Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma

Yıl: 2011 Cilt: 2 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 19 - 33 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma

Öz:
Günümüzde işletmeler sağladığı rekabet avantajlarından faydalanmak amacıyla yönlerini bilgi yönetimine doğru çevirmiş durumdadırlar. Finansal hizmetler sektöründe bu durum daha da dikkat çekicidir. Gerek enformasyon teknolojisi sağlayıcıları olmaları gerekse finansal sistemin motoru olmaları bakımından özellikle bankalar arası rekabetin şekillenmesinde bilgi yönetimi çok önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Bu bağlamda küresel piyasalarda, birçok banka bilgi-tabanlı bir organizasyon olmaya yönelik stratejilerini belirlemektedir. Ancak bunu gerçekleştirebilmek için bankaların, doğru seçilmiş bilgi yönetim sistemleri vasıtasıyla maddi olmayan varlıklarını yönetebilmesi ve banka stratejik yönetiminin algısı önem kazanmaktadır. Çalışmanın amacı, bilgi yönetim uygulamalarının Türk bankacılık sektöründeki genel görünümünü yansıtmak ve sektördeki stratejik yönetimin bilgi yönetimine olan algısını ölçmektir. Bu bağlamda çalışma, bilgi yönetiminin kavramsal çerçevesinin yanı sıra finans sektöründeki konumunu da belirginleştirmeyi kapsamaktadır. Bu argümandan yola çıkarak sektöre yönelik örgütsel bir model oluşturulmuş ve tepe yönetimin yaklaşımı sektör geneline uygulanan bir anket vasıtasıyla değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim Bilgi, Belge Yönetimi İşletme İşletme Finans

An empirical study on the evaluation of knowledge management practices in Turkish banking sector in terms of strategic management

Öz:
Firms currently have turned their face to knowledge management to benefit from it’s strategic advantages. As the engine of the financial system and information technology providers, “Knowledge Management(KM)” has especially begun to act pivotal role within the restructuring of interbank competition. Thus, several banks began to identify strategies of becoming a knowledge-based organization within the global markets. To achieve this, the banks have to enable managing their intangible assets by selecting the appropriate tools and by the effective outlook of strategic management. The aim of this study, is to reflect the overall view of KM applications in Turkish banking sector and to measure the perceptions of top-level bank management regarding KM. The study comprises the illustration of the conceptual framework of knowledge management as well as the identification of it’s current position in the financial industry. To betray this argument, an organizational model is proposed and the general outlook of strategic management is evaluated by an empirical survey concerning the Turkish banking sector.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İletişim Bilgi, Belge Yönetimi İşletme İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ALAVI, Maryam ve LEIDNER, Dorothy E. (2001), "Review: Knowledge Management and Knowledge Management Systems: Conceptual Foundations and Research Issues",MIS Quarterly, Vol. 25, No.1, ss.107–136.
  • ALLARD, Suzie ve Clyde W.HOLSAPPLE.(2002), “Knowledge Management As A Key For E-Business Competitiveness: From The Knowledge Chain To KM Audits”, Journal of Computer Information Systems,Vol. 42, Issue:5, ss.19-25.
  • ARGOTE, Linda ve INGRAM, Paul. (2000), “Knowledge Transfer: A Basis For Competitive Advantage Of Firms”, Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 82, ss.150–169.
  • BOUDREAU, John W. (2002), “Strategic Knowledge Measurement and Management”, Chars Working Paper Series, Cornell University, http://digitalcommons.ilr.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi? article=1057& context=cahrswp (16.10.2007)
  • CHATZOGLOU, Prodromos- VANEZIS, Pavlos ve CHRISTOFORIDIS, Sofoklis. (2005), “Knowledge Management in the Financial Sector: The Case of the Greek Bank Loan System”, International Scientific Conference- Knowledge Based Economy, CECIOS, The European Management Association, Kaunas, Lithuania, 22-23 September.
  • CHIRAN, Jayasundara Chaminda. (2008), “Knowledge Management In Banking Industries: Uses And Opportunities”, Journal of the University Librarians Association of Sri Lanka,Vol. 12, ss.73-78.
  • CHOI, Yong S, COMMURI, Chandra ve KIM, Ben B. (2005), “Comparative Study Of Knowledge Management Success”, Journal of Academy of Business and Economics. [Elektronik Versiyon] http://findarticles.com/p/articles/mi_m0OGT/is_3_5/ai_n16619668/ (11.11.2008)
  • CLAESSENS, Stijn ve VAN HOREN, Neeltje. (2007), “Location Decisions of Foreign Banks and Competitive Advantage, World Bank Policy Research Working Paper, No: 4113.
  • CURADO, Carla. (2008), “Perceptions of Knowledge Management and Intellectual Capital in The Banking Industry”, Journal of Knowledge Management,Vol.12, Issue:3, ss.141-155.
  • ÇİVİ, Emin.(2000), “Knowledge Management as a Competitive Asset”, Marketing Intelligence and Planning, Vol.18, No:4, ss.166-174.
  • DeTIENNE, Kristen Bell ve Lisa Ann JACKSON (2001), “Knowledge Management: Understanding Theory and Developing Strategy”,Competitiveness Review,Vol:11, No:1, ss.1-11.
  • DETLOR, Brian- RUHI Umar- TUREL, Ofir- BERGERON, Pierrette- CHOO, Chun Wei- HEATON, Lorna ve PAQUETTE, Scott. (2006), “The Effect of Knowledge Management Context on Knowledge Management Practices: An Empirical Investigation”, Electronic Journal of Knowledge Management Vol. 4, No.2, ss.117-128.
  • FAHEY, Liam ve PRUSAK, Laurence. (1998), “The Eleven Deadliest Sins of Knowledge Management”, California Management Review,Vol. 40, No. 3, ss.265-276.
  • GRANT, ROBERT M. (1996), “Toward A Knowledge-Based Theory of The Firm”, Strategic Management Journal, Vol.17, ss.109-122.
  • GRANT, Kenneth ve GRANT, Candice.(2005), “The Knowledge Management Capabilities of the Major Canadian Financial Institutions”, International Conference on Knowledge Management (ICKM), Malaysia, http://ickm.upm.edu.my/presenter4.html (16.01.2009)
  • HALAWI, Leila A. ve Digerleri.(2005), “Resource-Based View of Knowledge Management for Competitive Advantage”, The Electronic Journal of Knowledge Management, Vol.3, Issue 2, ss.75-86.
  • HAVENS, Charnell ve Ellen KNAPP. (1999), “Easing Into Knowledge Management”, Strategy & Leadership, Vol.27, No: 2, ss.4-9.
  • JORDAN, Judith.(1997), “Competing Through Knowledge: An Introduction”, Technology Analysis & Strategic Management, Vol: 9, No:4, ss.379-381.
  • KARABAY, Melisa.(2010), “Bilgi Ekonomisine Geçiş Sürecinde Finans Sektöründe Stratejik Rekabet Olgusu: Bankacılık Sektörü Üzerine Bir Uygulama”, Marmara Üniversitesi Bankacılık ve Sigortacılık Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • KLIMIKOVÁ, Mária. (2006), “Banking in the Context of Knowledge Economy”, BIATEC, Vol.14.
  • KROGH, Georg Von ve Johan ROSS.(1995), “A Perspective On Knowledge, Competence and Strategy”, Personel Review, No:24, ss.56-76.
  • LLUSAR, Juan Carlos-Bou ve MERCEDES Segarra-Cipre´s (2006), “Strategic Knowledge Transfer And Its Implications For Competitive Advantage: An Integrative Conceptual Framework”, Journal Of Knowledge Management, Vol.10, No:4, ss.100-112.
  • NONAKA, Ikujiro (1991), “The Knowledge Creating Company”, Harvard Business Review, Vol.69, No.6, ss.96– 104.
  • NICKOLS, Fred. (2010), The Knowledge in KM, Knowledge Management Yearbook.
  • O'DONOGHUE, Ray. (2007), “Strategic Direction”,Works Management,Vol.60, April, ss.1-4.
  • PEREZ, Jesus Rodriguez ve Patricia Ordonez DE PABLOS.(2003), “Knowledge Management And Organizational Competitiveness: A Framework For Human Capital Analysis”, Journal of Knowledge Management, Vol: No.7, ss.82-91.
  • SHARKIE, Rob. (2003), “Knowledge Creation And Its Place In The Development Of Sustainable Competitive Advantage”, Journal of Knowledge Management, Vol:7, No:1, ss.20-31.
  • SILVI, Riccardo ve Suresh CUGANESAN. (2006), “Investigating The Management Of Knowledge For Competitive Advantage A Strategic Cost Management Perspective”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 7, No. 3, ss.309-323.
  • WHITEHILL, Martin (1997), “Knowledge-based Strategy to Deliver Sustained Competitive Advantage”, Long Range Planning, Vol. 30, No. 4, ss.621-627.
  • YILMAZ, İlker (2006),“Verilerin Çözümlenmesi-İlişki-Korelasyon”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Mayıs.
  • YILMAZ, Yücel ve YILMAZ, Sibel. (2005), “Finansal Kurumlarda Bilgi Yönetimi”, Uluslararası Finans Sempozyumu, Marmara Üniversitesi B.S.Y.O ve B.S.E , 9-10 Haziran.
  • ZACK, Michael H. (1999), “Managing Codified Knowledge”, Sloan Management Review, Vol.40, No.4, ss.45-58.
  • ZACK, Michael H. (2002), “A Strategic Pretext for Knowledge Management”, Third European Conference on Organizational Knowledge, Learning and Capabilities, Athens, Greece, April 5.
  • ZACK, Michael H. (1999), “Developing a Knowledge Strategy”, California Management Review, Vol. 41, No. 3, ss.125 -145.
APA ERDİLEK KARABAY M (2011). Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. , 19 - 33.
Chicago ERDİLEK KARABAY MELİSA Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. (2011): 19 - 33.
MLA ERDİLEK KARABAY MELİSA Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. , 2011, ss.19 - 33.
AMA ERDİLEK KARABAY M Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. . 2011; 19 - 33.
Vancouver ERDİLEK KARABAY M Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. . 2011; 19 - 33.
IEEE ERDİLEK KARABAY M "Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma." , ss.19 - 33, 2011.
ISNAD ERDİLEK KARABAY, MELİSA. "Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma". (2011), 19-33.
APA ERDİLEK KARABAY M (2011). Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 2(4), 19 - 33.
Chicago ERDİLEK KARABAY MELİSA Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi 2, no.4 (2011): 19 - 33.
MLA ERDİLEK KARABAY MELİSA Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, vol.2, no.4, 2011, ss.19 - 33.
AMA ERDİLEK KARABAY M Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 2011; 2(4): 19 - 33.
Vancouver ERDİLEK KARABAY M Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma. Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi. 2011; 2(4): 19 - 33.
IEEE ERDİLEK KARABAY M "Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma." Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 2, ss.19 - 33, 2011.
ISNAD ERDİLEK KARABAY, MELİSA. "Türk bankacılık sektöründe bilgi yönetimi uygulamalarının stratejik yönetim açısından değerlendirilmesi üzerine ampirik bir çalışma". Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi 2/4 (2011), 19-33.