Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 177 - 199 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi

Öz:
Bu çalışmanın amacı; SSCI kapsamındaki dergilerde yayınlanan Türkiye adresli eğitim teknolojileri araştırmalarının; yöntemsel boyutlarını incelemek ve genel eğilimlerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla, 2010 yılı SSCI kapsamındaki 32 uluslararası dergide 2000-2009 yılları arasında eğitim teknolojileri alanında yayınlanmış Türkiye adresli 460 makale, içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Eğitim teknolojileri yayın sınıflama formu kullanılarak toplanan veriler, betimsel istatistiki yöntemlerle analiz edilmiştir. Sonuçlara göre makalelerde en çok öğretim ortamları ve teknoloji konusu araştırılmıştır. Araştırmalarda nicel yöntemlere, araştırma deseni olarak da taramalara daha çok yer verilmiştir. Veri toplama aracı olarak anket, örneklem seçiminde amaca uygun örneklem seçim şekli, veri analiz yöntemi olarak da betimsel analizler daha çok tercih edilmiştir. Elde edilen sonuçların gelecek çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akça-Üstündağ, D. (2009). Türkiye’de bilgisayar ve öğretim teknolojileri alanında yapılan yüksek lisans tezlerinin içerik ve yöntem açısından değerlendirilmesi. Yayımlanmamış lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Alper, A., & Gülbahar, Y. (2009). Trends and issues in educational technologies: A review of recent research in TOJET. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 8 (2), 124-135.
  • Bauer, M. W. (2003). Classical content analysis: A review. In M. W. Bauer & G. Gaskell (Eds.), Qualitative researching with text, image and sound (pp. 131-151). London: Sage.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caffarella, E. P. (1999). The major themes and trends in doctorial dissertation research in educational technology from 1977 thro ugh 1998. Educational Media and Technology Yearbook, 25, 14-25.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research met hods in education (6th ed.). New York, NY: Routledge.
  • Costa, F. A. (2007). Educational technologies: Analysis of mas ter dissertation carried out in Portugal. Educational Sciences Journal, 3, 7-24.
  • De Leeuw, E. D., & Hox, J. J. (1996). The influence data collec tion methods on structural methods: A comparision of a mail a telephone and a face-to-face survey. Sociological Methods and Research, 24 (4), 443-472.
  • Driscoll, M. (1995). Paradigms for research in instructional systems. In Gary J. Anglin (Ed.). Instructional technology: Past, present, and future (2nd ed., pp. 322-329). Englewood, CO: Lib raries Unlimited.
  • Erdoğmuş, F. U. (2009). Research trends in CEIT MS and PhD theses in Turkey: A content analysis. Unpublished master’s the sis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Erdoğmuş, F. ve Çağıltay, K. (2009, Şubat). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim 2009 Konferansı’nda sunulan bil diri, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa, Türkiye.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). NY: McGraw-Hill.
  • Gülbahar, Y. ve Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanın da yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2), 93-111.
  • Hannafin, R. D., & Young, M. (2008). Research on educational technologies. In M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienboer, & M. Driscoll (Eds.), Handbook of research on educational communicati ons and technology (3th ed., pp. 731-739). NY: Routledge.
  • Hew, K. F., Kale, U., & Kim, N. (2007). Past research in instruc tional technology: Results of a content analysis of empirical studies published in three prominent instructional technology journals from the year 2000 through 2004. Journal of Educatio nal Computing Research, 36 (3), 269-300.
  • Hranstinski, S., & Keller, C. (2007). An examination of research approaches that underlie research on educational technology: A review from 2000 to 2004. Journal of Educational Computing Research, 36 (2), 175-190.
  • Hsieh, H. F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15, 1277-1288.
  • Kelly, A. E., & Lesh, R. A. (2000). Trends and shifts in research methods. In A. E. Kelly & R. A. Lesh (Eds.), Handbook of rese arch design in mathematics and science education (pp. 35-44). Mahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Klein, J. (1997). ETR&D-Development: An analysis of content and survey of future direction. Educational Technology Rese arch and Development, 45 (3), 57-62.
  • Latchem, C. (2006). Editorial: A content analysis of the British Journal of Educational Technology. British Journal of Educatio nal Technology, 37 (4), 503-511.
  • Ma, Y. (2000, February). Research in educational communica tions and technology at the University of Wisconsin: A study of dissertation completed since the inception of the program. Paper presented at the 22’rd National Convention of the Association for Educational Communiations and Technology. 
  • Masood, M. (1997). A ten year analysis: Trends in traditional educational technology literature. Malaysian Online Journal of Instructional Technology, 1 (2), 1823-1844.
  • Masood, M. (2004). Trends and issues as reflected in traditional educational technology literature: A content analysis. Unpublis hed doctoral dissertation, Indiana University, United States - Indiana. Retrieved December 15, 2009, from Dissertations & Theses: Full Text database (Publication No. AAT 3162248).
  • Mihalca, L., & Miclea, M. (2007). Current trends in educational technology research. Cognition, Brain, Behavior, 11, 115-129.
  • Reeves, T. C. (1995). Questioning the questions of instructional technology research. Retrieved April 1, 2010, from http://www. hbg.psu.edu/bsed/intro/docs/dean/.
  • Reiser, R. A., & Ely, D. P. (1997). The field of educational tech nology as reflected through its definitions. Educational Techno logy Research and Development, 45 (3), 63-72.
  • Ross, S. M., & Morrison, G. R. (2008). Research on instructi onal strategies. In M. Spector, M. D. Merrill, J. V. Merrienbo er, & M. Driscoll (Eds.). Handbook of research on educational communications and technology, (pp. 719-730). NY: Routledge.
  • Ross, S. M., Morrison, G. R., & Lowther, D. L. (2005). Using ex perimental methods in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16 (2), 39-64.
  • Ross, S. M., Morrison, G. R., & Lowther, D. L. (2010). Educati onal technology research past and present: Balancing rigor and relevance to impact school learning. Contemporary Educational Technolog y, 1 (1), 17-35.
  • Sert, G. (2010). Öğretim teknolojileri eğitiminde yayınlanmış Türkiye adresli makalelerin içerik analizi. Yayımlanmamış yük sek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Slavin, R. (2008). What works? Issues in synthesizing educati on program evaluations. Educational Researcher, 37 (1), 5-14.
  • Sönmez, V. (2005). Bilimsel araştırmalarda yapılan yanlışlıklar. Eurasian Journal of Educational Research, 5 (18), 236-252.
  • Sözbilir, M., & Kutu, H. (2008). Development and current sta tus of science education research in Turkey. Essays in Education [Special Issue], 1-22.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. ve Yıldırım, Y. (2008). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmala rında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensti tüsü Dergisi, 19, 439-458.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T. ve Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uy gulamada Eğitim Bilimleri, 9, 941-966.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştır ma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA GÖKTAŞ y, KÜÇÜK S, Aydemir Arslan M, TELLİ E, ARPACIK Ö, YILDIRIM G, Reisoğlu İ (2012). Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. , 177 - 199.
Chicago GÖKTAŞ yüksel,KÜÇÜK Sevda,Aydemir Arslan Melike,TELLİ Esra,ARPACIK Ömer,YILDIRIM Gürkan,Reisoğlu İlknur Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. (2012): 177 - 199.
MLA GÖKTAŞ yüksel,KÜÇÜK Sevda,Aydemir Arslan Melike,TELLİ Esra,ARPACIK Ömer,YILDIRIM Gürkan,Reisoğlu İlknur Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. , 2012, ss.177 - 199.
AMA GÖKTAŞ y,KÜÇÜK S,Aydemir Arslan M,TELLİ E,ARPACIK Ö,YILDIRIM G,Reisoğlu İ Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. . 2012; 177 - 199.
Vancouver GÖKTAŞ y,KÜÇÜK S,Aydemir Arslan M,TELLİ E,ARPACIK Ö,YILDIRIM G,Reisoğlu İ Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. . 2012; 177 - 199.
IEEE GÖKTAŞ y,KÜÇÜK S,Aydemir Arslan M,TELLİ E,ARPACIK Ö,YILDIRIM G,Reisoğlu İ "Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi." , ss.177 - 199, 2012.
ISNAD GÖKTAŞ, yüksel vd. "Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi". (2012), 177-199.
APA GÖKTAŞ y, KÜÇÜK S, Aydemir Arslan M, TELLİ E, ARPACIK Ö, YILDIRIM G, Reisoğlu İ (2012). Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 177 - 199.
Chicago GÖKTAŞ yüksel,KÜÇÜK Sevda,Aydemir Arslan Melike,TELLİ Esra,ARPACIK Ömer,YILDIRIM Gürkan,Reisoğlu İlknur Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.1 (2012): 177 - 199.
MLA GÖKTAŞ yüksel,KÜÇÜK Sevda,Aydemir Arslan Melike,TELLİ Esra,ARPACIK Ömer,YILDIRIM Gürkan,Reisoğlu İlknur Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.1, 2012, ss.177 - 199.
AMA GÖKTAŞ y,KÜÇÜK S,Aydemir Arslan M,TELLİ E,ARPACIK Ö,YILDIRIM G,Reisoğlu İ Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(1): 177 - 199.
Vancouver GÖKTAŞ y,KÜÇÜK S,Aydemir Arslan M,TELLİ E,ARPACIK Ö,YILDIRIM G,Reisoğlu İ Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(1): 177 - 199.
IEEE GÖKTAŞ y,KÜÇÜK S,Aydemir Arslan M,TELLİ E,ARPACIK Ö,YILDIRIM G,Reisoğlu İ "Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.177 - 199, 2012.
ISNAD GÖKTAŞ, yüksel vd. "Türkiye'de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/1 (2012), 177-199.