Yıl: 2011 Cilt: 21 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 106 - 126 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Türkiye'nin doğusunda bulunan Muş ilindeki farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin "okul kültürü" ile ilgili algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, öğretmen ve öğrencilerden okul kültürünü en iyi tanımlayan metaforlar araştırıldı. Farklı okul türlerine göre algıları belirlemek amacıyla metaforlar 11 imge altında toplandı ve frekans dağılımları analiz edildi. Endüstri Meslek Lisesi, Kız Meslek Lisesi, Anadolu Lisesi ve Genel Lise'de öğrenim gören toplam 213 öğrenci ve bu liselerde görev yapan 46 öğretmen araştırmanın örneklemi olarak seçildi. Yarı yapılandırılmış açık uçlı soru formatmda elde edilen cevaplar analiz edildi. En sık kullanılan metafor, "aile" metaforu olmuştur ve öğretmenlerle öğrencilerin okul kültürüne yönelik algılarında farklılıklar olduğu göze çarpmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

The Perceptions of Students and Teachers Related to School Culture Metaphor According To Different High Schools

Öz:
The purpose of this study is to determine the perceptions related to “school culture” ofstudents and teachers from different types of high schools through metaphors in the province ofMuş, the east of Turkey. For this purpose, it has been researched that which metaphors are used bythe teachers and the students to describe school culture best. In order to determine the perceptionsof different schools types, the metaphors have been piled under 11 images and the frequencydistributions have been analyized. 213 students and 46 teachers from Industrial Vocational School,Girls Vocational School, Anatolian School and Cumhuriyet (General School) that are located inthe province of Muş in 2008-2009 academic years were chosen as the working group of the study.The answers given to the semi-structured and open-ended question forms were analyzed. Themostly used metaphor is “family” and there are some differences between students and teachers’perceptions.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alvesson, M. (2002). Understanding Organizational Culture. London:SAGE Publications.
  • Bates, R. (1992). "The emerging culture of educational administration and what we can do about it". Paper Presented at the National Conference of the Australian Council for Educational Administration.July, Darwin.
  • Bilir, P., Ay, U. & Gürbüz, T. Ç. (2003). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarında Örgüt Kültürü. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. Cilt 1, Sayı 2. 117-128.
  • Cerit, Y. (2008). Öğretmen Kavramı İle İlgili Metafrolara İlişkin Öğrenci, Öğretmen Ve Yöneticilerin Görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 6, Sayı:4, s. 694.
  • Colley, K. M. (1999). Coming to Know a School Culture. Virginia Polytechnic Institute and State University. Doctorate Dissertation. Virginia.
  • Çelik, V. (1997). Okul Kültürü ve Yönetimi (1. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve Öğretmen Metafroları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:2, Sayı:21, s. 270.
  • Çubukçu, Z. (2008). The Metaphors Suggested by the Teachers and Students in Primary and Secondary Schools. Proceedings of International Conference on Educational Science ICES'08, Volume I, 551-559
  • Demirtaş, Z. (2010). Liselerde Okul Kültürü ile Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt 7, Sayı 13. 208-223.
  • Denison, D. R. (1996). What is the Difference Between Organizational Culture and Organizational Climate? A Native's Point of View On a Decade of Paradigm Wars. Academy of Management Review. Vol: 21, No:3, s.619, 654.
  • Elbot, F.C& Fulton, D. (2008). Building an international school culture: excellence in academics and characters. Thousand Oaks, California: Corwin Press.
  • Kimmel, Michael (2002) Metaphor, Imagery, and Culture. Spatialized Ontologies, Mental Tools, and Multimedia in the Making. UNSPECIFIED thesis, University of Vienna.http://www.freeessavsl23.com/essay23653/organizational-culture-metaphor-in-business.htmlCErisim tarihi: 26/02/2009).
  • Lloyd, J. R., Lewis, M. J., & Eason, M. (1999). Culture as Metaphor: Company Culture and Business Strategy at Raleigh Industries, c. 1945-60. Business History, Vol:41, No:3, p. 93-133.
  • Miles, M.B. & Huberman, M. A. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. London: Sage Publication.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metefor. İstanbul:MESS Yayınları.
  • Palmer, I. & Lundberg, C.C. (1995). Metaphors of Hospitality Organizations. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly. Cilt: 36, Sayı: 3, s. 80-85
  • Peter, T.J. and Waterman, R. H. (1982). In Search At Excellence: Lessons From America's Best-Run Companies, New York: Harper & Row.
  • Peterson, K. D.& Deal, T. E. (2002). The Shaping School Culture Fieldbook. San Francisco: Jossey-Bass.
  • Punter, D. (2007). Metaphor. New Critical Idiom, Routledge.
  • Reiman, T. & Oedewald, P. (2000). The Assessment of Organizational Culture. A Methodological Study. VTT Tiedotteita-Research Notes. 2140. s.39.
  • Schein, E. H. (1985). Organizational Culture and Leadership. San Francisco, Ca.: Jossey Bass.
  • Scholl, R. W. (2003). Organizational Culture-the Inducement System. http://www.Cba.uri.edu/school/Notes/Culture.html. (Erişim tarihi: 26/02/2009).
  • Strati, A. (1997). Organization as hypertext: A metaphor from visual cultures. Culture and Organization, Vol:3, No:2, p. 307-324.
  • Su, L. I. (2002). What Can Metaphors Tell Us About Cultures? Language and Linguistics, Vol: 3, No:3, p. 589-590.
  • Organizational Culture: Metaphor (2009). (Erişim tarihi: 22.02.2009). http://www.soi.org/reading/change/metaphor.shtml.
  • Qualitative Approaches (2009). (Erişim tarihi: 22.02.2009). http://www.socialresearchmethods.net/kb/qualapp.php.
  • Willcoxson, L. & Millett, B. (2000). The Management of Organizational Culture. Australian Journal of Management & Organizational Behaviour. Vol 3, No 2. 91-99.
  • Yılmaz, K.; Oğuz, E. (2005). Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt:38, Sayı: 1,101,122.
APA BOYDAK ÖZAN M, DEMİR YILDIZ C (2011). Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. , 106 - 126.
Chicago BOYDAK ÖZAN MUKADDER,DEMİR YILDIZ CANAN Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. (2011): 106 - 126.
MLA BOYDAK ÖZAN MUKADDER,DEMİR YILDIZ CANAN Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. , 2011, ss.106 - 126.
AMA BOYDAK ÖZAN M,DEMİR YILDIZ C Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. . 2011; 106 - 126.
Vancouver BOYDAK ÖZAN M,DEMİR YILDIZ C Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. . 2011; 106 - 126.
IEEE BOYDAK ÖZAN M,DEMİR YILDIZ C "Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları." , ss.106 - 126, 2011.
ISNAD BOYDAK ÖZAN, MUKADDER - DEMİR YILDIZ, CANAN. "Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları". (2011), 106-126.
APA BOYDAK ÖZAN M, DEMİR YILDIZ C (2011). Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2), 106 - 126.
Chicago BOYDAK ÖZAN MUKADDER,DEMİR YILDIZ CANAN Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21, no.2 (2011): 106 - 126.
MLA BOYDAK ÖZAN MUKADDER,DEMİR YILDIZ CANAN Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.21, no.2, 2011, ss.106 - 126.
AMA BOYDAK ÖZAN M,DEMİR YILDIZ C Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 21(2): 106 - 126.
Vancouver BOYDAK ÖZAN M,DEMİR YILDIZ C Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 21(2): 106 - 126.
IEEE BOYDAK ÖZAN M,DEMİR YILDIZ C "Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, ss.106 - 126, 2011.
ISNAD BOYDAK ÖZAN, MUKADDER - DEMİR YILDIZ, CANAN. "Farklı lise türlerine göre öğretmen ve öğrencilerin okul kültürü metaforu algıları". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 21/2 (2011), 106-126.