Yıl: 2012 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 111 - 120 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi

Öz:
Medya iletilerinin alıcı kitle tarafından, medyanın istediği yönde okunup okunmadığı hem ana damar kuramcılarının hem de eleştirel kuramcıların üzerinde önemle durduğu konuların başında gelmektedir. Gerek ana damar iletişim çalışmaları gerekse eleştirel yaklaşım alıcı kitleyi iletiler karşısında pasif bir konuma yerleştirmiştir. Ancak Kültürel Çalışmalar geleneği içerisinde yer alan Stuart Hall’un ortaya koyduğu ‘Kodlama-Kodaçımı’ yaklaşımı alıcıların konumlanışına üç farklı bakış açısı kazandırmıştır. Alıcıların medya iletilerini egemen, müzakereli ve muhalif olmak üzere üç ayrı şekilde okuyabileceğini savunan bu yaklaşım alıcıyı o zamana kadarkinin tersine iletilerle mücadele edebilen bir konuma yerleştirmiştir. Bu çalışmada, Muhteşem Yüzyıl dizisine ait kodların lise öğrencileri tarafından nasıl açımlandığını belirlemek amaçlanmıştır. Öğrencilerle derinlemesine görüşmelerin yapıldığı çalışmada öğrencilerin verdikleri cevaplar Hall’un ortaya koyduğu bu 3 okuma şekli üzerinde temellenerek yorumlanmıştır.
Anahtar Kelime: lise öğrencileri kitle iletişim araçları televizyon dizileri medya iletileri kodlama kod açma alımlama analizi Muhteşem Yüzyıl tarihi diziler alıcı kitle televizyon izleyicileri temsil

Konular: İletişim

Reception analysis of the effect of “Muhteşem Yüzyıl” TV series on high school students in the context of encoding/decoding

Öz:
Whether messages of the media are read by receptive audience as intended by the media is one of the leading subjects emphasized b both mainstream theoreticians and critical theoreticians. Both mainstream communication studies and critical approach placed receptive audience in a passive position for the messages. However, “Encoding-Decoding”approach developed by Stuart Hall who is inCultural Studies traditionhas introduced three different points of views to the positioning of receivers. This approach argued that receivers can read messages in three different ways as dominant,negotiator and opponent, and placed the receiver in a position that can struggle with messages. This study was carried out to determine how the codes in MuhteşemYüzyıl (The Magnificent Century) TV serialare encoded by high school students. In the study in which thorough interviews were made with students, the answers given by students were interpreted based on 3 reading types introduced by Hall.
Anahtar Kelime: Muhtesem Yuzyil historical series receiver audience television audience representation high school students mass media television series media message encoding decoding reception analysis

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Demir K N (2007) Elazığ’da Kurtlar Vadisi Dizisinin Alımlanması, Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 251-266.
  • Dursun Ç (2001) TV Haberlerinde İdeoloji, Ankara, İmge Kitabevi Yayınları.
  • Hall S (2003) Kodlama ve Kodaçım, (Hazırlayanlar: Zeynep Özarslan, Barış Çoban), Söylem ve İdeoloji Mitoloji, Din, İdeoloji, İstanbul, Su Yayınları.
  • Hall S (2005) Medya Ve İzleyici/Bitmeyen Tartışma, (Der: Şahinde Yavuz), Ankara, Vadi Yayınları.
  • İrvan S (1994-1995) Eleştirel Yaklaşımlarda İzleyici Araştırmaları: Bir Yöntem Olarak Alımlama Çözümlemesi, İLEF Yıllık 94, Ankara, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Marx K ve Engels F (1992) Alman İdeolojisi, (çev: Sevim Belli), Ankara, Sol Yayınları. Mutlu E (2005) Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya, Ankara, Ütopya Yayınevi.
  • Özsoy O (1998) Propaganda ve Kamuoyu Oluşturma, İstanbul, Alfa Yayınları.
  • Sakallı N (2006) Sosyal Etkiler / Kim Kimi Nasıl Etkiler?, Ankara, İmge Kitabevi.
  • Smith P (2007) Kültürel Kuram, (Çev: Selime Güzelsarı-İbrahim Gündoğdu), İstanbul, Babil Yayınları
  • Stevenson N (2008) Medya Kültürleri/Sosyal Teori ve Kitle İletişimi, (Çev: Göze Orhon ve Barış Engin Aksoy) Ankara, Ütopya Yayınevi
  • Şeker T (2009) 5N1K Haber Programının Alımlama Analizi, Selçuk İletişim, 5(4), 105- 117.
  • Tılıç D (1998) Utanıyorum Ama Gazeteciyim, İstanbul, İletişim Yayınları.
  • Yaylagül L (2010) Kitle İletişim Kuramları, Ankara, Dipnot Yayınları.
  • Yüksel E (2001) Medyanın Gündem Belirleme Gücü, Konya, Çizgi Kitabevi.
APA ŞEKER N, ŞİMŞEK İŞLİYEN F (2012). Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. , 111 - 120.
Chicago ŞEKER NARİN TÜLAY,ŞİMŞEK İŞLİYEN FADİME Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. (2012): 111 - 120.
MLA ŞEKER NARİN TÜLAY,ŞİMŞEK İŞLİYEN FADİME Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. , 2012, ss.111 - 120.
AMA ŞEKER N,ŞİMŞEK İŞLİYEN F Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. . 2012; 111 - 120.
Vancouver ŞEKER N,ŞİMŞEK İŞLİYEN F Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. . 2012; 111 - 120.
IEEE ŞEKER N,ŞİMŞEK İŞLİYEN F "Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi." , ss.111 - 120, 2012.
ISNAD ŞEKER, NARİN TÜLAY - ŞİMŞEK İŞLİYEN, FADİME. "Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi". (2012), 111-120.
APA ŞEKER N, ŞİMŞEK İŞLİYEN F (2012). Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk İletişim, 7(2), 111 - 120.
Chicago ŞEKER NARİN TÜLAY,ŞİMŞEK İŞLİYEN FADİME Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk İletişim 7, no.2 (2012): 111 - 120.
MLA ŞEKER NARİN TÜLAY,ŞİMŞEK İŞLİYEN FADİME Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk İletişim, vol.7, no.2, 2012, ss.111 - 120.
AMA ŞEKER N,ŞİMŞEK İŞLİYEN F Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk İletişim. 2012; 7(2): 111 - 120.
Vancouver ŞEKER N,ŞİMŞEK İŞLİYEN F Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi. Selçuk İletişim. 2012; 7(2): 111 - 120.
IEEE ŞEKER N,ŞİMŞEK İŞLİYEN F "Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi." Selçuk İletişim, 7, ss.111 - 120, 2012.
ISNAD ŞEKER, NARİN TÜLAY - ŞİMŞEK İŞLİYEN, FADİME. "Kodlama-kodaçımı bağlamında Muhteşem Yüzyıl dizisinin lise öğrencileri üzerindeki etkilerine yönelik alımlama analizi". Selçuk İletişim 7/2 (2012), 111-120.