Yıl: 2011 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1161 - 1181 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi

Öz:
Dernekler sivil toplum alanının çok yaygın bir örgütlenme biçimidir. Derneklerinkurulma kolaylıkları ve etki alanlarının geniş olması tercih edilme nedenleriarasındadır. Tarihsel olarak da köklü bir geçmişe sahip olan dernekler, Cumhuriyetöncesi ve sonrası dönemde var olmuş ve etki alanlarını genişletmiştir. Bu bağlamdatoplumsal yaşamın her alanında kurulan dernekler, Türkiye’de özellikle eğitimalanında artarak çoğalmaktadır.Bu araştırmanın amacı, ülkemizdeki eğitim amaçlı derneklerin sorun alanlarınıortaya koymak ve değerlendirmektir. Eğitim alanında Kırıkkale ve Çorum illerindefaaliyet gösteren 17 adet eğitim amaçlı dernek, araştırmanın çalışma grubunuoluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmış ve 20adet dernek yöneticisi ve üyesi ile görüşme yapılmıştır. Ayrıca dernek ortamları dagözlemlenerek eğitim derneklerinin işleyiş şekilleri ve sorunları değerlendirilmiştir.Bunlara ek olarak derneklerin tanımı ve gelişimi hem tarihsel bağlamda hem deTürkiye özelinde ele alınmıştır.Araştırma sonuçlarına göre Türkiye’de eğitim derneklerinin hızlı bir gelişimsürecine sahip olduğu fakat çeşitli alanlarda da problemlerinin bulunduğugörülmektedir. Ekonomik alan başta olmak üzere, bu problem alanları, devlet ileilişkiler, toplumsal destek ve iletişimsizlik şeklinde sıralanmıştır. Ayrıca dernekçalışmalarının sistematik yapılamadığını, hem dernek üyeleri arasında hem de diğerdernekler arasında etkili bir iletişim ve koordinasyonun bulunmadığı sonuçlarınaulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

The Evaluation of Problem Areas of the Educational Associations in Turkey

Öz:
Associations are very common form of an organization of civil society. Associationsare to be preferred especially because of their establishing facilities and domainwidths. Associations that have a deep-rooted history have been existed in Pre- Republic and after Republic and increased their domain areas. Related to this, thenumber of associations especially educational associations are increasing in all areasof the social life, especially in the educational area.The purpose of this study is to investigate and evaluate the problem areas of theeducational associations in our country. Seventeen educational associations inÇorum and Kırıkkale were the working group of the research. Interview technique ofqualitative research methods were used and 20 administrators and members ofassociations were interwieved. Furthermore, the functions and problems ofeducational associations are emphasized by observing in associations’ own places.The description and historical development of associations are discussed not only interms of history but also in terms of Turkey specifically.According to conclusions of the research, education associations have a quickdevelopment process in Turkey but some problems are observed at various areas.These problem areas ranged as, especially economy, relations with the state, socialsupport and non-communication. Moreover, it has been concluded that workings ofassociations are not systematic, effective communication and coordination doesn’texist among both members of association and other associations.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • - Akın, İlhan (1971). Temel Hak ve Özgürlükler. İÜHF Yayınları, İstanbul.
  • - Akşit, Bahattin, B. Tabakoğlu, A. Serdar (2002). Sivil Toplumun ve Katılımın Güçlendirilmesinde Sivil Toplum Kuruluşlarının Rolü, Yayımlanmamış Araştırma Projesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Araştırma Fonu Projeleri, Ankara.
  • - Alkan, Mehmet Ö. (2003). Osmanlı’da Cemiyetler Çağı. Tarih ve Toplum Dergisi, 40(238):4-12.
  • - Altaş, Hüseyin. (2002). 4748 – 4771 Sayılı Yasalarla Dernekler Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler ve Mevzuata Etkisi, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 36,1-2, Ankara.
  • - Çalışkan, Mehmet Ali, Cengiz Kurtuluş, Uğraş Tol (2005). STGM, Haritalama Çalışması Sivil Toplum Kuruluşları: İhtiyaçlar ve Sınırlılıklar Raporu, Ankara.
  • - Çankaya, İbrahim (2005). Sivil Toplum Örgütlerinin Eğitim Amaçlı Faaliyetleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Elazığ.
  • - Eraslan, Levent. (2008). Türkiye’de Sivil Toplum Sorunsalı Ve Eğitim Alanında Faaliyet Gösteren Sivil Toplum Kuruluşlarının Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • - Eraslan, Levent. (2007). Türkiye’de Eğitim Alanında Sivil Toplum Örgütlenmesi Bağlamında Eğitim STK’larının (ESTK) Yapısal Özellikleri Ve Bir Kategorileştirme Denemesi. IV. Uluslararası Sivil Toplum Kuruluşları Kongresi 19–21 Ekim 2007.123-136. Çanakkale.
  • - Kaya, Gazanfer. (2002). Sivil Toplum Kuruluşları Tartışmaları-Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • - Küçük, Eşref. (2005). Roma Hukukunda Augustus Zamanına Kadar Derneklerin Hukuki Durumu .Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler Fakültesi, Ankara.
  • - Mayring, P. (2002). Einführung in Die Qualitative Sozialforschung (5. Auflage). Weinheim;BeltzVerlag.
  • - Şenay Menteş (2008) “Kadınlara Yönelik Faaliyet Gösteren STK’ların İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • - İçişleri Bakanlığı Dernekler Dairesi Başkanlığı. (2006). Son Değişikliklerle Dernekler Mevzuatı. Ankara.
  • - Özsunay, Ergun. (1982). Medeni Hukukumuzda Tüzel Kişiler. İÜHF Yayınları, İstanbul.
  • - Parla, Taha. (2002). Türkiye’de Anayasalar. İstanbul; Yeni Yüzyıl Kitaplığı, İletişim Yayınları.
  • - Saymen, Ferit H. (1944). Medenî Hukukumuzda Hükmî Şahıslar (Cemiyet- Vakıf- Tesis). İstanbul.
  • - Tosun, Gülgün Erdoğan. (2001). Demokratikleşme Perspektifinden Devlet-Sivil Toplum İlişkisi. Alfa Yayınları. İstanbul.
  • - Yazıcıoğlu, Recep. (2001). Sıradışı Bir Vali - Söyleşiler ve Yorumlar, Birey Yayıncılık, İstanbul.
  • - Yatlı, Ayla (2003). Sivil Toplum Kuruluşlarının Eğitim Katkısı, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • - Yıldırım, A. H. Şimşek. (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri(5. Baskı), Seçkin Yayınları, Ankara.
APA ERASLAN L, BERTLEK S (2011). Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. , 1161 - 1181.
Chicago ERASLAN Levent,BERTLEK Seydi Battal Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. (2011): 1161 - 1181.
MLA ERASLAN Levent,BERTLEK Seydi Battal Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. , 2011, ss.1161 - 1181.
AMA ERASLAN L,BERTLEK S Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. . 2011; 1161 - 1181.
Vancouver ERASLAN L,BERTLEK S Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. . 2011; 1161 - 1181.
IEEE ERASLAN L,BERTLEK S "Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi." , ss.1161 - 1181, 2011.
ISNAD ERASLAN, Levent - BERTLEK, Seydi Battal. "Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi". (2011), 1161-1181.
APA ERASLAN L, BERTLEK S (2011). Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(3), 1161 - 1181.
Chicago ERASLAN Levent,BERTLEK Seydi Battal Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10, no.3 (2011): 1161 - 1181.
MLA ERASLAN Levent,BERTLEK Seydi Battal Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.10, no.3, 2011, ss.1161 - 1181.
AMA ERASLAN L,BERTLEK S Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(3): 1161 - 1181.
Vancouver ERASLAN L,BERTLEK S Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011; 10(3): 1161 - 1181.
IEEE ERASLAN L,BERTLEK S "Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi." Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, ss.1161 - 1181, 2011.
ISNAD ERASLAN, Levent - BERTLEK, Seydi Battal. "Türkiye’de Eğitim Derneklerinin Sorun Alanlarının Değerlendirilmesi". Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 10/3 (2011), 1161-1181.