Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi

Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 2091 - 2109 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, Montessori Yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisi incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, 2009–2010 öğretim yılında Konya ili, Selçuklu ilçesi, SÜ MEF İhsan Doğramacı Uygulama Anaokulu’nda eğitim alan ve yansız atama ile seçilen beş – altı yaş grubu anaokulu çocuklarından oluşmaktadır. Araştırmaya, 25 deney grubuna ve 25 kontrol grubuna olmak üzere toplam 50 çocuk dâhil edilmiştir. Araştırmada anaokulu çocuklarının okul olgunluklarını belirlemek amacıyla Metropolitan Olgunluk Testi, anaokulu çocuklarının sosyal becerilerini belirlemek amacıyla PKBS Okul Öncesi ve Anaokulu Davranış Ölçeği B Formu, anaokulu çocuklarının dikkat toplama becerilerini belirlemek amacıyla ise FTF-K Beş Yaş Çocukları İçin Dikkat Toplama Testi kullanılmıştır. Testler çocuklara deneme öncesi ve sonrasında uygulanmış; ayrıca deneme grubuna 6 hafta sonra tekrar uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde; Mann Witney U Testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi işlemleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda ulaşılan genel sonuç; Montessori Yöntemi’nin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına olumlu yönde katkı sağladığı ve hali hazırda uygulanan okul öncesi eğitim programına göre daha etkili olduğudur.
Anahtar Kelime:

Konular: Aile Çalışmaları

Examination of the effects of the montessori method on preschool children’s readiness to primary education

Öz:
This study examined the effects of the Montessori Method on preschool children’s readiness to primary education. The research group is composed of five-six year olds attending SU MEF Ihsan Dogramaci Application Nursery School in 2009–2010 school year in Selcuklu county of Konya. The participants composed of five-six year olds were unbiasedly chosen. A total of 50 children were included in the study, 25 being in the experimental group and 25 being in the control group. In the study, Metropolitan Readiness Test was used to determine preschool school children’s school readiness levels, B form of PKBS Preschool and Kindergarten Behavior Scale was used to determine preschool children’s social skills, FTF-K attention gathering skills test for five-year old children was used to determine preschool children’s attention gathering skills. The tests were administered to children before and after experimentation, and it was applied to experimental group again six weeks later. Mann Whitney U test and Wilcoxon signed-rank test were used to analyze the data. The general conclusion of the results obtained is that The Montessori Method makes positive contribution to preschool children’s readiness to primary school and is more efficient than current preschool education program.
Anahtar Kelime:

Konular: Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aral, N., Kandır, A. ve Can Yaşar, M. (2001). Okul öncesi eğitim 1. İstanbul: Yapa.
  • Boz, M. (2004). Altı yaş çocuklarının okula hazır bulunuşluk düzeylerinin veli ve öğretmen görüşleri yönünden incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Chattin-McNichols. J. P. (1981). The effects of Montessori school experience. Young Children, 3 (5), 49–66.
  • Cosgrove, S. A. & Ballou, R. A. (2006). A complement to lifestyle assessment: using Montessori sensorial experiences to enhance and intensify early recollections. Journal of Individual Psychology, 6 (1), 47-58.
  • Çakıroğlu Wilbrandt, E. (2008). Okul öncesi dönem Montessori Yöntemi ile kaynaştırma uygulamaları. Ankara: Poyraz Ofset.
  • Enright, M. (1997). Montessori Education, Foundations Study Guide, http://www.objectivistcenter.org/cth48.Foundations_ Study_Guide_Montessori_Education.aspx adresinden 24.02.2010 tarihinde edinilmiştir.
  • Erben, S. (2005). Montessori materyallerinin zihin engelli ve işitme engelli çocukların alıcı dil gelişiminden görsel algı düzeyine etkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Erişen, Y. ve Güleş. F. (2008). Montessori materyallerinin tasarım özelliklerinin değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 287–305.
  • Esaspehlivan, M. (2006). Okul öncesi eğitim kurumuna gitmiş ve gitmemiş 78 ve 68 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güler, D. S. (2001). 4–5 ve 6 yaş okul öncesi eğitim programlarının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Güven, N. (1991). Okuma öncesi hazırlık: Ya-Pa Yedinci Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ankara: Sekmen Matbaası.
  • Hildreth, G.H., Griffiths, N. L. & McGauvran, M.E. (1965). Metropolitan readiness test. New York: Harcourt, Brace and World.
  • Karaduman, B. D. (2004). Dikkat toplama eğitimi programının Kanadalı öğrencilerin dikkat düzeyleri üzerindeki etkisi. Omep 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı 5–10 Ekim 2003. Kuşadası-İzmir: Omep 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı. Cilt 1: 232–244.
  • Kayılı, G., Koçyiğit, S. ve Erbay, F. (2009). Montessori Yönteminin beş - altı yaş çocuklarının alıcı dil gelişimine etkisinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 26, 347–355.
  • Kaymak, S. (1995). Yuvaya giden beş yaşındaki çocuklarla dikkat toplama çalışmaları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Koçyiğit, S. (2009). İlköğretim birinci sınıf öğretmenlerinin ve ebeveynlerin görüşleri ışığında okula hazır bulunuşluk olgusu ve okul öncesi eğitime ilişkin sonuçları. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Koçyiğit, S. ve Kayılı, G. (2008). Montessori eğitimi alan ve almayan anaokulu öğrencilerinin sosyal becerilerinin karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 511–516.
  • Koçyiğit, S., Kayılı, G. ve Erbay, F. (2010). Montessori Yönteminin beş - altı yaş çocuklarının dikkat toplama becerilerine etkisinin incelenmesi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 372, 16–21.
  • Kotil, Ç. (2005). Annelerin çocuklarının okula hazır oluşları üzerine görüşleri ile çocukların okula hazır oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Lillard, A. & Else-Quest, N. (2006). Evaluating Montessori Education. Science, 313, 1893-1894.
  • Mallory, T. (1989). Montessori ve çocuğunuz, ana-babanın el kitabı. (Çevirenler: Füsun Öztaş ve Cihan Gülten). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Merrel, K. W. (1994). Preschool and kindergarten behavior scales test manuel. Brandon: Clinical Psyhcholgy Publishing Company.
  • Oğuz, V. ve Köksal Akyol, A. (2006). Çocuk eğitiminde Montessori yaklaşımı. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 243–256.
  • Oktay, A. (1980). Metropolitan readiness testinin İstanbul’da farklı sosyo-ekonomik ve kültürel çevrelerdeki (5–6) yaş çocuklarına uygulanması, Pedagoji Dergisi, 1, 119–138.
  • Oktay, A. (1983). Okul olgunluğu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 3089.
  • Oktay, A. (1993). Okul öncesi eğitime teorik yaklaşım. Ya-Pa Dokuzuncu Okul Öncesi Eğitim ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ankara: Ya-Pa Yayıncılık.
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın sihirli yılları. İstanbul: Epilson Yayınları.
  • Öner, N. (1997). Türkiye’ de kullanılan psikolojik testler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Özdoğan, B. (2004). Çocuk ve oyun. Çocuğa oyunla yardım. 4. Basım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Prendergast, R. (1969). Pre-reading skills developed in Montessori and conventional nursery schools. The Elementary School Journal 70 (3), 135–141.
  • Seçer, Z., Çeliköz, N., Koçyiğit, S., Seçer, F. ve Kayılı, G. (2010). Social skills and problem behaviours of children with different cognitive styles who attend preschool education. Australian Journal of Guidance & Counselling, 20 (1), 91-98.
  • Tuğrul, B. (1992). Anaokulu eğitimi alan ve almayan çocukların ilkokul birinci sınıftaki akademik başarı ve ruhsal uyum davranışlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Unutkan, Ö. P. (2003). Marmara ilköğretime hazır oluş ölçeğinin geliştirilmesi ve standardizasyonu. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Ülgen, G. (1997). Eğitim psikolojisi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Ülkü, B. (2007). Anasınıfı ve ilköğretim 1. sınıfa devam eden çocukların velileri ve öğretmenlerinin çocukların okul olgunluğu hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Wagner, I. (1990). Aufmerksamkeitstraining mit impulsiven kindern. Frankfurt: Verlag Dietmer Klatz.
  • Yazıcı, Z. (1999). Almanya ve Türkiye’de anaokuluna devam eden 60–76 aylar arasındaki türk çocuklarının dil gelişimi ile okuma olgunluğu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yiğit, T. (2008). Okulöncesi eğitim kurumlarında Montessori ve geleneksel öğretim yöntemleri alan çocukların sayı kavramını kazanma davranışlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Zembat, R. (2005). Okul öncesi eğitimde güncel konular. (Editör: Ayla Oktay, Özgül Polat Unutkan). İstanbul: Morpa Yayıncılık.
APA KAYILI G, ARI R (2011). Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. , 2091 - 2109.
Chicago KAYILI Gökhan,ARI Ramazan Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. (2011): 2091 - 2109.
MLA KAYILI Gökhan,ARI Ramazan Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. , 2011, ss.2091 - 2109.
AMA KAYILI G,ARI R Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. . 2011; 2091 - 2109.
Vancouver KAYILI G,ARI R Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. . 2011; 2091 - 2109.
IEEE KAYILI G,ARI R "Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi." , ss.2091 - 2109, 2011.
ISNAD KAYILI, Gökhan - ARI, Ramazan. "Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi". (2011), 2091-2109.
APA KAYILI G, ARI R (2011). Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2091 - 2109.
Chicago KAYILI Gökhan,ARI Ramazan Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11, no.4 (2011): 2091 - 2109.
MLA KAYILI Gökhan,ARI Ramazan Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.11, no.4, 2011, ss.2091 - 2109.
AMA KAYILI G,ARI R Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(4): 2091 - 2109.
Vancouver KAYILI G,ARI R Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2011; 11(4): 2091 - 2109.
IEEE KAYILI G,ARI R "Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11, ss.2091 - 2109, 2011.
ISNAD KAYILI, Gökhan - ARI, Ramazan. "Montessori yönteminin anaokulu çocuklarının ilköğretime hazır bulunuşluklarına etkisinin incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 11/4 (2011), 2091-2109.