Yıl: 2010 Cilt: 8 Sayı: 20 Sayfa Aralığı: 99 - 122 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi

Öz:
İlahiyat Fakültelerinin en önemli işlevlerinden biri, yükseköğretim düzeyinde yaygın din eğitimi alanına personel yetiştirmektir. Bu eğitim kurumlarından mezun olan öğrenciler, belli yeterlilikleri sağlamaları halinde, kurumsal ve resmi anlamda yaygın din eğitiminin yüklenicisi olan Diyanet İşleri Başkanlığı’nın farklı kadrolarında ve diğer özel çalışma alanlarında (televizyon, radyo, internet ortamı vb.) görev almaktadırlar. Değişen yaşam koşulları, toplum profili ve toplumun eğitim düzeyinin yükselmesi nedeniyle, yaygın din eğitimi alanında İlahiyat Fakültelerinin önemi giderek artmaktadır. Bu nedenle, İslam’ın temel kaynaklarına hâkim olan ve bilimsel bilgiyi temel alan mezunlar yetiştirmek bu fakültelerin en önemli hedefleri arasında olmalıdır. Böylelikle, halkın din eğitimi ihtiyacı karşılanabilecektir. Bu hedefin gerçekleşmesi, alana dair formasyon derslerinin programa konulmasıyla mümkün olacaktır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Value and Status of Theology Faculties in the Common-Public Religious Education

Öz:
One of the most important functions of the Theology Faculties is to educate staff at the level of higher education for the field of common religious education. Students who graduated from those institutions, if provided certain qualifications, have received task in different positions at The Presidency of Religious Affairs which coordinates the institutional and formal common religious education and other special areas (TV, radio, internet media and so on.) Because of changing life conditions, the profile of community and rising level education level of society, the significance of Theology Faculties hav gradually risen in the field of common religious education. Therefore, those faculties have an important task in educating graduates both in the basic Islamic resources and scientific knowledge. In this way, the need for religious education of the public will be supplied. The realization of this goal will be possible by placing pedagogical formation courses about the field in the education program. There are structures of human and society whose values and needs are changing according to changing World. Reading the change rightly, common religious education and religious services should be in accordance with this. The change should be done within the framework of the conditions and methods of transporting the message, not in the core of religion. Realizing an accurate, current and reliable religious service, religious education and religious advice will be possible by well-educated staff.Compulsory Arabic language program started from 2009-2010 academic year on and in the 2010-2011 academic year it has spread all of the Theology Faculties in Turkey. This development is considered a good chance for the education of more qualified graduates of Theology who will serve in the field of common religious education. But, this programme must require aims that will serve the goals of the raised area. In this context, learning Arabic in the compulsory preparatory programme should have a professional quality about the practice of common religious education. Another issue is the structure of pedagogical formation programme used for the students of Theology Faculties. That programme had been for the profession al teachership in the formal education before it was cancelled. This Programme, in particular, need to be prepared for the practice of common religious education. Neglecting this area, it will give rise to problems in practice. Because of, at least in the current practice, a very important part of the students have participated in that field. The most practical way in this regard, following the preparatory class, the students must have a common education of Theology in the first and second class; and in the third and fourth class they should be divided into branches. For the purpose of solving the problems, common religious education and increasing its efficiency, there should be cooperation between The Presidency of Religious Affairs of the Republic of Turkey and Theology Faculties.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akdoğan, A. (2008). Dinî hayat açısından İlahiyat Fakülteleri ve Diyanet teşkilatının fonksiyonu. Diyanet İlmi Dergi, 44(3), 87-110.
  • Altaş, N. (1999). Hastanelerde dinî danışmanlık hizmetleri (Türkiye uygulaması üzerine deneysel bir araştırma). Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 39, 599-659.
  • Aşık, N. (2008). İlahiyat Fakültelerinin pratik din hizmetlerine katkısı. I. Din Hizmetleri Sempozyumu, C: 2, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Aşıkoğlu, N. (2005). İlahiyat Fakültelerinin eğitim öğretime katkıları ve kaliteye yolculuk, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(1), 1-9.
  • Aşıkoğlu, N.Y. (2004). Vaizlerde aranacak temel yeterlilikler üzerine. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 8(2), 17-24.
  • Aydın, M.Ş. (2004). İlahiyat lisans programının amaç sorunu. Türkiye 'deyüksek din eğitiminin sorunları: Yeniden yapılanması ve geleceği sempozyumu. İsparta: SDÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Aydın, M.Ş. (2008). Bir din eğitimi kurumu olarak Kur 'an kursu. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Aydın, M.Z. (2008). Verimli ve kaliteli din hizmeti nasıl olmalıdır? I. Din Hizmetleri Sempozyumu, C: 1, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Bakkal, A. (2004). Vaizlik müessesesinin fonksiyonel hale getirilmesi. Türkiye 'de Yüksek Din eğitiminin sorunları: Yeniden yapılanması ve geleceği sempozyumu içinde (ss. 171-191). İsparta: SDÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Bilgin, B. (1999). Din öğretimi, Ankara: Gün Yayıncılık.
  • Buyrukçu, R. (2004). İlahiyat Fakültelerinin yeniden yapılandırılması problemi. Türkiye 'de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu içinde (ss. 509-520). İsparta: SDÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Buyrukçu, R., & Asri, S. (2007). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin Diyanet İşleri Başkanlığı taşra teşkilatı din hizmetlerine bakışı: Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19, 81-106.
  • Cebeci, S. (2010), Bir din öğretimi yaklaşımı olarak dinî danışma ve rehberlik. Değerler Eğitimi Dergisi, 5(19), 53-69.
  • Cengil, M. (2004). İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin istihdamı ve bu bağlamda ders programı üzerine bazı öneriler. Türkiye 'de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu içinde (ss. 243-275). İsparta: . SDÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Dam, H. (2004). Yaygın din eğitimine ilişkin bazı temel sorunlar ve çözüm önerileri, Türkiye 'de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları: Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu içinde (ss. 425-445). İsparta: SDÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Sarıkçıoğlu, E. (2004). Sempozyum açış konuşması, Türkiye 'de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu içinde (ss. 9-15). İsparta: SDÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • T. C. Diyanet İşleri Başkanlığı, Faaliyet Raporu 2009, Nisan 2010, httpwww. diyanet.gov.trturkishtanitimrapor_ms2009.pdf.
  • Tan, Z. (2008). Yaşlıya din hizmeti sunarken onların yaşam kalitesini artırma ve yaşlılığı anlamlı kılmada dinin tanıdığı pozitif ayrımcılığın boyutları. I. Din Hizmetleri Sempozyumu içinde (ss. 273-302). C: 2, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Toktaş, F., & Acuner, Y. (2004). İlahiyat Fakültelerinde felsefe dersleri: Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi örneği, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17, 159-176.
  • Tosun, C. (2005). Din eğitimi bilimine giriş. Ankara: Pegema Yayınları.
  • Tosun, C., & Doğan, R. (2004). İlahiyat Fakültelerinin yeniden yapılanması üzerine. Türkiye 'de Yüksek Din Eğitiminin Sorunları, Yeniden Yapılanması ve Geleceği Sempozyumu içinde (ss. 487-507). İsparta: SDÜ İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Yazıcıoğlu, M. S. (2001). İlahiyat önlisans programı. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 42, 1-9.
  • Yıldız, İ. (2008). Cami hizmetlerindeki sorunlar bağlamında din görevlisi yetiştirmeye dair çabalar. I. Din Hizmetleri Sempozyumu içinde (ss. 45-62). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
APA KORUKÇU A (2010). Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. , 99 - 122.
Chicago KORUKÇU Adem Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. (2010): 99 - 122.
MLA KORUKÇU Adem Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. , 2010, ss.99 - 122.
AMA KORUKÇU A Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. . 2010; 99 - 122.
Vancouver KORUKÇU A Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. . 2010; 99 - 122.
IEEE KORUKÇU A "Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi." , ss.99 - 122, 2010.
ISNAD KORUKÇU, Adem. "Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi". (2010), 99-122.
APA KORUKÇU A (2010). Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. Değerler Eğitimi Dergisi, 8(20), 99 - 122.
Chicago KORUKÇU Adem Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. Değerler Eğitimi Dergisi 8, no.20 (2010): 99 - 122.
MLA KORUKÇU Adem Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. Değerler Eğitimi Dergisi, vol.8, no.20, 2010, ss.99 - 122.
AMA KORUKÇU A Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. Değerler Eğitimi Dergisi. 2010; 8(20): 99 - 122.
Vancouver KORUKÇU A Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi. Değerler Eğitimi Dergisi. 2010; 8(20): 99 - 122.
IEEE KORUKÇU A "Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi." Değerler Eğitimi Dergisi, 8, ss.99 - 122, 2010.
ISNAD KORUKÇU, Adem. "Yaygın Din Eğitiminde İlahiyat Fakültelerinin Yeri ve Önemi". Değerler Eğitimi Dergisi 8/20 (2010), 99-122.