Yıl: 2011 Cilt: 7 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 51 - 81 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı

Öz:
Medya ülkemizde ve dünyada 1980 sonrasının, küreselleşme süreci ile birlikte düşünüldüğünde önemli bir aktörü olduğu görülecektir. Medya, bugüne değin birçok araştırmanın konusu olmuştur. Ancak yapılan araştırmalara bakıldığında, yoğun olarak medyanın topluma, aileye ya da bireye etkilerinin ele alındığı görülmektedir. Medya profesyonellerine veya medyanın doğasına ilişkin çalışmaların ise ihmal edildiği söylenebilir. Medya-toplum ilişkisi ele alınırken tüm tarafların araştırılması tartışmaya önemli açılımlar kazandıracaktır. Bu çerçevede bu sarmalın önemli bir tarafını oluşturan medya profesyonelinin aile algıları ve değerlerinin ortaya çıkarılması medyayla ilgili yapılan çalışmalara önemli katkılar sağlayacaktır. Bu makalede, medya profesyonellerinin aile yapısı hakkındaki algılarını ve değerlerini ortaya çıkarmak amacıyla yapılan Medya Profesyonellerinin ve Medyanın Aile Algısı adlı araştırmada ulaşılan sonuçlara yer verilmektedir. Medyada görev yapan medya profesyonellerinin aile algıları temelinde sahip oldukları aile değerlerinin, tutumlarını ve üretilen mesajları hangi yönde etkilediği tartışılmaktadır.
Anahtar Kelime: kitle iletişim araçları aile aile içi roller medya çalışanları boşanma anket aile içi ilişkiler türk medyası kültürel değerler toplumsal değerler Türkiye medya denetimi Aile Değerleri Ölçeği

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon

The family perception of Turkish media and Turkish media professionals

Öz:
It seems fair to say that the mass media, both in Turkey and around the world, has occupied stage front as a leading actor in the sweep of globalization since 1980. The mass media has served as the subject of a number of studies. But a cursory survey of the studies reveals that the focus on the media has been primarily directed at the influence of the mass media on society, on the family, or on the individual. Studies of the mass media professionals themselves or of the nature of the media, however, have been neglected. A broader approach to the interactive relations between the media and society could open new pathways to expand the scope of the discussion. As a modest step toward this end, the present article focuses on the results of a study designed to elicit the perception and values of Turkish mass media professionals in regard to the family structure. The following discussion centers on the perceptions of the family of the professionals serving in the Turkish mass media, which are, in turn, based on their family values and how these have affected their attitudes and the messages that are produced.
Anahtar Kelime: cultural values social values Turkey media control Family Values Scale mass media family family roles media workers divorce questionnaire family relationships turkish media

Konular: İletişim Film, Radyo, Televizyon
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçalı, S. İ. (2003, Yaz-Kış). Kamu çıkarını korumak için araştırmacı gazetecilik bir alternatif olabilir mi? İletişim, Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 18, 73-97. _____http://ilet.gazi.edu.tr/iletisim_dergi/18/AKCALI. pdf.> (06 Ekim 2007)
  • Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü (ASAGEM)&Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2006).
  • Aile Algısı Araştırması 2006 Veri Tabanı, _____http://www. tuik.gov.tr/aileyapi/AileRapor.do>
  • Baird, R. M., Loges ,W. E. ve Rosenbaum, S. E. (Ed.). (1999). The media and morality. New York: Prometheus Books.
  • Baudrillard, J. (1997). Tüketim toplumu (çev. H. Deliçaylı ve F. Keskin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Belsey, A. ve Chadwick, R. (1994). Medya ve gazetecilikte etik sorunlar (çev. N. Türkoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Biener, L. ve Siegel, M. (2000). Tobacco marketing and adolescent smoking: More support for a causal inference. American Journal of Public Health, 90, 407-411.
  • Connolly, G. M., Casswell, S., Zhang, J. F. ve Silva, P. A. (1994). Alcohol in the mass media and drinking by adolescents: A longitudinal study. Addiction, 89, 1255- 1263.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (1990). İletişim ve toplum: Kitle iletişim kuramları, tutucu ve değişimci yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Erdoğan, İ. ve Alemdar, K. (2002) Öteki kuram: Kitle iletişiminde yaklaşımların tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Ankara: Erk Yayınları.
  • Ergül, H. (2005). Televizyonda haberin magazinleşmesi (2. basım). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Grube, J. W. ve Wallack, L. (1994). Television beer advertising and drinking knowledge, beliefs, and intentions among school children. American Journal of Public Health, 84, 254-259.
  • Güldemir, R. ve Geçin, G. (2003). Haber magazinin neresinde. _____http://ilef.ankara.edu.tr/gorunum/yazi. php?yad=1239> (Ekim 2007).
  • Hackbarth, H. J. (2006). Media influence on young adults sexual attitudes and behaviors. Unpublished master’s thesis, University of Central Florida.
  • Islam, S. ve Johnson, C. A. (2007). Western media’s influence on Egyptian adolescents' smoking behavior: The mediating role of positive beliefs about smoking. Nicotine & Tobacco Research, 9 (1), 57-64.
  • İrvan, S. (2005). “Medya ve Etik,” Medya, etik ve hukuk içinde (der. S. Alankuş, s. 61–90). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1980). Çocuğun değeri: Türkiye’de değerler ve doğurganlık. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Kejanlıoğlu, D. B., Adaklı, G. ve Çelenk, S. (2001). Yayıncılıkta düzenleyici kurullar ve RTÜK. Medya politikaları içinde (drl. B. D. Kejanlıoğlu, S. Çelenk ve G. Adaklı, s. 93-144). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Lu, K. (2005). Media and college binge-drinking: Direct and indirect media influences on drinking norm. Unpublished doctoral dissertation, The University of Wisconsin – Madison.
  • Özgen, M. (1998). Gazetecinin etik kimliği: Kurumsal, kuramsal ve tarihsel açıdan. İstanbul: Türkiye Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Parsons, T. ve Bales, R. F. (1966). Family, socialization and interaction process (6th ed.). New York: The Free Press.
  • Sayıl, I., Acar, V. N., Bilge, F., Birgül, K. A., Çopur, H., Çamur Duyan, G. ve diğerleri. (2002). Aile içi ilişkiler ve sorunlar. 2001 yılı aile raporu içinde alt rapor (yay. hzl. İ. Çayboylu, s. 3-87). Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları.
  • Tezcan, M. (1991). Toplumsal değişme ve yaşlılık. Aile yazıları 2: Kültürel değerler ve sosyal değişme içinde (drl. B. Dikeçligil ve A. Çiğdem, 2. basım, s. 237- 245). Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Thompson, J. B. (2005). Kitle iletişiminin bazı özellikleri. Kitle iletişim kuramları içinde (drl. ve çev. E. Mutlu, s. 210-220). Ankara: Ütopya Yayınları.
  • Tolan, B. (1991). Geleneksel aileden çağdaş aile yapısına doğru. Aile yazıları 2: Kültürel Değerler ve Sosyal Değişme içinde. (drl. B. Dikeçligil ve A. Çiğdem, 2. basım, s. 491-504). Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Vergin, N. (1991). Toplumsal değişme ve Türkiye’de aile. Aile yazıları 2: Kültürel değerler ve sosyal değişme içinde (drl. B. Dikeçligil ve A. Çiğdem, 2. basım, s. 309- 321). Ankara: T.C. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Başkanlığı Yayınları.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). Nüfus ve demografik göstergeleri. _____http://www.die.gov.tr/tkba/istatistikler1. htm> (10 Kasım 2007)
  • Türkiye İstatistik Kurumu. Demografik İstatistikleri 2001-2006, _____http://www.tuik.gov.tr>
  • Young, E. A., McFatter, R. ve Clopton, J. R. (2001). Family functioning, peer influence, and media influence as predictors of bulimic behavior. Eating Behaviors, 2 (4), 323-337.
APA ŞENTÜRK M, TURGUT M (2011). Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. , 51 - 81.
Chicago ŞENTÜRK MURAT,TURGUT Mustafa Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. (2011): 51 - 81.
MLA ŞENTÜRK MURAT,TURGUT Mustafa Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. , 2011, ss.51 - 81.
AMA ŞENTÜRK M,TURGUT M Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. . 2011; 51 - 81.
Vancouver ŞENTÜRK M,TURGUT M Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. . 2011; 51 - 81.
IEEE ŞENTÜRK M,TURGUT M "Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı." , ss.51 - 81, 2011.
ISNAD ŞENTÜRK, MURAT - TURGUT, Mustafa. "Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı". (2011), 51-81.
APA ŞENTÜRK M, TURGUT M (2011). Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. Aile ve Toplum, 7(26), 51 - 81.
Chicago ŞENTÜRK MURAT,TURGUT Mustafa Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. Aile ve Toplum 7, no.26 (2011): 51 - 81.
MLA ŞENTÜRK MURAT,TURGUT Mustafa Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. Aile ve Toplum, vol.7, no.26, 2011, ss.51 - 81.
AMA ŞENTÜRK M,TURGUT M Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. Aile ve Toplum. 2011; 7(26): 51 - 81.
Vancouver ŞENTÜRK M,TURGUT M Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı. Aile ve Toplum. 2011; 7(26): 51 - 81.
IEEE ŞENTÜRK M,TURGUT M "Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı." Aile ve Toplum, 7, ss.51 - 81, 2011.
ISNAD ŞENTÜRK, MURAT - TURGUT, Mustafa. "Medya profesyonellerinin ve medyanın aile algısı". Aile ve Toplum 7/26 (2011), 51-81.