Yıl: 2010 Cilt: 43 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 51 - 73 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması

Öz:
Bireyin ruh sağlığını koruyucu çalışmalar içinde yer alan,sosyal desteğin ölçümü için çok sayıda ölçek geliştirilmiştir. Buçalışmanın amacı, Schulz ve Schwarzer (2003) tarafından geliştirilenAlgılanan Elde Edilebilir Destek Ölçeği’nin (AEDÖ) geçerlik vegüvenirliğini gerçekleştirmektir. Çalışma, iki farklı katılımcı grup ileyapılmıştır. Birinci çalışma grubunda 224, ikinci çalışma grubunda201 olmak üzere toplam 425 üniversite öğrencisi yer almıştır. AEEDölçeğinin faktör yapısını belirlemek üzere doğrulayıcı faktör analizi(DFA) yapılmıştır. Ölçeğin hesaplanan DFA uyum indisleri (uyumindisleri) mükemmel düzeye ulaşmıştır. Ölçeğin bileşen ve ayırt edicigeçerliği için, kaygı (anksiyete), depresyon ve psikolojik iyi olmaölçek puanları arasında korelasyon hesaplanmıştır. AEED ölçeğinintoplamı ve alt ölçekleri ile Kısa Semptom Envanteri’nin anksiyete altölçeği Beck Anksiyete Ölçeği ve Beck Umutsuzluk Ölçeği puanlarıarasında olumsuz yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. AEED toplam vealt ölçekleri ile Psikolojik İyi Olma alt ölçekleri arasında olumluyönde ilişki saptanmıştır. Bununla birlikte, ölçeğin madde toplamanalizi (r= .40-.78), Cronbach Alfa (.83) ve test tekrar test korelasyonu(.77) değerleri kabule dilebilir düzeye erişmiştir.
Anahtar Kelime: geçerlik güvenirlik sosyal destek kaygı algılanan elde edilebilir destek ölçeği depresyon

Konular: Psikoloji

The validity and reliability of the perceived available support scale

Öz:
Many scales have been developed to measuresocial support which is an important area of research. The purpose ofthis study is to determine the validity and reliability of PerceivedAvailable Support Scale (PASS) which was developed by Schulz andSchwarzer (2003). The Turkish version of PASS was administered to425 college students in two different studies. Confirmatory factoranalysis (CFA) for the scale reached an adequate conformity value. Asa result, the scale’s factor structure with two subscales of emotionaland instrumental was confirmed. Correlation coefficient betweenanxiety and depression scales with the PASS is computed. A negativesignificant correlation was found between the PASS with the scores ofanxiety and depression scales. Also, there was a positive correlationbetween PASS and its subscales and the scales of psychological well- being. Nevertheless, the results of item-total correlations (r= .40- .78),Cronbach Alfa (.83) and test-retest reliability (.77) showed adequatesatisfactory values.
Anahtar Kelime: social support anxiety perceived available support scale depression validity reliability

Konular: Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abramson, L.Y., Metalsky, G.I., Alloy, L. B. (1989). Hopelessness depression: A theory based subtype of depression. Psychological Review, 96(2): 358-372.
  • Akin, A. (2008). Scales of Psychological Well-being: A study of validity and reliability. Educational Science: Theory and Practice, 8(3), 721-750.
  • Barrera, M., and Ainlay, S. L. (1983). The structure of social support: A conceptual and empirical analysis. Journal of Community Psychology, 11, 133–143.
  • Barry RA., Bunde, M. Brock RL. and Lawrence, E (2009). Validity and Utility of a Multidimensional Model of Received Support in Intimate Relationships. Journal of Family Psychology. Vol. 23, No. 1, 48–57.
  • Bayat, M., Erdem, E. ve Kuzucu, E.G.(2008) Support Levels of the Parents of Children With Cancer. Journal of Pediatric Oncology Nursing, 25, (5) 247-253.
  • Beedie, A. and Kennedy, P. (2002). Quality of Social Support Predicts Hopelessness and Depression Post Spinal Cord Injury. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 9(3): 227-234.
  • Burris, J. L., Brechting, E. H., Salsman, J.and Carlson C. R. (2009) Factors Associated With the Psychological Well-Being and Distress of University Students. Journal of American College Health, 57( 5) 536 – 544.
  • Cenkseven, F. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Öznel ve Psikolojik İyi Olmalarını Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stres. Psychosomatic Medicine, 38,(5) 300-314.
  • Cohen, S., and McKay, G.(1984). Interpersonal relationships as buffers of the impact of psychological stress on health. In: A. Baum, J.E. Singer and S. Taylor, Editors, Handbook of Pychology and Health, Erlbaum, Hillsdale, NJ.
  • Costanzo, E. S., Ryff, C. D. and Singer, BH (2009) Psychosocial Adjustment Among Cancer Survivors: Findings From a National Survey of Health and Well-Being. Singer, B. H. Health Psychology, 28(2) 147–156.
  • Cummings, S.M. (2002). Predictors of psychological wellbeing among assisted-living residents. Health and Social Work, 27(4), 293–302.
  • Danielsena, A. G., Samdal, O, Hetland, J, and Wold, B. (2009). School- related social support and students’ perceived life satisfaction. Journal of Educational Research, 102(4):303-318.
  • Demaray, M. K., and Malecki, C.K. (2002). Critical levels of perceived social support associated with student adjustment. School Psycholgy Quarterly. 17: (3), 213-241.
  • Dolbier C.L. and Steinhardt M.A. (2000) The Development and Validation of the Sense of Support Scale. Behavioral Medicine, 25, (4)169-179.
  • Eker, D. ve Arkar, H. (1995). Çok boyutlu Algılanan Sosyal Destek ölçeğinin faktör yapısı geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34):45-55.
  • Edwards, L..M. and Lopez, S.J. (2006). Perceived family support acculturation, and life satisfaction in Mexican American Youth: a Mixed-Methods Exploration. Journal of Counseling Psychology, 53 (3) 279-287.
  • Eskin, M, Ertekin, K, Harlak, H ve Dereboy Ç.G (2008) Lise öğrencisi ergenlerde depresyonun yaygınlığı ve ilişkili olduğu etmenler. Türk Psikyatri Dergisi, 19(4):382-389.
  • George L.K, Blazer D.G, Hughes D.C and Fowler N. (1989). Social support and the outcome of major depression. The British Journal of Psychiatry 154: 478-485.
  • Goering, P. N., Lancee, W. J. and Freeman, S. J. (1992). Marital support and recovery from depression. The British Journal of Psychiatry 160: 76-82.
  • Greenglass, E. R. and Fiksenb, L. (2009). Proactive Coping, Positive Affect, and Well-Being Testing for Mediation Using Path Analysis. European Psychologist, 14(1) 29–39.
  • Gün, Z. ve Bayraktar, F. (2008). Türkiye’de iç göçün ergenlerin uyumundaki rolü. Türk Psikyatr Dergisi, 19(2): 167-176.
  • Herrero, J. and Gracia E. (2007). Measuring perceived community support: Factorial structure, longitudinal invariance, and predictive validity of the PCSQ (perceived community support questionnaire) journal of Communıty Psychology, 35, (2), 197–217.
  • Horstmanshof, L., Punch R., and Creed, P. A. (2008) Environmental correlates of wellbeing among final-year high school students. Australian Journal of Psychology, 60(2), 101 – 111.
  • Hu, L. and Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Jahn, E. W., Thompson, C. A. and Kopelman, R. E. (2003) Rationale and construct validity evidence for a measure of perceived organizational family support (POFS): because purported practices may not reflect reality. Community, Work and Family, 6(2)123 – 140.
  • Hu, L. and Bentler, P. M. (1999). Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1-55.
  • Jöreskog, k. and Sörbom, D. (2004). LISREL 8.71 ve PRELIS 2.71. Scientific Software International, Inc. Lincolnwood, IL 60712, U.S.A.
  • Kapıkıran, Ş. ve Özgüngör, S. (2009). Ergenlerin sosyal destek düzeylerinin Akademik başarı ve güdülenme düzeyi ile ilişkileri. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 16(1): 21-30.
  • Kelloway EK (1998). Using LISREL for structural equation modeling. SAGE publication, Inc. California s.56.
  • Kleiboer, A. M., Kuijer, R. G., Hox, J. J., Schreurs, K. M. G. and Bensing, J. (2006). Receiving and providing support in couples dealing with multiple sclerosis: A diary study using an equity perspective. Personal Relationships, 13, 485–501.
  • Lambert, V. A. Lambert, C.E., Klipple. G. L.,and Mewshaw, E. A. (1990) Relationships among hardiness, social support, severity of illness, and psychological well-being in women with rheumatoid arthritis. Health Care for Women International. 11:159-173.
  • Lopez, E.j., Ehly, S., and Vazquez-Garcia, E. (2002). Acculturation, Social Support and Academic Achievement of Mexican and Mexican American High School Students: An Exploratory Study. Psychology in the Schools, 39: (3), 245-257.
  • Maher, M.J., Mora, P.A. and Leventhal, H. (2006). Depressyon as a Predictor of Perceived Social Support and Demand: A Compenential Approach Using a Prospective Sample of Older Adults. Emotion, 6(3), 450-458.
  • Malecki C. K. and Demaray, M. K. (2003) What Type of Support Do They Need? Investigating Student Adjustment as Related to Emotional, Informational, Appraisal, and Instrumental Support. School Psychology Quarterly, Vol. 18, No. 3, 231–252.
  • Malecki, C. K., and Demaray., M. K. (2002). Measuring perceived social support: development of the child and adolescent social support scale (CASSS). Psychology in the Schools. 39(1), 1-17.
  • Malecki, C. K., and Demaray., M. K. (2006). Social support as a buffer in the relationship between socioeconomic status and academic performance. School Psychology Quarterly, 21(4). 375-395.
  • Ratella, C.F., Larose, S., Guay, F. & Senecal, C. (2005). Perceptions of parental ınvolvement and support as predictors of college students’ persistence ın a science curriculum. Journal of Family Psychology. 19: (2), 286-293.
  • Ryff, C. D. (1989a). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069-1081.
  • Semmer, N. K., Elfering, A., Jacobshagen, N. et al. (2008). The emotional meaning of instrumental social support. International Journal of Stress Management, 15(3):235-251.
  • Schwarzer, R. Knoll, N. and Rieckmann, N. (2004). Social support. Introduction to health psychology In A. Kaptein & J.Weinman (Eds.), Oxford, England: Blackwell, 158–182).
  • Schmidt, T.J., Klessig, J.L. ve Pufahl, T.M, (2006). The Provision of emotional support to men and women. Midwestern Psychological Association Convention Presentation.
  • Schulz, U. and Schwarzer, R. (2003). Soziale Unterstützung bei der Krankheitsbewältigung. Die Berliner Social Support Skalen (BSSS) [Social support in coping with illness: The Berlin Social Support Scales (BSSS)]. Diagnostica, 49: 73-82.
  • Sheets, R. L., Jr. and Mohr J. J. (2009). Perceived Social Support From Friends and Family and Psychosocial Functioning in Bisexual Young Adult College Students. Journal of Counseling Psychology. 56( 1) 152–163.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N. H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara. S 61-70,115-122.
  • Şimşek, (2007) Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Temel İlkeler ve LİSREL uygulamaları. Ekinoks Yay. Ankara.
  • Tardy, C. (1985). Social support measurement. American Journal of Community Psychology, 13, 187–202.
  • Thoits, P. (1982). Conceptual, methodological, and theoretical problems in studying social support as a buffer against life stress. Journal of Health and Social Behavior, 23, 145–159.
  • Thoits, P. (1995). Stress, coping, and social support processes: Where are we? What next? Journal of Health and Social Behavior, (extra issue), 53-79.
  • Uchino, B., Cacioppo, J. and Kiecolt-Glaser, J. (1996). The Relationship Between Social Support and Physiological Processes A Review with Emphasis on Underlying Mechanisms and Implications for Health. Psychological Bulletin. 119: (3), 488-531.
  • Vaux, A., Phillips, J., Thomson, B., Holly, L., Williams D., and Stewart, D. (1986). The Social Support Appraisals (SSA) Scale: Studies of reliability and validity. American Journal of Community Psychology, 14, 195–220.
  • Wentworth, R. and Parks, C. (2006). Social Support and Self Esteem: Contributing Factors in Community İnvolvement. Midwestern Psychological Association Convention Presentation.
  • Wilson, S., Washington, L.A., Engel, J.M. et al. (2006). Perceived social support. psychological adjustment and functional ability in youths with physical disabilities. Rehabilitation Psychology. 51:( 4), 322-330.
  • Yıldırım, İ. (2004). Depresyonun yordayıcısı olarak sınav kaygısı, gündelik sıkıntılar ve sosyal destek. Haccettepe Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 241-250.
  • Yıldırım, İ. (2004a). Algılanan Elde Edilebilir Destek Ölçeğinin Revizyonu. Eğitim Araştırmaları (Eurasian Journal of Educational Research), 17, 221-236.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G. ve Farley, G.K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment: 52, 30-41.
APA kapikiran s, KAPIKIRAN ACUN N (2010). Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 51 - 73.
Chicago kapikiran sahin,KAPIKIRAN ACUN Necla Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. (2010): 51 - 73.
MLA kapikiran sahin,KAPIKIRAN ACUN Necla Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 2010, ss.51 - 73.
AMA kapikiran s,KAPIKIRAN ACUN N Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2010; 51 - 73.
Vancouver kapikiran s,KAPIKIRAN ACUN N Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2010; 51 - 73.
IEEE kapikiran s,KAPIKIRAN ACUN N "Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması." , ss.51 - 73, 2010.
ISNAD kapikiran, sahin - KAPIKIRAN ACUN, Necla. "Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması". (2010), 51-73.
APA kapikiran s, KAPIKIRAN ACUN N (2010). Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43(2), 51 - 73.
Chicago kapikiran sahin,KAPIKIRAN ACUN Necla Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 43, no.2 (2010): 51 - 73.
MLA kapikiran sahin,KAPIKIRAN ACUN Necla Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.43, no.2, 2010, ss.51 - 73.
AMA kapikiran s,KAPIKIRAN ACUN N Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2010; 43(2): 51 - 73.
Vancouver kapikiran s,KAPIKIRAN ACUN N Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2010; 43(2): 51 - 73.
IEEE kapikiran s,KAPIKIRAN ACUN N "Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 43, ss.51 - 73, 2010.
ISNAD kapikiran, sahin - KAPIKIRAN ACUN, Necla. "Algılanan elde edilebilir destek ölçeğinin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 43/2 (2010), 51-73.