Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri

Yıl: 2011 Cilt: 22 Sayı: 79 Sayfa Aralığı: 21 - 44 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri

Öz:
2008 Küresel Krizi ile mücadele ve krizden çıkış önlemlerinde dikkati çeken ve önemi anlaşılan olgulardan biri mali alan (fiscal space) kavramıdır. Mali alan; devletin finansal durumunu ya da istikrarını olumsuz etkilemeksizin özellikli bir amaç için kullanılacak bütçesel kaynakları ifade etmektedir. Borç seviyesi ile bağlantılı olarak, cari borç seviyesi ile borçlanma sınırı arasındaki fark olarak da tanımlanabilir. Borç stokundaki artış, ülkelerin bağımsız politika yapma imkânını ortadan kaldırabilmektedir. Ülkenin gelişmişlik seviyesine bağlı olarak sahip olduğu yapısal sorunlar ile ekonomik krizlerin ortaya çıkardığı aksaklıklar, mali alan daralması ortaya çıkararak borç sürdürülebilirliğinin önemli bir engelini oluşturmaktadır. Bununla beraber borç sürdürülebilirliğinin azalmasının da mali alan daralmasına neden olduğu görülmektedir. Çalışmada, mali alan daralması ve borç sürdürülebilirliği arasındaki vice versa ilişkinin, maliye politikalarının uygulanmasındaki özgünlük ve etkinlik açılarından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Özel sektörün çıkmaza girdiği olası bir durumda, devletin bundan nasıl etkileneceği de “koşullu alacak yükümlülükleri” analizi çerçevesinde ele alınmaya çalışılacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat İşletme Finans

Constraints of running autonomus fiscal policy: narrowing of fiscal space

Öz:
One of the concepts that came to the forefront in struggle and exit strategies out of the Global Crisis 2008 is ‘policy space’. ‘Policy space’ can be defined as budgetary resources which can be used for a particular aim without effecting the state’s public position or stability negatively. It can also be defined as the difference between current debt level and debt ceiling. Increase of debt level can hinder policy autonomy of countries. In connection with development level of country, structural problems and matters related with crisis narrow policy space and prevent debt sustainability. Besides, decrease in debt sustainability also cause policy space to narrow. In this article, the vice versa relationship between narrowing of policy space and debt sustainability is handled with aspects of sovereignty and efficiency in application of public policies. ‘Contingent claim liabilities’ are going to be examined in order to analyze how state would be affected in case private sector comes to an impasse.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ABDIH, Yasser, MURPHY, Pablo, ROITMAN, Agustin, RATNA, Sahay (2010), “The Cyclicality of Fiscal Policy in the Middle East and Central Asia: Is the Current Crisis Different?”, IMF Working Paper, WP/10/68, 1 – 26.
  • AIZENMAN, Joshua, JINJARAK, Yothin (2010), “De Facto Fiscal Space and Fiscal Stimulus: Definition and Assessment”, NBER Working Paper Series, No. 16539, 1 – 11.
  • AKYÜZ, Yılmaz (2007), Global Rules and Markets: Constraints Over Policy Autonomy in Developing Countries, TWN Global Economy Series, No. 10, Malaysia.
  • AKYÜZ, Yılmaz (2009), Multilateral Disciplines and the Question of Policy Space, TWN Trade & Development Series, No. 38, Malaysia.
  • ALLEN, Mark, ROSENBERG, Christoph, KELLER, Christian, SETSER Brad, ROUBINI, Nouriel (2002), “A Balance Sheet Approach to Financial Crisis”, IMF Working Paper, WP/02/210, 1 – 25.
  • ARGITIS, Georgios (2008), “Global Finance and Macroeconomic Policy”, University of Crete Department of Economics Working Paper, http://www.economics.soc.uoc.gr/wpa/docs/ (Erişim Tarihi: 23.08.2011).
  • BARRIOS, S., LANGEDIJK, S. and PENCH L. (2010), “EU Fiscal Consolidation After The Financial Crisis Lessons From Past Experiences”, European Economy Economic Papers, 418, 1 – 44.
  • BRIXI, Hana Polackova, MODY, Ashoka (2002), “Dealing with Government Fiscal Risk: An Overview”, Government at Risk: Contingent Liabilities and Fiscal Risk içinde, (ed. Hana Polackova BRIXI – Allen SCHICK), The World Bank, Washington DC, ss. 21 – 58.
  • BULUTAY, Tuncer (2009), “Kriz ve Kriz Sonrası Ekonomi ve Finansta Olası Gelişmeler”, Mülkiye Dergisi, C. 33, S. 263, 9 – 26.
  • ÇAŞKURLU, Eren, ARSLAN, Barlas (2011), Maliye Politikalarının Sosyal İçeriğinin Korunmasında Mali Uyum ve Optik Kırılma Sorunu: Gelişmekte Olan Ülkeler Açısından Değerlendirme ve Türkiye İçin Politika Önerileri, Political Economy, Crisis & Development içinde, (Ed. İsmail Şiriner, Farhang Morady, Janusz Mika, Murat Aydın, Şevket Alper Koç, Hakan Kapucu, Emrah Doğan), IJOPEC Publication, İngiltere, ss. 255 – 279.
  • ÇAŞKURLU, Eren, DAĞLAROĞLU, Tolga (2010), Gelişmekte Olan Ülkelerin Küresel Ekonomik Krize Karşı Geliştirdikleri Ekonomi Politikaları, İktisadi Araştırmalar Vakfı Prof. Dr. M. Orhan Dikmen Araştırma Ödülü, 2010/1, İktisadi Araştırmalar Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • DOBRESCU, Gabriela, SALMAN, Ferhan (2011), “Fiscal Policy During Absorption Cycles”, IMF Working Paper, WP/11/41, 1 – 32.
  • DOHERTY, Laura, YEAMAN, Luke (2008), “Fiscal Space in the G – 20”, Economic Roundup Issue 3, http://www.treasury.gov.au/documents/1421/HTML (Erişim Tarihi: 09.12.2010).
  • DOORN, V. Ralph, SURI, Vivek, GOOPTU, Sudarshan (2010), “Do Middle- Income Countries Continue to Have the Ability to Deal with the Global Financial Crisis”, The World Bank Policy Research Working Paper, WPS5381, Washington D.C., 1 – 19.
  • DURMUŞ, Mustafa (2008), Kapitalizmin Krizi, 2. Baskı, Tan Yayınları, Ankara.
  • DURMUŞ, Mustafa (2009), “Kapitalizmin Krizi ve Türkiye Yansımaları”, Mülkiye Dergisi, C. 33, S. 263, 9 – 26.
  • EGERT, Balazs (2010), “Fiscal Policy Reaction to the Cycle in the OECD”, OECD Economics Department Working Papers, No.763, France, 1 – 47.
  • EĞİLMEZ, Mahfi, KUMCU, Ercan (2005), Ekonomi Politikası, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • ERBİL, Nese (2011), “Is Fiscal Policy Procyclical in Developing Oil- Producing Countries”, IMF Working Paper, WP/11/171, 1 – 32.
  • FOSTER, J. Bellamy (2010), “The Age of Monopoly Finance Capital”, Monthly Review, February, 1 – 13.
  • FOSTER, J. Bellamy, HOLLEMAN, Hannah (2010), “The Financial Power Elite”, Monthly Review, May, 1 – 19.
  • FOSTER, J. Bellamy, McCHESNEY, Robert, JONNA, Jamil (2011), “The Internationalization of Monopoly Capital”, Monthly Review, June, 1 – 23.
  • FURCERI, Davide, ZDZIENICA, Aleksandra (2010), “The Consequences of Banking Cirses for Public Debt”, OECD Economics Department Working Papers, No.801, France, 1 – 28.
  • GHOSH, Atish (2006), “Capital Account Crises: Lessons for Crisis Prevention”, IMF Seminar, July, Washington D.C., 1 – 24.
  • GRAY, Dale, CHENG Hoon Lim, LOUKAIANOVA, Elena, MALONE, Samuel (2008), “A Risk – Based Debt Sustainability Framework: Incorporating Balance Sheets and Uncertainty”, IMF Working Paper, WP/08/40, 1 – 25.
  • GUTIERREZ, Mario, REVILLA, Julio (2010), “Building Countercyclical Fiscal Policies in Latin America, The World Bank Policy Research Working Paper, WPS5211, Washington D.C., 1 – 38.
  • HELLER, Peter (2005), “Understanding Fiscal Space”, IMF Policy Discussion Paper, PDP/05/4, Washington D.C., 1 -18.
  • IMAM, Patrick, KÖHLER, Rainer (2010), “Balance Sheet Vulnerabilities of Mauritius During a Decade of Shocks”, IMF Working Paper, WP/10/148, 2010, 1 – 42.
  • IMF Monetary and Exchange Affairs Department (2001), Macroprudential Analysis: Selected Aspects Background Paper, June, Washington D.C., 1 – 61.
  • KANDIL, Magda, MORSY, Hanan (2010), “Fiscal Stimulus and Credibility in Emerging Countries”, IMF Working Paper, WP/10/123, 1 – 24.
  • KELLER, Christian, KUNZEL, Peter, SOUTO, Marcos. (2007), “Measuring Sovereign Risk in Turkey: An Application of the Contingent Claims Approach”, IMF Working Paper, 07/233, 1 – 27.
  • KOÇAK, Aysun (2009), “Küresel Dönemde Türkiye’nin Borç Yapısındaki Dönüşüm”, Maliye Dergisi, Temmuz – Aralık, S. 157, 65 – 84.
  • LEY, E. (2009), “Fiscal Policy For Growth”, The World Bank Prem Notes Economy Policy, 131, 1 – 5.
  • MAYER, Jörg (2009), “Policy Space: What, for What, and Where?”, Development Policy Review, 27(4), 373 – 395.
  • OECD (2011), “Fiscal Consolidation: Targets, Plans and Measures”, OECD Journal On Budgeting, 2, 15 – 30.
  • OSTRY, Jonathan (2010), “Watch this (Fiscal) Space: Assessing Room for Fiscal Maneuver in Advance Countries”, http://www.huffingtonpost.com/jonathand- ostry/watch-this-fiscal (Erişim Tarihi: 06.12.2010)
  • OSTRY, Jonathan, GHOSH, Atish, KIM, Jun, QURESHI, Mahvash (2010), “Fiscal Space”, IMF Staff Position Note, SPN/10/11, 1 – 24.
  • POLACKOVA, Hana (1998), “Contingent Governmnet Liabilities”, The World Bank Policy Research Working Paper, WPS1989, 1 – 29.
  • RAHMAN, Jesmin (2010), “Absorption Boom and Fiscal Stance: What Lies Ahead in Eastern Europe”, IMF Working Paper, WP/10/97, 1 – 31.
  • SÖNMEZ, Sinan (2010), “Kalkınmanın Finansmanı, Emperyalizm ve Finansal Serbestlik Üçgeninde Dış Borçlanma”, Ekonomik Yaklaşım, C.21, S.75, 123 – 140.
  • TAN, Celine (2007), Debt and Conditionality: Multilateral Debt Relief Initiative and Opportunities for Expanding Policy Space, TWN Global Economy Series, No. 9, Malaysia.
  • T.C. MERKEZ BANKASI (2011), EVDS, www.tcmb.gov.tr (Erişim Tarihi: 20.06.2011).
  • T.C. KALKINMA BAKANLIĞI (2011), Temel Ekonomik Göstergeler, http://www.dpt.gov.tr (Erişim Tarihi: 23.09.2011).
  • T.C. BAŞBAKANLIK HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI (2011a), Kamu Borç Yönetimi Raporu, Ağustos, http://www.hazine.gov.tr (Erişim Tarihi: 23.09.2011).
  • T.C. BAŞBAKANLIK HAZİNE MÜSTEŞARLIĞI (2011b), Yıllık Kamu Borç Yönetimi Raporu, 2011, http://www.hazine.gov.tr (Erişim Tarihi: 23.09.2011).
  • TTESHEIRA, Karen (2010), “Fiscal Space Crucial in PNM Economic Policy”, Guardian, http://guardian.co.tt/print/commentary/columnist/2010/08/29/fiscal-space-crucialpnm (Erişim Tarihi: 06.12.2010).
  • UNCTAD (2008), “Financial Crisis Highlights Need for Adequate National Policy Space”, http://www.unctad.org/Templates/Page.asp (Erişim Tarihi: 17.11.2009)
  • ÜNSAL, Erdal (2005), Uluslararası İktisat, İmaj Yayınevi, Ankara.
APA ÇAŞKURLU E (2011). Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. , 21 - 44.
Chicago ÇAŞKURLU EREN Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. (2011): 21 - 44.
MLA ÇAŞKURLU EREN Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. , 2011, ss.21 - 44.
AMA ÇAŞKURLU E Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. . 2011; 21 - 44.
Vancouver ÇAŞKURLU E Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. . 2011; 21 - 44.
IEEE ÇAŞKURLU E "Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri." , ss.21 - 44, 2011.
ISNAD ÇAŞKURLU, EREN. "Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri". (2011), 21-44.
APA ÇAŞKURLU E (2011). Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. Ekonomik Yaklaşım, 22(79), 21 - 44.
Chicago ÇAŞKURLU EREN Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. Ekonomik Yaklaşım 22, no.79 (2011): 21 - 44.
MLA ÇAŞKURLU EREN Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. Ekonomik Yaklaşım, vol.22, no.79, 2011, ss.21 - 44.
AMA ÇAŞKURLU E Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. Ekonomik Yaklaşım. 2011; 22(79): 21 - 44.
Vancouver ÇAŞKURLU E Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri. Ekonomik Yaklaşım. 2011; 22(79): 21 - 44.
IEEE ÇAŞKURLU E "Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri." Ekonomik Yaklaşım, 22, ss.21 - 44, 2011.
ISNAD ÇAŞKURLU, EREN. "Bağımsız maliye politikası uygulama olanağının kısıtlanması: mali alan daralması ve etkileri". Ekonomik Yaklaşım 22/79 (2011), 21-44.