Yıl: 2011 Cilt: 2011 Sayı: 41 Sayfa Aralığı: 349 - 359 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi

Öz:
Bu araştırma, iletişim aracı türü ve sanal konuk katılımının, harmanlanmış öğrenme ortamları için tasarımlanan çevrimiçi öğrenme topluluklarında katılımcıların sergilediği bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ayrıca çevrimiçi öğrenme topluluklarına katılan öğrencilerin toplumsal yetenek puanları ve sınıf topluluğu hissi puanları, cinsiyet değişkenine göre incelenmiştir. Araştırma, 2x2 faktöryel desendedir. Uygulamalar Ankara Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi BÖTE III. sınıf öğrencisi olan toplam 85 kişi üzerinde yürütülmüştür. Verilerin çözümlenmesinde, Mann Whitney U-testi ve çevrimiçi tartışmalar için geliştirilmiş içerik çözümleme şablonları kullanılmıştır. Sonuçlar, iletişim aracı türünün, katılımcıların toplumsal (U=136.50, p<.05) ve bilişsel (U=97.00, p<.05) buradalıkları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğunu; sanal konuk katılımının ise ne bilişsel (U=329.00 p>05) ne de toplumsal buradalık (U=253.00, p>05) üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermiştir. Öte yandan, cinsiyete göre sınıf topluluğu hissi puanlan arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmazken (U=685.00, p>05); topluluk hissinin "öğrenme" alt boyutunda kızların (U=572.00, p<05) daha yüksek puan aldıkları gözlenmiştir. Benzer biçimde, cinsiyete göre katılımcıların toplumsal yetenek puanları arasında anlamlı bir farklılaşma gözlenmezken (U=714.00, p>05); kişisel bilgilerin paylaşımmdaki rahatlık boyutunda kızların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu (U=616.00, p<05) saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The effect of type of computer mediated communication tools on social and cognitive presence in online learning community

Öz:
The main aim of this study was to find out the effect of type of computer mediated commucation tools and the virtual guest participation on students' social and cognitive presence in online learning communities designed for blended learning environment. The research was carried out in 2x2 factorial design. Participants were 85 students of the Department of Computer and Instructional Technologies Education. The data of the study were analyzed by using Mann-Whitney-U Test for independent samples and by using content analysis schemes for online discussions. The results showed that the type of computer mediated communication tools has significant effect on the social (U=l36.50, p<.05) and cognitive presence (U=97.00, p<.05) whereas the virtual guest participation has no significant effect on the social presence (U=253.00, p>05) and cognitive presence (U=329.00 p>05). In addition, no significant relationship found between gender and the sense of classroom community (U=685.00, p>05), however, female students reported significantly higher level of feeling of learning than did male counterparts. Similarly, females reported significantly higher level of comfort on sharing personal information (U=616.00,p<05).
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aragon, S. R. (2003). Creating social presence in online environment. New Directions for Adult and Continuing Education,100,57-68.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal bilimler için veri çözümlemesi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • De Wever, B., Schellens, T., Valcke, M., & Van Keer, H. (2006). Content analysis schemes to analyze transcripts of online asynchronous discussion groups: A review. Computers & Education, 46, 6-28.
  • Garrison, D. R. (2006). Cognitive presence for effective asyncronous online learning: The role of reflective inquiry, self-direction and metacognition. 25 Kasım 2006 tarihinde ulaşıldı.
  • http://www.communitiesofmquiry.coiTi/documents/SLOAN%20CP%20Chapter%202003.doc
  • Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher education. The Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105.
  • Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2001). Critical thinking, cognitive presence, and computer conferencing in distance education. American Journal of Distance Education, 15, 7-23.
  • Gunawardena, C. N. (1995). Social presence theory and implications for interaction and collaborative learning in computer conferences. International Journal of Educational Telecommunications, 1(2/3), 147-166.
  • Hew, K. F., Cheung, W. S., & Ng, C. S. L. (2010). Student contribution in asynchronous online discussion: A review of the research and empirical exploration. Instructional Sience, 38, 571-606.
  • Im, Y., & Lee, O. (2003-2004). Pedagogical implications of online discussion for preservice teacher training. Journal of Research on Technology in Education, 36(2), 155-170.
  • John, M. St., & Stokes, L. (2003). Opening windows onto classrooms: Promises and challenges in the design of video cases for professional development in mathematics and science. 05 Ocak 2008 tarihinde ulaşıldı. http://www.inverness-research.org/reports/ab_videocasesconf.htm
  • Lapadat, J. S. (2002). Written interaction: a key component in online learning. Journal of Computer Mediated Communication. 21 Ocak 2007 tarihinde ulaşıldı, www.ascusc.org/jcmc/vol7/issue4/lapadat.html.
  • Levin, B., He. Y., & Robbins, H. (2006). Comparative analysis of preservice teachers' reflective thinking in synchronous versus asynchronous online case discussions. Journal of Technology and Teacher Education, 14(3), 439-460.
  • Mabrito, M. (2006). A study of synchronous versus asynchronous collaboration in an online business writing class. The American Journal of Distance Education, 20(2), 93-107.
  • Mercer, D. M. (2002). Synchronous communication in collaborative online learning: Learners' perspectives. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Toronto, Canada.
  • Öztürk, E. (2008). Toplumsal yetenek ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 97-120.
  • Öztürk, E. (2009). Sınıf topluluğu hissi ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 193-202.
  • Palloff, R. M., & Pratt, K. (2005, Ağustos). Online leaarning communities revisited. 21. Annual Conference on Distance Teaching and Learning. 15 Şubat 2009 tarihinde ulaşıldı http://www.uwex.edu/disted/conference/Resource_library/proceedings/ 05 1801 .pdf
  • Paulus, T. M., & Phipps, G. (2008), Approaches to case analyses in synchronous and asynchronous environments. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(2), 459 - 484.
  • Pena-Shaff, J. B., & Nicholls, C. (2004). Analyzing student interactions and meaning construction in computer bulletin board discussions. Computers & Education, 42, 243-265.
  • Romiszowski, A., & Mason, R. (2004). Computer-mediated communication. In D. H. Jonassen. (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology (pp. 397-431). (2nd ed.). New York: Simon & Schuster Macmillan.
  • Rourke, L., Anderson, T., Garrison, D. R., & Archer, W. (1999). Assessing social presence in asynchronous text-based computer conferencing. Journal of Distance Education, 14(3), 51-70.
  • Rovai, A. P. (2002a). Development of an instrument to measure classroom community. Internet and Higher Education, 5, 197-211.
  • Rovai, A. P. (2002b). Building sense of community at a distance. International Review of Research in Open and Distance Learning, 3(1), 18 Kasım 2006 tarihinde ulaşıldı. http://www.icaap.Org/iuicode7149.3.l.x
  • Schrum, L., Burbank, M.D., & Capps, R. (2007). Preparing future teachers for diverse schools in an online community: Perceptions and practice. Internet and Higher Education, 10, 204-211.
  • Schwier, R. A., & Balbar, S. (2002). The interplay of content and community in synchronous and asynchronous communication: Virtual communication in a graduate seminar. Canadian Journal of Learning and Technology, 28(2), 21-30.
  • Siva Kumari, D. (2001). Connecting graduate students to virtual guests through asynchronous discussions - analysis of an experience. Journal of Asynchronous Learning Networks, 5(2), 53-63.
  • Tallent-Runnels, M. K., Thomas, J. A., Lan, W. Y., Cooper, S., Ahern, T. C., Shaw S. M., & Liu, X. (2006). Teaching courses online: A review of the research. Review of Educational Research, 76(1), 93-135.
  • Tu, C., & Corry, M. (2002). Research in online learning community. 25 Aralık 2006 tarihinde ulaşıldı. http://www.usq.edu.au/electpub/e-jist/docs/html2002/chtu_frame.html
  • Vaughan, N. (2007). Perspectives on blended learning in higher education. International Journal on E-Learning, 6(1), 81-94.
  • Vaughan, N., & Garrison, D. R. (2005). Creating cognitive presence in a blended faculty development community. Internet and Higher Education, 8, 1-12.
  • Wang, S. K. (2008). The effects of a synchronous communication tool (yahoo messenger) on online learners' sense of community and their multimedia authoring skills. Journal of Interactive Online Learning, 7(1), 59-74.
  • Wanstreet, C. E. (2007). The effect of group mode and time in course on frequency of teaching, social, and cognitive presence indicators in a community of inquiry. Yayınlanmamış doktora tezi, Ohio State University, Ohio.
  • Yang, C. C., Tsai, I. C., Kim, B., Cho, M. H., & Laffey, J. M. (2006). Exploring the relationships between students' academic motivation and social ability in online learning environments. Internet and Higher Education, 9, 277-286.
APA Ozturk E, Deryakulu D (2011). Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. , 349 - 359.
Chicago Ozturk Ebru,Deryakulu Deniz Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. (2011): 349 - 359.
MLA Ozturk Ebru,Deryakulu Deniz Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. , 2011, ss.349 - 359.
AMA Ozturk E,Deryakulu D Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. . 2011; 349 - 359.
Vancouver Ozturk E,Deryakulu D Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. . 2011; 349 - 359.
IEEE Ozturk E,Deryakulu D "Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi." , ss.349 - 359, 2011.
ISNAD Ozturk, Ebru - Deryakulu, Deniz. "Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi". (2011), 349-359.
APA Ozturk E, Deryakulu D (2011). Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011(41), 349 - 359.
Chicago Ozturk Ebru,Deryakulu Deniz Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011, no.41 (2011): 349 - 359.
MLA Ozturk Ebru,Deryakulu Deniz Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2011, no.41, 2011, ss.349 - 359.
AMA Ozturk E,Deryakulu D Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 349 - 359.
Vancouver Ozturk E,Deryakulu D Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 2011(41): 349 - 359.
IEEE Ozturk E,Deryakulu D "Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2011, ss.349 - 359, 2011.
ISNAD Ozturk, Ebru - Deryakulu, Deniz. "Çevrimiçi öğrenme topluluklarında iletişim aracı türünün bilişsel ve toplumsal buradalık üzerindeki etkisi". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2011/41 (2011), 349-359.