Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri

Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 1965 - 1989 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri

Öz:
Bu araştırma, öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşlerini saptamak amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya Cumhuriyet Üniversitesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği Programı dördüncü sınıftan 22 öğretmen adayı katılmıştır. Her öğretmenlik uygulamasında öğretmen adayları akranlarını gözlemleyerek öğretmen yeterliklerini kapsayan akran değerlendirme formlarını doldurmuşlardır ve değerlendirmeler öğretmenlik uygulamasının iki saatlik teorik bölümünde tartışılmıştır. Akran değerlendirmenin uygulandığı öğretmenlik uygulamalarının sonunda öğretmen adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile alınmış ve içerik analizi yapılmıştır. Öğretmen adaylarının % 90.91’i öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmenin kullanılmasının yararlı olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmen adayları, akran değerlendirmenin, değerlendirme yaparken ölçütlere başvurma becerisi kazandırdığını; kendi başarılı ve zayıf yönlerine ilişkin farkındalığı artırdığını; arkadaşlarının başarılı ve zayıf yönlerinden öğrenmelerin gerçekleşmesini desteklediğini; öğrenme ve gelişmeyi karşılıklı destekleme sorumluluğunu artırdığını; öğretmen yeterliklerini geliştirdiğini; karşılaştırma yapma olanağı (uygulama zenginliği) sunduğunu; işbirliği ve etkileşimi artırdığını; değerlendirilmenin yarattığı kaygıyı azalttığını, öğretmenlik uygulamasına odaklanmayı sağladığını; eleştirilere karşı açık olmayı geliştirdiğini; değerlendirme becerisi kazandırdığını; empatik becerileri ve eleştirel düşünmeyi geliştirdiğini; akran değerlendirmeyi uygulama becerisi kazandırdığını; ve arkadaşlık ilişkilerini güçlendirdiğini düşünmektedirler. Araştırmada ulaşılan bu bulgular, akran değerlendirmenin öğretmenlik uygulaması sürecinin yapılandırılmasında etkili bir yöntem olduğunu göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

The views of prospective class teachers about peer assessment in teaching practice

Öz:
The present study was conducted in order to determine the opinions of prospective teachers about peer assessment in teaching practice. Twenty two prospective teachers in the 4th year of the Primary School Class Teaching Program at Cumhuriyet University participated in the study. In every teaching practice, prospective teachers observed their peers and filled out peer assessment forms which include teacher competences; and the assessments were discussed in the theoretical part of the teaching practice, this takes 2 hours. At the end of the teaching practice where peer assessment was made, the opinions of prospective teachers about peer assessment were taken via a semi-structured negotiation technique, and content analysis was carried out. Of all the prospective teachers, 90.91% stated that the use of peer assessment in teaching practice was beneficial. Prospective teachers think that peer assessment helps develop skills in using standards while making assessments; increases the awareness of the individual’s strengths and weaknesses; supports learning from the strengths and weaknesses of colleagues; increases the responsibility towards mutually supportive learning and development; improves teacher competences; gives the opportunity to make comparisons with other colleagues) (diversity of practice) ; increases cooperation and interaction; decreases the anxiety that results from being assessed; enables the teacher to focus on teaching; improves openness to criticism; develops assessment skills; improves empathetic skills and critical thinking; brings peer assessment skill and strengthens the relationship with colleagues. The findings of the present study show that peer assessment is an effective method in the configuration of the teaching process.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • al-Barakat, A. A., & al-Hassan, O. A. (2009). Peer assessment as a learning tool for enhancing student teachers’ preparation. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37, 399-413.
  • Atay, D. Y. (2003). Öğretmen eğitiminin değişen yüzü. Ankara: Nobel Yayın.
  • Butler, D. L., & Winne, P. H. (1995). Feedback and selfregulated learning: A theoretical synthesis. Review of Educational Research, 65 (3), 245-281.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cartney, P. (2010). Exploring the use of peer assessment as a vehicle for closing the gap between feedback given and feedback used. Assessment & Evaluation in Higher Education, 35 (5), 551-564.
  • Cihanoğlu, O. (2008). Alternatif değerlendirme yaklaşımlarından öz ve akran değerlendirmenin işbirlikli öğrenme ortamlarında akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ergenekon, Y., Özen, A. ve Batu, E. S. (2008). Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının öğretmenlik uygulamasına ilişkin görüş ve önerilerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 8, 857-892.
  • Falchikov, N. (2001). Learning together: Peer tutoring in higher education. London: Routledge.
  • Falchikov, N., & Goldfinch, J. (2000). Student peer assessment in higher education: A meta- analysis comparing peer and teacher marks. Review of Educational Research, 70 (3), 287-322.
  • Ferrier-Kerr, J. (2009). Establishing professional relationships in practicum settings. Teaching and Teacher Education, 25, 790-797.
  • Gielen, S., Peeters, E., Dochy, F., Onghena, P., & Struyven, K. (2010). Improving the effectiveness of peer feedback for learning. Learning and Instruction, 20, 304-315.
  • Hascher, T., & Wepf, L. (2007). Lerntagebücher im Praktikum von Lehramtstudierenden. Empirische Paedagogik, 21 (2), 101- 118.
  • Keppell, M., Au, E., Ma, A., & Chan, C. (2006). Peer learning and learning-oriented assessment in technology enhanced environments. Assessment & Evaluation in Higher Education, 31 (4), 453-464.
  • Keppell, M., & Carless, D. (2006). Learning-oriented assessment: A technology-based case study. Assessment in Education, 13 (2), 179-191.
  • Köksal, D. (2008). Yabancı dil eğitimi bölümleri için teoriden pratiğe öğretmenlik uygulaması. Ankara: Nobel Yayın.
  • McLaughlin, P., & Simpson, N. (2004). Peer assessment in first year university: How the students feel. Studies in Educational Evaluation, 30, 135-149.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (1998). Öğretmen adaylarının milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, Ekim, 2493.
  • Özan, S. (2008). Öz ve akran değerlendirmenin temel iletişim becerileri üzerindeki etkileri. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ploegh, K., Tillema, H. H., & Segers, M. S. R. (2009). In search of quality criteria in peer assessment practices. Studiesin Educational Evaluation, 35, 102-109.
  • Selçuk, Z. (2001). Okul deneyimi ve uygulama (2. bs). Ankara: Nobel Yayın.
  • Sluijsmans, M. A. D., Gruwel, S. B., van Merrienboer, J. J. G., & Bastiaens, T. J. (2003). The training of peer assessment skills to promote the development of reflection skills in teacher education. Studies in Educational Evaluation, 29, 23-42.
  • Sluijsmans, D., & Prins, F. (2006). A conceptual framework for intergrating peer assessment in teacher education. Studies in Educational Evaluation, 32, 6-22.
  • Strijbos, J.- W., & Sluijsmans, D. (2010). Unravelling peer assessment: Methodological, functional and conceptual developments. Learning and Instruction, 20, 265-269.
  • Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psycology, 25 (6), 631-645.
  • Topping, K. J. (2009). Peer assessment. Theory into Practice, 48, 20-27.
  • Topping, K. J., Smith, E. F., Swanson, I., & Elliot, A. (2000). Formative peer assessment of academic writing between postgraduate students. Assessment & Evaluation in Higher Education, 25 (2), 149-169.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6 (24), 543-559.
  • Uysal, K. (2008). Öğrencilerin ölçme ve değerlendirme sürecine katılması: Akran değerlendirme ve öz değerlendirme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Van den Berg, I., Admiraal, W., & Pilot, A. (2006). Designing student peer assessment in higher education: Analysis of written and oral peer feedback. Teaching in Higher Education, 11, 2, 135-147.
  • Van Gennip, N. A. E., Segers, M. S. R., & Tillema, H. H. (2009). Peer assessment for learning from a social perspective: The influence of interpersonal variables and structural features. Educational Research Review, 4, 41-54.
  • Van Zundert, M., Sluijsmans, D., & van Merriënboer, J. (2010). Effective peer assessment processes: Research findings and future directions. Learning and Instruction, 20, 270-279.
  • Vickerman, P. (2009). Student perspectives on formative peer assessment: an attempt to deepen learning? Assessment & Evaluation in Higher Education, 34 (2), 221-230.
  • Wilkins, E. A., Shin, E.-K., & Ainsworth, J. (2009). The effects of peer feedback practices with elementary education teacher candidates. Teacher Education Quarterly, 36 (2), 79-93.
  • Willey, K., & Gardner, A. (2010). Investigating the capacity of self and peer assessment activities to engage students and promote learning. European Journal of Engineering Education, 35 (4), 429-443.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. bs). Ankara: Seçkin.
  • Yurdabakan, İ. (2011). The view of constructivist theory on assessment: Alternative assessment methods in education. Ankara University Journal of Educational Sciences, 44 (1), 51-77.
  • Yurdabakan, İ. ve Cihanoğlu, M. O. (2009). Öz ve akran değerlendirmenin uygulandığı işbirlikli okuma ve kompozisyon tekniğinin başarı, tutum ve strateji kullanım düzeylerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (4), 105-123.
  • Yurdabakan, İ. ve Olğun, M. (2011, Nisan). Öz ve akran değerlendirmenin öğrenme ve bilişüstü bilgi üzerindeki etkisi: Sonuçsal geçerlik. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications’da sunulan bildiri, Antalya.
  • Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). (2007). Öğretmen yetiştirme ve eğitim fakülteleri (1982-2007). Ankara: Yazar.
APA koca c (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. , 1965 - 1989.
Chicago koca canan Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. (2011): 1965 - 1989.
MLA koca canan Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. , 2011, ss.1965 - 1989.
AMA koca c Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. . 2011; 1965 - 1989.
Vancouver koca c Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. . 2011; 1965 - 1989.
IEEE koca c "Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri." , ss.1965 - 1989, 2011.
ISNAD koca, canan. "Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri". (2011), 1965-1989.
APA koca c (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 1965 - 1989.
Chicago koca canan Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11, no.4 (2011): 1965 - 1989.
MLA koca canan Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.11, no.4, 2011, ss.1965 - 1989.
AMA koca c Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(4): 1965 - 1989.
Vancouver koca c Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(4): 1965 - 1989.
IEEE koca c "Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, ss.1965 - 1989, 2011.
ISNAD koca, canan. "Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik uygulamasında akran değerlendirmeye ilişkin görüşleri". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/4 (2011), 1965-1989.