Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi

Yıl: 2010 Cilt: 12 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 39 - 55 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi

Öz:
Bu araştırmada, Ankara ilindeki devlet ilköğretim okulları ile özel ilköğretim okulları ve Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyum düzeyleri ile bazı değişkenlere göre bu düzeyler arasında fark olup olmadığı incelenmiştir. Araştırma 2004-2005 öğretim yılı bahar döneminde Ankara ili Merkez ilçelerde yer alan Rehberlik ve Araştırma Merkezi ile devlet ve özel ilköğretim okullarında görev yapan toplam 248 rehber öğretmeni kapsamaktadır. Araştırma verilerini toplamak için Minnesota İş Doyumu Ölçeği ile kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tek yönlü varyans analizi, Scheffe testi ve t-testi teknikleri uygulanmıştır. Araştırma bulgularına göre özel ilköğretim okullarında çalışan rehber öğretmenlerin iş doyum düzeyleri, hem rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlere hem de devlet ilköğretim okullarında çalışan rehber öğretmenlere göre daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca mezun oldukları alana göre, psikolojik danışma ve rehberlik bölümü mezunlarının iş doyum düzeyleri, eğitim fakültelerinin diğer bölümlerinden mezun olan rehber öğretmenlerin iş doyum düzeylerinden daha yüksek bulunmuştur. Bunun yanında, cinsiyet, öğrenim seviyesi ve kıdem değişkenleri dikkate alındığında rehber öğretmenlerin iş doyum düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.
Anahtar Kelime: iş tatmini Ankara özel okullar rehber öğretmen

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akınoğlu, O.İ. (1997). Örgütsel stres ve iş doyumu. TODAİ. Yayınları, Ankara.
  • Aliyev, R. (2004). Türkiye Cumhuriyeti ve Azerbaycan Cumhuriyeti’ndeki liselerde görevli öğretmenlerin iş doyumları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aydınay, A. (1996). İş tatmini ile denetim odağı arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Balcı, A. (1985). Eğitim yöneticisinin iş doyumu. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balcı, A. (1987). İş doyumu ve eğitim yönetimine uygulanması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16: (1), 578–586.
  • Başaran, İ. E. (1991). Örgütsel davranış. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara.
  • Bektaş, H. (2003). İş doyum düzeyleri farklı olan öğretmenlerin psikolojik belirtilerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Bingöl, D. (1997). Personel yönetimi. Beta Yayınları, İstanbul.
  • Brice, H. (2001). An analysis of role perceptions anad job satisfaction of secondaryschool counselors ın trinidad and tobago. Unpublished Doctoral thesis, Andrews University, USA.
  • Çelik, V. (1987). Teknik öğretmenlerin iş doyumsuzluğu ve öğretmenlikten ayrılmalarına etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • De Mato & Doris S. (2001). Job satisfaction among elementary school counselors in Virginia. Blacksburg, Virginia.
  • Ergin, C. (1997). Bir iş doyumu ölçümü olarak iş betimlemesi ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 12, 25–36.
  • Güler, M. (1990). Endüstri işçilerinin iş doyumu ve iş verimine depresyon, kaygı ve diğer bazı değişkenlerin etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Halloran, B., Benton, D. (1987). Applied human relations. Perntice-Hall, Inc., New Jersey.
  • Hamamcı, Z., Göktepe O., E. (2004). Okullarda çalışan rehber öğretmenlerin mesleki yönden kendilerini geliştirmeleri ve mesleki doyumları ile ilişkisinin incelenmesi. Xlll. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Malatya.
  • Izgar, H. Gürsel, M., Altınok, V., Kesici, Ş., Bozgeyikli, H., Sürücü, A., Negiş, A., (Edt.). (2003). Endüstri ve örgüt psikolojisi. Eğitim Kitabevi, Konya.
  • Kılıç, B. (2002). Özel ve devlet üniversitelerinde çalışan araştırma görevlilerinin iş doyum düzeylerinin karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kınalı, G. (2000). Resmi ve özel okullardaki rehber öğretmenlerin iş tatminleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Koç, Z. (1998). Rehberlik ve araştırma merkezlerinde görev yapan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı. Nobel Yayınları, Ankara.
  • Magunson, S., Shaw, H., Tubin, B., Norem, K. (2004). Assistant professors of counselor education: First and second year experiences. Journal of Professional Counseling: Pratice Theory & Resarch, 32, 3–18.
  • Minibaş, J. (1990). Özel ve devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin iş tatmin düzeyi ve bu düzeyin frustrasyon karşısında gösterilen tepki ve agresyon yönü ile ilişkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Muştu, M. (1996). Hava harp okulu öğretim elemanlarının iş doyumu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ok, S. (1995). Banka işgörenlerinin iş doyumunun bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özdayı, N. (1990). Resmi ve özel liselerde çalışan öğretmenlerin iş tatmini, iş streslerinin karşılaştırmalı analizi. Yayımlanmış doktora tezi, İstanbul Üniversitesi, İşletme Fakültesi Yayınları, İstanbul.
  • Özgüven, İ. E. (2003). Endüstri psikolojisi. PDREM Yayınları, Ankara.
  • Seğmenli, S. (2001). Rehber öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversites, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Şahin, İ. (1999). İlköğretim okullarında görevli öğretmenlerin iş doyum düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Tezer, E. (1994). Evlilik ve iş doyumu ilişkisi ikili çatışmalar ve bazı demografik değişkenlerin rolü. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2, 1-12,
  • Varlık, T. (2000). Devlet ve özel ilköğretim okullarında çalışan öğretmenlerin iş doyumu. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Wiggins; D.J. (1984). Personality – environmental factors related job satisfaction of school counselors. The Vocational Guidance Quarterly, 3: (8), 171-177.
  • Yeşilyaprak, B. (2000). Ankara ili ilköğretim okullarında görevli rehber öğretmenler üzerine betimsel bir araştırma. Yayımlanmamış doçentlik tezi, Gazi Üniversitesi Mesleki Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü, Ankara.
APA KAĞAN M (2010). Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. , 39 - 55.
Chicago KAĞAN Mücahit Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. (2010): 39 - 55.
MLA KAĞAN Mücahit Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. , 2010, ss.39 - 55.
AMA KAĞAN M Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. . 2010; 39 - 55.
Vancouver KAĞAN M Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. . 2010; 39 - 55.
IEEE KAĞAN M "Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi." , ss.39 - 55, 2010.
ISNAD KAĞAN, Mücahit. "Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi". (2010), 39-55.
APA KAĞAN M (2010). Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 39 - 55.
Chicago KAĞAN Mücahit Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.1 (2010): 39 - 55.
MLA KAĞAN Mücahit Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.1, 2010, ss.39 - 55.
AMA KAĞAN M Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 12(1): 39 - 55.
Vancouver KAĞAN M Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2010; 12(1): 39 - 55.
IEEE KAĞAN M "Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.39 - 55, 2010.
ISNAD KAĞAN, Mücahit. "Ankara ilindeki Devlet ve özel ilköğretim okulları ile Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 12/1 (2010), 39-55.