Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek

Yıl: 2010 Cilt: 11 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 73 - 98 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek

Öz:
Eğitimde liberal politikaların etkisi, 1980 yıllardan itibaren hızla genişleyerek etkisini göstermektedir. Eğitim süreci modern ulus devlet dönemindeki, ulusal düzeyde yapılandırma, planlama ve yönetmenin ötesinde, küresel aktörlerin politika ve uygulamaları doğrultusunda yürütülmektedir. Eğitim yönetimi alanının son dönemlerde, özellikle verimlilik, maliyet etkinliği, stratejik planlama, Toplam Kalite Yönetimi, sürdürülebilir gelişme, yönetişim, yaşam boyu öğrenme vb. kavramlarla açıklanır hale gelmesi de büyük ölçüde neoliberal ekonomi politikalarının etkisidir. Günümüzde eğitim yönetimi alanında eleştirel bakış açılan geliştirmek, bu bağlamda sosyoloji, psikoloji, felsefe, davranış bilimleri vb. disiplinlerden yararlanmak büyük önem taşımaktadır. Türkiye'de eğitim yönetimi alanındaki kuramsal ve uygulamalı araştırmalarda, üretilen bilgi ve düşüncelerde neoliberal politikalann ağırlığını ve etkisini koruduğu görülmektedir. Ancak bugün, alan açısından gereksinim duyulan, eğitim yönetimini neoliberal bakış açılanmn tahakkümünde değil, neoliberal politika ve reform arayışlannın eleştirisi doğrultusunda yeniden düşünmek, sermayenin önceliklerinin değil toplumsal kazanımlann yeniden vurgulanması bağlamında anlamlı görünmektedir. Bu düşünceden hareketle ele alınan bu çalışmada, Fransız sosyolog ve düşünür Pierre Bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında ulaştığı kilit kavramların, düşüncelerin ve ilkelerin eğitim yönetimi alamna yansıtılması ve bu doğrultuda alana yeni düşünsel açılımlar getirilmesi amaçlanmaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları İktisat

Rethinking educational management in the context of pierre bourdieu's critics on neoliberalism

Öz:
The liberal policies in education have been spreading out their effects since 1980. Educational process is being administered by global actors' policies and practices rather than national level constitutions and administrations in the modern national government period. Educational administration field having being explained especially with the terms of efficiency, cost effectiveness, strategic planning, overall grade management, sustainable development, governance, lifelong learning etc. recently is mostly due to the neoliberal economy policies. Nowadays in the field of educational management it is so important to develop critical viewpoints, in this context to benefit from the disciplines such as sociology, psychology, philosophy, behavioral sciences. It can be seen that neoliberal policies still have effect on the theoretical and applied research of educational management field, on the thoughts and knowledge produced in Turkey. But, today what is needed in regard of the field is to rethink the educational management in terms of the criticism of neoliberal policies and in search of a reform rather than in the domination of neoliberal viewpoints seem to be meaningful in the context of reemphasizing the societal achievements rather than the priorities of the capital. Having being discussed upon these thoughts, this paper will reflect French sociologist and philosopher Pierre Bourdieu's key concepts, thoughts and principles in the context of his critics on neoliberalism to the educational management field and in this direction will bring new intellectual developments to the field.
Anahtar Kelime:

Konular: Sosyal Çalışma Eğitim, Eğitim Araştırmaları İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktay, Y. (2007). Pierre Bourdieu ve Bir Maxwell Cini Olarak Okul. ss:473-498. Çeğin, G. & Göker, E. ve diğerleri (Der.). Ocak ve Zanaat, Pierre Bourdieu Derlemesi. İletişim Yayınları. İstanbul.
  • Apple, W.M. (2007). Eğitim, Piyasalar ve Denetim Kültürü. Küreselleşme Ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Dipnot Yayınları. Haz.: Ebru Oğuz-Ayfer Yaka. 1.Baskı. Ankara.
  • Bourdieu, P. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. Sage Publication, London.
  • Bourdieu, P. (2002). Karşı Ateşler. Çev. Halime Yücel. Yapı Kredi Yayıncılık. İstanbul.
  • Deer, C. (2003). Bourdieu in higher education: the meaning of the growing integration of educational systems and self reflective practice. British Journal of Sociology of Education, 24(2), 195-206.
  • Ergur, A. (2003). Üniversitenin pazarla bütünleşmesi sürecinde akademik dünyanın dönüşümü. Toplum ve Bilim. 97.(Yaz), 183-214.
  • Grenfell, M. (2009). Applying Bourdieu's Field Theory: The Case of Social Capital And Education..Educatiion, Knowledge and Economy. Journal of Education and Social Enterprise. v3, .17-34.
  • Karagöz, B. (2001). Yeni Dünya Düzeni'nde Uluslar Arası Kültür Politikalan Ve Sanat Eğitiminin Rolü. X. Eğitim Bilimleri Kongresi Abant İzzet Baysal Ünv. Bildiri Kitabı, Bolu, 520-526.
  • Keyman, F. (2002). Kapitalizm Ve Oryantalizm Ekseninde Küreselleşmeyi Anlamak: 11 Eylül, Modernite, Kalkınma Ve Öteki Sorunsalı. Doğu Batı Düşünce Dergisi, Dünya Neyi Tartışıyor T. Küreselleşme. 10(5), 27-54.
  • Kloot, B. (2009). Exploring the Value of Bourdieus' Framework İn The Context Of institutional Change. Studies in Higher Education. 34(A)A69-481.
  • McBurnie, G. (2001). Globalization: A New Paradigm for Higher Education Policy. Higher Education in Europe, 26(1), 11-26.
  • McBurnie, G. (2002). Küreselleşme, GATS ve Ulus-aşın Eğitim, (Çevirenler: Haşim Koç, Gülçin Tunalı-Koç), Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2(1), 169-190.
  • Tekin, S. (2003). Üniversite İdeasım Yeniden Düşünmek: Neoliberalizm, Teknik Akıl ve Üniversite. Toplum ve Bilim. Güz. 97, 144-163.
  • Tezcan, M. (1993). Eğitim Sosyolojisinde Çağdaş Kuramlar ve Türkiye. Ankara Üniv. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları. Ankara.
  • Timur, T. (2007). Küreselleşme Söylemleri ve Gerçekler. Küreselleşme ve Eğitim, ss: 35-45. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Dipnot Yayınları. Haz: Ebru Oğuz-Ayfer Yaka. 1 .Baskı. Ankara.
  • Timur, T. (2007). Kalemler ve kılıçlar. Pierre Bourdieu: Teori, Bilim Alanı ve "Homo Academicus". http://www.kalemlervekiliclar.com/index.php, erişim: 21.03.2008).
  • Tural, N. K (2004). Küreselleşme ve Üniversiteler. Kök Yayıncılık, Ankara.
  • Olssen, M. & Codd, J. (2004). Education Policy: Globalization, Citizenship and Democracy. Sage Publication, London.
  • Rawolle, S. & L Ingard (2008). The Sociology of Pierre Bourdieu and Researching Education Policy. Journal of Educational Policy. .23 (6), 729-741.
APA ŞENTÜRK İ (2010). Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. , 73 - 98.
Chicago ŞENTÜRK İlknur Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. (2010): 73 - 98.
MLA ŞENTÜRK İlknur Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. , 2010, ss.73 - 98.
AMA ŞENTÜRK İ Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. . 2010; 73 - 98.
Vancouver ŞENTÜRK İ Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. . 2010; 73 - 98.
IEEE ŞENTÜRK İ "Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek." , ss.73 - 98, 2010.
ISNAD ŞENTÜRK, İlknur. "Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek". (2010), 73-98.
APA ŞENTÜRK İ (2010). Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 73 - 98.
Chicago ŞENTÜRK İlknur Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11, no.2 (2010): 73 - 98.
MLA ŞENTÜRK İlknur Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.11, no.2, 2010, ss.73 - 98.
AMA ŞENTÜRK İ Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010; 11(2): 73 - 98.
Vancouver ŞENTÜRK İ Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2010; 11(2): 73 - 98.
IEEE ŞENTÜRK İ "Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek." Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, ss.73 - 98, 2010.
ISNAD ŞENTÜRK, İlknur. "Pierre bourdieu'nun neoliberalizm eleştirisi bağlamında Eğitim yönetimini yeniden düşünmek". Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 11/2 (2010), 73-98.