Yıl: 2011 Cilt: 8 Sayı: 16 Sayfa Aralığı: 335 - 353 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması

Öz:
Bu çalışmanın amacı üniversite ve başarılı lise sınıflarında kullanılmak üzere iki aşamalı genetik kavram tanı testi (GKTT) geliştirmek ve bu testin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. İki aşamalı tanı testi geliştirme süreci üç adım içerir: konu içeriğinin belirlenmesi, öğrencilerin mevcut kavram yanılgılarının tespit edilmesi, teşhis testinin geliştirilmesi. Toplam 16 maddeden oluşan test Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi ve Fen Edebiyat Fakültesi biyoloji anabilim dallarında öğrenim görmekte olan 120 (87 bayan, 33 erkek) öğretmen adayına uygulanmıştır. Madde ve test analizleri sonunda testin güvenirliği, maddelerin güçlük ve ayırt edicilik indeksleri, çeldirici fonksiyonları tespit edilmiştir. Analiz sonucunda 16 maddelik testten 4 madde çıkarılmış ve GKTT toplam 12 maddeden oluşmuştur. Testin güvenirlik katsayısı (Cronbach Alpha) 0,73 olarak bulunmuştur. Geçerlik çalışması için uzman görüşleri alınmış ve belirtke tablosu hazırlanmıştır. Madde analizleri madde güçlük indekslerini 0,33 ile 0,60 değer aralığında vermiştir. Test ortalaması 5,54 ve testin ortalama güçlüğü 0,46’dır. Madde ayırt-edicilik indeksleri 0,31 ile 0,72 arasındadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ausubel, D.P. (1968). The psychology of meaningful verbal learning. NY: Grune and Stratton.
  • Anderson, D.L., Fisher, K.M., & Norman, G.J. (2002). “Development and evaluation of the conceptual inventory of natural selection”. Journal of research in science teaching. Cilt: 39, Sayı: 10. (952-978).
  • Banet, E., & Ayuso, E. (2000). “Teaching genetics at secondary school: A strategy for teaching about the location of inheritance information”. Science Education. Cilt: 84, Sayı: 1. (313-351).
  • Bernhisel, S. M. (1999). Measuring preservice and inservice biology teachers’ understanding of selected biological concepts. Unpublished Dissertation.Utah: Utah State University.
  • Brainsford, J.D., Brown, A.L. & Cocking, R.R. (2000). How people learn: Brain, mind, experience, and school. Washington, DC: The National Academy Press.
  • Briggs, D.C., Alonzo, A.C., Schwab, C., & Wilson, M. (2006). Diagnostic assessment with ordered multiple-choice items. Educational Assessment. Cilt: 11 Sayı: 1. (33-63).
  • Chen, C.C., Lin, H.S., & Lin, M.L. (2002). “Developing a two-tier diagnostic instrument to assess high school students’ understanding-the formation of images by a plane mirror”. Proceedings of the National Science Council, 12(3), 106-121.
  • Griffard, P. B. (2001). “The two-tier instrument on photosynthesis: What does it diagnose?” International Journal Science Education. Cilt: 23, Sayı: 10. (1039-1052).
  • Suen, H.K. (1990). Principles of test theories. L. Erlbaum Associates, Hillsdale, NJ.
  • Jang, N. H. (2003). Developing and validating a chemical bonding instrument for korean high school students. Unpublished Dissertation. Missouri: The Faculty Graduate School University.
  • Johnson, S.K., & Stewart, J. (2002). “Revising and assessing explanatory models in a high school genetics class: A comparison of unsuccessful and successful performence.” Science Education. Cilt: 86, Sayı: 4. (462-480).
  • Karataş, F. Ö., Köse, S., ve Coştu, B. (2003). “Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt: 13, Sayı: 1. (54-69).
  • Odom, A.L., & Barrow, L.H. (1995). “Development and application of a two-tier diagnositc test measuring college biology students’ understanding of diffusion and osmosis after a course of instruction”. Journal of Research in Science Teaching. Cilt: 32, Sayı: 1. (45-61).
  • Pfundt, H., & Duit, R. (2009). “Bibliography: Students’ and teachers’ conceptions and science education”. Kiel: IPN. http://www.ipn.uni-kiel.de/aktuell/stcse/stcse.html
  • Robinson, W., Lewis, J., & Leach, J. (2000). “Young people’s understanding of the nature of genetic information in cells of an organism”. Journal of Biological Education. Cilt: 35, Sayı: 1. (29-36).
  • Smith, M.K., Wood, W. B., & Knight, J.K. (2008). “The genetics concept assessment: A new concept inventory for gauging student enderstanding of genetics”. Life Sciences Education. Sayı: 7. (277-282).
  • Tatar, N. ve Cansüngü Koray, Ö. (2005). “İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin ‘Genetik’ Ünitesi Hakkındaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt: 13, Sayı: 2. (415-426).
  • Temelli, A. (2006). “Lise Öğrencilerinin Genetikle İlgili Konulardaki Kavram Yanılgılarının Saptanması”. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. Cilt: 14, Sayı: 1. (73-82).
  • Thomson, N., & Stewart, J. (2003). “Genetics in inquiry: Strategies and knowledge geneticists use in solving transmission genetics problems”. Science Education. Cilt: 87, Sayı: 1. (160-180).
  • Treagust, D. F. (1988). “Development and use of diagnostic tests to evaluate students’ misconceptions in science”, International Journal of Science Education. Cilt: 10, Sayı: 2. (159-169)
  • Treagust, D. F. & Haslam, F. (1986). “Evaluating secondary students’ misconceptions of photosynthesis and respiration in plants using a two-tier diagnostic instrument”. 59. National Association for Research in Science Teaching Kongesine sunulmuş bildiri.
APA CAKIR M, ALDEMİR B (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. , 335 - 353.
Chicago CAKIR MUSTAFA,ALDEMİR Begüm İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. (2011): 335 - 353.
MLA CAKIR MUSTAFA,ALDEMİR Begüm İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. , 2011, ss.335 - 353.
AMA CAKIR M,ALDEMİR B İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. . 2011; 335 - 353.
Vancouver CAKIR M,ALDEMİR B İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. . 2011; 335 - 353.
IEEE CAKIR M,ALDEMİR B "İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması." , ss.335 - 353, 2011.
ISNAD CAKIR, MUSTAFA - ALDEMİR, Begüm. "İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması". (2011), 335-353.
APA CAKIR M, ALDEMİR B (2011). İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(16), 335 - 353.
Chicago CAKIR MUSTAFA,ALDEMİR Begüm İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8, no.16 (2011): 335 - 353.
MLA CAKIR MUSTAFA,ALDEMİR Begüm İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.8, no.16, 2011, ss.335 - 353.
AMA CAKIR M,ALDEMİR B İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2011; 8(16): 335 - 353.
Vancouver CAKIR M,ALDEMİR B İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2011; 8(16): 335 - 353.
IEEE CAKIR M,ALDEMİR B "İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması." Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, ss.335 - 353, 2011.
ISNAD CAKIR, MUSTAFA - ALDEMİR, Begüm. "İki aşamalı genetik kavramlar tanı testi geliştirme ve geçerlik çalışması". Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/16 (2011), 335-353.