İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi
Yıl: 2011 Cilt: 10 Sayı: 38 Sayfa Aralığı: 114 - 135 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi
Öz: Bu arastırmada ilköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavlarında (SBS) almıs oldukları puanlar velilerinin okul tutumu ve eğitime katılım puanlarından kestirilmesi, ayrıca SBS puanlarının öğrencilerin cinsiyetlerine bağlı olarak farklılasıp farklılasmadığının belirlenmesi amaçlanmıstır. Arastırma verileri, Çayeli (Rize) ilçe merkezinde yer alan bes ilköğretim okulunun yedinci ve sekizinci sınıflarında öğrenim görmekte olan toplam 441 öğrenci velisinden toplanmıstır. Veri toplama aracı olarak Can (2008) tarafından gelistirilmis olan Veli Katılım Ölçeği ve Okula iliskin Tutum Ölçeği kullanılmıstır. Veri analizi sonucunda, kız öğrencilerin SBS puanlarının erkek öğrencilerin SBS puanlarından istatistiksel olarak daha yüksek olduğu; öğrencilerin SBS puanlarının istatistiksel olarak velilerin okul tutumu ve eğitime katılım puanlarından kestirilebildiği gözlenmistir.
Anahtar Kelime: Predicting primary school students’ national level assessment test scores from parental involvement and attitudes towards school
Öz: The study was conducted to predict primary school students’ national level assessment test scores from parental involvement and attitudes towards school. Another purpose of the study was to determine gender effects on the national level assesment test. Data were gathered from 441 families whose children were attending seventh and eighth grades in five different primary scools in Çayeli District. Two different scales, parental involvement scale and school attitudes scale (Can, 2008), were used as data gathering instrument. Study results revealed that the level assessment test scores of the girls were significantly higher than boys’ test scores. The results also indicated that primary students’s national level assesment were predicted significantly by parental involvement and attitudes towards school.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar, F. (2005). OKÖSYS Sosyal Bilimler test basarı puanlarının diğer alt test puanları ve cinsiyet değiskeni ile karsılastırılması, Eurasian Journal of Educational Research, 21, 1-12.
- Akbaba Altun, S. (2009). An investigation of teachers’, parents’, and students’ opinions on elementary students’ academic failure. Elementary Education Online, 8(2), 567-586.
- Arslan B. (2007). Ailenin Sosyo-Demografik Özelliklerinin Çocuğun Okuldaki Sosyal Etkinliklere Katılımına Etkisi (Türkiye ve Hollanda’daki İlköğretim 5. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Karsılastırmalı Bir Çalısma). Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Arslan, B. ve Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme sitillerinin akademik basarı düzeyi, cinsiyet ve yas ile iliskisi. Eurasian Journal of Educational Research, 21, 35-48.
- Aslan, B. (1984). Ankara Merkez İlçelerinde Temel Eğitim Birinci Kademe (İlkokullar) Düzeyinde Okul-Aile İliskileri. Yayımlanmamıs Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Aslanargun, E. (2007). Okul-aile isbirliği ve öğrenci basarısı üzerine bir tarama çalısması, Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 119-135.
- Auerbach, S. (2002). Under Co-Construction: Parent Roles in Promoting College Access for Student of Color, Ph D. Thesis, University of California, DAI-A 62/11, Document, http://proquest.umi.com/pgdweb,ProQuest Document, ID: 726086211.
- Balcı, A. (2001) Etkili Okul ve Okul Gelistirme, İkinci Baskı, Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
- Balcı, A. (1993). Etkili Okul: Kuram, Uygulama ve Arastırma. Ankara: Erek Ofset.
- Balkar, B. (2009). Okul-aile isbirliği sürecine iliskin veli ve öğretmen görüsleri üzerine nitel bir çalısma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(36), 105-123.
- Bektas, M. (2007). Hayat bilgisi dersinde ailelerin çoklu zeka kuramı hakkında bilgilendirilme biçimlerinin öğrencilerin proje basarıları ve tutumlarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(14), 9-28.
- Berkant, H. G. (2009). An Investigation of Students’ Meaningful Causal Thinking Abilities in Terms of Academic Achievement, Reading Comprehension and Gender, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri/Educational Sciences: Theory & Practice, 9 (3), 1149- 1165.
- Blondal, K. S. ve Adalbjarnardottir, S. (2009). Parenting practice and school dropout: a longitudinal study. Adolescence, 44(176), 729-749.
- Brilliant, C. D. G. (2001). Parental involvement in education: Spanish-speakers as affected by training. Bilingual Research Journal, 25(3), 251-273.
- Brok, P. den, Brekelmans, M., Levy, J., & Wubbels, T. (2002). Diagnosing and improving the quality of teachers’ interpersonal behavior. The International Journal of Educational Management, 16 (4), 176-184.
- Burden, P. R. (1999); Classroom Management and Discipline, John Wilwy &Sons, Inc., New York.
- Cairney, T. (2000); Beyond the classroom walls: the rediscovery of the family and community as partners in education, Educational Review, 52(2), 163-174.
- Can, B. (2008). İlköğretim Programının Uygulanması Sürecinde Velilerin Katılımları ve Okula İliskin Tutumları. Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskisehir.
- Carlisle, E., Stanley, L. ve Kemple, K. M. (2005). Opening doors: understanding school and family influences on family involvement. Early Childhood Education Journal, 33(3), 155-162.
- Coleman, B. ve McNeese, M. N. (2009). From home to school: the relationship among parental involvement, student motivation, and academic achievement. The International Journal of Learning, 16(7), 459-470.
- Cömert, D. ve Güleç. H. (2004). Okulöncesi eğitim kurumlarında aile katılımının önemi: Öğretmen-aile-çocuk ve kurum. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, VI (1), 131-145 (www.sosbil.aku.edu.tr/dergi/VI1/comert.pdf -).
- Cripss, K. and Zyromski, B. (2009). Adolescents’ well-being and perceived parental involvements: implications for parental involvement in middle schools. Research in Middle Level Education (RMLE Online), 33(4), 1-13.
- Çalık, C. (2007). Okul-çevre iliskisinin okul gelistirmedeki rolü: Kavramsal bir çözümleme, GÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 123-139.
- Çayırlı, E. (1998). İlköğretim I. Kademedeki Okul-Aile İliskisi ile İlgili Öğretmen ve Veli Görüsleri, Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Çebni, S., Özsevgeç, T., Sayılkan, F. ve Emre, F. B. (2002). İki üniversitedeki fen bilgisi öğretmenliği programı öğrencilerinin alt branslardaki basarı düzeylerinin karsılastırılması, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, 2002, ODTÜ, Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/ OgretmenYetistirme/Bildiri/t284d.pdf
- Çelenk, S. (2003). Okul basarısının ön kosulu: Okul aile dayanısması. İlköğretim-Online, 2(2), 28-34.
- Çelik, N.(2005). Okul Aile İliskilerinde Yasanan Sorunlar. Yayımlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
- Çelikkaleli, Ö., Balcı, F. A., Çapri, B. ve Büte, M. (2009). Teacher views on the sources of students’ misbehaviours at primary schools. Elementary Education Online, 8(3), 625- 636.
- Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, S. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: Cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karsılastırılması. Eurasian Journal of Educational Research, 18, 57-70.
- Diaz, S. L. (1989). The home environment and Puerto Rıcan Children’s achievement: A researcher’s diary. The Katiohal Association for Education Conference, Hulston, April-May.
- Erdem, A. R. ve Simsek, N. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin eğitim öğretime katkı sağlamada öğrenci velilerini okula çekebilme basarısı (The succes of primary school administrators in making the School attractive to parents to contribute the education). Elementary Education Online (İlköğretim Online: http://ilkogretim-online.org.tr), 8(2), 357-378.
- Fan, X. ve Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: a meta-analysis, Educational Psychology Review, 13(1), 1-22.
- Faust-Horn, K. L. (2003). Parent and Teacher Perception of the Relationship between Home- School Collaboration and Student Success in the Classroom, Master of Education Degree with a Major in School Psychology, The Graduate School of University of Wisconsin-South.
- Genç, S. Z. (2005). İlköğretim 1. kademedeki okul-aile isbirliği ile ilgili öğretmen ve veli görüsleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 227-243 (www.tebd.gazi.edu.tr/ arsiv/2005_cilt3/sayi_2/227-243.pdf).
- Gökçe, E. (1998). İlköğretimde okul aile isbirliğinin gelistirilmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı, 7 (http://egitimdergi.pamukkale.edu.tr/).
- Güleroğlu, H. D. (2008). Üniversite öğrencilerinin akademik basarılarını yordayan değiskenler, Çağdas Eğitim Dergisi, 33(352), 30-37.
- Gülleroğlu, H. D. (2008). Üniversite öğrencilerinin akademik basarılarını yordayan değiskenler (The variables predicting the academic performance of university students), Çağdas Eğitim Dergisi, 33(352), 30-37.
- Gürsimsek, I., Kefi, S. ve Girgin, G. (2007). Okulöncesi eğitime babaların katılım düzeyi ile iliskili değiskenlerin incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 181-191.
- Hazır, A. ve Türkmen, L. (2008). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç beceri düzeyleri, Selçuk Üniversitesi Ahmet Kelesoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 81-96. http://egitim.cu.edu.tr/efdergi
- Kalender, G. (2007). Genel Liselerin ÖSS Alt Sınır Basarısını Belirlemede Etkili Olabilecek Bazı Aile-Okul ve Öğrenci Yeterliliklerinin İncelenmesi (Gaziantep Örneği), Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Gaziantep.
- Keskin, G. ve Sezgin, B. (2009). Bir grup ergende akademik basarı durumuna etki eden etmenlerin belirlenmesi, Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4(10), 3-18
- Kurul Tural, N. (2002). Öğrenci basarısında etkili okul değiskenleri ve eğitimde verimlilik, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1-2), 39-54.
- McBride, B. A. ve Rane, T. R. (1997). Father/male involvement in early childhood programs: issues and challenges. Early Childhood Education Journal, 25(1), 11-15.
- McDonald, P. (2000). Family relationships in Australia: The conservative-liberal-radical debate. Review of Population and Socail Policy, 9, 171-194.
- MEB (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. T.C. MEB Öğretmen Yetistirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü.
- Özbas, M. (2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Okul-Aile İliskileri Konusunda Yapmaları Gereken ve Yapmakta Oldukları İsler, Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Özsevgeç, T., Cerrah, L. ve Çepni, S. (2006). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin zihinsel gelisim düzeyleri üzerinde sosyal faktörlerin etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 25, 165-176.
- Öztürk, M. K. (2009). Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin okul, aile ve toplum iliskileri yeterlik alanına iliskin görüsleri ve öz değerlendirmeleri, Bilig (Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi), 49, 113-126.
- Sadioğlu, Ö. ve Bilgin, A. (2008). İlköğretim öğrencilerinin elestirel okuma becerileri ile cinsiyet ve anne-baba eğitim durumu arasındaki iliski, Elementary Education Online, 7(3), 814-822. İlköğretim Online, 7(3), 814-822. [Online]: http://ilkogretimonline. org.tr.
- Satır, S. (1996). Özel Tevfik Fikret Lisesi Öğrencilerinin Akademik Basarılarıyla İlgili Anne- Baba Davranısları ve Akademik Basarıyı Artırmaya Yönelik Anne-Baba Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi, Yayınlanmamıs Yüksek Lisans Tezi, A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Savas, E. ve Duru, A. (2005). Lise birinci sınıflar arasında matematik basarısında ve matematiğe karsı olan tutumdaki cinsiyet farklılığı. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 263-271.
- Seven, S. (2007). Ailesel faktörlerin altı yas çocuklarının sosyal davranıs problemlerine etkisi. Educational Administration; Theory and Practice, 51, 477-499.
- Simon, B. S. (2004). High school outreach and family involvement. Socail Psychology of Education, 7, 185-209.
- Souto-Manning, M. ve Swick, K. (2006). Teachers’ beliefs about parent and family involvement: rethinking our family involvement paradigm. Early Childhood Education Journal, 34(2), 187-193.
- Sama, E. ve Tarım, K. (2007). Öğretmenlerin basarısız olarak algıladıkları öğrencilere yönelik tutum ve davranısları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 135-154.
- Topçu, M. S. ve Yılmaz Tüzün, Ö. (2009). İlköğretim öğrencilerinin bilis ötesi ve epistemolojik inançlarıyla Fen basarıları, cinsiyetleri ve sosyoekonomik durumları, ilköğretim Online, 8(3), 692-693.
- Türnüklü, A. and Galton, M. (2001); Students’ misbehaviours in Turkish and English primary classrooms. Educational Studies, 27(3), 291-305.
- URL-1. http://www.ntvmsnbc.com/id/25088969/ [8 mayıs 2010]. Wubbels, Th., and Brekelmans, M. (2005). Two decades of research on teacher-student relationships in class. International Journal of Educational Research, 43, 6-24.
- Wyrick, A. J. ve Rudasill, K. M. (2009). Parent involvement as a predictor of teacher-child relationship quality in third grade. Early Education and Development, 20(5), 845-864.
- Yaman, S. ve Dede, Y. (2007). Öğrencilerin Fen ve Teknoloji ve Matematik dersine yönelik motivasyon düzeylerinin bazı değiskenler açısından incelenmesi, Educational Administration: Theory and Practice/Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 52, 615-638.
- Yavuz, M. (2010). A study on variables that affect class scores of primary education students in placement test (İlköğretim öğrencilerinin Seviye Belirleme Sınavında aldıkları Sınıf puanlarına etki eden değiskenlerin incelenmesi), Elementary Education Online, 9(2), 705-713. İlköğretim Online, 9(2), 705-713, 2010. [Online]: http://ilkogretimonline. org.tr
- Yıldırım, M. C. ve Dönmez, B. (2008). Okul-aile isbirliğine iliskin bir arastırma: İstiklal İlköğretim Okulu örneği, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (www.esosder.org), 7(23), 98-115.
APA | İPEK C (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. , 114 - 135. |
Chicago | İPEK Cemalettin İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. (2011): 114 - 135. |
MLA | İPEK Cemalettin İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. , 2011, ss.114 - 135. |
AMA | İPEK C İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. . 2011; 114 - 135. |
Vancouver | İPEK C İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. . 2011; 114 - 135. |
IEEE | İPEK C "İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi." , ss.114 - 135, 2011. |
ISNAD | İPEK, Cemalettin. "İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi". (2011), 114-135. |
APA | İPEK C (2011). İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 10(38), 114 - 135. |
Chicago | İPEK Cemalettin İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 10, no.38 (2011): 114 - 135. |
MLA | İPEK Cemalettin İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.10, no.38, 2011, ss.114 - 135. |
AMA | İPEK C İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2011; 10(38): 114 - 135. |
Vancouver | İPEK C İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2011; 10(38): 114 - 135. |
IEEE | İPEK C "İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 10, ss.114 - 135, 2011. |
ISNAD | İPEK, Cemalettin. "İlköğretim öğrencilerinin seviye belirleme sınavı (SBS) puanlarının velilerin okul tutumu ve eğitime katılım düzeylerinden kestirilmesi". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 10/38 (2011), 114-135. |