Yıl: 2011 Cilt: 44 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 28 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form

Öz:
Bu çalışmada Crick, Casas ve Mosher (1997) tarafından geliştirilmiş olan Preschool Social Behavior Scale- Teacher Form, (PSBS-TF) ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik analizlerini gerçekleştirmek amaçlanmıştır. Veriler, Ankara’da okulöncesi eğitim kurumuna devam eden 3-6 yaş aralığındaki 110 kız, 118 erkek olmak üzere toplam 228 çocuğun sosyal davranışlarının 11 öğretmen tarafından değerlendirmesi sonucunda elde edilmiştir. Ölçeğin geçerliğini test etmede; kapsam geçerliği bağlamında uzman görüşü, yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, görünüş geçerliği ve özelliği bilinen grupların test puanları arasındaki farkın anlamlılığı yöntemleri kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliğini test etmek için ise, her yaş grubu ve ölçeğin her bir boyutu için iç tutarlılık katsayısı ve test-tekrar test güvenirlik katsayısı hesaplamaları yapılmıştır. Sonuç olarak, Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği- Öğretmen Formu’nun geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına ait tüm bulgular, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarının tatmin edici niteliklere sahip olduğunu göstermiştir.
Anahtar Kelime: güvenirlik sosyal davranış öğretmen okul öncesi eğitim saldırganlık ölçek

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Okulöncesi sosyal davranış Ölçeği-Öğretmen Formu’nun geçerlilik ve güvenirlik çalışması

Öz:
This study aims to examine the reliability and validity of the Preschool Behavior Scale - Teacher Form (PSBS-TF) originally developed by Crick, Casas and Mosher (1997). Data were collected through social behaviour assessment by 11 teachers of 228 preschoolers, 110 of whom are girls and 118 boys aged between 3 and 6 residing in Ankara. For validity issues, specifically for content validity the opinions of the experts were asked, for construct validity exploratory and confirmatory factor analysis, face validity and significance of test scores between groups with common features methods were used. Internal consistency coefficient for each age group and each subscale of the form and test-retest reliability coefficients were measured to test the reliability of the scale. The findings on the reliability and validity study display features at the satisfactory level.
Anahtar Kelime: teacher preschool education aggression scale reliability social behavior

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahn, H. J. (2005). Child care teachers’ strategies in children’s socialization of emotion. Early Child Development and Care, 175 (1), 49-61.
  • Anderson, J.C & Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on converge, ımproper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likehood confirmatory factor analysis, Psychometrika, 49, 155-173.
  • Arı, M. (1999). Türkiye’de Çocuk Gelişiminin Değerlendirilmesinde Kullanılan Ölçekler. B. Onur (Yay. Haz.). Cumhuriyet ve Çocuk: 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi (ss. 151-158). Ankara:Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Baron, R.A., Byrne, D. & Branscombe, N.R. (2006). Social psychology. Boston: Allyn and Bacon.
  • Bonica, C., Arnold, D. H., Fisher, P. H., Zeljo, A. & Yershova, K. (2003). Relational aggression, relational victimization and language development in preschoolers. Social Development, 12 (4), 551-562.
  • Bulut, M. S. ve İflazoğlu, A. (2007). Ana Sınıfı Öğretmenleri İle Öğretmen Adaylarının Sınıfta Karşılaştıkları Problem Davranışlar ve Bu Davranışlara Yönelik Geliştirdikleri Stratejiler: Nitel Bir Çalışma Örneği. N. Aral ve B. Tuğrul (Yay. Haz.). Avrupa Birliği Sürecinde Okul Öncesi Eğitimin Geleceği Sempozyumu: 27-30 Haziran 2006-Kıbrıs: Bildiri Kitabı. 1. Cilt (ss. 217-242). İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör Analizi: Temel Kavramlar ve Ölçek Geliştirmede Kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8(32), 470-483.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Casas, J. F., Weigel, S. M., Crick. N., Ostrov, J. M, Woods, K. E., Jansen Yeh, E. A. & Huddleston-Casas, C. (2006). Early parenting and children’s relational and physical aggression in the preschool and home contexts, Applied Developmental Psychology, 27, 209-227.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validition research, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Crick, N. R. (1996). The role of relational agression, overt aggression, and prosocial behavior in the prediction of children’s future social adjustment, Child Development, 67, 2317-2327.
  • Crick, N. R., Casas, J. F. & Mosher, M. (1997). Relational and overt aggression in preschool, Developmental Psychology, 33(4), 579-588.
  • Crick, N. R., Ostrov, J. M., Appleyard, K. & Jansen, E. A. (2004). Relational aggression in early childhood. In M. Putallaz & K. L. Bierman (Eds.), Aggression, antisocial behavior, and violence among girls: a developmental perspective (pp. 71-89). New York: Guilford Press.
  • Crick, N., Casas, J.F. & Ku, H. C. (1999). Relational and physical forms of peer victimization in preschool, Developmental Psychology, 35 (2), 376-385.
  • Crick, N.R. & Grotpeter, J. K. (1995). Relational aggression, gender, and social-psychological adjustment, Child Development, 66, 710-722.
  • Crick, N.R., Ostrov, J. M., Burr, J.E., Cullerton-Sen, C., Jansen-Yeh, E. & Ralston, P. (2006) . A longitudinal study of relational and physical aggression in preschool, Applied Developmental Psychology, 27 (2006), 254-268.
  • Çorbacı Oruç, A., Haktanır, G. ve Dinçer, Ç. (2004). 0-6 yaşındaki türk çocukları ile ilgili olarak yapılmış olan araştırmaların değerlendirilmesi, G. Haktanır ve T. Güler (Eds.). OMEP 2003 Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı: 5-11 Ekim 2003-Kuşadası/Türkiye: Bildiri Kitabı 1 (ss. 91-117). İstanbul: Ya-Pa Yayın Pazarlama.
  • Deniz, K. Z. (2007). Psikolojik Ölçme Aracı Uyarlama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40 (1), 1-16.
  • Elkind, D. (1999). Çocuk ve Toplum: Gelişim ve Eğitim Üzerine Denemeler. (Çev: D. Öngen). Ankara:Ankara Üniversitesi Basımevi. (Özgün kitap 1993’de yayımlandı).
  • Gander, M.J. ve Gardiner, H. W. (2001). Çocuk ve Ergen Gelişimi (Çev: A. Dönmez, N.Çelen ve B. Onur,). Ankara: İmge Kitabevi. (Özgün kitap 1993’de yayımlandı).
  • Gizir, Z. (2002). “Anaokuluna Devam Eden Dört-Beş Yaş Çocuklarında Sosyal Davranışların Gelişimi ile Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Haktanır, G. ve Artar, M. (2001).Türkiye’de Çocuk Gelişimi Araştırmalarına Toplu Bakış, B. Onur (Ed.) 3. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi: Dünyada ve Türkiye’de Değişen Çocukluk: 16-18 Ekim 2000- Ankara: Bildiri Kitabı (ss. 135-162). Ankara:Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Jöreskog, K.G & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural equation modeling with the sımplıs command language. Hillside, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2006). Yeni İnsan ve İnsanlar. (10. Baskı) İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • Marsh, H. W., Balla, J.R. & McDonald, R.P. (1988). Goodness-of-fit indexes in confirmatory factor analysis: The effect of sample size, Psychological Bulletin, 103, 391-410.
  • Marsh, H.W. & Hocevar, D. (1988). A new more powerful approach to multitrait-multimethods analyses: Application of second-order confirmatory factor analysis, Journal of Applied Psychology, 73, 107-117.
  • McDevitt, T. M. & Ormrod, J. E. (2007). Child development and education. New Jersey: Pearson.
  • Oktay, A (2002). Yaşamın Sihirli Yıları:Okul Öncesi Dönem. (4. Baskı) İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Ostrov, J. M. (2004). “Forms and Functions of Aggression During Early Childhood: A Longitudinal Study.” Unpublished Ph.D. Dissertation, University of Minnesota, Minnesota.
  • Ostrov, J. M. (2006). Deception and subtypes of aggression during early childhood, Journal of Experimental Child Psychology, 93, 322-336.
  • Ostrov, J. M. (2008). Forms of aggression and peer victimization during early childhood: A short-term longitudinal study, Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 311-322.
  • Ostrov, J. M. & Keating, C.F. (2004). Gender differences in preschool aggression during free play and structured ınteractions: An observational study, Social Development. 13(2), 255-277.
  • Ostrov, J. M., Crick, N. R. & Stauffacher, K. (2006a). Relational aggression in sibling and peer relationship during early childhood, Applied Developmental Psychology, 27, 241-253.
  • Ostrov, J. M., Gentile, D. A. & Crick, N. R. (2006b). Media exposure, aggression and prosocial behavior during early childhood: A longitudinal study, Social Development, 15, 612-627.
  • Ostrov, J. M., Masetti, G.M., Stauffacher, K., Godleski, S.A., Hart, K. C., Karch, K. M., Mullins, A. D. & Ries, E. E. (2009). An intervention for relational and physical aggression in early childhood: A preliminary study, Early Childhood Research Quarterly, 24, 15-28.
  • Ostrov, J. M., Ries, E. E., Stauffacher, K., Godleski, S.E. & Mullins, A. D. (2008). Relational aggression, physical aggression and deception during early childhood: A multimethod, multi-ınformant short-term longitudinal study, Journal of Clinical Child &Adolescent Psychology, 37 (3), 1-12.
  • Ostrov, J. M., Woods, K.E., Jansen, E.A., Casas, J. F. & Crick, N. R. (2004). An observational study of delivered and recieved aggression, gender, and social-psycholgical adjustment in preschool: “this white crayon doesn’t work…”, Early Childhood Research Quarterly, 19, 355-371.
  • Özgüven, İ.E. (2007). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • Palut, B. (2003). Sosyal Gelişim ve Arkadaşlık İlişkileri, M. Sevinç (Ed.). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (ss. 311-318). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • San Bayhan, P. ve Artan, İ. (2005). Çocuk Gelişimi ve Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sevinç, M. (2003). Oyun Ortamında Uyumsuz Davranışlara Eğitsel Yaklaşım. M. Sevinç (Ed.). Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar (ss. 319-328). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Tavşancıl, E. ve Keser, H. (2001). İnternete Yönelik Likert Tipi Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 34 (1-2), 45-60.
  • Walker, S. (2004). Teacher reports of social behavior and peer acceptance in early childhood: Sex and social status differences, Child Study Journal, 34 (1), 13-28.
  • Yavuzer, H. (2000). Ana- Baba ve Çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
APA Şen M, ARI M (2011). Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. , 1 - 28.
Chicago Şen Müge,ARI Meziyet Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. (2011): 1 - 28.
MLA Şen Müge,ARI Meziyet Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. , 2011, ss.1 - 28.
AMA Şen M,ARI M Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. . 2011; 1 - 28.
Vancouver Şen M,ARI M Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. . 2011; 1 - 28.
IEEE Şen M,ARI M "Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form." , ss.1 - 28, 2011.
ISNAD Şen, Müge - ARI, Meziyet. "Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form". (2011), 1-28.
APA Şen M, ARI M (2011). Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 1 - 28.
Chicago Şen Müge,ARI Meziyet Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 44, no.2 (2011): 1 - 28.
MLA Şen Müge,ARI Meziyet Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.44, no.2, 2011, ss.1 - 28.
AMA Şen M,ARI M Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2011; 44(2): 1 - 28.
Vancouver Şen M,ARI M Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2011; 44(2): 1 - 28.
IEEE Şen M,ARI M "Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44, ss.1 - 28, 2011.
ISNAD Şen, Müge - ARI, Meziyet. "Reliability and validity study of the preschool social behavior scale - teacher form". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 44/2 (2011), 1-28.