Yıl: 2010 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 69 - 77 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve öğretim türüne göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini tespit etmektir. Araştırma betimsel bir çalışma olup tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma için gerekli olan veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan "kişisel bilgi formu" ve Yılmaz, Gürçay ve Ekici (2007) tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Akademik Özyeterlik Ölçeği" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın Örneklemini 260 sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler; t testi, F testi ve Scheffe testi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, sımf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının öğretim türü değişkenine göre anlamlı bir biçimde farkhlaşmadığı, cinsiyet ve sımf düzeyi değişkenlerine göre ise anlamlı bir biçimde farklılaştığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, A. & Çelikkaleli, Ö. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimi Öz-Yeterlik İnançlarının Cinsiyet, Öğrenim Türü ve Üniversitelerine Göre İncelenmesi; Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 98-110.
  • Altunçekiç, A., Yaman, S. & Koray, Ö. (2005). Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnanç Düzeyleri ve Problem Çözme Becerileri Üzerine Bir Araştırma. (Kastamonu İli Örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 93-102.
  • Aytunga, O. (2009). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademik Özyeterlik İnançlarının İncelenmesi. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Eskişehir.
  • Bal, H. (2001). Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İsparta, Süleyman Demirel Üniversitesi Yayınları.
  • Bandura, A. (1994). Self-Efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of Human Behavior (Vol. 4), New York, Academic Press.
  • Baridura A.(1995). Self- Efficacy In Changing Societies. New York, Cambridge University Press.
  • Bandura, A. (1997). Self efficacy: Exercises of Control. New York, Freeman.
  • Blake S. & Lesser, L.(2009). Exploring the relationship with academic self-efficacy and middle school students' performance on a high-stakes mathematics test http://www.allacademic.com/-meta/pl 15408- index.html (erişim tarihi: 04.03.2010, sa:14.45)
  • Bong, M.(1999). Personal Factors Affecting the Generality of Academic Self-Efficacy Judgments: Gender, Ethnicity, and Relative Expertise. The Journal of Experimental Education, 67(4), 315-331.
  • Brehm, S.S., & Kassin, S.M. (1996). Social Psycholog. Houghton Mifflin, Princeton, NJ.
  • Busch, T. (1995). Gender Differences in Self-efficacy and Academic Performance Among Students of Business Administration. Scandinavian Journal of Educational Research. 39. (4) 311-318.
  • Eccles, J., & Wigfield, A. (2002). Motivational Beliefs, Values and Goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132.
  • Ekici, G. (2005). Biyoloji Özyeterlik Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 85-94.
  • Karasar, N. (1998), Bilimsel Araştırma. Yöntemi. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K.C. (1986). Self-Effıcacy İn The Prediction of Academic Performance and Perceived Career Options. Journal of Counseling Psychology, 33, 265-269.
  • Maddux, J. E. & Gosselin, J. T. (2003). Self Efficacy, in Mark L Leary, June Price Tangney (Ed). Handbook of Self And Identity (Part 3). New York, Guilford Press.
  • Morgil, Î., Seçken, N. & Yücel A. S. (2004). Kimya Öğretmen Adaylarının Öz-Yeterlik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 62-72.
  • Pajares, F. (1996). Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research, 66, 543-578.
  • Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-Efficacy, Motivation Constructs, and Mathematics Performance of Entering Middle School Students. Contemporary Educational Psychology, 24, 124-139.
  • Schunk, D.H., & Lilly, M.W. (1984). Sex Differences in Self-Efficacy and Attributions: Influence of Performance Feedback. Journal of Early Adolescence, 4, 203-213.
  • Schunk, D. H. (1991). Self-Efficacy and Academic Motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.
  • Schunk, D. H. (1995). Self-Efficacy, Motivation, and Performance. Journal of Applied Sport Psychology, 7, 112-137.
  • Schunk, D.H. & Pajares, F. (2002). The Development of Academic Self-Efficacy. In a. Wigfield, J.S. Eccles. Development and Achievement Motivation. California, Academic Press.
  • Shell, D. F., Murphy, C. C., & Bruning, R. H. (1989). Self-Efficacy and Outcome Expectancy Mechanisms in Reading and Writing Achievement. Journal of Educational Psychology, 81, 91-100.
  • Shyu H. & Huang, L. (1999). The Relation of Academic Self-efficacy to Academic Outcomes for Senior High School Students. Journal of Education and Psychology, 22 (2), 267 - 294 .
  • Üredi, I., Üredi, L. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Cinsiyetlerine, Bulundukları Sınıflara ve Başarı Düzeylerine Göre Fen Öğretimine İlişkin Öz-Yeterlik İnançlarının Karşılaştırılması. _____http://www.istekyaşam.com/edu7/>. (erişim tarihi: 04.03.2010, sa: 19.43)
  • Vrugt, A. J., Langereis, M. P., & Hoogstraten, J. (1997). Academic Self-Efficacy and Malleability of Relevant Capabilities As Predictors of Exam Performance. The Journal of Experimental Education, 66,61-72.
  • Yılmaz, M., Gürçay, D. & Ekici, G. (2007). Akademik Özyeterlik Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33,253-259.
  • Zeldin, A. L., & Pajares, F. (2000). Against the Odds: Self-Efficacy Beliefs of Women in Mathematical, Scientific And Technological Careers. American Educational Research Journal, 37, 215-246.
  • Zimmerman, B. J.(1995). Self-Efficacy and Educational Development, in a. Bandura (Ed). Self Efficacy in Changing Societies. New York, Cambridge University Press.
APA DURDUKOCA Ş (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. , 69 - 77.
Chicago DURDUKOCA Şule Fırat Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (2010): 69 - 77.
MLA DURDUKOCA Şule Fırat Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. , 2010, ss.69 - 77.
AMA DURDUKOCA Ş Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. . 2010; 69 - 77.
Vancouver DURDUKOCA Ş Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. . 2010; 69 - 77.
IEEE DURDUKOCA Ş "Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi." , ss.69 - 77, 2010.
ISNAD DURDUKOCA, Şule Fırat. "Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi". (2010), 69-77.
APA DURDUKOCA Ş (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 69 - 77.
Chicago DURDUKOCA Şule Fırat Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10, no.1 (2010): 69 - 77.
MLA DURDUKOCA Şule Fırat Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.10, no.1, 2010, ss.69 - 77.
AMA DURDUKOCA Ş Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 10(1): 69 - 77.
Vancouver DURDUKOCA Ş Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 10(1): 69 - 77.
IEEE DURDUKOCA Ş "Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10, ss.69 - 77, 2010.
ISNAD DURDUKOCA, Şule Fırat. "Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10/1 (2010), 69-77.