Yıl: 2011 Cilt: 10 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 221 - 245 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri

Öz:
Moda sektöründe faaliyet gösteren moda mağazalarının amacı, müşterileri için olumlu deneyimleryaratmak ve uzun dönemli ilişki kurabilmektir. Bu amaca ulaşmada en önemli araçlardan biri, perakendesatış mağazasıdır. Bu nedenle moda mağazalarında mağaza tasarımı son yıllarda büyük önem kazanmışve moda perakendeciliğinde başarının temel şartlarından biri, "görsel yönetimde güçlü olmak" şeklindeözetlenmiştir. Mağazanın iç ve dış görünümünü oluşturan tüm unsurlar, mağaza atmosferi olaraktanımlanmakta ve bu atmosfer müşterilerde satınalma güdüsü uyandırmak amacıyladeğerlendirilmektedir. Mağaza tasarımı ile mağaza tercihine yönelik davranışlar, son yıllarda mağazatasarımı ile ilgili planlama ve uygulamaları ön plana çıkarmıştır. Bu ilişkiden hareketle, mağazatasarımına ilişkin önemli unsurlar incelenmiş ve çekici bir mağaza atmosferi oluşturarak perakendecilikfaaliyetlerinin hem daha ekonomik hale getirilmesi hem de müşteriler üzerinde olumlu etkileryaratılabilmesi için mağaza dışında ve mağaza içinde yapılacak düzenlemelerle ilgili tasarım unsurlarıortaya konulmuştur.
Anahtar Kelime:

The importance of store desing and desing criteria in fashion stores

Öz:
The purpose of fashion stores is to create positive experiences for their customers and establish long termrelations with them. To achieve this aim the most important instrument is the retail sales store. For thisreason, design of fashion stores has gained much importance in recent years and one of the basicconditions for success of fashion retailing has been summarized “to be strong in the visual management.”All the elements constituting the interior and exterior of stores are being defined as the store atmosphereand this atmosphere is evaluated to initiate a buying motive in the customers. Moving from thisrelationship, the important elements related to store design have been studied and through the formationof an attractive store atmosphere to make retailing activities both more economical and to create positiveeffects on the customers, design criteria related to interior and exterior store arrangements have beenproposed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amirani, S. ve R. Gates. (1993), "An Attribute-anchored Conjoint Approach to Measuring Store Image", International Journal of Retail and Distribution Management, 21(5) 30-39.
  • Arnold, S. (1997), "Shopping Habits at Kingston Department Stores: Wave III. Three Years after Wall-Mart's Entry into Canada" Report No. 3, Queen's University of Business, Kingston, July.
  • Arıkbay, C. (1996), Perakendecilikte Gelişmeler ve Yeni Oluşumlar, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları No: 572, Ankara.
  • Arslan, F.Müge. (2004), Mağazacılıkta Atmosfer, Derin Yayınları, İstanbul.
  • Atakan, S. ve Burnaz, Ş. (2008), "Algılanan Mağaza İmajı: Marks and Spencer ve Boyner Mağazalarının Karşılaştırılmasına Yönelik Bir İnceleme", 12. Ulusal Pazarlama Kongresi, Sakarya Üniversitesi.
  • Baker, G. Dhrau ve A. Parasuraman. (1994), "The Influence of Multiple Store Environment on Quality Inferences and Store Image", Journal of Academy of Marketing Science, Vol. 22, No.4, 328-339.
  • Berry, L. (1969), "The Components of Department Store Image: A Theoretical and Empirical Analysis", Journal of Retailing, 45 (Spring) 3-20.
  • Bilge, M. (2004), İklimlendirme Tekniğinde Kullanılan Sistemler, TMMOB Makine Mühendisleri Odası – İklimlendirme Tesisatı Seminer Notları, www.arkitera.com
  • Bolen, W. (1988), Contemporary Retailing, 3rd Edition, Prentice-Hall Inc., USA.
  • Broudy, C. ve V. Barr. (1990), "Desingning to Sell", Mc Graw-Hill. Inc.,USA.
  • Burt, S. Ve J. Carralero-Encinas. (2000), "The Role of Store Image in Retail Internationalization", International Marketing Review, 17 (4/5), 433-453.
  • Chrisanov, T. (2008),’’ Mimarlık-Moda İlişkisi Bağlamında Lüks Marka Mağazaların Tasarım İlkelerinin İncelenmesi”, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Crane, D. (2003), Moda ve Gündemleri-Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, Çev. Özge Çelik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Çivitçi, Ş. (2004), Moda Pazarlama, Asil Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Demirci, F. (2000), Perakendecilikte Mağaza Düzenlenmesi, Beta Basım Yayım Dağıtım, İstanbul.
  • Doyle, P. Ve I. Fenwıck. (1974), "How Store Image Affects Shopping Habits in Grocery Chains", Journal of Retailing, 50 (Winter), 39-52.
  • Dume, P., Robert L. ve Myron G. ve Randall G. (1992), Retailing, South-Western Publishing Company, USA.
  • Ersun, N. (2008), "Moda Perakende Sektöründe Tüketicilerin Hizmet Kalitesi Algılaması", Yayınlanmamış DoktoraTezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Fısk, G. (1962), "A Conceptual Model for Studying Customer Image in Retail Internationalization!, International Marketing Review, 17 (4/5), 433-453.
  • Fıtch, R. ve Knobel, L. (1990), Fitch On Retail Design, Phaidon Press Ltd, Oxford.
  • Gelman, M. (1976), "Display Lighting: Windows an Interiors", Visual Merchandising, New York, National Retail Merchants Association.
  • Green, R. (1986), The Retail Store, Van Nostrand Reinhold Company Inc., New York.
  • Golden, L. G. ve Zinnerman A. D. (1980), Effective Retailing, Rand McNally Publishing Company, Chicago.
  • Hansen, R. Ve T. Deutscher. (1978), "An Empirical Investigation of Attribute Importance in Retail Store Selection", Journal of Retailing, 53 (4), 59-72.
  • Israel, J. (1994), Store Planning/Design-History, Theory, Process, John Wiley&sons. Inc, New York.
  • Koparal, C. (1986), Departmanlı Mağazaların Organizasyon Yapıları ve GİMA T.A.Ş'deki İnceleme, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 162, Eskişehir.
  • Kunkel, J ve L. Berry. (1968), "A Behavioral Conception of Retail Image", Journal of Marketing, 32 (October) 21-27.
  • Levy, M. (1991), Retailing Management, Irwin Publishing Ltd. London.
  • Lewıson D. ve Delozıer, W. (1986), Retailing, Merill Publishing Company, 2nd edition, Ohio.
  • Lındquist, J.D. (1975), "Meaning of Image: A Survey of Empirical and Hypothetical Evidence" Journal of Retailing, 50, 29-38.
  • Martineau, P. (1958), "The Personality of the Retail Store", Harvard Business Review, Jan-Feb, 47-55.
  • Mayer, M. ve Ezell, H. (1991), Retailing, Irwin Publishing, Homewood, IL
  • McGoldrick, P. (1998), "Spatial and Temporal Shifts in the Development of International Retail Images", Journal of Business Research, 42, 189-196.
  • Morgensteın, M. ve Harriet S. (1992), Modern Retailing (Management, Principles and Pratices), 3rd Edition, Regents-Prentice-Hall Inc., Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Mun D. (1981), Shops, A Manuel of Planning and Design, Architectural Press, London.
  • Okay, A. (2003), Kurum Kimliği, Mediacat Kitapları-Kapital Medya, İstanbul.
  • Okten, G. (2004), Moda Alanında Faaliyet Gösteren Mağazalarda Aydınlatma Tasarımı Kriterleri, MSÜ, İç Mimari Yüksek Lisans Programı, İç Mimaride Aydınlatma, İstanbul.
  • Oxenfeldt, A.R. '1974), "Developing a Favorable Price-Quality Image", Journal of Retailing, 50 (Winter) 8-14, 115.
  • Özdemir, Ş. (2006), Müşteri Odaklı Mağaza Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Seri No:7, Ankara.
  • Sarıkaya, N. (2008), “Mağaza Tercihinde Fiziksel Unsurların (Servis Peyzajı) ve Hizmet Sunumunun Rolü Üzerine Bir Araştırma”, Pazarlama Dünyası, Yıl.22, Sayı 2008-1, Ocak-Şubat.
  • Spıes, K. ve F. Kerstin, L. (1997), "Store Atmosphere, Mood and Purchasing Behavior", "International Journal of Research in Marketing, 14, 1-17.
  • Stanley, J. (2002), “Tabelaları Etkin Kullanabilmek”, Retail News, Sayı.39, Ekim, s.47.
  • Tek, Ö.B. (1999), Pazarlama İlkeleri Global Yönetimsel Yaklaşım Türkiye Uygulamaları, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Tek, Ö. B. ve Demirci, F. (2006), Perakende Pazarlama Yönetimi, Birleşik Matbaacılık, İzmir.
  • Turley, L.W. ve Milliman, R.E. (2000), “Atmospheric Effects on Shopping Behaviour: Review of the Experimental Evidence”, Journal of Business Research, Vol.49, No:2. 22-36.
  • Yüksel, Ü., Elmadağ, B. ve A.Yüksel. (2003), “Planlanmamış Satınalma Davranışını Tetikleyen Bir Unsur; Mağaza İçi Ortam Özellikleri ile İlgili Gelir ve Satış Artırıcı Teknikler”, Pazarlama Dünyası, Yıl.17, Sayı 2003-5, Eylül-Ekim.
APA ARSLAN İ, ERSUN N (2011). Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. , 221 - 245.
Chicago ARSLAN İSMET KAHRAMAN,ERSUN Nur Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. (2011): 221 - 245.
MLA ARSLAN İSMET KAHRAMAN,ERSUN Nur Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. , 2011, ss.221 - 245.
AMA ARSLAN İ,ERSUN N Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. . 2011; 221 - 245.
Vancouver ARSLAN İ,ERSUN N Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. . 2011; 221 - 245.
IEEE ARSLAN İ,ERSUN N "Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri." , ss.221 - 245, 2011.
ISNAD ARSLAN, İSMET KAHRAMAN - ERSUN, Nur. "Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri". (2011), 221-245.
APA ARSLAN İ, ERSUN N (2011). Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(19), 221 - 245.
Chicago ARSLAN İSMET KAHRAMAN,ERSUN Nur Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.19 (2011): 221 - 245.
MLA ARSLAN İSMET KAHRAMAN,ERSUN Nur Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.19, 2011, ss.221 - 245.
AMA ARSLAN İ,ERSUN N Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(19): 221 - 245.
Vancouver ARSLAN İ,ERSUN N Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(19): 221 - 245.
IEEE ARSLAN İ,ERSUN N "Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri." Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.221 - 245, 2011.
ISNAD ARSLAN, İSMET KAHRAMAN - ERSUN, Nur. "Moda sektöründe faaliyet gösteren mağazalarda müşterilerin mağaza tercihinde mağaza tasarımının önemi ve tasarım kriterleri". Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/19 (2011), 221-245.