Yıl: 2011 Cilt: 12 Sayı: 2suppl Sayfa Aralığı: 235 - 254 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Bilişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programı’nın 6., 7. ve 8.basamaklarındaki kazanımlara yönelik kullanılabilecek örnek analojileri belirlemektir. Bugenel amaç çerçevesinde, Bilişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programı’nın 6., 7. ve 8.basamaklarındaki kazanımlara yönelik öğretmen adayları tarafından hazırlanan analojileriçerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve Bilişim Teknolojileri dersindeki kavramların veişlemlerin öğretimine yönelik kullanılabilecek örnekler sunulmuştur. Bu araştırma, varolan durumu belirlemeye yönelik betimsel yapıda nitel bir çalışmadır. Araştırmanınçalışma grubu, 2009-2010 öğretim yılında Ahi Evran Üniversitesi Eğitim FakültesiBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü’nün 1. ve 2. sınıflarında öğrenimgören 76 öğretmen adayından oluşmaktadır. Geliştirilen 71 analojiden 50’si uygunbulunmuş ve bu analojiler öğretim programının basamaklarındaki kazanımlara göregruplandırılmıştır. Seçilen örnek analojiler sunularak, benzer araştırmalar için önerilerdebulunulmuştur.
Anahtar Kelime: bilgi ve iletişim teknolojileri müfredat analoji öğretmen adayları

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel

Investigation of sample analogies prepared for information and communication technologies teaching

Öz:
The aim of this research is to determine the sample analogies which can be used for learning objectives in the 6th, 7th and 8th levels of the curriculum of the Information and Communication Technologies (ICT) course. Within the frame of this general aim, analogies prepared by teacher candidates related to the learning objectives in the 6th, 7thand 8th levels of the curriculum of the ICT course were analyzed by content analysis technique. Then the samples, related to the teaching concepts and procedures within the ICT course, were presented. This research is a qualitative research in the descriptive form in order to determine the present situation. The participants of the study is composed of 76 teacher candidates studying at freshman and sophomore classes of the Ahi Evran University, Faculty of Education, Computer Education and Instructional Technologies Department in 2009-2010 education year. 50 of the 71 analogies were approved and these analogies were categorized according to the learning objectives at the levels. By presenting the selected sample analogies, suggestions have been made for similar research.
Anahtar Kelime: analogy prospective teachers information and communication technologies curriculum

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akar, M. S. (2007). Laboratuar dersinde yazma metinleri oluşturmanın ve analoji kullanımının akademik başarıya etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bilişim Teknolojileri Dersi Öğretim Programı, (2006). Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkalığı. http://ttkb.meb.gov.tr
  • Bilgin, İ., ve Geban, Ö. (2001). Benzeşim (analoji) yöntemi kullanılarak lise 2. sınıf öğrencilerinin kimyasal denge konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 26-32.
  • Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Curtis, R. V., ve Reigeluth, C. M. (1984). The use of analogies in written text. Instructional Science, 13, 99-117.
  • Çimen, S. (1999). Okulöncesi eğitimde analoji. Yayımlanmamış Seminer Raporu, A. Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dagher, Z. R. (1995). Analysis of analogies used by science teachers. Journal of Research in Science Teaching, 32, 259-270.
  • Demirci Güler, M. P. (2007). Fen öğretiminde kullanılan analojiler, analoji kullanımının öğrenci başarısı, tutumu ve bilginin kalıcılığına etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Deryakulu, D. ve Şimşek, A. (1996). Türetimci öğrenme ve dikkat odaklamanın öğrenci başarı ve tutumları üzerindeki etkisi. Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, 3. Eğitim Bilimleri Kongresi, Bursa.
  • Deryakulu, D. (2001). Yapıcı öğrenme, A. Şimşek (Ed.). Sınıfta demokrasi, (ss.26-51). İkinci Baskı. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Dilber, R. (2006). Fizik öğretiminde analoji kullanımının ve kavramsal değişim metinlerinin kavram yanılgılarının giderilmesine ve öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, 75(6), 649-672.
  • Duffy, T. M., ve Cunningham, D. (1996). Constructivism: Implications for the design and delivery instruction. In D. H. Jonasses (Ed.), The handbook of research on educational communications and technology (pp. 170−198). New York: Macmillian.
  • Ekici, E., Ekici, F., ve Aydın, F. (2007). Fen bilgisi derslerinde benzeşimlerin (analoji) kullanılabilirliğine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri ve örnekler. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 95-113.
  • Gabel, D. L., ve Sherwood, R.D. (1980). Effect of using analogyon chemistry achievement according to Piagetian level. Science Education, 65, 709-716.
  • Gabel, D. L., ve Samuel, K. V. (1986). High school students' ability to solve molarity problems and their analog counterparts. Journal of Research in Science Teaching, 23, 165-176.
  • Glynn, S. M. (1995). Conceptual bridges: Using analogies to explain scientific concepts. The Science Teacher, 62(9), 25-27.
  • Heywood, D. (2002). The place of analogies in science education. Cambridge Journal of Education, 32(2), 233-247.
  • Jonassen, D. H. (1994). Toward a constructivist design model. Educational Technology, 34(4), 34-37.
  • Köymen, Ü. (2001). Güdüleyici Öğrenme, A. Şimşek (Ed.). Sınıfta Demokrasi, (ss.111-145). İkinci Baskı. Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Küçükturan, G. (2003). Okul öncesi fen öğretiminde bir teknik: Analoji. Milli Eğitim Dergisi, 157, 16-21.
  • Paatz, R., Ryder, J., Schwedes, H., ve Scott, P. (2004). A case study analysing the process of analogy-based learning in a teaching unit about simple electric circuits. International Journal of Science Education, 26(9), 1065-1081.
  • Sağırlı, H. E. (2001). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde dramatizasyon yönteminin başarıya etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Shapiro, M. (1985). Analogies, visualization and mental processing of science stories. Paper Presented to the Information Systems Division of the International Communication Association. Honolulu, HI.
  • Şenpolat, Y. (2005). Fen Bilgisi öğretiminde analoji kullanımının öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Tsai, C. C. (1996). The interrelationships between junior high school students’ scientific epistemological beliefs, learning environment preferences and cognitive structure outcomes. Unpublished Doctoral Dissertation. Teachers College, Columbia University, New York.
  • Webb, M. J. (1985). Analogies and their limitations. School Science and Mathematics, 85, 645-650.
APA Kaya S, DURMUŞ A (2011). Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. , 235 - 254.
Chicago Kaya Sinan,DURMUŞ Alpaslan Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. (2011): 235 - 254.
MLA Kaya Sinan,DURMUŞ Alpaslan Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. , 2011, ss.235 - 254.
AMA Kaya S,DURMUŞ A Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. . 2011; 235 - 254.
Vancouver Kaya S,DURMUŞ A Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. . 2011; 235 - 254.
IEEE Kaya S,DURMUŞ A "Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi." , ss.235 - 254, 2011.
ISNAD Kaya, Sinan - DURMUŞ, Alpaslan. "Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi". (2011), 235-254.
APA Kaya S, DURMUŞ A (2011). Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2suppl), 235 - 254.
Chicago Kaya Sinan,DURMUŞ Alpaslan Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12, no.2suppl (2011): 235 - 254.
MLA Kaya Sinan,DURMUŞ Alpaslan Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.12, no.2suppl, 2011, ss.235 - 254.
AMA Kaya S,DURMUŞ A Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(2suppl): 235 - 254.
Vancouver Kaya S,DURMUŞ A Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 12(2suppl): 235 - 254.
IEEE Kaya S,DURMUŞ A "Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, ss.235 - 254, 2011.
ISNAD Kaya, Sinan - DURMUŞ, Alpaslan. "Bilişim teknolojileri öğretimi için geliştirilen örnek analojilerin incelenmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 12/2suppl (2011), 235-254.