Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 317 - 327 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması

Öz:
Araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının çevresel tutumlarını karşılaştırmak ve okul öncesi öğretmen yetiştirmede çevre eğitiminin önemini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2008-2009 öğretim yılında Ankara, Afyon, Denizli ve Konya illerindeki üniversitelerin okul öncesi eğitim ve çocuk gelişimi eğitimi lisans programlarına devam eden 605 son sınıf öğrencisi ile 2008-2009 öğretim yılında Yalova, Aksaray ve Rize illerinde gerçekleştirilen MEB Hizmet İçi Eğitim Programlarına Türkiye' nin farklı illerinden katılan toplam 300 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak "Çevresel Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada t-testi ve Manova sonuçlarına göre, okul öncesi öğretmen adaylarının çevresel tutum ölçeği toplamından ve Çevre Eğitiminde Alan Gezilerinin Önemi alt faktörü ile Çevresel Koruma Hareketi alt faktöründen okul öncesi öğretmenlerine oranla daha yüksek puan aldıkları belirlenmiştir. Ayrıca okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının Çevresel Problemler için Eğitim Gereksinimi alt faktörü ile Çevresel Kirlilik ve Koruma alt faktöründen aldıkları puanların arasındaki farkın anlamlı olmadığı saptanmıştır. Elde edilen bulgular ışığında araştırmacılara ve uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Comparison of teachers and teacher candidates in terms of their environmental attitudes

Öz:
It has been aimed to compare the environmental attitudes of teachers and teacher candidates and to present the importance of environmental education in teacher training. The sample of the research includes 605 final year students attending undergraduate programs of pre-school education and child development education in the universities of Konya, Ankara, Afyon, and Denizli provinces during 2008-2009 academic year and 300 pre-school teachers attending National Education Ministry In-service Training Programs conducted in Yalova, Aksaray and Rize provinces during 2008-2009 academic year. "Environmental Attitude Scale" has been used as the data collection tool. According to t-test and MANOVA results, it has been determined that teacher candidates got higher scores than pre-school teachers in terms of the total results of environmental attitude scale, and particularly the sub-factors "Importance of Field Trips in Environmental Education" and "Environmental Conservation Activities". Also, it has been stated that the difference between the scores of teachers and teacher candidates taken from the sub-factors "Requirement of Education for Environmental Problems" and "Environmental Pollution and Conservation" is not significant. In the light of the findings, researchers and practitioners have been provided with suggestions.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Bakker, M. J. H. (2006). Culture affects environmental attitudes: Analysis of attitudes towards the environment of management of hotels around the globe. Unpublished master’s thesis, Erasmus University, The Netherland.
  • Chan, K. K. W. (1999). Mass media and environmental know ledge of secondary school students in Hong Kong. The Environ mentalis, 19 (2), 85-97.
  • Chatzifotiou, A. (2006). Environmental education, national curriculum and primary school teachers. Findings of a rese arch study in England and possible implications upon educa tion for sustainable development. The Curriculum Journal, 17 (4), 367-381.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36 (1-2), 189- 198.
  • Desjean-Perrota, B., Moseley, C., & Cantu, L. E. (2008). Preser vice teachers’ perceptions of the environment: Does ethnicity or dominant residential experience matter? Reports & Rese arch, 39 (2), 21-31.
  • Eagles, P. F. J., & Demare, R. (1999) Factors influencing children’s environmental attitudes. Journal of Environmental Education, 30 (4), 33-37.
  • Erten, S. (2005). Okul öncesi öğretmen adaylarında çevre dostu davranışların araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül tesi Dergisi, 28, 91-100.
  • Evans, S. M., Gill, M. E., & Marchant, J. (1996) Schoolchildren as educators: The indirect influence of environmental educa tion in schools onparents’ attitudes towards the environment. Journal of Biological Education, 30 (4), 243–248.
  • Fernandez-Manzanal, R., Rodriguez-Barreiro, L., & Carrasqu er, J. (2007). Evaluation of environmental attitudes: Analysis & results of a scale applied to university students. Science Educa tion, 91 (6), 988-1009.
  • Flogaitis, E., & Agelidou, E. (2003). Kindergarten teachers’ conceptions about nature and the environment. Environmental Education Research, 9 (4), 125-136.
  • Flogaitis, E., Daskolia, M., & Agelidou, E. (2005). Kindergarten teachers’ conceptions of environmental education. Early Child hood Education Journal, 33 (3), 125-136.
  • Green, S. B., & Salkind, N. J. (2008). Using SPSS for Window and Macintosh: Analyzing and understanding data (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall.
  • Kostova, Z. ve Atasoy, E. (2008). Çevre egitiminde basarılı ög renme yöntemler. Egitimde Kuram ve Uygulama, 4 (1), 49-78.
  • Lubomira, D. (2004). Environmental education at pre-school. International Research in Geographical and Environmental Edu cation, 13 (3), 258-263.
  • Meichtry, Y., & Smith, J. (2007). The impact of a place-based professional development program on teachers’ confidence, attitudes, and classroom practices. Reports & Research, 38 (2), 15-31.
  • Mikami, S., Takeshita, T., Nakada, N., & Kawabata, M. (1995). The media coverage and public awareness of environmental issues in Japan. International Communication Gazette, 54 (3), 209-226.
  • Oral, B. (2004). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15, 88-98.
  • Palmer, J. A. (1998) Environmental Education in the 21st Cen tury: Theory, practice, progress and promise. London: Routledge.
  • Pant, H. (2005). Attitude of distance learners towards multime dia approach to instruction. Asian Association of Open Univer sities Journal, I (1), 65-72.
  • Rickinson, M. (2001). Learners and learning in environmen tal education: A critical review of the evidence. Environmental Education Research, 7 (3), 207-320.
  • Sorrick, R. (2007). Nature-based science and its effect on early childhood teachers’ (k-3) attitudes toward science content know ledge and science instruction. Unpublished doctoral dissertati on, Walden University, OH, USA.
  • Stevens, J. (1992). Applied multivariate statistics for the social sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Tabak, R. S., Akyıldız, N. ve Yıldız, S. (2003). Öğretmenlerin özyetkinlik algılama düzeyleri ve çevre duyarlılığı. Eğitim Araş tırmaları, 10, 134-146.
  • Temel, F., Ersoy, Ö., Tezel-Şahin, F., Avcı, N. ve Turla, A. (1997). Anaokulu öğretmenlerinin hizmet içi eğitim ihtiyaçlarinin belirlenmesi. 4.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler 1 (s. 151-164). Anadolu Üniversitesi Yayınları. No: 1076. Eskişehir.
  • Uçar, R. ve İpek, C. (2006). İlköğretim okullarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerinin MEB hizmet içi eğitim uygulama larına ilişkin görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakülte si Dergisi, 3 (1), 34-53.
  • Uşun, S. ve Cömert, D. (2003). Okulöncesi ögretmenlerin hiz met içi egitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 2, 125-138.
  • Volk, T. L., & Cheak, M. J. (2003). The effects of en environ mental education program on students, parents, and commu nity. The Journal of Environmental Education, 34 (4), 12-25.
  • Vrasidas, C., Zembylas, M., Evagorou, M, Avraamidou, L., & Aravi, C. (2007). ICT as a tool for environmental education, peace, and reconciliation. Educational Media International, 44 (2), 129–140.
  • Yurt, Ö., Cevher-Kalburan, N., & Kandır, A. (2010). Investi gation of the environmental attitudes of the early childhood teacher candidates. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 2 (2), 4977-4984.
APA Kandır A, Yurt Ö, CEVHER KALBURAN F (2012). Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. , 317 - 327.
Chicago Kandır Adalet,Yurt Özlem,CEVHER KALBURAN FATMA NİLGÜN Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. (2012): 317 - 327.
MLA Kandır Adalet,Yurt Özlem,CEVHER KALBURAN FATMA NİLGÜN Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. , 2012, ss.317 - 327.
AMA Kandır A,Yurt Ö,CEVHER KALBURAN F Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. . 2012; 317 - 327.
Vancouver Kandır A,Yurt Ö,CEVHER KALBURAN F Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. . 2012; 317 - 327.
IEEE Kandır A,Yurt Ö,CEVHER KALBURAN F "Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması." , ss.317 - 327, 2012.
ISNAD Kandır, Adalet vd. "Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması". (2012), 317-327.
APA Kandır A, Yurt Ö, CEVHER KALBURAN F (2012). Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 317 - 327.
Chicago Kandır Adalet,Yurt Özlem,CEVHER KALBURAN FATMA NİLGÜN Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.1 (2012): 317 - 327.
MLA Kandır Adalet,Yurt Özlem,CEVHER KALBURAN FATMA NİLGÜN Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.1, 2012, ss.317 - 327.
AMA Kandır A,Yurt Ö,CEVHER KALBURAN F Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(1): 317 - 327.
Vancouver Kandır A,Yurt Ö,CEVHER KALBURAN F Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(1): 317 - 327.
IEEE Kandır A,Yurt Ö,CEVHER KALBURAN F "Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.317 - 327, 2012.
ISNAD Kandır, Adalet vd. "Okul öncesi öğretmenleri ile öğretmen adaylarının çevresel tutumları yönünden karşılqaştırılması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/1 (2012), 317-327.