Yıl: 2011 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 303 - 312 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler

Öz:
AMAÇ: Tıp eğitimi toplumun sağlığı için bilgili ve yeterli hekimler yetiştirirken tıp öğrencileri strese sokup ruh sağlıklarında bozulmaya yol açmaktadır. Bu çalışmanın amacı klinik yılları öncesi öğrencilerimizin genel özelliklerini ve bu özelliklerin onların anksiyete ve depresyon düzeyleri üzerine etkisini ortaya çıkarmaktı. YÖNTEM: Bu tanımlayıcı, kesitsel çalışmada Tıp Fakültesi ilk üç sınıf öğrencilerine sosyo-demografik bilgiler, tıp eğitimi ile ilgili düşüncelerini içeren sorular ve Hastane Anksiyete ve Depresyon Skalasını (HADS) içeren isimsiz bir anket gönüllülük temelinde uygulandı. Verilerin analizinde Student-t testi, tek yönlü varyans analizi ve ki-kare testi uygulandı. BULGULAR: Çalışma grubundaki 485 öğrencinin ortalama yaşları 19,49±1,54 yıl ve 272‟sini (%56,1) erkekti. Kırsal bölgelerden gelen, anne ve baba eğitim düzeyi ilkokul ve altında olan öğrencilerin anksiyete ve depresyon düzeyleri yüksekti (p<0.05). Tıp eğitimi ile ilgili sorulara verilen yanıtlara göre; tıp fakültesini ilk üç sırada tercih edenlerde 1. ve 2. dönem öğrencileri arasında (p=0.01), hekimlik mesleğini iş garantisi nedeniyle seçenlerde 2. ve 3. dönem öğrencileri arasında (p=0.00) anksiyete düzeyleri açısından fark olduğu görüldü. Aile ve çevre isteğiyle ve iş garantisi olduğunu düşünerek tıp eğitimi tercihi yapanlarla hekimlik mesleğini sevdiği için bu eğitimi tercih ettiklerini söyleyenler arasında anlamlı fark vardı (p=0.00). Tıp eğitimini seçmiş olmaktan asla memnun olmadıklarını söyleyenlerin depresyon düzeyleri en yüksekti (p<0.05). Tüm çalışma grubunun anksiyete ve depresyon puanı ortalaması sırasıyla 7,45±3,79 ve 5,60±3,74 puandı ve öğrencilerin 87‟sinde (%17,9) anksiyete, 136‟sında (%28,0) depresyon düzeyi kesme puanının üstündeydi. SONUÇ: Bütün bu sonuçlar tıp eğitiminin isteyerek ve bilinçli olarak seçilmesinin önemine vurgu yapmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji

Anxiety and depression levels of preclinic years’ medical students and probable effective factors

Öz:
AIM: While training knowledgeable, competent and professional physicians for the patients&#8223; health medical education distresses and sicken medical students. The aim of this study was to describe the general features of the preclinical years&#8223; students and the affect of these features on the anxiety and depression level of them. METHOD: In this descriptive and cross-sectional study an anonymous and voluntary questionnaire consisting of socio-demographic variables, questions related to medical education and Hospital Anxiety and Depression Scale (HADS) was applied to the first three years&#8223; students of medical faculty. For the analyses of the data Student-t test, One-way ANOVA and chi-square tests were used. RESULTS: The mean age of the students in the study group was 19.49±1.54 years and 272 of them (56.1%) were male. The anxiety and depression levels of the students from rural parts of the country and whose parents&#8223; education levels were primary school or below were high (p<0.05). According to questions related to medical education there was a difference in anxiety levels of year one and two students who selected medical education in between first three choice (p=0.01) and between year two and three students who chose medicine because of occupation guarantee (p=0.00). There was a significant difference between students who noted family-intimates as the reason of their choice and liking medicine (p=0.00). The anxiety levels of the students who were absolutely unpleased with their choice were the highest (p<0.05). The mean anxiety and depression levels were 7.45±3.79 and 5.60±3.74 points and 87 students (17.9%) anxiety level, 136 students&#8223; (28.0%) depression level were above the cut of levels in the whole group. CONCLUSION: The results of this study points to the importance of voluntary and informed selection of medical education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Hemşirelik Psikoloji
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1 Inanç N, Savaş HA, Tutkun H, Herken H, Savaş E. Gaziantep Üniversitesi Mediko-Sosyal Merkezi’nde psikiyatrik açıdan incelenen öğrencilerin klinik ve sosyo-demografik özellikleri. Anadolu Psikiyatr Derg. 2004; 5: 222-230.
  • 2 Karaoglu N. Kampüs Sağlık Merkezine başvuran Selçuk Üniversitesi öğrencilerinde anksiyete ve depresyon. SENDROM. 2009; 21(4): 63-69.
  • 3 Bayram N, Bilgel N. The prevalence and sociodemographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2008; 43: 667-672.
  • 4 Eller T, Aluoja A, Vasar V, Veldi M. Syptoms of anxiety and depression in Estonian medical students with sleep problems. Depress Anxiety. 2006; 23: 250-256.
  • 5 Neto RF, Obara CS, Macedo PCM, Cítero VA, Nogueira-Martins LA. Clinical and demographic profile of users of a mental health system for medical residents and other health professionals undergoing training at the Universidade Federal de São Paulo Sao Paulo. Med J. 2004; 122(4): 152-157.
  • 6 Chandavarkar U, Azzam A, Mathews CA. Anxiety symptoms and perceived performance in medical students. Depress Anxiety. 2007; 24: 103-111.
  • 7 Lee J, Graham AV. Students' perception of medical school stress and their evaluation of a wellness elective. Med Educ. 2001; 35: 652-659.
  • 8 Rab F, Mamdou R, Nasir S. Rates of depression and anxiety among female medical students in Pakistan. East Mediterr Health J. 2008; 14: 126-133.
  • 9 Smith CK, Peterson DF, Degenhardt BF, Johnson JC. Depression, anxiety, and perceived hassles among entering medical students. Psychol Health Med. 2007; 12: 31-39.
  • 10 Aktekin M, Karaman T, Yigiter Senol Y, et al. Anxiety, depression and stressful life events among medical students: a prospective study in Antalya, Turkey. Med Educ. 2001; 35: 12-17.
  • 11 Wong JGWS, Patil NG, Beh SL et al. Cultivating psychological well-being in Hong Kong's future doctors. Med Teach. 2005; 27: 715-719.
  • 12 Karaoglu N, Seker M. Anxiety and depression levels of new entrant medical students related to desire for and expectations from medical career. West Indian Med J 2010; 59(2): 196-202.
  • 13 Adams J. Straining to describe and tackle stress in medical students (commentary). Med Educ. 2004; 38: 463-464.
  • 14 Dyrbye LN, Thomas MR, Shanafelt TD. Systematic review of depression, anxiety, and other indicators of psychological distress among U.S. and Canadian medical students. Acad Med. 2006; 81: 354-373.
  • 15 Moffat KJ, Mc Connachie A, Ross S, Morrison JM. First year medical student stress and coping in a problem-based learning medical curriculum. Med Educ. 2004; 38: 482-491.
  • 16 Khan MS, Mahmood S, Badshah A, Ali SU, Jamal Y. Prevalence of depression, anxiety and their associated factors among medical students in Karachi, Pakistan. JPMA. 2006; 56: 583-586.
  • 17 Karaoglu N, Bulut S, Baydar A, Carelli F. Aile hekimlerinde durumluk ve sürekli anksiyete düzeyi: Bir vaka kontrol çalışması. Türk Aile Hek Derg. 2009; 13: 119-126.
  • 18 Nogueira-Martins LA, Neto RF, Macedo PCM, Cítero VA, Mari JJ. The mental health of graduate students at the Federal University of São Paulo: a preliminary report. Braz J Med Biol Res. 2004; 37: 1519-1524.
  • 19 Sutherland JV, Cooper CL. Job stres, satisfaction, and mental health among general practitoners before and after introduction of a new contract. BMJ. 1992; 304: 1545-1548.
  • 20 Karaoglu N, Ongel K, Seker M. The reasons for being a doctor and the future expectations. HealthMED. 2010; 2: 335-343.
  • 21 Karaoglu N, Seker M. Role of desire and expectations on physicological well-being of medical students (letter). Med Teach. 2009; 31: 957-961.
  • 22 Firth-Cozens J. Medical student stress (commentary). Med Educ. 2001; 35: 6-7.
  • 23 Zigmond AS, Snaith RP. The hospital anxiety and depression scale. Acta Psychiatr Scand. 1983; 67: 361-370.
  • 24 Aydemir Ö. Validity and reliability of Turkish version of Hospital Anxiety and Depression Scale. Türk Psikiyatr Derg. 1997; 8: 280-287.
  • 25 Sreeramareddy CT, Shankar PR, Binu VS, et al. Psychological morbidity, sources of stress and coping strategies among undergraduate medical students of Nepal. BMC Med Educ. 2007; 7: 26.
  • 26 Niemi PM, Vainiomäki PT. Medical students' distress-quality, continuity and gender differences during a six-year medical program. Med Teach. 2006; 28: 136-141.
  • 27 Baldassin S, Alves TCTF, Andrade AG, Martins LAN. The characteristics of depressive symptoms in medical students during medical education and training: a cross-sectional study. BMC Med Educ. 2008; 8: 60.
  • 28 Li X, Stanton B, Fang X, Lin D. Social stigma and mental health among rural-to-urban migrants in China: A conceptual framework and future research needs. World Health Popul. 2006; 8: 14-31.
  • 29 Bramston P, Patrick J. Rural adolescents experiencing an urban transition. Aust J Rural Health. 2007; 15: 247-51.
  • 30 Sadıkoglu G, Özçakır A, Uncu Y, Alper Z, Özdemir H, Bilgel N. The socio-economic levels of the students who preferred Uludağ University Medical Faculty in 2001. Türk Klin Tıp Bilim Derg. 2001; 23: 14-17.
  • 31 Karaoğlu N, Karaoğlu MA. Müzik sanatıyla uğraşmak anksiyete ve depresyon belirtilerini azaltır mı? Konservatuar ve diğer fakülte öğrencilerinin karşılaştırılması. TAF Prev Med Bull. 2009; 8: 465-472.
  • 32 Benbassat J, Baumal R. Uncertainties in the selection of applicants for medical school. Adv Health Sci Educ. 2007; 12: 509-521.
  • 33 Millan LR, Azevedo RS, Rossi E, De Marco OLN, Millan MPB, de Arruda PCV. What is behind a student’s choice for becoming a doctor? Clinics. 2005; 60: 143-150.
  • 34 Genc G, Kaya A, Genc M. Factors affecting career choice of medical faculty students at Inonu University. Inonu Universitesi Egitim Fakultesi Dergisi. 2007; 8: 49-63.
  • 35 Yarış F, Topbaş M, Çan G, Özoran Y. Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin tıp eğitimi hakkındaki düşünceleri. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Dergisi. 2001; 18: 233-241.
  • 36 Dikici MF, Yaris F, Topsever P ve ark. Factors affecting choice of specialty among first-year medical students of four universities in different regions of Turkey. Croat Med J. 2008; 49: 415-420.
  • 37 Van Ameringen M, Mancini C, Farvolden P. The impact of anxiety disorders on educational achievement. J Anxiety Disord. 2003; 17: 561-571.
  • 38 Tyssen R, Vaglum P, Gronvold NT, Ekeberg O. Suicidal ideation among medical students and young physicians: a nationwide and prospective study of prevalence and predictors. J Affect Disorders. 2001; 64: 69-79.
  • 39 Norton PJ, Temple SR, Pettit JW. Suicidal ideation and anxiety disorders: Elevated risk or artifact of comorbid depression? J Behav Ther Exp Psychiatry. 2008; 39: 515-525.
APA KARAOĞLU N, Şeker M (2011). Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. , 303 - 312.
Chicago KARAOĞLU Nazan,Şeker Muzaffer Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. (2011): 303 - 312.
MLA KARAOĞLU Nazan,Şeker Muzaffer Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. , 2011, ss.303 - 312.
AMA KARAOĞLU N,Şeker M Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. . 2011; 303 - 312.
Vancouver KARAOĞLU N,Şeker M Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. . 2011; 303 - 312.
IEEE KARAOĞLU N,Şeker M "Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler." , ss.303 - 312, 2011.
ISNAD KARAOĞLU, Nazan - Şeker, Muzaffer. "Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler". (2011), 303-312.
APA KARAOĞLU N, Şeker M (2011). Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 10(3), 303 - 312.
Chicago KARAOĞLU Nazan,Şeker Muzaffer Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 10, no.3 (2011): 303 - 312.
MLA KARAOĞLU Nazan,Şeker Muzaffer Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, vol.10, no.3, 2011, ss.303 - 312.
AMA KARAOĞLU N,Şeker M Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2011; 10(3): 303 - 312.
Vancouver KARAOĞLU N,Şeker M Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2011; 10(3): 303 - 312.
IEEE KARAOĞLU N,Şeker M "Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler." TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 10, ss.303 - 312, 2011.
ISNAD KARAOĞLU, Nazan - Şeker, Muzaffer. "Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler". TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 10/3 (2011), 303-312.