Yıl: 2011 Cilt: 7 Sayı: 11-12 Sayfa Aralığı: 67 - 80 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’

Öz:
Günümüzde seyahate zaman ayıran kesimin istekleri doğrultusunda yapılan seçimlerde; kültürel kazanımların yerine, lükse olan düşkünlük ve bunun bir başarı statüsü olarak görülmesi, tüketimin turizm kavramının merkezine yerleşmesine yol açmıştır. Turizm, bu dönemde varlığını devam ettirebilmek için farklı arayışlar içerisine girmiş ve temalı oteller ortaya çıkmıştır. Temalı otellerde mekân, karmaşa içerisinde ve zaman kavramından yoksundur. Bu otellerin yok mekânlar olarak tanımlanmasının sebebi, tasarlanan mekânların zamanla ve tarihle olan çelişkili ilişkileridir. Bilinçli olarak hedeşenen, hayale dayalı kurmacaların hayat bulduğu bir mekân yaratmaktır. Bu nedenle temalı otellerde yok mekân yerine, kurmaca-mekân tanımı getirilmelidir. Kurmaca-mekân; olmayan niteliklerin varmış gibi gösterilmeye çalışıldığı, yer ve zaman ilişkisinin kurulamadığı, kendisi ve çevresiyle çelişkiler içinde var olan mekânlardır. Tüketimin mekânlar üzerindeki etkisini artırması, kurmaca mekânları yaratmıştır. Kurmaca-mekânlarda asıl tüketilen; tarih, zaman ve yerellik kavramlarıdır.
Anahtar Kelime: Antalya turizm talebi temalı oteller turizm mimari tasarım otel binaları mimari mekan tüketim kültürü kurmaca mekân postmodernizm yer kimliği turist çekme turizm endüstrisi

Konular: Mimarlık

Themed hotel: 'fictional place' tried to be created through 'non-place'

Öz:
With the historical development of accommodation places, there has become meaning developments on travel and accommodation concepts. With the speed of developing technology and communication, today “Tourism” strong as sector is increasing its importance in means of continuing economic movement. Necessity of sharing information and experience in each field has brought tourism sector together with other sectors and it is started to be reprogrammed with habits, individual desires and modern requirements. Within this direction, accommodation places reached new descriptions out of the scope of accustomed, standards. Especially, since reclassification of accommodation places is required, new terms describing place and accommodation understanding started to be entered in professional literature. The statement “Highly Individual Places” is shortened with the initials and “Hip has become the general adjective for the alternative hotels.
Anahtar Kelime: hotel buildings architectural space consumption culture fictional place postmodernism place identity tourist attraction tourism industry Antalya tourism demand themed hotels tourism architectural design

Konular: Mimarlık
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altun, S. 2005. Turizm Mimarlığında Değişim ve Temalı Oteller. Mimarist, Sayı: 3, s. 60-67.
  • Altun, S. Ve İnceoğlu, M. 2006. Tatil Amaçlı Konaklama Tesislerinde Zamana Bağlı Değişim. İtü Dergisi la, Sayı: 2, s. 91-96.
  • Auge, M. 1997. Yer Olmayanlar-Üstmodernliğin Antropolojisine Giriş. İstanbul: Kesit Yayıncılık
  • Aydoğan, F. Tüketim Kültürünün Gölgesindeki Kentler. Marmara Ünv. İ.İ.B.F Dergisi, Sayı: 2, s. 203- 215.
  • Baudrillard, J. 1997. Tüketim Toplumu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,
  • Cüceloğlu, D. 2005. ‘Mış Gibi’ Yaşamlar. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Eco, U. 1991. “Kuklalar Kenti”, Günlük Yaşamdan Sanata. s.79-88, İstanbul: Adam Yayınları.
  • Güzer, C.A. 2000. Yer Kavramına Karşı Bir Yapı: Otel. XXI Mimarlık Kültürü Dergisi, Sayı: 3, s. 60-69.
  • Jameson, F. 1994. Postmodernizm ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. İstanbul: Kıyı Yayınları,
  • Koçyiğit, G. 2007. Mimarlıkta Yersizleşme ve Yerin Yeniden Üretimi. Doktora Tezi, MSÜ FBE, İstanbul.
  • Nalbantoğlu, H. Ü. 2005. Nedir Mekân Dedikleri, Zaman- Mekân III. Disiplinler arası Mimarlık-Felsefe Toplantısı, İstanbul.
  • Oakes, T. 2005. Tourism and The Modern Subject: Placing The Encounter Between Tourist and Other, Seductions of Place Geographical Perspectives on Globalization and Touristed Landscapes, s. 36-55, C. Cartier and A.A.Lew, New York: Routlage.
  • Robins, K. 1999. İmaj -Görmenin Kültür ve Politikası, İstan bul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sarı, R. 2005. Tarihi Çevre İçindeki Mimari Tasarımlarda “- İzmler; Modernizm, Postmodernizm, Dekontrüktivizm. Yüksek Lisans Tezi, KTÜ FBE, Trabzon.
  • Tanyeli, U. 2004. Kitle Turizmi ve ‘Yok-Mekân’ Mimarlığı.Arredemento Mimarlık, Sayı: 171, s. 74-77.
  • Uçar, E. 2004. Turizme Mimarlığın Oyun Bahçesi Diyebilir miyiz?, Yeni Mimar, Sayı: 11, s. 6-7.
  • Urry, J. 1990. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies. London: Sage Publications Ltd. .
  • Urry, J. 1999. Mekânları Tüketmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
  • Yırtıcı, H. 2002. Tüketimin Mekânsal Örgütlenmesinin İdeolojisi. Mimarlık ve Tüketim, s.9-39, İstanbul: Boyut Yayın Grubu
  • Venturi, R. ve Brown, D. ve Izenour, S. 1993. Learning From Las Vegas. İstanbul:fievki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları.
  • Virilio, P. 1998. Hız ve Politika. İstanbul: Metis Yayınları.
  • İNTERNET KAYNAKÇASI
  • URL-1, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thomas.Cook.jpg, 2009
  • URL-2, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thomas_Cook_ Building,_Leicester,_panels.jpg, 2009
  • URL-3, http://en.wikipedia.org/wiki/File:Thomas-Cook- Statue.JPG, 2009
  • URL-4 http://klad.com/blog/wpcontent/uploads/2009/10/ The_Big_Duck.JPG, 2009
  • URL-5, http://www.flickr.com/photos/nylocations/ 951845070/, 1995
  • URL-6, http://www.flickr.com/photos/gidesign/ 6193133080/in/pool-48548301@N00, 2010
  • URL-7, http://www.derok.net/derok/lasvegas.html, 2003
  • URL-8, http://www.flickr.com/photos/stuseeger/93235714/, 1998
  • URL-9, http://www.goplanit.com/itinerary/blog/view/id/616, 2008
  • URL-10, http://www.etstur.com/Mardan-Palace/Fotograf- Ve-Videolar, 2010
  • URL-11,http://www.flickr.com/photos/corendon/ 5432647853/, 2011
  • URL-12, http://www.gifanimasyon.com/web/mardan-palaceantalya- t4514.html, 2009
  • URL-13, http://www.medi.com.tr/enezia_eng.htm, 2003
  • URL-14, http://www.hotel-rates.com/us/nevada/lasvegas/ paris-las-vegas.html, 2005
  • URL-15, http://www.medi.com.tr/colosseum_eng.htm, 2010
  • URL-16, http://urbanphotos.hubpages.com/hub/Stratosphere- Las-Vegas, 2007
  • URL-17, http://www.flickr.com/photos/canmom/ 2306906193/, 2008
  • URL-18, http://www.wowhotels.com/wowtopkapipalace.asp, 2011
  • URL-19, http://travel.webshots.com/photo/1422410458 037196159mxapvQ, 2005
  • URL-20, http://www.venetian.com/gallery/, 2011
APA AKKAYA D, USMAN E (2011). TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. , 67 - 80.
Chicago AKKAYA Dilvin Hazal,USMAN Efe TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. (2011): 67 - 80.
MLA AKKAYA Dilvin Hazal,USMAN Efe TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. , 2011, ss.67 - 80.
AMA AKKAYA D,USMAN E TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. . 2011; 67 - 80.
Vancouver AKKAYA D,USMAN E TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. . 2011; 67 - 80.
IEEE AKKAYA D,USMAN E "TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’." , ss.67 - 80, 2011.
ISNAD AKKAYA, Dilvin Hazal - USMAN, Efe. "TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’". (2011), 67-80.
APA AKKAYA D, USMAN E (2011). TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. Tasarım+Kuram, 7(11-12), 67 - 80.
Chicago AKKAYA Dilvin Hazal,USMAN Efe TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. Tasarım+Kuram 7, no.11-12 (2011): 67 - 80.
MLA AKKAYA Dilvin Hazal,USMAN Efe TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. Tasarım+Kuram, vol.7, no.11-12, 2011, ss.67 - 80.
AMA AKKAYA D,USMAN E TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. Tasarım+Kuram. 2011; 7(11-12): 67 - 80.
Vancouver AKKAYA D,USMAN E TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’. Tasarım+Kuram. 2011; 7(11-12): 67 - 80.
IEEE AKKAYA D,USMAN E "TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’." Tasarım+Kuram, 7, ss.67 - 80, 2011.
ISNAD AKKAYA, Dilvin Hazal - USMAN, Efe. "TemalI otel: yok-mekânla var edilmeye çalışılan ‘kurmaca mekân’". Tasarım+Kuram 7/11-12 (2011), 67-80.