İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi
Yıl: 2011 Cilt: 40 Sayı: 192 Sayfa Aralığı: 26 - 42 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi
Öz: İlköğretim çağındaki çocuklarm, birçok şeyi, görerek ve bizzat yaşayarak öğrendikleri göz önüne alındığında 2004- 2005 eğitim- öğretim yılından itibaren ülke genelinde uygulanmaya başlanan "Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi"nin önemi ortaya çıkmaktadır. Bu araştırmada, 2009- 2010 eğitim- öğretim yılında, Marmara Bölgesi'ndeki iki ilin (İstanbul ve Çanakkale) ilköğretim öğrencilerinin "Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi"ne ilişkin görüşleri incelenmektedir. Araştırmanın evrenini, sosyo-ekonomik gelişmişlik sıralaması bakımından Marmara Bölgesi'nde ilk sırada (İstanbul) ve son sırada (Çanakkale) yer alan iller oluşturmaktadır. Evrenden rastgele (random) örnekleme yöntemiyle seçilen 14 ilköğretim okulunun 772 ilköğretim öğrencisi, araştırmanın örneklemi-ni oluşturmaktadır. Araştırmada, ilköğretim öğrencilerinin "Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi"nin yürütülmesine ilişkin görüşleri ile "öğrencilerin cinsiyetleri" arasında kızlar lehine anlamlı farklılık görülmektedir. İlköğretim öğrencilerinin "Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi"nin yürütülmesine ilişkin görüşleri, "öğrencilerin annelerinin öğrenim durumları" değişkenine göre incelendiğinde, anneleri okuryazar olmayan öğrencilerin görüşleri ile anneleri üniversite mezunu olan öğrencilerin görüşleri arasında, anneleri üniversite mezunu olan öğrencilerin görüşleri lehine anlamlı farklılık görülmektedir.
Anahtar Kelime: Konular:
Examining the views of primary school students towards ''Democracy education and school council project''
Öz: As taken into account that primary school children learn by seeing, by experiencing, the importance of democracy education and school council project" appears in which is started to be carried out nationally since 2004- 2005 education period. This survey aims to take the views of primary school students about "democracy education and school council project" in two provinces (Istanbul- Çanakkale) which were selected luckily in Marmara Region in 2009-2010 education period.In terms of socioeconomic development sequences; the provinces in Marmara Region which are in the first sequence (İstanbul) and in the last sequence (Çanakkale) form the univers of survey. The sampling of survey consists 772 students who are chosen randomly from 14 primary schools. While analyzed the findings, it is seen that there is an important difference in favor of girls among the students sexes about to be carried out "democracy education and school council project". When the views of the primary school students on "democracy education and school council project" are examined according to the variable of the educational background of students' mothers, there is a meaningful difference in favor of the ones whose mothers got graduated from a bachelor degree and the others whose mothers are illiterate.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Diğer Erişim Türü: Erişime Açık
- BİLHAN, Saffet (1996). Eğitim Sosyolojisi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara.
- COTMORE, Richard (2004). "Organisational Competence: The Study Of A School Council In Action", Children & Society, 18 (1), 53- 65.
- ÇALIK, Dilek (2002). İlköğretim Okullarında Demokrasi Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Manisa İli Örneği), Celal Bayar Üniversitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Manisa.
- DİNÇER, Bülent; ÖZASLAN, Metin ve KAVASOĞLU, Taner. (2003). "İllerin ve Bölgelerin Sösyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması", (Erişim Tarihi: 24.07.2010).
- DOĞAN, İsmail (2001). Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları (2. Baskı), Pegem A Yayıncılık, Ankara.
- EMİR, Serap ve KAYA, Zafer. (2004). "Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclislerine Yönelik Öğretmen Görüşleri". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 4 (8), 69- 89.
- GENÇ, Salih Zeki (2006). "Demokratik Kazanımlann Gerçekleştirilmesinde İlköğretim Öğretmenlerinin Etkililiğinin Değerlendirilmesi", Milli Eğitim, 171, 43- 54.
- GENÇ, Salih Zeki ve KALAFAT, Temel (2007). "Öğretmen Adaylarının Demokratik Tutumları İle Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi", Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, (2) 22,10- 22.
- KALDIRIM, Elif (2003). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Demokrasi Algıları, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
- KARASAR, Niyazi. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemi (17. Baskı), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- KINCAL, Remzi Y. ve UYGUN, Selçuk (2006). "Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi Uygulamalarının Değerlendirilmesi", Milli Eğitim, 171, 31- 42.
- MEB (2004). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi Yönergesi, (Erişim Tarihi: 22.06.2010).
- MORERA, Osvaldo F.; MAYDEU- OLIVARES, Albert; NYGREN, Thomas E.; WHİTE, Rebecca ).; FERNANDEZ, Norma P. & SKEWES, Monica C. (2006). "Social Problem Solving Predicts Decision Making Styles Among Us Hispanics", Personality And individual Differencens, 41 (2), 307-317.
- SAYIN, Pmar (2010). Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi'nin Bir İlköğretim Okulunda Demokratik Siyasal Kültür Oluşturma Bağlamında Değerlendirilmesi: Bir Durum İncelemesi, Çukurova Üniversitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Adana.
- ÖZDEMİR, Hakan (2009). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerine Demokrasi Kültürü Kazandırmada Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesinin Katkısı (Kütahya İli Örneği), Dumlupınar Üniversitesi, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Kütahya.
- ÖZPOLAT, Abdulvahap (2004). "Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi", Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 50,11-13.
- YEŞİL, Rüştü (2002). Okulda ve Ailede İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
APA | Genç S, güner f, PALA P, KOCAOĞLU G (2011). İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. , 26 - 42. |
Chicago | Genç Salih Zeki,güner fatih,PALA Pınar,KOCAOĞLU Gülümser Acar İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. (2011): 26 - 42. |
MLA | Genç Salih Zeki,güner fatih,PALA Pınar,KOCAOĞLU Gülümser Acar İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. , 2011, ss.26 - 42. |
AMA | Genç S,güner f,PALA P,KOCAOĞLU G İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. . 2011; 26 - 42. |
Vancouver | Genç S,güner f,PALA P,KOCAOĞLU G İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. . 2011; 26 - 42. |
IEEE | Genç S,güner f,PALA P,KOCAOĞLU G "İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi." , ss.26 - 42, 2011. |
ISNAD | Genç, Salih Zeki vd. "İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi". (2011), 26-42. |
APA | Genç S, güner f, PALA P, KOCAOĞLU G (2011). İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim, 40(192), 26 - 42. |
Chicago | Genç Salih Zeki,güner fatih,PALA Pınar,KOCAOĞLU Gülümser Acar İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim 40, no.192 (2011): 26 - 42. |
MLA | Genç Salih Zeki,güner fatih,PALA Pınar,KOCAOĞLU Gülümser Acar İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim, vol.40, no.192, 2011, ss.26 - 42. |
AMA | Genç S,güner f,PALA P,KOCAOĞLU G İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim. 2011; 40(192): 26 - 42. |
Vancouver | Genç S,güner f,PALA P,KOCAOĞLU G İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi. Milli Eğitim. 2011; 40(192): 26 - 42. |
IEEE | Genç S,güner f,PALA P,KOCAOĞLU G "İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi." Milli Eğitim, 40, ss.26 - 42, 2011. |
ISNAD | Genç, Salih Zeki vd. "İlköğretim öğrencilerinin Demokrasi Eğitimi ve Okul Meclisleri Projesi''ne yönelik görüşlerinin incelenmesi". Milli Eğitim 40/192 (2011), 26-42. |