Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi

Yıl: 2012 Cilt: 37 Sayı: 163 Sayfa Aralığı: 96 - 109 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi

Öz:
Bu araştırmada lise öğrencilerinin metaforik okul algıları; cinsiyet, okul türü, sınıf ve ailenin aylık geliri değişkenlerine dayalı olarak analiz edilmiştir. Araştırmaya 209’u kız, 318’i erkek olmak üzere toplam 527 öğrenci katılmıştır. Araştırma verileri, çalışma kapsamında geliştirilmiş olan “Okul Algısı Ölçeği” ile toplanmıştır. Analiz sonuçları, öğrencilerin okul algılarının “koruma-geliştirme yeri”, “baskı yeri” ve “yuva” alt boyutlarında cinsiyet, okul türü, sınıf ve ailenin aylık geliri değişkenlerinde farklılaştığını ortaya çıkartmıştır. Bulgular kız öğrencilerin, genel lise öğrencilerinin, lise 1. sınıf öğrencilerinin ve alt gelir grubuna ait öğrencilerin okulu kendilerini koruyan ve geliştiren bir yer olarak algıladıklarını ortaya çıkartmıştır. Buna karşın erkek öğrencilerin, Anadolu lisesi öğrencilerinin, lise 2, 3, 4. sınıfı öğrencilerinin ve üst-gelir grubuna ait öğrencilerin okulu görece baskı yeri olarak algıladıkları görülmüştür.
Anahtar Kelime: algılama anadolu liseleri eğretileme liseler

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Andersson, B. E. & Strander, K. (2004). Perceptions of school and future adjustment to life: a longitudinal study between the ages of 18 and 25. Scandinavian Journal of Educational Research, 48(5), 459-476.
  • Arastaman, G. (2006). “Ankara İli Lise Birinci Sınıf Öğrencilerinin Okula Bağlılık Durumlarına İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı, A. (1999). “Metaphorical Images of School: School Perceptions of Students, Teachers and Parents from Four Selected Schools in Ankara.” Unpublished doctoral dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
  • Balcı, A. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Bilgin, M. (2001). Üniversite Öğrencilerinin Değerlerinin Ve Fonksiyonel Olmayan Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İrdelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(8), 40-48.
  • Blom, A., Lauritz, N. & Verner, D. (2001). Education, earnings, inequality in Brazil, 1982-1988: implication on education policy. Peabody Journal of Education, 76, 180-221.
  • Bredeson, P. V. (1985). An analysis of the metaphorical perspectives of school principals. Educational Administration Quarterly, 21(1), 29-50.
  • Bredeson, P. V. (1988). Perspectives on schools: metaphors and management in education. Journal of Educational Administration, 26(3), 293-310.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı ile İlgili Metaforlara İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(4), 693-712.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 269-283.
  • Çuhadar, A. ve Sarı, M. (2007). Göç yollarında eğitim: ilköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okula ilişkin algılarının göç bağlamında değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Kongresi’nde sunulan bildiri, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Duque, D.F. & Johnson, M. (1999), Attention metaphors: How metaphors guide cognitive psychology of attention. Cognitive Sciences, 23(1), 83-116.
  • Dönmez, Ö. (2008). “Türk Eğitim Sisteminde Kullanılan Yönetici Metaforları (Kayseri İli Örneği).” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kayseri.
  • Eccles, J. S., Midgley, C. & Adler, T. F. (1984). Grade-related changes in school environment: effects on achievement motivation. In J. G. Nicholls (Ed.), Advances in motivation and achievement (pp. 283–331). Greenwich, CT: JAI Press. Eccles, J. S., Midgley, C., Wigfield, A., Buchanan, C. M., Reuman, D., Fl
  • Kimberly, L. H. (2006). Who’s skipping school: characteristics of truants in 8th and 10th grade. Journal of School Health, 77(1), 29-35.
  • Kuş, Z. ve Karatekin, K. (2009). Öğrencilerin Okul Ortamında Kurallara Uygun Davranma Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 183-196.
  • Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Mayer, G. R., Butterworth, T., Nafpaktitis, M. & Sulzer-Azaroff, B. (1983). Preventing school vandalism and improving discipline: a three-year study. Journal of Applied Behavioral Analysis, 16(4), 355-369.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor. (Çev. Gündüz Bulut). İstanbul: Mess Yayınları.
  • Ocak, G. ve Gündüz, M. (2006). Eğitim Fakültesini Yeni Kazanan Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Giriş Dersini Almadan Önce Ve Aldıktan Sonra Öğretmenlik Mesleği Hakkındaki Metaforlarının Karşılaştırılması. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 293-310.
  • Orthmann, R. (1998). Workplace computer monitoring rose in 1998. Employment Testing–Law and Policy Reporter, 7, 182-192.
  • Özdemir, M. (2008). Eğitim yönetiminde yerelleşme siyasaları. Amme İdaresi Dergisi, 41(3), 153-168.
  • Öztürk, Ç. (2007). Sosyal Bilgiler, Sınıf ve Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Coğrafya” Kavramına Yönelik Metafor Durumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 55-69.
  • Pehlivan, Z. (2006). “Resmi Genel Lise Öğrenci Devamsızlığı ve Buna Dönük Okul Yönetimi Politikaları (Ankara ili örneği).” Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Reid, K. (1983). Retrospection and persistent school absenteeism. Educational Research, 25(2), 110-115.
  • Reid, K. (2005). The causes, views and traits of school absenteeism and truancy: an analytical review. Research in Education, 74, 59-82.
  • Saban, A. (2004a). Prospective classroom teachers’ metaphorical images of selves and comparing them to those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development, 24, 617–635.
  • Saban, A. (2004b). Giriş Düzeyindeki Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Öğretmen” Kavramına İlişkin İleri Sürdükleri Metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına İlişkin Sahip Oldukları Zihinsel İmgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Saban, A., Koçbeker, B. N. & Saban, A. (2007). Prospective teachers' conceptions of teaching and learning revealed through metaphor analysis. Learning and Instruction, 17(2), 123-139.
  • Smith, P. K. & Brain, P. (2000). Bullying in schools: Lessons from two decades of research. Aggressive Behavior, 26(1), 1-9.
  • Tsoukas, H. (1991). The missing link: a transformational view of metaphors in organizational science. The Academy of Management Review, 16(3), 566-585.
  • Walton, E. J. (2005). The Persistence of bureaucracy: A meta-analysis of Weber’s model of bureaucratic control. Organization Studies, 26(4), 569-600.
  • Yılmaz, K. (2007). İlköğretim Okulu 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Okul Yaşamının Niteliğine İlişkin Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 485-400.
  • Zieman, G. L. & Benson, G. P. (1981). School perceptions of truant adolescent girls. Behavioral Disorders, 6(4), 197-205.
APA Özdemir M (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. , 96 - 109.
Chicago Özdemir Murat Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. (2012): 96 - 109.
MLA Özdemir Murat Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. , 2012, ss.96 - 109.
AMA Özdemir M Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. . 2012; 96 - 109.
Vancouver Özdemir M Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. . 2012; 96 - 109.
IEEE Özdemir M "Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi." , ss.96 - 109, 2012.
ISNAD Özdemir, Murat. "Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi". (2012), 96-109.
APA Özdemir M (2012). Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(163), 96 - 109.
Chicago Özdemir Murat Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim 37, no.163 (2012): 96 - 109.
MLA Özdemir Murat Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.37, no.163, 2012, ss.96 - 109.
AMA Özdemir M Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(163): 96 - 109.
Vancouver Özdemir M Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(163): 96 - 109.
IEEE Özdemir M "Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi." Eğitim ve Bilim, 37, ss.96 - 109, 2012.
ISNAD Özdemir, Murat. "Lise öğrencilerinin metaforik okul algılarının çeşitli değişkenler bakımından incelenmesi". Eğitim ve Bilim 37/163 (2012), 96-109.