Yıl: 2011 Cilt: 2011 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 498 - 508 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri

Öz:
Bu çalışmanın amacı 3-Boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğin bileşenlerinden olan uzamsal görselleştirme ve zihinsel döndürme yeteneklerine olan etkisini incelemektir. Bu amaçla True Vision 3D oyun motoru kullanılarak 3-Boyutlu bir sanal birim küp simülasyonu hazırlanmıştır. Çalışma iki okuldaki 108 beşinci sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Her bir okulda yarı-deneysel desenlerden kontrol gruplu ön-test son-test deney modeli kullanılmıştır. Deney gruplarında sanal ortam ile, kontrol gruplarında ise somut birim küpler ile öğrenme etkinliği yapılmıştır. Uygulamalardan önce ve sonra Uzamsal Görselleştirme Testi ve Zihinsel Döndürme Testi uygulanmıştır. Kontrol grubunda hem Uzamsal Görselleştirme Testi hem de Zihinsel Döndürme Testi sonuçlarında istatistiksel olarak anlamlı bir artış olduğu bulunmuştur. Deney grubunda Uzamsal Görselleştirme Testi için istatistiksel olarak anlamlı bir artış bulunurken Zihinsel Döndürme Testindeki artışın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı bulunmuştur. Katılımcıların üç-boyutlu sanal ortam ile somut materyallerin kullanıldığı ortamdaki Uzamsal Görselleştirme Testi ve Zihinsel Döndürme Testi sonuçları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Effects of using three-dimensional virtual environments and concrete manipulatives on spatial ability

Öz:
The purpose of this study was to investigate the effects of using 3-D virtual environments and concrete manipulatives on spatial visualisation and mental rotation abilities. A 3-D virtual unit block simulation was designed with True Vision 3D game engine. The study was implemented at two schools with 108 students from fifth grade. A quasi-experimental pre-test post-test research design was followed at each school. The 3-D virtual environment was used in the experimental groups. Unit blocks were used as concrete manipulatives in the control groups. Spatial Visualisation and Mental Rotation Tests were administered before and after the implementations. Spatial Visualisation and Mental Rotation Test scores increased significantly in the control group. Spatial Visualisation Test score increased significantly in the experimental group, while the increase in Mental Rotation Test score was not statistically significant. There was no significant difference between the groups in terms of Spatial Visualisation and Mental Rotation Test results.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bannatyne, A. (2003). Multiple intelligences. Bannatyne reading, writing, spelling and language program. 1 Mayıs 2009 tarihinde http://www.barmatynereadingprogram.com/BP12MULT.htm adresinden erişilmiştir.
  • Ben-Chaim, D., Lappan, G., & T. Houang, R. (1988). The effect of instruction on spatial visualization skills of middle school boys and girls. American Educational Research Journal, 25, 51-71.
  • Clements, D.H. (1998). Geometric and spatial thinking in young children. (ERIC Servis No. ED436232)
  • Contero, M., Naya, F., Company, P., Saorin, J.K., & Conesa, J.(2005). Improving visualization skills in engineering education. IEEE Computer Graphics and Applications (5), 24-31.
  • Delialioğlu, Ö. ve Aşkar, P. (1999). Contribution of students' mathematical skills and spatial ability in secondary school physics. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17, 34-39.
  • Eliot, J., & Smith, I.M. (1983). An international directory of spatial tests. 25 Nisan 2009 tarihinde http://drc.ohiolink.edu/bitstream/handle/2374.OX/30660/Eliot%20Int%271%20Directory%20Complete.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2003). How to design and evaluate research in education. New York, NY: McGraw-Hill Companies.
  • Kayhan, E.B. (2005). Investigation of high school students' spatial ability. Yayımlanmamış doktora tezi, ODTÜ, Ankara.
  • Kimura, D. (2000). Sex and cognition. Cambridge: MIT Press.
  • Linn, M.C., & Petersen, A.C. (1985); Emergence and characterization of gender differences in spatial abilities: A metaanalysis. Child Development, 56, 1479-1498.
  • Lohman, D.F. (1979). Spatial ability: Individual differences in speed and level (Technical Report No:9). Stanford, CA: Aptitude Research Project, School of Education, Stanford University.
  • McClurg, P.(1992), Investigating the development of spatial cognition in problem solving microworlds. Journal of Computing in Childhood Education, 3(2), 111-126.
  • McClurg, P., Lee, J., Shavalier, M., & Jacobsen, K. (1997). Exploring children's spatial visual thinking in an hyperGami environment. (ERIC Servis No. ED408976)
  • McGee, M.G. (1979). Human spatial abilities: Sources of sex differences. New York: Praeger.
  • National Council of Teachers of Mathematics (2000). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA.: The Council.
  • Okagaki, L.R., & Frensch, P.A. (1996). Effects of video game playing on measures of spatial performance: Gender effects in late adolescents. In P. Greenfield & R. Cocking (Eds.), Interacting with video (pp. 115-140) Norwood, NJ: Ablex Corporation.
  • Olkun, S. (2003a). Comparing computer versus concrete manipulatives in learning 2d geometry. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 22(1), 43-56.
  • Olkun, S. (2003b). Making connections: Improving spatial abilities with engineering drawing activities. International Journal for Mathematics Teaching and Learning (April, 17). 2 Mayıs 2009 tarihinde http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/sinanolkun.pdfadresinden erişilmiştir.
  • Olkun, S. ve Altun, A. (2003). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar deneyimleri ile uzamsal düşünme ve geometri başarıları arasındaki ilişki. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 1-7.
  • Peters, M., Laeng, B., Latham, K., Jackson, M., Zaiyouna, R., & Richardson, C. (1995). A redrawn vandenberg and kuse mental rotations test: Different versions and factors that affect performance. Brain and Cognition, 28, 39-58.
  • Rafi, A., Samsudin, K.A., & Said, C.S. (2008). Training in spatial visualisation: The Effects of training method and gender. Educational Technology & Society, 11(3), 127-140.
  • Sternberg, R.J. (1990). Metaphors of mind: Conceptions of the nature of intelligence. USA: Cambridge University Press.
  • Subrahmanyan, K., & Greenfield, P.M. (1996). Effects of video game practice on spatial skills in girls and boys. In P. Greenfield & R. Cocking (Eds.), Interacting with video (pp. 94-114). Norwood, NJ: Ablex Corporation.
  • Turgut, M. (2007). İlköğretim II. kademede öğrencilerin uzamsal yeteneklerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Winter, J.W., Lappan, G., Fitzgerald, W., & Shroyer, J. (1989). Middle grades mathematics project: Spatial visualization. New York, NY: Addison-Wesley.
APA YILDIZ B, Tuzun H (2011). Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. , 498 - 508.
Chicago YILDIZ BAHADIR,Tuzun Hakan Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. (2011): 498 - 508.
MLA YILDIZ BAHADIR,Tuzun Hakan Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. , 2011, ss.498 - 508.
AMA YILDIZ B,Tuzun H Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. . 2011; 498 - 508.
Vancouver YILDIZ B,Tuzun H Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. . 2011; 498 - 508.
IEEE YILDIZ B,Tuzun H "Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri." , ss.498 - 508, 2011.
ISNAD YILDIZ, BAHADIR - Tuzun, Hakan. "Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri". (2011), 498-508.
APA YILDIZ B, Tuzun H (2011). Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011(41), 498 - 508.
Chicago YILDIZ BAHADIR,Tuzun Hakan Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011, no.41 (2011): 498 - 508.
MLA YILDIZ BAHADIR,Tuzun Hakan Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2011, no.41, 2011, ss.498 - 508.
AMA YILDIZ B,Tuzun H Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 498 - 508.
Vancouver YILDIZ B,Tuzun H Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 498 - 508.
IEEE YILDIZ B,Tuzun H "Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, ss.498 - 508, 2011.
ISNAD YILDIZ, BAHADIR - Tuzun, Hakan. "Üç-boyutlu sanal ortam ve somut materyal kullanımının uzamsal yeteneğe etkileri". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011/41 (2011), 498-508.