Yıl: 2011 Cilt: 2011 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 313 - 324 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi

Öz:
Bu çalışmada öğrencilerin fen ve matematik başarısını etkileyen faktörlerin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA 2006) Türkiye verilerine dayalı olarak modellemesi yapılmıştır. Bu amaçla; temel bileşenler faktör analizi kullanılarak öğrenci anketinin boyutları belirlenmiştir. Öğrenci anketinin boyutlarından oluşturulan aile özellikleri, bilgisayar ve donanımı, eğitim materyalleri ve öğrenmeye ayırdıkları zaman gizil değişkenleri çalışmaya dahil edilmiştir. LISREL 8.7 kullanılarak oluşturulan yapısal eşitlik modelleri sonuçlarına göre, öğrencilerin fen bilimleri ve matematik başarılarını en çok yordayan değişkenin "öğrenmeye ayırdıkları zaman" değişkeni olduğu belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altsoy, T., ve Link, C.R. (2000). A panel analysis of student mathematics achievement in the US in the 1990s: does increasing the amount of time in learning activities affect math achievement? Economics of Education Review,31(19), 261-277.
  • Alomar, B.O. (2006). Personel and Family Paths to Pupil Achievement. Social Behavior and Personality, 34 (8), 907-922.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)'nda Türkiye'deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarım Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim, 34 (152), 87-100.
  • Anıl, D. (2011). Türkiye'nin Pisa 2006 Fen Bilimleri Başarısını Etkileyen Faktörlerin Yapısal Eşitlik Modeli ile İncelenmesi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3).
  • Bos K., & Kuiper W. (1999). Modelling TIMSS Data in a European Comparative Perspective: Exploring Influencing Factors on Achievement in Mathematics in Grade 8. Educational Research and Evaluation, 5(2), 157-179.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006) .Sosyal Bilimleri İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik Araştırma Deseni-SPSS Uygulamaları ve Yorum, Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Ceylan, E., ve Berberoğlu, G. (2007). Öğrencilerin fen başarısını açıklayan emenler: Bir modelleme çalışması. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 36-48.
  • Christman, E., & Badgett, J. (1999). A comparative analysis of the effects of computer-assisted instruction on student achievement in differing science and demographic areas. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 18, 135-143.
  • Çifçi, A. (2006). "PISA 2003 Sınavı Matematik Alt Testi Sonuçlarına göre Türkiye'deki Öğrencilerin Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörlerin İncelenmesi." (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitimde Ölçme Değerlendirme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Erbaş, K.C. (2005). Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programında (PISA) Türkiye'de Fen Okuryazarlığını Etkileyen Faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Fuchs,T., & WöBmann,L. (2004). Computers and Student Learning: Bivariate and Multivariate Evidence on the Availability and Use of Computers at Home and at School. Ifo Working Paper No. 8 http://www.cesifogroup.de/pls/guest/download^
  • Hativa, N. (1994). What you design is not what you get (WYDINWYg): Cognitive, affective, and social impacts of learning with ILS—An integration of findings from six-years of qualitative and quantitative studies. International journal of Educational Research, 21, 81-111
  • Hoyle, R.H. (1995). Structural Equation Modeling. United States of America: Sage Publications.
  • İş, Ç. (2003). "Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programına Göre (PISA) Matematik Okuryazarlığını Belirleyen Faktörlerin Kültürler Arası Karşılaştırılması." (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü,Ankara.
  • Karweit, N. (1988). Quality and quantity of learning time in preprimary programs. The Elementary School Journal, 89(2), 118— 133.
  • Karweit, N. L., & Slavin, R. E. (1981). Measurement and Modeling Choices in Studies of Time and Learning. American Educational Research Journal, 18, 157-171
  • Kline, R.B. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. New York: The Guilford Press.
  • Marks ,G. N., Cresswell, J., & Ainley, J. (2006). Explaining Socioeconomic Inequalities in Student Achievement: The role of home and school factors. Educational Research and Evaluation, 12(2), 105 - 128.
  • MEB. (2007). PISA 2006 Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Projesi, Ulusal Ön Rapor. Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Yayınları
  • Miller, D.C., Sen, A., Malley, L.B., & Owen, E. (2007). Comparative Indicators of Education in the United States and Other G-8 Countries: 2006. Statistical Analysis Report. http://nces.ed.gov/pubs2005/2005Q21.pdf
  • OECD (2005). PISA 2003 Technical Report, Paris: OECD.
  • OECD (2009). PISA 2006 Technical Report, Paris: OECD.
  • Papanastasiou, C. (2002). Effects of Background and School Factors on the Mathematics Achievement. Educational Research and Evaluation, 8(1), 55-70.
  • Schermelleh-Engel, K., & Moosbrugger, H. (2003). Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
  • Schmıtt N., Sacco J. M., Ramey S., Ramey C., & Chan D. (1999 ). Parental employment, school climate, and children's academic and social development. Journal of applied psychology ,84 (5): 737-753
  • Şaşmazel, G.A. (2006). Uluslararası Öğrenci Başarı Belirleme Programında (PISA) Türk Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarını Etkileyen Faktörler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş: Temel tikeler ve LISREL Uygulamaları. İstanbul: Ekinoks Yayınları.
  • Taningco, M.T.V., & Pachon, H.P. (2008). Computer Use, Parental Expectations and Latino Academic Achievement.Tomas Rivera Policy Institute.
  • Turmo, A, (2004). Scientific Literacy and Socio-Economic Background among 15-Year-01ds--A Nordic Perspective Scandinavian. Scandinavian Journal of Educational Research, 48 (3), 287-305.
  • Wolfram, S. (2005).Measuring the Socio-Economic Background of Students and Its Effect on Achievement on PISA 2000 and PISA 2003. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Nisan 7-11, San Francisco.
  • Yılmazer, E.T. (2006). "Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA)'da Türkiye'deki Öğrencilerin Matematik Başarılarını Etkileyen Faktörler." (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitimde Ölçme Değerlendirme Anabilim Dalı, Ankara.
  • Zeith, T.Z., & Cool, V.A. (1992). Testing Models of School Learning: Effects of Quality of Instruction, Motivation, Academic Coursework, and Homework on Academic Achievement. School Psychology Quarterly, 1 (3) , 207.
APA ÖZER Y, ANIL D (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. , 313 - 324.
Chicago ÖZER Yeşim,ANIL Duygu Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. (2011): 313 - 324.
MLA ÖZER Yeşim,ANIL Duygu Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. , 2011, ss.313 - 324.
AMA ÖZER Y,ANIL D Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. . 2011; 313 - 324.
Vancouver ÖZER Y,ANIL D Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. . 2011; 313 - 324.
IEEE ÖZER Y,ANIL D "Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi." , ss.313 - 324, 2011.
ISNAD ÖZER, Yeşim - ANIL, Duygu. "Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi". (2011), 313-324.
APA ÖZER Y, ANIL D (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011(41), 313 - 324.
Chicago ÖZER Yeşim,ANIL Duygu Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011, no.41 (2011): 313 - 324.
MLA ÖZER Yeşim,ANIL Duygu Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2011, no.41, 2011, ss.313 - 324.
AMA ÖZER Y,ANIL D Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 313 - 324.
Vancouver ÖZER Y,ANIL D Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 313 - 324.
IEEE ÖZER Y,ANIL D "Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, ss.313 - 324, 2011.
ISNAD ÖZER, Yeşim - ANIL, Duygu. "Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011/41 (2011), 313-324.