Yıl: 2011 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 42 - 52 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri

Öz:
Bu araştırma: Kırşehir ilinde ilk ve orta öğretim kurumlarında görev yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma gurubunu Kırşehir ilinde görev yapan 27’si bayan, 47’si erkek olmak üzere toplam 74 Beden Eğitimi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Kökdemir tarafından Türkçe’ye çevrilmiş olan California Eleştirel Düşünme Eğilim ölçeği ile toplanmıştır18. Ölçeğin iç tutarlılık katsayısı 0.88’dir. Toplanan veriler üzerinde frekans, yüzde, aritmetik ortalama, t testi ve kruskal wallis testi yapılmıştır. Araştırma da elde edilen verilerin analizinde [SPSS 15] paket program kullanılmıştır. Değişkenler arasında ilişki ve farklarda 0.05 önem düzeyi dikkate alınmıştır. Araştırma sonucunda Kırşehir de görev yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeylerinin düşük düzeyde olduğu; görev yapılan öğretim kademesi, cinsiyet, hizmet süresi ile Beden Eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri arasında anlamlı ilişki olmadığı belirlenmiştir (P>0.05)
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Critical thinking and orientation level of physical Education teachers

Öz:
The purpose of this research is to determine critical thinking levels of physical education teachers work in primary and secondary education corporations in Kirsehir. The research group consist of 27 female, 47 male totaly 74 physical education teachers work in Kirsehir. The data was gathered by California Critical Thinking Dispastion Iventory that was adapted to Turkish by Kökdemir18. The internal consistency of scale is 0.88. SPSS 15.0 package program, descriptive statistics, independent Samples t test and Kruskal Wallis h test were used analysing data. 0.05 significant level was accepted in relationships and differences. As result, it was seen that the critical thinking level of physical education teachers in Kirsehir is low and there are no significant differences in teaching grade, period of service, gender according to physical education teachers critical thinking levels (p>0.05).
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.Paul, Richard W., Linda, Elder. (2004),’’The miniature Guide to - Critical Thinking Concepts Foundation for Critical Thinking,P.6.
  • 2.Ruppel, RThe Intellectual Foundations of critical Thinking, (2005). critical Thinking at Viterbo Retrieved March 7, 2005 From the World Wide.
  • 3.Semerci, N. “Kritik Düşünme Ölçeği”, (2000). Eğitim ve Bilim. Cilt 25. Sayı 116.S: 23-26.
  • 4.Özden, Y. Öğrenme ve Öğretme, (2000). Ankara; Pagem yayınları
  • 5.Demirel, Ö. Kurumdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, (2002). Ankara: Pagem Yayıncılık
  • 6.Ennis, R.,H. Goals For a Critical Thinking Curriculum In A Costa (Ed), (1991). Developing Minds (Vol.1). Alexandria: Virginia. ASCD.
  • 7.Özdemir, S. Web Ortamında Bireysel ve İşbirlikli Problem Temelli Öğrenmenin Eleştirel Düşünme Becerisi, Akademik Başarı ve İnternet Kullanımına Yönelik Tutuma Etkileri. (2005). Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • 8.Beyer, B.K “Developinga thinking skills program”, (1988). Boston(MA): Allyn and Bacon
  • 9.Williams, R.L. Critical Thinking as a Predictor and Autcome meansure in a Large Undergraduate Educationd Psychology Course, (2003). Office of Educational Rescarch and Improvement
  • 10.Yeh, Y. (1997). Teacher Training For Critical- Thinking İnstruction Via a Computer Simulation, (1997). Univerty of Virginia, The Faculty of The Curry School of Education. PhD The
  • 11.Akt. Bulut,S., Ertem.G., Sevil,Ü. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi”, (2009). Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi. Sayı 2. İzmir
  • 12.Akbıyık, C. “Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Akademik Başarı”,(2002). Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsi. Ankara.
  • 13.Sönmez, V. ’’Yaratıcı okul, öğretmen, öğrenci’’,(1993). Ayşegül Ataman (ED). Yaratıcılık ve eğitim XVII. Eğitim Toplantısı, Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları, No:17
  • 14.Kuran, K. “Öğretmenlik Mesleği (Niteliği ve özellikleri)”,(2002). Adil Türkoğlu (Ed). Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: İnci ofset.
  • 15.Balbay, R. “Küreselleşme Bilgi Toplumu ve Eğitim”, (2004). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2).
  • 16.Korkmaz, Ö. Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri, (2009). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı: 1.Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler, (1999). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • 17.Kökdemir, D. Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme, (2003). Ankara. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Pisikoloji Anabilim Dalı. Yayınlanmış Doktora Tezi.
  • 18.Şengül, C., Üstündağ,T. Fizik Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Eğilim ve Düzeyleri ve Düzenledikleri Etkinliklerde Eleştirel Düşünmenin Yeri, (2009). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derğisi. Sayı 36.
  • 19.Halpern, D. “Teaching critical thinking for tranfer across domains: Dispositions, skills, sturucture training and metacogniti ve monitoring”,(1988). Amerikan psychologist, s.53.
  • 20.Saçlı, F., Demirhan, G’’Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Programında Öğrenim Gören Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Saptanması ve Karşılaştırılması’’, (2009). Hacettepe Üniversitesi, Spor Bilimleri Dergisi,19.(2). Ankara.
  • 21.Grosser, M,M., Lombard, B,J,J. The Relationship Between Cuture and The Development Of Critical Thinking Abilities Of Prospective Teachers, (2008). Teaching and Teacher Education, 24 ( 5 ).
  • 22.Seferoğlu, S., Akbıyık, C. Eleştirel Düşünme ve Öğretimi, (2006). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. S. 30.
  • 23.Gülveren, H. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Becerileri ve Bu becerileri etkileyen Eleştirel Düşünme faktörleri, (2007). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 24.Kürüm, D. Öğretmen Adaylarının Eleştirel Düşünme Gücü, (2002). Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • 25.Çekiç, S. Matematik Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Gücü Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, (2007). Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Orta Öğretimde Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Anabilim Dalı.
  • 26.Loken, M.,L. Critical Thinking Abilities of Undergraduate Entry-Level Athletic Training Students.(2005). Thesis(Ph.D.) The University of South Dakota USA
  • 27.Karadeniz, A. Liselerde Eleştirel Düşünme Eğitimi, (2006). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • 28.Gelen, İ. Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Düşünme Becerileri Kazandırma Yeterliliklerinin Değerlendirilmesi, (2002). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Cilt:10, Sayı:10
APA ULUCAN H, TÜRKÇAPAR Ü, CİHAN B (2011). Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. , 42 - 52.
Chicago ULUCAN Hakkı,TÜRKÇAPAR Ünal,CİHAN BEKİR BARIŞ Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. (2011): 42 - 52.
MLA ULUCAN Hakkı,TÜRKÇAPAR Ünal,CİHAN BEKİR BARIŞ Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. , 2011, ss.42 - 52.
AMA ULUCAN H,TÜRKÇAPAR Ü,CİHAN B Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. . 2011; 42 - 52.
Vancouver ULUCAN H,TÜRKÇAPAR Ü,CİHAN B Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. . 2011; 42 - 52.
IEEE ULUCAN H,TÜRKÇAPAR Ü,CİHAN B "Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri." , ss.42 - 52, 2011.
ISNAD ULUCAN, Hakkı vd. "Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri". (2011), 42-52.
APA ULUCAN H, TÜRKÇAPAR Ü, CİHAN B (2011). Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13(2), 42 - 52.
Chicago ULUCAN Hakkı,TÜRKÇAPAR Ünal,CİHAN BEKİR BARIŞ Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13, no.2 (2011): 42 - 52.
MLA ULUCAN Hakkı,TÜRKÇAPAR Ünal,CİHAN BEKİR BARIŞ Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, vol.13, no.2, 2011, ss.42 - 52.
AMA ULUCAN H,TÜRKÇAPAR Ü,CİHAN B Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2011; 13(2): 42 - 52.
Vancouver ULUCAN H,TÜRKÇAPAR Ü,CİHAN B Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri. Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2011; 13(2): 42 - 52.
IEEE ULUCAN H,TÜRKÇAPAR Ü,CİHAN B "Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri." Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 13, ss.42 - 52, 2011.
ISNAD ULUCAN, Hakkı vd. "Beden eğitimi öğretmenlerinin eleştirel düşünme eğilim ve düzeyleri". Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 13/2 (2011), 42-52.