Yıl: 2011 Cilt: 40 Sayı: 189 Sayfa Aralığı: 219 - 230 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabında bulunan düz yazı metinlerini, metin seçiminde dikkat edilmesi gereken en önemli unsurlardan biri olan okunabilirlik açısından değerlendirmektir. Çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan İlköğretim Türkçe 1 Ders Kitabı’nda bulunan düz yazı metinlerinin okunabilirliği ölçülmüştür. Metinlerin okunabilirliği hesaplanırken Ateşman’ın Flesch’nin formülünden Türkçeye uyarladığı okunabilirlik formülü kullanılmıştır.
Anahtar Kelime: metin düzyazı türkçe dersi okunabilirlik türkçe dersi öğrenci çalışma kitabı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Dil ve Dil Bilim

The readability and the evaluation of proses in Turkish course book for the first year students in primary education in terms of readability

Öz:
The aim of this study is to evaluate of prose in Turkish course book for the first year students in terms of readability, which is the most important element in choosing the appropriate text. In this study, the readability of the prose in Turkish course book for the first year students prepared by the minister of education has been evaluated. While the readability of the text is being evaluated, the formula of Ateşman adapted from Flesch’s formula to Turkish has been used.
Anahtar Kelime: readableness turkish course student workbook text prose turkish course

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Dil ve Dil Bilim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ACARLAR, F. , EGE, P. , TURAN, F. (2002). Türk Çocuklarında Üstdil Becerilerinin Gelişimi ve Okuma ile İlişkisi, Türk Psikoloji Dergisi, S. 50, ss. 63 – 73.
  • AKTAŞ, Ş. , GÜNDÜZ, O. (2003). Yazılı ve Sözlü Anlatım (Kompozisyon Sanatı), Akçağ Yayınları, Ankara.
  • ATEŞMAN, E. (1997). Türkçede Okunabilirliğin Ölçülmesi, Dil, Ağustos 1997, S.58, ss. 71 – 74.
  • BUDAK, Y. (2005). Metinlerin Okunabilirlik Düzeyinin Saptanmasına Yönelik Eleştirel Bir Bakış, Eğitim Araştırmaları, S. 21, ss. 76 – 87.
  • CEYHAN, E. , YİĞİT, B. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • ÇİFTÇİ, Ö. , ÇEÇEN, M. A. , MELANLIOĞLU, D. (2007). Altıncı Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Okunabilirlik Açısından Değerlendirilmesi, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, C. 6, S. 22, ss. 206 – 219.
  • DEMİREL, Ö. (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, MEB Yayınları, İstanbul.
  • EROL, A.,BİNGÖL, Ö. M., YALÇIN, S. Ç., DEMİROĞLU, R., IRMAK, A., CEYLAN, M. (2005). İlköğretim 1 Türkçe Ders Kitabı, MEB Yayınları, Ankara.
  • GÜNEŞ, F. (2000). Çocuk Kitaplarının Okunabilirlik Ölçütleri Açısından İncelenmesi, 1. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu (ss.334–349), Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi ve TÖMER Dil Öğretim Merkezi Yayınları, Ankara.
  • GÜNHAN, E. (2004). Lise Düzeyi Kimya Kitaplarının Elektrokimya Kısımlarının, Fen Okur Yazarlığı, Yanlış Kavramlar ve Okunabilirlik Yönünden Analizi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Kimya Eğitimi Bölümü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara.
  • Kaya, Z. (1998). İş Eğitimi Kitaplarının Okunaklılığı, Eğitim ve Bilim Dergisi, S.108, ss.30 – 35.
  • MEB (2005). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar) Taslak Basım, Devlet Kitapları Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2009). İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1 – 5. Sınıflar), Devlet Kitapları Genel Müdürlüğü Basım Evi, Ankara.
  • MEB (2003). Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği, Ankara.
  • ÖZBAY, M. (2006). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri I, Öncü Kitap, Ankara.
  • SÖNMEZ, S. (2003). Kitap Tipografisinde Okunabilirlik ve Görsel Kaliteyi Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Matbaa Eğitimi Anabilim Dalı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul.
  • SÖNMEZ, V. (2003). Metinlerin Eğitselliğini Saptamada Matematiksel Bir Yaklaşım (Sönmez Modeli).www.ejer.com.tr/pdfler/tr/1544475211.pdf adresinden 05.06.2008 tarihinde alınmıştır.
  • TEKBIYIK, A. (2006). Lise Fizik I Ders Kitabının Okunabilirliği ve Hedef Yaş Düzeyine Uygunluğu, Kastamonu Eğitim, C.14, S.2, ss.441–446.
  • TEMUR, T. (2002). İlköğretim 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Bulunan Metinler ile Öğrenci Kompozisyonlarının Okunabilirlik Düzeyleri Açısından Karşılaştırılması, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Bilim Dalı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara.
  • TOSUNOĞLU, M., ARSLAN, M. M. , KARAKUŞ, İ. (2005). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme, Anıttepe Yayıncılık, Ankara.
  • ZORBAZ, K. Z. , (2007). Türkçe Ders Kitaplarındaki Masalların Kelime-Cümle Uzunlukları ve Okunabilirlik Düzeyleri Üzerine Bir Değerlendirme, Eğitim Kuram ve Uygulama Dergisi, C. 3, S. 1, ss. 87 – 101.
  • http://www.timetabler.com/reading.html adresinden 06.05.2008 tarihinde Fry Okunabilirlik Formülü’nün grafiği alınmıştır.
APA TOSUNOĞLU M, ÖZLÜK Y (2011). Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. , 219 - 230.
Chicago TOSUNOĞLU Mesiha,ÖZLÜK Yağmur Özge Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. (2011): 219 - 230.
MLA TOSUNOĞLU Mesiha,ÖZLÜK Yağmur Özge Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. , 2011, ss.219 - 230.
AMA TOSUNOĞLU M,ÖZLÜK Y Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. . 2011; 219 - 230.
Vancouver TOSUNOĞLU M,ÖZLÜK Y Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. . 2011; 219 - 230.
IEEE TOSUNOĞLU M,ÖZLÜK Y "Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi." , ss.219 - 230, 2011.
ISNAD TOSUNOĞLU, Mesiha - ÖZLÜK, Yağmur Özge. "Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi". (2011), 219-230.
APA TOSUNOĞLU M, ÖZLÜK Y (2011). Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim, 40(189), 219 - 230.
Chicago TOSUNOĞLU Mesiha,ÖZLÜK Yağmur Özge Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim 40, no.189 (2011): 219 - 230.
MLA TOSUNOĞLU Mesiha,ÖZLÜK Yağmur Özge Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim, vol.40, no.189, 2011, ss.219 - 230.
AMA TOSUNOĞLU M,ÖZLÜK Y Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim. 2011; 40(189): 219 - 230.
Vancouver TOSUNOĞLU M,ÖZLÜK Y Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Milli Eğitim. 2011; 40(189): 219 - 230.
IEEE TOSUNOĞLU M,ÖZLÜK Y "Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi." Milli Eğitim, 40, ss.219 - 230, 2011.
ISNAD TOSUNOĞLU, Mesiha - ÖZLÜK, Yağmur Özge. "Okunabilirlik ve ilköğretim 1. sınıf Türkçe ders kitabındaki bazı metinlerinin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi". Milli Eğitim 40/189 (2011), 219-230.