Yıl: 2011 Cilt: 19 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 68 - 76 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi

Öz:
Amaç: Bu çalışma, hastaların hemşirelik hizmetlerine yönelik memnuniyetlerini ve memnuniyeti etkileyen değişkenleri belirlemek amacıyla yapıldı. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, bir eğitim hastanesinde araştırmaya katılmaya gönüllü 165 hasta oluşturmuştur. Veriler, anket formu ve Demir & Eşer tarafından (2004) geliştirilmiş “Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyet Ölçeği” (HHMÖ) kullanılarak toplandı. Bulgular: Araştırma kapsamına alınan hastaların; yaş ortalamasının 51.35±16.28, %54.5’inin kadın olduğu saptandı. Hastaların; %57.6‘sının 3-7 gün arasında hastanede kaldıkları saptandı. Bu çalışmada hastaların toplam memnuniyet puanı 132.48±20.90 (yüksek) olarak bulundu. Hastaların cinsiyet ve eğitim durumlarına göre puanları açısından anlamlı bir fark bulunmazken (p>0.05), yaş gruplarına göre hastaların puan ortalamalarının genç yaş grubundaki hastalara göre istatistiksel olarak anlamlı şekilde yüksek olduğu saptandı (p<0.05). Hastaların daha önce hastaneye yatma durumu, hastanede kalma günü ve refakatçisinin bulunma durumuna göre memnuniyet toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı saptandı (p>0.05). Sonuç: Çalışma sonucunda, araştırma kapsamına alınan hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin yüksek olduğu, hastaların yaşının memnuniyet puanlarını etkilediği saptandı.
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik

Investigation of satisfaction of patients’ for nursing care in a training hospital

Öz:
Aim: This study is done for the satisfaction of patients&#8217; for nursing care and to determine the varieties which effect the pleasure. Method: The subjects of the survey are 165 volunters patients. Datas are collected by using questionnaire from and &#8220;Scales of Satisfaction for Nursing Care&#8221; which is developed by Emir & Eşer (in 2004). Results: It is determined that the avarage ages of the patients included in research are 51.35±16.28, 54% of them are women. It is determined that 57.6% of patients have stayed in hospital 3-7 days. It is found that the total pleasure point is 132.48±20.90 in this study. It has been determined that according to the patients age, the avarage points are reasonably higher as statistically to the patients in young ages (p<0.005) whereas there is no reasonable difference among their points in the sight of their sex and education (p>0.05). It is determined that there is no reasonable difference as statistically among the avarage of pleasure total point according to the condition and days that they stay in hospital and if they have a companion or not. Conclusion: As a result, the patients included in the study of nursing services, satisfaction levels are high level, patient satisfaction is affected by age.
Anahtar Kelime:

Konular: Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, S. (2002). Hasta memnuniyeti değişimleri. Modern Hastane Yönetimi Dergisi, 6(3): 12-18.
  • Akyol, D. A. (1993). Hemodiyalize Giren Hastaların Verilen Bakımdan Memnun Olmalarının Değerlendirilmesi. Uluslararası Kalite, Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu Kitabı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir,80-91.
  • Avis, M., Bond, M., Arthut, A. (1995). Satifying solutions? A review of Same Unresolved Issue in The Measurement of Patient Satisfaction. Journal of Advanced Nursing, 22: 316-322.
  • Aylaz, R. (2000). Hemşirelere Göre Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Beklentilerinin Karşılanabilirliği. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Bengtsson, G., Wilde Larsson, B., Uden, G. (1998). Outcome indicators to evaluate, from a patients’ perspective. Nurs Sci Res Nordic Count,18: 9-14.
  • Carr-Hill, A. R. (1992). The measurement of patient satisfaction. Journal of Public Health Medicine, 14(3): 236-249.
  • Çelik, Y., Ağırbaş, İ., Top, M . (1999). TCDD Ankara Hastanesi’nde Hasta Tatminini Etkileyen Faktörler. II. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyum Kitabı, Haberal Eğitim Vakfı, Ankara, 45-55.
  • Demir C. , Güçlü A. , Teke A. , Çimen M. , Fedai T. , Peker S. , Kostik. Z. , Aktan H. (1999). GATA Eğitim Hastanesi Polikliniklerinde Hasta Tatmin Düzeyinin Saptanması. II. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyumu, Haberal Eğitim Vakfı, Ankara.
  • Demir, Y., Eşer, İ. (2005). Hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyetine ilişkin bir ölçek çalışması. Hastane Yönetimi, OcakŞubat- Mart Sayısı: 31-43.
  • Erentekin, D., Arpağ, N., Alyılmaz, H. (2003). Hastaların Eğitim Düzeylerinin Hemşirelik Hizmetlerinden Memnuniyetleri ve Hemşire Devir Hızının Hemşire/Hasta Memnuniyetleri Üzerindeki Etkileri. 2.Uluslar Arası, 9. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, Antalya, 78.
  • Esatoğlu, E. A. (1997). Hastanelerde Hasta Tatmininin Hastane Yönetimi Açısından Değerlendirilmesi ve Kullanıma Yönelik Model Önerisi. Yayınlanmış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Forbes, M. L., Brown, H. N. (1995). Developing an instrument for measuring patient satisfaction. AORN Journal, 61(4): 737-743.
  • Hall, J. A., Dornan M. C. (1988). What patient like about their medical care and how often they are asked: Ameta- analysis of the satisfaction literature. Sos. Sci. Med., 27: 935-939.
  • Kartaloğlu, Ç., Harmancı, H., Aytekin, T., Akdaş, A. (2002). Dr. Siyami Ersek Göğüs-Kalp ve Damar Cerrahi Merkezi’nde Yatarak Tedavi Gören Hastaların Tatmin Düzeyleri ve Bunu Etkileyen Bazı Faktörler. IV. Ulusal Sağlık Kuruluşları ve Hastane Yönetimi Sempozyum Kitabı, Eskişehir, 225-237.
  • Kayacık, Ö. Ş. (1998). Hastanede Yatan Yetişkin Hastaların Hemşirelik Bakımına İlişkin Memnun Olma Durumlarının İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Kılıç, M. (2003). Yozgat Devlet Hastanesindeki Doktor ve Hemşirelerin, Yatan Hastalara Karşı Olan Davranışlarının Değerlendirilmesi. http://www.ysoy.erciyes.edu.tr/davranis (Erişim Tarihi: 07.10.2003).
  • Köşgeroğlu, N., Acat, B. M., Karatepe, Ö. (2005). Kemoterapi hastalarında Hemşirelik Bakımı Memnuniyet Ölçeği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6: 75.
  • Küçükkocabaş, H., Dönmez, A. (1993). Hastaların Hemşirelik Hizmetlerini Değerlendirmeleri. Uluslararası Kalite, Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu Kitabı, Ege Üniversitesi Basımevi,. İzmir, 257-261.
  • Mccoll, E., Thomas, L., Bond, S. (1996). A study to determine patient satisfaction with nursing care. Nursing Standard, 18(10): 34- 38.
  • Meisenheimer, C. G. (1998). Quality Management Process and Outcome. V.Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı (Uluslararası Katılımlı) Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu ve Araştırma ve Uygulama Hastanesi Hemşirelik Hizmetleri Müdürlüğü, Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası., İzmir, 4-29.
  • Merkouris, A., Yfantopoulus, J., Lanara, V., Lemonidou, C. (1999). Patient satisfaction. A key concept for evulation and improving nursing services. Journal of Nursing Management, 7(1): 19-28.
  • Okumuş, H., Akçay, H., Karayurt Ö., Demircan, G. (1993). Bir Kalite Güvenlik Programı Ölçütü: Hasta Memnuniyetinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Kalite, Maliyet ve Hemşirelik Sempozyumu Kitabı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 177-183.
  • Okumuş, H., Gürbüz, H. (1998). Hastaların Hemşirelik Bakım Yeterliliğini Değerlendirmeleri. III. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Sivas, 386-391.
  • Özbaşaran, U. F. (2000). Hastanede Yatan Hastaların Hemşirelik Bakımına İlişkin Memnun Olma Durumlarının İncelenmesi. I. Uluslar arası & VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Özet Kitabı, Antalya, 22-23.
  • Özmen, D. (1990). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesinde Yatan Hastaların Beklentilerinin Saptanması. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.
  • Pala, T., Saatli, G., Eser, E., Güngör, N. (2003). Hastanede yatan hastaların hastane hizmetleri ve hastane çalışanlarından memnuniyeti ve bunu oluşturan bileşenler. http://www.dicle.edu.tr (Erişim Tarihi: 04.12.2003).
  • Perla, L. (2002). Patient compliance and satisfaction with nursing care during delivery and recovery. Nursing Care Quality, 16(2): 60.
  • Staniszewska, S., Ahmed, L. (1999). The concepts of expectation and satisfaction: Do they capture the way patients evaluate their care? Journal of Advanced Nursing, 29(2): 364-370.
  • Sünter, T. A., Canbaz, S., Tuncel, E. K., Çetinoğlu, E. Ç., Peksen, Y. (2006). Bir tıp fakültesi hastanesinde yatan hastaların memnuniyet düzeylerinin değerlendirilmesi. Hastane Yönetimi, 10(2): 46- 50.
  • Şahin, T. K. ve ark. (2005). Meram Tıp Fakültesi çocuk cerrahisi servisinde yatan hasta yakınlarının memnuniyetinin araştırılması. Genel Tıp Dergisi, 15(4): 137-142.
  • Tükel, B., Acuner, A. M., Önder, Ö. F., Üzgül, A. (2004). Ankara Üniversitesi İbn–i Sina Hastanesi’nde yatan hasta memnuniyeti (Genel Cerrahi Anabilim Dalı Örneği). Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57:54.
  • Uzun, Ö. (2003). Hemşirelik bakım kalitesi ile ilgili Newcastle Memnuniyet Ölçeği’nin Türkçe Formu’nun geçerlilik ve güvenirliğinin saptanması. Türk Hemşireler Dergisi, 54(2):16-24.
  • Walsh, M., Walsh, A. (1999). Measuring patient satisfaction with nursing care: Experience of using the Newcastle Satisfaction with Nursing Scale. Journal of Advenced Nursing, 29(2): 307-315.
  • Yılmaz, M. (2000). Ameliyat Öncesi Öğretimin Ameliyat Sonrası Komplikasyonlara ve Hasta Memnuniyetine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Yılmaz, M. (2001). Sağlık bakım kalitesinin ölçütü: Hasta memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 5(2): 69-74.
  • Yurt, S., Olgun, N. (2000). Bir Devlet Hastanesindeki Hastaların Hemşirelik Hizmetlerinden Aldıkları Doyumun Belirlenmesi. I. Uluslararası& VIII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Marmara Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Antalya, 531-535.
APA DEMİR Y, ARSLAN G, Eser I, KHORSHID L (2011). Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. , 68 - 76.
Chicago DEMİR Yurdanur,ARSLAN Gürol Gülşah,Eser Ismet,KHORSHID Leyla Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. (2011): 68 - 76.
MLA DEMİR Yurdanur,ARSLAN Gürol Gülşah,Eser Ismet,KHORSHID Leyla Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. , 2011, ss.68 - 76.
AMA DEMİR Y,ARSLAN G,Eser I,KHORSHID L Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. . 2011; 68 - 76.
Vancouver DEMİR Y,ARSLAN G,Eser I,KHORSHID L Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. . 2011; 68 - 76.
IEEE DEMİR Y,ARSLAN G,Eser I,KHORSHID L "Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi." , ss.68 - 76, 2011.
ISNAD DEMİR, Yurdanur vd. "Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi". (2011), 68-76.
APA DEMİR Y, ARSLAN G, Eser I, KHORSHID L (2011). Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 19(2), 68 - 76.
Chicago DEMİR Yurdanur,ARSLAN Gürol Gülşah,Eser Ismet,KHORSHID Leyla Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 19, no.2 (2011): 68 - 76.
MLA DEMİR Yurdanur,ARSLAN Gürol Gülşah,Eser Ismet,KHORSHID Leyla Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, vol.19, no.2, 2011, ss.68 - 76.
AMA DEMİR Y,ARSLAN G,Eser I,KHORSHID L Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2011; 19(2): 68 - 76.
Vancouver DEMİR Y,ARSLAN G,Eser I,KHORSHID L Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi. 2011; 19(2): 68 - 76.
IEEE DEMİR Y,ARSLAN G,Eser I,KHORSHID L "Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi." İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 19, ss.68 - 76, 2011.
ISNAD DEMİR, Yurdanur vd. "Bir eğitim hastanesinde hastaların hemşirelik hizmetlerinden memnuniyet düzeylerinin incelenmesi". İstanbul Üniversitesi Florence Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 19/2 (2011), 68-76.