Yıl: 2011 Cilt: 2011 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 278 - 292 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi

Öz:
Bu araştırma, öğrencilerin düzgün dairesel hareket konusunda kavram yanılgılarına sahip olup olmadıklarını ve sahip oldukları kavram yanılgılarının ne derecede olduğunu tespit etmek için bir test geliştirmeyi amaçlamaktadır. Geliştirilen test, yedi maddeden ve üç-aşamalı olarak hazırlanmıştır. Testin ikinci aşaması, birinci maddede verilen cevabın nedeninin istendiği çoktan seçmeli ve muhtemel kavram yanılgılarını da içeren niteliktedir. Bu aşamada, seçenekler önceden 10 öğrenci ile yapılan yarı yapılandırılmış mülakat sonucunda belirlenmiştir ve açık uçlu bir seçenek de bırakılmıştır. Testin KR-20 güvenilirlik katsayısı 68 öğrencinin katıldığı bir pilot uygulama ile hesaplanarak 0.68 olarak bulunmuştur. Test, 2005-2006 Eğitim-Öğretim yılında Gazi Eğitim Fakültesi'nde, çeşitli anabilim dallarında öğrenim gören toplam 286 öğretmen adayına uygulanmıştır. Sonuç olarak, önceden tahmin edilen kavram yanılgılarının öğrencilerde çeşitli oranlarda var olduğu görülmüştür. Öğrencilerde en fazla dairesel hareket esnasında hız ve kuvvet konularında kavram yanılgıları olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin, dairesel hareket ile merkezcil kuvvet arasında neden-sonuç ilişkisi kurmakta yanıldıkları görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Developing three-tire misconception test about regular circular motion

Öz:
This study aimed to develop a test which determined whether students have misconceptions about regular circular motion. The developed test has seven three-tiered items. The second phase of the test items is multiple-choice requiring the reason of the answer and it includes some possible misconceptions. In this phase, the choices determined as a result of the semi-structured interview with 10 students and there has been also remained an open ended choice. The reliability coefficient found as 0.68 by a pilot implication which 68 students attended. The test applied to 286 teacher candidates who are training in certain departments of Gazi Education Faculty in 2005-2006 academic years. As a result, it found that the students have misconceptions in certain levels which were estimated before. The students have misconceptions mostly about velocity and force at regular circular motion. Additionally, the students make out causal connection between circular motion and centripetal force.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bowen, C. W. (1994). Think-aloud methods in chemistry education. Journal of Chemical Education, 71,184-190.
  • Can, B. T.; Yaşadı, G; Sönmezer, D. ve Kesercioğlu, T. (2006). Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir Mi? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31,133-146.
  • Clement, J. (1982). Students' preconceptions İn introductory mechanics. American Journal of Physics, 50(1), 66-71.
  • Clement, J. (1993). Using bridging analogies and anchoring intuitions to deal with students' preconceptions in physics. Journal of Research in Science Teaching, 30,1241-1257.
  • Eryilmaz, A. (1992). Students' preconceptions in introductory mechanics. Unpublished Master Thesis, Middle East Technical University, Ankara, Turkey.
  • Eryilmaz, A. (1996). The effects of conceptual assignments, conceptual change discussions and a CAI program emphasizing cognitive conflict on students' achievement and misconceptions in physics. Dissertation Abstracts International, 57-04A, 1546.
  • Eryilmaz, A. ve Tatlı, A. (1999). ODTÜ Öğrencilerinin Mekanik Konusundaki Kavram Yanılgıları. III. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. M.E.B. ÖYGM
  • Eryilmaz, A. ve Sürmeli, E. (2002). Üç-Aşamalı Sorularla Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Konularındaki Kavram Yanılgılarının Ölçülmesi, V. Ulusal Fen Bilimleri Kongresi, Ankara.
  • Gilbert, J.K. & Watts, D.M. (1983). Concepts, misconceptions and alternative conceptions: changing perspectives in science education. Studies in Science Education, 10, 61-98.
  • Hagenow, C. F. (1935) Is there a centrifugal force. The American Physics Teacher, Vol. 3, December, pl90.
  • Heller P. & Huffman D. (1995) Interpreting the Force Concept Inventory: A reply. The Physics Teacher, Vol. 33, November, 503-511. -
  • Hesteries, D., Wells, M., Swackhamer, G.(1992) Force Concept Inventory, The Physics Teacher, Vol. 30, March, 141-158.
  • Hestenes, D. H., & Halloun, I. (1995). Interpreting the Force Concept Inventory: A response to March 1995 critique by Huffman and Heller. Physics Teacher, 33(8), 502, 504-06.
  • Letızen, V. F. (1939) Centrifugal Force. The American Physics Teacher, February, Vol. 7, Issue 1, p.66.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B. (1984). Learning how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osborne, R. & Gilbert, J. (1980). A method for investigating concept understanding in science. European Journal of Science Education, 2, 311-321.
  • Posner, G. J. & Gertzog, W. A. (1982): The clinical interview and the measurement of conceptual change. Science Education, 66, 195-209.
  • Schmidt, H.-J. (1997). Students" misconceptions - Looking for a pattern. Science Education, 81,123 -135.
  • Sutton, C. R. (1980). The learner's prior knowledge: A critical review of techniques for probing its organisation. European Journal of Science Education, 2,107-120.
  • Thornton, R. K. & Sokoloff, D .R. (1998). Assessing student learning of Newton's laws: The Force and Motion Conceptual Evaluation and the Evaluation of Active Learning Laboratory and Lecture Curricula. American Journal of Physics, 66 (4), April 1998, 338-352.
  • Westbrook, S.L. & Marek, E.A. (1991). A cross-age study of student understanding of the concept of diffusion. Journal of Research in Science Teaching, 28(8), 649-660.
  • Yağbasan, R., Güneş, B., Özdemir, I.E., Temiz, B.K., Gülçiçek, Ç., Kanlı, U., Ünsal, Y. ve Tunç, T. (2005) "Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu-Fizik", Gazi Kitabevi, Ankara.
APA Kızılcık H, GUNES P (2011). Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. , 278 - 292.
Chicago Kızılcık Hasan Şahin,GUNES Prof. Dr. Bilal Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. (2011): 278 - 292.
MLA Kızılcık Hasan Şahin,GUNES Prof. Dr. Bilal Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. , 2011, ss.278 - 292.
AMA Kızılcık H,GUNES P Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. . 2011; 278 - 292.
Vancouver Kızılcık H,GUNES P Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. . 2011; 278 - 292.
IEEE Kızılcık H,GUNES P "Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi." , ss.278 - 292, 2011.
ISNAD Kızılcık, Hasan Şahin - GUNES, Prof. Dr. Bilal. "Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi". (2011), 278-292.
APA Kızılcık H, GUNES P (2011). Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011(41), 278 - 292.
Chicago Kızılcık Hasan Şahin,GUNES Prof. Dr. Bilal Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011, no.41 (2011): 278 - 292.
MLA Kızılcık Hasan Şahin,GUNES Prof. Dr. Bilal Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2011, no.41, 2011, ss.278 - 292.
AMA Kızılcık H,GUNES P Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 278 - 292.
Vancouver Kızılcık H,GUNES P Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 278 - 292.
IEEE Kızılcık H,GUNES P "Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, ss.278 - 292, 2011.
ISNAD Kızılcık, Hasan Şahin - GUNES, Prof. Dr. Bilal. "Düzgün dairesel hareket konusunda üç aşamalı kavram yanılgısı testi geliştirilmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011/41 (2011), 278-292.