Yıl: 2011 Cilt: 8 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 63 - 73 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi

Öz:
Tartışmacı metin, düşünceyi geliştirme yollarını kullanarak yazarın bir konu hakkında verileriyle beraber öne sürdüğü iddiasını destekleyip karşı iddia ve iddiaları çürütmeye çalıştığı ve bunlarla konuyu sonuca bağladığı metin türüdür. Bu çalışmanın amacı, ilgili literatürden yararlanarak araştırmacılar tarafından geliştirilen tartışmacı metin yapısını ortaya koymak ve yazma eğitiminde bu yapıdan nasıl yararlanılabileceğini göstermektir. Çalışmada tartışmacı metin elementleri ana ve yardımcı elementler olmak üzere iki ayrı kısımda ele alınmıştır. Ana elementler “veri”, “iddia”, “karşı iddia” ve “sonuç” olarak belirlenirken yardımcı elementler “destek gerekçesi” ve “çürütme gerekçesi” olarak belirlenmiştir. Bunun yanında tartışmacı metinde işlevsel olmayan metin birimleri olarak “gereksiz tekrar” ve “ilgisiz birim” üzerinde durulmuştur. Çalışmada tartışmacı metin elementleri bir örnek metin üzerinde gösterildikten sonra tartışmacı metin yapısının ilköğretim öğrencilerine nasıl öğretileceği aşamalar hâlinde anlatılmıştır. Tartışmacı metin yapısını öğrenen öğrenciler yaşamlarında sıkça karşılaştıkları yazılı veya sözlü tartışmaları anlama ve eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme açısından avantajlı hâle gelebilir. Ayrıca, öğretmenlerin ve ders kitabı yazarlarının okuma ve yazma eğitiminde bu yapıdan yararlanabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyol, H. (2006). Yeni Programa Uygun Türkçe Öğretim Yöntemleri. Ankara: Kök Yayınevi.
  • Aldağ, H. (2005). Düşünme Aracı Olarak Metinsel Ve Metinsel-Grafiksel Tartışma Yazılımının Tartışma Becerilerinin Geliştirilmesine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Adana: Çukurova Üniversitesi.
  • Aldağ, H. (2006). “Toulmin Tartışma Modeli”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 13-34.
  • Beyreli L., Çetindağ Z. ve Celepoğlu, A. (2005). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Coşkun, E. (2009a). “Türkçe Öğretiminde Metin Bilgisi”. (Ed.: Ahmet Kırkkılıç ve Hayati Akyol), İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. s. 231-283.
  • Coşkun, E. (2009b). “Yazma Eğitimi”. (Ed.: Ahmet Kırkkılıç ve Hayati Akyol), İlköğretimde Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, s. 49-91.
  • Coşkun, E. ve Tiryaki, E. N. (2011). “Öğretmen Adaylarının Tartışmacı Metin Yazma Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”. III. Uluslar Arası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu ( 16-18 Aralık 2010) Bildiri Kitabı, s. 263-272, İzmir.
  • Eemeren F. H. van. & Grootendorst, R. (2004). A Systematic Theory Of Argumentation / A Model of a Critical Discussion. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Harris, R. K. & Graham S. (1996). Making the Writing Process Work: Strategies for Composition and Self-Regulation. Cambridge, MA: Brookline Books.
  • Heirston, R. & Friend. (2004). “How Can You Write Powerful Arguments?”, in The Scott Foresman Handsbook for Writers, Pearson Practice Hall, pp.169-189.
  • Johannessen, L. (2004). “Helping ‘Struggling’ Students Achieve Success”. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 47(8), 638-647.
  • Karatay, H. (2011). “Süreç Temelli Yazma Modelleri: Planlı Yazma ve Değerlendirme”. (Ed.: Murat Özbay). Yazma Eğitimi. Pegem Akademi Yay., s. 21-43.
  • Kantemir, E. (1995). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Knudson, R. E. (1992). “The Development of Writing Argumentation: An Analysis and Comparision of Argumentative Writing at for Grade Levels.” Child Study Journal, 22(3), pp. 167-184.
  • Larson M., Britt A. & Larson A. A. (2004). Disfluencies in Comprehending Argumentative Texts. Reading Pshcology, 25 (3), pp. 205-224.
  • Nussbaum, M. E. & Schraw G. (2007). “Promoting Argument- Counter Argument Integration In Students’ Writing”. The Journal Of Experimental Education, 76(61), pp. 59-92.
  • Özdemir, E. (2008). Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı (Kompozisyon). Ankara: Remzi Kitabevi.
  • Secor, M. J. (1987). “Recent Research in Argumentation Theory”. The Technical Writing Teacher, 15 (3), pp. 254-337.
  • Tekşan, K. (2001). Yazılı Anlatımı Geliştirmede Ön Hazırlığın Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Çanakkale: On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Tompkins, G. E. (1998). Language Arts Content and Teaching Strategies (4’th Edition). New Jersey, Colombus, Ohio: Upper Saddle River.
  • Toulmin, S. (1958). The Uses of Argument. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Toulmin S., Rieke R. & Janik A. (1984). An Introduction to Reasoning. New York NY: Macmillan.
  • Yalçın, A. (1996). “Türkçe Ders Kitaplarının Planlaması ve Yazılması”. Türk Yurdu, (107), s. 24-27.
  • Yakıcı A., Yücel M., Doğan, M. ve Yelok S. V. (2005). Türkçe -1 Yazılı Anlatım. Ankara: Bilgi Yayınları.
  • Yaman, E. ve Köstekçi, M. (1998). Üniversiteler İçin Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Gazi Büro Kitabevi.
APA COŞKUN E, TİRYAKİ E (2011). Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. , 63 - 73.
Chicago COŞKUN Eyyup,TİRYAKİ ESRA NUR Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. (2011): 63 - 73.
MLA COŞKUN Eyyup,TİRYAKİ ESRA NUR Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. , 2011, ss.63 - 73.
AMA COŞKUN E,TİRYAKİ E Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. . 2011; 63 - 73.
Vancouver COŞKUN E,TİRYAKİ E Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. . 2011; 63 - 73.
IEEE COŞKUN E,TİRYAKİ E "Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi." , ss.63 - 73, 2011.
ISNAD COŞKUN, Eyyup - TİRYAKİ, ESRA NUR. "Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi". (2011), 63-73.
APA COŞKUN E, TİRYAKİ E (2011). Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 63 - 73.
Chicago COŞKUN Eyyup,TİRYAKİ ESRA NUR Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8, no.16 (2011): 63 - 73.
MLA COŞKUN Eyyup,TİRYAKİ ESRA NUR Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.8, no.16, 2011, ss.63 - 73.
AMA COŞKUN E,TİRYAKİ E Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2011; 8(16): 63 - 73.
Vancouver COŞKUN E,TİRYAKİ E Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2011; 8(16): 63 - 73.
IEEE COŞKUN E,TİRYAKİ E "Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, ss.63 - 73, 2011.
ISNAD COŞKUN, Eyyup - TİRYAKİ, ESRA NUR. "Tartışmacı metin yapısı ve öğretimi". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/16 (2011), 63-73.