Yıl: 2011 Cilt: 44 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 53 - 72 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation

Öz:
Bu çalışmada öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlik algı düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla araştırmacılar tarafından geliştirilen Likert türü ölçek Amasya Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören 464 öğretmen adayına uygulanmıştır. Araştırmada toplanan veriler, değişkenlerin türüne göre tek faktörlü ANOVA ve bağımsız gruplar için t-testi ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının açık uçlu soruya verdikleri cevaplar ise araştırmanın nitel boyutunu meydana getirmiştir. Verilerin analizi sonunda öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirmeyi alanına yönelik yeterlik algı düzeylerinin çok yüksek olmadığı belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının yeterlik algı düzeylerinin cinsiyet ve programlarına göre farklılık göstermediği fakat mezun olunan ortaöğretim türüne göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu farklılığın ise öğretmen lisesi mezunlarının lehine olduğu görülmüştür. Öğretmen adayları ölçme-değerlendirmede kendilerini yeterli görememe nedenleri olarak, yeterli eğitimi alamamalarını ve derslere alan uzmanlarının girmemesini göstermişlerdir. Araştırma ilgililere gerekli önerilerle tamamlanmıştır.
Anahtar Kelime: ölçme ve değerlendirme hizmet içi eğitim öğretmen adayları yeterlilik algısı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme alanına yönelik yeterlik algı düzeylerinin incelenmesi

Öz:
The purpose of this study was to determined prospective teachers levels of perceived efficacy on measurement and evaluation. To achieve that a Likert type scale developed by researchers was applied to 464 prospective teachers in Amasya Faculty of Education. The data were analyzed using one-way ANOVA and independent t-test based on moderator variables under investigation. The responses given to the open-ended questions by the subjects were represented the qualitative aspect of the study. Results derived from the analysies show that levels of perceived efficacy of prospective teachers on measurement and evaluation wer appeared to be low. Unqualified professors teaching measurement and evaluation clasess were identified to be reason for prospective teachers’ low efficacy levels. Moreover, there were no significant difference of these prospective teachers’ efficacies in terms of gender and departments where as the perceived efficacy levels were significantly different based on high school types that the participants were greaduated. The difference for high school types was found to be in favor of Teacher Training High Schools. This study was completed with some practical and theoretical implications for teacher educayors, teachers and researchers who are concerned in this field.
Anahtar Kelime: inservice education prospective teachers proficiency perception assesment and evaluation

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, L.W. (2008). Classroom assessment: Enhancing the quality of teacher decision making. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Anıl, D., ve Acar, M. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ölçme değerlendirme sürecinde karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşleri [Elementary school theachers’ views on issues they experience through measurement and evaluation processes]. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 44-61.
  • Balcı, E., ve Tekkaya, C. (1999 Mart). Fen eğitiminde ölçme ve değerlendirme yaklaşımları [Measurement and evaluation approaches in science education]. Öğretmen Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, 18-20 Mart 1999, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Balcı, M. (2003). Fen bilgisi öğretiminde ölçme-değerlendirme üzerine bir çalışma [A study on the measurement and evaluation in the science teaching]. Milli Eğitim Dergisi, 157, 23-29.
  • Baykul, Y. (1992). Eğitim sisteminde değerlendirme [Assessment in educational system]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 85-94.
  • Baykul, Y. (2000). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması [Measurement in education and psychology: Classical test theory and application]. Ankara: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Yayınları.
  • Birgin, O. (2007 Eylül). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki okur-yazarlık düzeylerinin incelenmesi [Primary teacher candidates' assessment and evaluation study on the literacy levels]. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 5-7 Eylül, Gazi Osmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
  • Birgin, O., ve Gürbüz, R. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi [Primary teacher canditates’ level of knowledge about measurement and evaluation study]. Selçuk Ün. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 163-180.
  • Burke, K. (1994). The mindful school: How to assess authentic learning. Ilinois, USA: IRI SkyLight Training and Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı [Handbook data analysis for social sciences]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cheng, M.H. (2006). Junior secondary science teachers' understanding and practice of alternative assessment in Hong Kong: Implications for teacher professional development. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 6(3), 227-243.
  • Comrey, A.L., & Lee, H.B. (1992). A first course in factor analysis (2th ed.). New Jersey, Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim [Comparison of elementary and secondary school teachers in terms of their assessment practices and perceptions toward their qualification levels]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Dembo, M.H., & Gibson, S. (1985). Teachers' sense of efficacy: an important factor in school improvement. The Elementary School Journal, 86(2), 173-184
  • Enger, S.G., & Yager, R.E. (1998). The Iowa assessment handbook. USA, Iowa: Science Education Center of the University of Iowa.
  • Field, A. (2002). Discovering statistics using SPSS. UK, London: Sage Pub. Ltd. Gelbal, S., ve Kellecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındakı yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar [Teachers’ proficiency perceptions of about the measurement and evaluation techniques and the problems they confront]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gronlund, N.E. (2002). Assessment of student achievement (8th ed.). Needham Heights, MA: Pearson Allyn & Bacon.
  • Haycock, K. (1998). Good teaching matters: How well qualified teachers can close the gap. Thinking K-16. 3(2), 3-16.
  • Hoy, A.W., & Spero, R.B. (2005). Changes in teacher efficacy during the early years of teaching: a comparison of four measures. Teaching and Teacher Education, 21, 343-356.
  • James, A.R., Griffin, L.L., & France, T. (2005). Perceptions of assessment in elementary physical education: A case study. Physical Educator, 62(2), 85-95.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi [Science teaching]. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Karaca, E. (2003). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterliklerine ilişkin likert tipi bir yeterlik algısı ölçeğinin geliştirilmesi [Development of a Likert type competence perception scale towards measurement and evaluation competencies of teacher candidates]. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 179-198.
  • Kutlu, Ö. (2003). Cumhuriyetin 80.yılında ölçme ve değerlendirme [Measurement and evaluation in eightieth of the Republic]. Milli Eğitim Dergisi, 160.
  • Linn, R. L., & Miller, D. M. (2005). Measurement and assessment in teaching (9th ed.). Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  • MEB. (2005a). Anadolu öğretmen lisesi haftalık ders çizelgesi [Anatolian teacher training high school weekly course schedule]. [Online]: http:// oyegm.meb.gov.tr adresinden 09 Mayıs 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2005b). İlköğretim program dosyaları [Elementary program files]. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. [Online]: http://ttkb.meb. gov.tr adresinden 21 Nisan 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri [General competencies of the teaching profession]. Ankara: MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü, [Online]: http//otmg.meb. gov.tr adresinden 15 Mayıs 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • MEB. (2007). Ortaöğretim program dosyaları [Secondary program files]. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. [Online]: http://ttkb.meb. gov.tr adresinden 21 Nisan 2009 tarihinde indirilmiştir.
  • Meyer-Smith, J.A., & Mitchell, I.J. (2005). Teaching about constructivism: using approaches informed by constructivism. In V. Richardson (Ed), Constructivist teacher education: Building new understandings (s. 129-153), London: Taylor & Francis, Inc.
  • Ogan-Bekiroğlu, F. (2006 Eylül). Fizik öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirmeye karşı tutumları [P hysics prospective teachers' attitudes towards assessment and evaluation]. 7. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 7-9 Eylül, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Popham, W.J. (2002). Classroom assessment: What teachers need to know? Boston: Allyn and Bacon.
  • Reeves, T.C. & Okey, J.R. (1996). Alternative assessment for constructivist learning environments. In B.G. Wilson (Ed.), Constructivist learning environments: Case studies in ınstructional design (s. 191-202). Englewood Cliffs, NJ: Educational Technology Publications.
  • Ross, J.A. (1992). Teacher efficacy and the effects of coaching on student achievement. Canadian Journal of Education, 17(1), 51-65.
  • Stronge, J.H., Tucker, P.D., & Hindman, J.L. (2004). Handbook for qualities of effective teachers. VA: Association of Supervision and Cur. Dev.
  • Struyven, K., Dochy, F., & Janssens, S. (2005). Students’ perceptions about evaluation and assessment in higher education: A review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 30(4), 325-341.
  • Tabachnick, B.G., & Fidell, L.S. (1996). Using multivariate statistics (3th ed.). New York: Harpercollins College Publishers. Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (14. baskı) [Educational measurement and evaluation]. Ankara: Yargı Yayınları.
  • TIMSS. (2000). TIMSS 1999: International science reports. Boston: International Study Center Lynch School of Education, [Online]: http://timss.bc.edu adresinden 27 Mayıs 2010 tarihinde indirilmiştir
  • Tracz, S.M., & Gibson, S. (1986). Effects of efficacy on academic achievement. The Annual Meeting of the California Educational Research Association, November 13-14, Marina del Rey, CA.
  • Usta, S., Çığır-Dikyol, D., & İnce, E. (2010). The alternative evaluation tools choosen by social and science teacher candidates. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3457-3462.
  • Veronesi, P. (2000). Testing and assessment in science education: Looking past the scoreboard. The Clearing House 74(1), 27–30.
  • Walker, L. (1992 November). Perceptions of preservice teacher efficacy. Annual Meeting of the Mid-South Educational Research Association, November 11-13, Knoxville, TN.
  • Yaman, S. (2011). Öğretmenlerin fen ve teknoloji dersinde ölçme ve değerlendirme uygulamalarına yönelik algıları [ Teachers’ perceptions about their measurement and evaluation practices in science and technology course]. İlköğretim Online, 10(1), 244-256.
  • Yılmaz, K., ve Çokluk-Bökeoğlu, Ö. (2008). İlköğretim okulu öğretmenlerinin yeterlik inançları [Primary school teachers’ belief of efficacy]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 41(2), 143-167.
APA YAMAN S, Karamustafaoğlu S (2011). Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. , 53 - 72.
Chicago YAMAN Süleyman,Karamustafaoğlu Sevilay Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. (2011): 53 - 72.
MLA YAMAN Süleyman,Karamustafaoğlu Sevilay Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. , 2011, ss.53 - 72.
AMA YAMAN S,Karamustafaoğlu S Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. . 2011; 53 - 72.
Vancouver YAMAN S,Karamustafaoğlu S Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. . 2011; 53 - 72.
IEEE YAMAN S,Karamustafaoğlu S "Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation." , ss.53 - 72, 2011.
ISNAD YAMAN, Süleyman - Karamustafaoğlu, Sevilay. "Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation". (2011), 53-72.
APA YAMAN S, Karamustafaoğlu S (2011). Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 53 - 72.
Chicago YAMAN Süleyman,Karamustafaoğlu Sevilay Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 44, no.2 (2011): 53 - 72.
MLA YAMAN Süleyman,Karamustafaoğlu Sevilay Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.44, no.2, 2011, ss.53 - 72.
AMA YAMAN S,Karamustafaoğlu S Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2011; 44(2): 53 - 72.
Vancouver YAMAN S,Karamustafaoğlu S Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2011; 44(2): 53 - 72.
IEEE YAMAN S,Karamustafaoğlu S "Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44, ss.53 - 72, 2011.
ISNAD YAMAN, Süleyman - Karamustafaoğlu, Sevilay. "Investigating prospective teachers’ perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 44/2 (2011), 53-72.