Yıl: 2011 Cilt: 40 Sayı: 189 Sayfa Aralığı: 267 - 278 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim II. kademe öğrencileri için kullanılabilecek Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (FTDYTÖ) geliştirmektir. Araştırma, 400 ilköğretim öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. FTDYTÖ’nin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. FTDYTÖ’nin güvenirliğini belirlemek amacıyla ilk olarak düzeltilmiş madde-toplam korelâsyonları hesaplanmıştır. FTDYTÖ’indeki maddelerin düzeltilmiş madde-toplam korelâsyonları 0.45 ile 0.85 arasında değişmektedir. İkinci olarak toplam puana göre belirlenmiş üst % 27 ve alt % 27’lik grupların madde puanları arasındaki farkın anlamlılığı test edilmiştir. Yapılan t testi sonuçlarından, farkların tüm maddeler için anlamlı olduğu görülmüştür. Cronbach alfa iç tutarlılık katsayısına bakılmıştır. Ayrıca test-tekrar test yöntemi ile de güvenirlik çalışması yapılmıştır. Son olarak ölçek geliştirme aşamasının bir parçası olarak ölçüt bağıntılı geçerlik çalışması için bir araştırma yapılmıştır. FTDYTÖ’inde “fen ve teknoloji dersinden hoşlanma”, “fen ve teknoloji dersine yönelik kaygı”, “fen ve teknoloji dersine yönelik ilgi” ve “fen ve teknoloji deneylerinden hoşlanma” faktörleri yer almaktadır. FTDYTÖ hem ilköğretim öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersine yönelik tutumların belirlenmesinde hem de farklı öğretim yöntemlerinin öğrencilerin Fen ve Teknoloji Dersine yönelik tutumlarına etkisinin araştırılmasında kullanılabilir.
Anahtar Kelime: ilköğretim okulu gerçeklik fen ve teknoloji dersi güvenirlik tutum ölçeği

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Validity and reliability of attitude scale toward science and technology course

Öz:
The purpose of this study is to develop a Scale of Attitude towards Science and Technology Course (SATSTC) which is designed for primary students. The sample of study consisted of 400 primary students in Izmir. In order to examine construct validity of SATSTC, exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were performed. For the reliability of SATSTC, corrected item-total correlations were used. The corrected item-total correlations ranged from .45 to .85. Secondly t-tests between items’ means of upper 27% and lower 27% points were used. For each item, the differences between mean scores of upper 27 % and lover 27 % groups are significant. Croanbach alpha correlation coefficients were used. Also, the test-retest reliability of the SATSTC is checked. Finally, as a part of the scale development effort, a research study was carried out for the criterion-related validity. SATSTC has four factors: “Enjoyment of Science and Technology Course”, “Anxiety toward Science and Technology Course”, “Interest in Science and Technology Course”, “Enjoyment of Science and Technology Experiments”. The scale may be used to determine primary school’ students’ attitudes toward science and technology course and also used to examine the effect of different teaching methods on students’ attitudes toward science and technology course.
Anahtar Kelime: attitude scale primary school reality science and technology curriculum reliability

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, Ö.E. (2006). Bilgisayar destekli ve fen bilgisi laboratuvarında yapılan gösteri deneylerinin öğrencilerin fen bilgisi başarısı ve tutumları üzerindeki etkisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Elektronik Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1). http://efdergi.yyu.edu.tr (son erişim 09.06.2006).
  • Altınok, H. (2004a). Cinsiyet ve başarı durumlarına göre ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları. Eğitim Araştırmaları, 5 (17), 81–91.
  • Altınok, H. (2004b). Öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumlarına ilişkin öğrenci algıları ve öğrencilerin fen bilgisi dersine yönelik tutum ve güdüleri. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 1-8.
  • Bıkmaz, F. H. (2003).İlköğretim 4 ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 117-127.
  • Bilgin, İ. ve Karaduman, A. (2005). İşbirlikli öğrenmenin 8. sınıf öğrencilerinin fen dersine karşı tutumlarına etkisinin incelenmesi. İlköğretim- Online, 4(2), 32-45.
  • Buldu, N. (2005). Attitudes of pre-service elementary teachers towards science: a cross-national study between The USA and TURKEY. Unpublished PhD dissertation. Indiana University, Faculty of the University Graduate School, USA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002) Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 32, 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Veri analizi el kitabı (3.Baskı). Ankara: Pegema Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö.E., Özkahveci, Ö. & Demirel, F. (2004). The Validity and Reliability Study of the Turkish Version of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences: Theory & Practice, 4 (2), 231- 239.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri analizi el kitabı (7. Baskı). Ankara: Pegema Yayınevi.
  • Cho, H., Kim, J. & Choi, D. H.(2003). Early childhood teachers’ attitudues toward science teaching: a scale validation study. Educational Research Quarterly. 27 (2) 33-42.
  • Durmaz, H. Ve Özyıldırım H. (2005). İlköğretim birinci kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersi ve fen bilimlerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi,30 (323),25-31.
  • Ebenezer, V. J. & Zoller, U. (1993). Grade 10 students’ perceptions of attitudes toward science teaching and school science. Journal of Research in Science Teaching. 30 (2), 175-186.
  • Geban, Ö, Ertepınar, H, Yılmaz, G, Altın, A., ve Şahbaz, F. (1994). Bilgisayar destekli eğitimin öğrencilerin fen başarılarına ve fen bilgisi ilgilerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildiri Özetleri Kitabı, İzmir.
  • George, R. (2000). Measuring change ın students’ attitudes toward science over time: an application of latent variable growth modeling. Journal of Science Education and Technology. 9, 213-225,
  • Gezer, K., Köse, S. ve Bilen, K. (2006). 6. sınıf öğrencilerinin fen bilgisine yönelik tutumları. 22- 24 Kasım Buldan Sempozyumu. Denizli.
  • Güzel, H. (2004). Genel fizik ve matematik derslerindeki başarı ile matematiğe karşı olan tutum arasındaki ilişki. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 1(1), 49-58.
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tahtam, R.L., & Black, W.C. (1998). Multivariate data analysis. (5th Ed.). New Jersey: Printice-Hall.
  • Henry, G. H. (1996). A Study investigating student and teacher attitudes toward science and science education.Unpublished Doctorate Thesis. The University of Dayton, Dayton.
  • Heron, L. E. (1997).Using constructivist teaching strategies in high school science classrooms to cultivate positive attitudes toward science. Unpublished PhD Thesis. Nevada University.
  • Jarvis, T.& Pell, A. (2002). Changes in primary boys’ and girls’ attitudes to school and science during a two year science ın service programme, the Curriculum Journal, 13, 43-69.
  • Kara, A. ve Özden, M. (2005). Ortaöğretim öğrencilerinin kimya dersine ilişkin tutumları. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Denizli: 450–456.
  • Koballa, R. T & Crawley, E. F. (1985). The Influence of attitude on science teaching and learning. School Science and Mathematics. 85 (83), 222–232.
  • Külçe, C.(2005). İlköğretim II. Kademe öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Leech, N.L., Barrett, K.C., & Morgan, G.A. (2005). SPSS for intermediate statistics; use and interpretation (Second Edition). Lawrence Erlbaum Associates: Mahwah , NJ.
  • MEB. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6., 7. ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Moore R. W. & Foy R. L. H. (1997). The Scientific attitude inventory: a revision. Journal of Research in Science Teaching. 34(4), 327–336.
  • Pell, T. & Jarvis, T.(2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education, 23, 847-862.
  • Pell, A. & Jarvis, T. (2003). Developing attitude to science education scales for use with primary teachers. International Journal of Science Education. 25(10), 1273–1295.
  • Simpson, D. R.& Oliver, S. J. (1990). A Summary of major ınfluences on attitude toward and achievement in science among adolescent students. Science Education. 74 (1), 1–18.
  • Şaşmaz-Ören F. (2005). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı, tutum ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turhan, F. (2003). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin fen bilgisi başarısını etkileyen bazı faktörler. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Yaşar, Ş. ve Anagün, Ş.(2008). İlköğretim beşinci sınıf fen ve teknoloji dersi tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8 (2), 223- 236
  • Wallace, R. S. (1997). Structual equation model of the relationships among ınquiry-based ınstruction, attitudes toward science, achievement in science and gender. Unpublished PhD Dissertation. Northon Illinois University.
APA AKPINAR E, YILDIZ FEYZİOĞLU E, Tatar N, ERGİN Ö (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. , 267 - 278.
Chicago AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,Tatar Nilgün,ERGİN Ömer Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. (2011): 267 - 278.
MLA AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,Tatar Nilgün,ERGİN Ömer Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. , 2011, ss.267 - 278.
AMA AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,Tatar N,ERGİN Ö Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. . 2011; 267 - 278.
Vancouver AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,Tatar N,ERGİN Ö Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. . 2011; 267 - 278.
IEEE AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,Tatar N,ERGİN Ö "Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması." , ss.267 - 278, 2011.
ISNAD AKPINAR, Ercan vd. "Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması". (2011), 267-278.
APA AKPINAR E, YILDIZ FEYZİOĞLU E, Tatar N, ERGİN Ö (2011). Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim, 40(189), 267 - 278.
Chicago AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,Tatar Nilgün,ERGİN Ömer Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim 40, no.189 (2011): 267 - 278.
MLA AKPINAR Ercan,YILDIZ FEYZİOĞLU EYLEM,Tatar Nilgün,ERGİN Ömer Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim, vol.40, no.189, 2011, ss.267 - 278.
AMA AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,Tatar N,ERGİN Ö Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim. 2011; 40(189): 267 - 278.
Vancouver AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,Tatar N,ERGİN Ö Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim. 2011; 40(189): 267 - 278.
IEEE AKPINAR E,YILDIZ FEYZİOĞLU E,Tatar N,ERGİN Ö "Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması." Milli Eğitim, 40, ss.267 - 278, 2011.
ISNAD AKPINAR, Ercan vd. "Fen ve teknoloji dersine yönelik tutum ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması". Milli Eğitim 40/189 (2011), 267-278.