Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 148 - 154 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği

Öz:
1850 sanayi devrimi ile birlikte küresel çapta çevre sorunları dünyamızı ve özelliklede doğamızı tehdit eder hale gelmiştir. Doğanın ve doğal kaynakların sürdürülebilirliğinin sağlanması kapsamında öncelikle bireylerin çevreye yönelik duyarlılıklarının belirlenmesi ve çevre bilincinin oluşturulması gerekmektedir. Bu çalışmada Ortaca Meslek Yüksekokulunda aktif olarak eğitim alan öğrencilerin, çevreye karşı davranış ve tutumlarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesi ve bilinç düzeylerinin geliştirilmesine yönelik önerilerin oluşturulması amaçlanmıştır. Bu bağlamda 17 soruluk anket çalışması yapılmış ve ankete katılan 284 öğrencinin sorulara verdiği cevaplar ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Sonuç olarak katılımcıların çevreye ve çevre sorunlarına karşı duyarlı oldukları ancak tutum ve davranışlarının yeterli düzeyde olmadığı anlaşılmaktadır. Bireylerin çevre ve doğa korumaya ilişkin bilincinin geliştirilebilmesi için bu konularda verilmesi gereken eğitimin doğduğu andan itibaren aile ve yakın çevresiyle başlaması, eğitim öğretim hayatının her döneminde ilgili alanda verilebilecek dersler ile geliştirilmesi ve desteklenmesi gerekmektedir.
Anahtar Kelime: çevresel bozunma sosyal bilinçlilik çevresel değerlendirme bilinçlilik öğrenci çevre eğitimi meslek lisesi mesleki eğitim

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Assessment of opinions and attidues of vocational school students toward environmental problems: The Case of Vocational School Ortaca

Öz:
Global environmental problems dating back to industrial revolution in 1850 are threatening the nature. Assessing environmental sensitivity of individuals and creating environmental awareness are required to ensure the sustainability of nature and natural resources. The study was carried out to determine the attitudes of Ortaca Vocational School students toward environment, and to develop recommendations to enhance their environmental consciousness. In this context, a questionary with 17-question was prepared and the survey was conducted with 284 students. The response to questions was evaluated separately. Results indicated that participants are sensitive to the environment and environmental problems, but their attitudes and behaviors toward the environment are not sufficient. It is recommended that individuals be educated on the subject matter as early as preschool and continued throughout schooling.
Anahtar Kelime: environmental education vocational high schools vocational training environmental degradation social consciousness environmental assessment consciousness students

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Borden, R., J., 1985. Personality and ecolojical concerns. Ecological beliefes and behaviour. Greenwood, Westport.
  • Çabuk, B., Karacaoğlu, C., 2003. Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 36, Sayı: 1-2
  • Devlet Planlama Teşkilatı, 1994. Çevre eğitimi, insan gücü ve katılım planlaması. VII. Beş Yıllık Kalkınma Planı Özel ihtisas Komisyonu Raporu, s.33-38. Ankara.
  • Işıldar, G., Y., 2008. Meslek Yüksekokulları Boyutunda “Çevre Eğitimi”nin Çevreci Yaklaşımlar ve Davranışlar Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, Güz 2008, 6(4), 759-778
  • İleri, R., (1998). Çevre eğitimi ve katılımın sağlanması. Ekoloji Dergisi, Cilt:7, Sayı:28, 3-9
  • Sekeran, U., 2000. Research Methods For Business. New York: John Wiley&Sons.
  • Star, G., Langley, A., Taylor, A., 2000. Environmental Health Risk Perception in Australia. Center for Population Studies in Epidemiology South Australia, Department of Human Services. Australia.
  • Şahin, N., F., Cerrah, L., Saka, A., Şahin, B., 2004. Yüksek Öğretimde Öğrenci Merkezli Çevre Eğitimi Dersine Yönelik Bir Uygulama. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 24, Sayı 3, 113-128
  • Vaizoğlu, S., Altıntaş, H., Temel, F., Ahrabi, A., F., Aydoğan, D., Bostancı, S., Duran, A., Koçkesen, D., Turan, N., Güler, Ç., 2005. Bir Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevre Bilincinin Değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 2005: 4 (4)
  • Yücel, M., Uslu, C., Say, N., P., 2003. Çukurova Üniversitesi personel ve öğrencilerinin çevre duyarlılıklarının belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Bölüm araştırma Projesi, Proje no: PM 2002-01, Adana
  • Yücel, S., Morgil, F., İ., 1998. Yüksek Öğretimde Çevre Olgusunun Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı No:14, 84-91, Ankara
APA Selim S, KARAKUŞ N, ELKAN S, SELIM C (2011). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. , 148 - 154.
Chicago Selim Serdar,KARAKUŞ Nihat,ELKAN Selma,SELIM CEREN Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. (2011): 148 - 154.
MLA Selim Serdar,KARAKUŞ Nihat,ELKAN Selma,SELIM CEREN Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. , 2011, ss.148 - 154.
AMA Selim S,KARAKUŞ N,ELKAN S,SELIM C Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. . 2011; 148 - 154.
Vancouver Selim S,KARAKUŞ N,ELKAN S,SELIM C Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. . 2011; 148 - 154.
IEEE Selim S,KARAKUŞ N,ELKAN S,SELIM C "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği." , ss.148 - 154, 2011.
ISNAD Selim, Serdar vd. "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği". (2011), 148-154.
APA Selim S, KARAKUŞ N, ELKAN S, SELIM C (2011). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A, 12(2), 148 - 154.
Chicago Selim Serdar,KARAKUŞ Nihat,ELKAN Selma,SELIM CEREN Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A 12, no.2 (2011): 148 - 154.
MLA Selim Serdar,KARAKUŞ Nihat,ELKAN Selma,SELIM CEREN Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A, vol.12, no.2, 2011, ss.148 - 154.
AMA Selim S,KARAKUŞ N,ELKAN S,SELIM C Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A. 2011; 12(2): 148 - 154.
Vancouver Selim S,KARAKUŞ N,ELKAN S,SELIM C Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A. 2011; 12(2): 148 - 154.
IEEE Selim S,KARAKUŞ N,ELKAN S,SELIM C "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği." Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A, 12, ss.148 - 154, 2011.
ISNAD Selim, Serdar vd. "Meslek yüksekokulu öğrencilerinin çevre sorunlarına ilişkin görüş ve tutumlarının değerlendirilmesi: Ortaca Meslek Yüksekokulu örneği". Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi Seri: A 12/2 (2011), 148-154.