füsun Elioğlu). İstabul: YKY.
  • Mokhtari, K& Reichard, C. A. &Gardner, A. (2009). The impact of internet and television use on the reading habits and practices of college students. Journal of Adolescents & Adult Literacy. April. s.609-619.
  • Odabaş, H. Odabaş, Z. Y. Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası. 9 (2). S.431-465.
  • Sağlam, M. Suna, Ç. Çengelci, T. (2008). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığını etkileyen görüş ve önerileri. Milli Eğitim. S.178. s.8-23.
  • Smaragdi, U. J. & Jönsson, A. (2006). Book reading in leisure time: long- term changes in young peoples’ book reading habits. Scandinavian Journal of Educational Research. 50:5. pp.519-550.
  • Steinberg, L. (2007). Ergenlik. (Çev. Figen Çok vd.). Ankara: İmge Kitabevi. Tazebay, A. (1995). İlkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin okuma becerilerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Wittrock, M. C. (1981). Reading comprehension. In F. J. Pirozzolo & M. C. Wittrock (Eds.), Neuropsychological and cognitive processes of reading (pp. 229-259). New York: Academic.
  • Yılmaz, B. (1995). Okuma sosyolojisi: Ankara’da oturanların okuma alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği. 9 (3). S.325-336.
  • URL 1 http://earged.meb.gov.tr/pisa/dil/tr/sunum.html (İndirilme tarihi: 28 Ekim 2009)
APA CAN R, TÜRKYILMAZ M, KARADENİZ A (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. , 1 - 21.
Chicago CAN Remzi,TÜRKYILMAZ Mustafa,KARADENİZ Abdulkerim Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. (2010): 1 - 21.
MLA CAN Remzi,TÜRKYILMAZ Mustafa,KARADENİZ Abdulkerim Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. , 2010, ss.1 - 21.
AMA CAN R,TÜRKYILMAZ M,KARADENİZ A Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. . 2010; 1 - 21.
Vancouver CAN R,TÜRKYILMAZ M,KARADENİZ A Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. . 2010; 1 - 21.
IEEE CAN R,TÜRKYILMAZ M,KARADENİZ A "Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları." , ss.1 - 21, 2010.
ISNAD CAN, Remzi vd. "Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları". (2010), 1-21.
APA CAN R, TÜRKYILMAZ M, KARADENİZ A (2010). Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 1 - 21.
Chicago CAN Remzi,TÜRKYILMAZ Mustafa,KARADENİZ Abdulkerim Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.3 (2010): 1 - 21.
MLA CAN Remzi,TÜRKYILMAZ Mustafa,KARADENİZ Abdulkerim Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.3, 2010, ss.1 - 21.
AMA CAN R,TÜRKYILMAZ M,KARADENİZ A Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(3): 1 - 21.
Vancouver CAN R,TÜRKYILMAZ M,KARADENİZ A Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 11(3): 1 - 21.
IEEE CAN R,TÜRKYILMAZ M,KARADENİZ A "Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.1 - 21, 2010.
ISNAD CAN, Remzi vd. "Ergenlik dönemi öğrencilerinin okuma alışkanlıkları". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 11/3 (2010), 1-21.