Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri
Yıl: 2011 Cilt: 19 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 969 - 990 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri
Öz: Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler dersinin programda belirtilen becerileri kazandırma düzeyine ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Bu model çerçevesinde, ilköğretim okullarında görev yapan Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin konu ile ilgili görüşleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Araştırma, Kırşehir il merkezinde bulunan Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ilköğretim okullarında görevli 50 Sosyal Bilgiler öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, 2 bölümden ve 68 sorudan oluşan “Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Becerilerin Kazandırılma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri Anket Formu” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin çözümlenmesi aşamasında, öğretmenlerin görüşleri frekans, yüzde ve aritmetik ortalamalar ile ortaya konulmuştur. Verilerin tamamının frekans ve yüzde oranlarını ifade etmek makalenin sınırları açısından mümkün olmadığından sadece çok puan aralığına giren becerilerin frekans ve yüzdeleri ifade edilmiş olup yorumlar aritmetik ortalama üzerinden yapılmıştır. Araştırmayla ortaya konan sonuçlara göre; Sosyal Bilgiler dersi, programda belirtilen becerileri genel olarak kısmen düzeyde kazandırmakta olup, bazı becerilerin ifadelerini ise çok düzeyde kazandırmaktadır. Eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, iletişim, girişimcilik ile değişim ve sürekliliği algılama becerilerinde hizmet içi eğitim alan öğretmenlerin görüşleri arasında p< .05 düzeyinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Aritmetik ortalamalara bakıldığında bu farklılığın hizmet içi eğitim alan öğretmenlerin lehine olduğu görülmektedir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Özdemir,D.,Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerilerini Kazandırma Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir: 2006
- 2. Seferoğlu, S.S. ve Akbıyık, C. Eleştirel Düşünme ve Öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (36)193-200.Ankara: 2006
- 3. Tay, B ve Öcal,A. Sosyal Bilgiler Öğretimi.Pegem-Net Akademi. Ankara:2008
- 4. MEB, İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (4-5.sınıflar).Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi Ankara:2005.
- 5. Üstünlüoglu, E. Üst Düzey Düşünme Becerilerini Geliştirmede Bilişsel Soruların Rolü. Çağdaş Eğitim, 31(331)17-24:2006.
- 6. Hotaman, D.,Yeni İlköğretim Programının Kazandırmayı Öngördüğü Temel Becerilerin Öğretmen, Veli ve Öğrenci Algıları Doğrultusunda Değerlendirilmesi Marmara Üniversitesi,Yayımlanmamış Doktora Tezi,İstanbul: 2008.
- 7. Türk Dil Kurumu . Türk Dil Kurumu güncel sözlük. Ankara: 2002
- 8. Tan, M., Temiz, K. Fen Öğretiminde Bilimsel Süreç Becerilerinin Yeri ve Önemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1,(13), 89-100.Denizli:2003
- 9. Safran,M (2009).Sosyal Bilgiler Öğretimi.Pegem-Net Akademi. Ankara:2009
- 10.Yağcı, R., Sosyal Bilgiler Öğretiminde Eleştirel Düşünme: İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminde,
- 11.Öğretmenlerin Eleştirel Düşünme Becerilerini Geliştirmek İçin Uyguladıkları Etkinlerin Değerlendirilmesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana: 2005
- 12.Akar,C. İlköğretim Öğrencilerinde Eleştirel Düşünme Becerileri,Gazi Üniversitesi,Yayımlanmamış Doktora Tezi,Ankara:2007
- 13.Baykara,N. Sosyal Bilgiler Dersinin Düşünme Becerileri Açısından Değerlendirilmesi,Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi,Afyon Kocatepe Üniversitesi,İlköğretim AnaBilim Dalı, Afyonkarahisar:2006.
- 14. Hazır A, Türkmen, L,. İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Beceri Düzeyleri, Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 26, Sayfa 81 -96,Konya: 2008
- 15.Kıcır,K., Sosyal Bilgileri Dersinde 7. Sınıf Öğrencilerinin Tarih Öğrenme Beceri Düzeyleri,Marmara Üniversitesi, İstanbul:2006
- 16.Öcal,A,.İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinde 6. Sınıf Öğrencilerinin Mekansal Biliş Becerilerinin İncelenmesi,Gazi Üniversitesi,Yayımlanmamış Doktora Tezi,Ankara:2007
- 17. Karasar, N. Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel Yay,Ankara: 1999
- 18. Gömleksiz, M.,N., ve Kan, A, Ü. Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, Etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır ili örneği) Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17 (2),135-162, ELAZIĞ:200
APA | ÇELİKKAYA T (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. , 969 - 990. |
Chicago | ÇELİKKAYA Tekin Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. (2011): 969 - 990. |
MLA | ÇELİKKAYA Tekin Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. , 2011, ss.969 - 990. |
AMA | ÇELİKKAYA T Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. . 2011; 969 - 990. |
Vancouver | ÇELİKKAYA T Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. . 2011; 969 - 990. |
IEEE | ÇELİKKAYA T "Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri." , ss.969 - 990, 2011. |
ISNAD | ÇELİKKAYA, Tekin. "Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri". (2011), 969-990. |
APA | ÇELİKKAYA T (2011). Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(3), 969 - 990. |
Chicago | ÇELİKKAYA Tekin Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 19, no.3 (2011): 969 - 990. |
MLA | ÇELİKKAYA Tekin Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, vol.19, no.3, 2011, ss.969 - 990. |
AMA | ÇELİKKAYA T Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(3): 969 - 990. |
Vancouver | ÇELİKKAYA T Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri. Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi. 2011; 19(3): 969 - 990. |
IEEE | ÇELİKKAYA T "Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri." Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 19, ss.969 - 990, 2011. |
ISNAD | ÇELİKKAYA, Tekin. "Sosyal bilgiler programında yer alan becerilerin kazandırılma düzeyi: öğretmen görüşleri". Kastamonu Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi 19/3 (2011), 969-990. |