Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi

Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1707 - 1736 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi

Öz:
Öğrenmede bilişsel düzeydeki becerilerin öğretim ortamına yansıtılması kadar duyuşsal ve psikomotor düzeydeki becerilerinde işe koşulması anlamlı bilginin oluşmasında önemlidir. Bu anlamda değerler duyuşsal düzeyde öğrencilerin becerilenin gelişmesinde önemlidir. Bu çalışma ile üç farklı ülke de (Türkiye, Irak, Suudi Arabistan) öğrenim gören Türk öğrencilerin değerler ile ilgili görüşlerinin belirlenmesi ve karşılaştırmalı olarak irdelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada verilerinin toplanması amacıyla, nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu 2009-2010 eğitim-öğretim yılında Türkiye, Irak ve Suudi Arabistan’da bulunan Türk okullarındaki 6., 7. ve 8. sınıf öğrencileri maksimum çeşitlilik ilkesi doğrultusunda seçilerek oluşturulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen ve 9 değeri kapsayan ölçme aracı kullanılmıştır. Öğrencilerin kendi el yazılarıyla kaleme aldıkları kompozisyonlar ve resimler birer doküman olarak bu araştırmada temel veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Öğrencilerin değerler hakkındaki algıları genel olarak yazılı ifadeleri incelendiğinde; yardımseverlik, vatanseverlik, sorumluluk değerlerinde en fazla kavramın oluştuğu görülürken, bilimsellik değerine ilişkin kavram sayısı en az düzeyde kalmıştır. Eylem ve sembol kategorilerinde Türkiye’de öğrenim gören öğrencilerin, din kategorisinde ise Irak’ta öğrenim gören öğrencilerin kavram sayıları artmıştır. Bilimsellik değeri ile ilgili olarak Türkiye ve Suudi Arabistan da öğrenim gören öğrencilerin kavramları en düşük düzeyde kalırken iken Irak’ta öğrenim gören öğrencilerin barış ve özgürlük değerlerinde düşük düzeyde kalmıştır. Görsel ifadelerde barış en fazla vurgu yapılan, dürüstlük, sorumluluk, saygı en az vurgu yapılan değerlerdir. Yine görsel ifadelerde; Irak’ta en fazla saygı ve vatanseverlik, en az dürüstlük ve sorumluluk; Suudi Arabistan’da en fazla barış, en az saygı ve dürüstlük; Türkiye’de ise en az sorumluluk, en fazla barış ve vatanseverlik değerleri altında kavramlar toplanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Examination of Turkish students’ opinions related to values in the example of Iraq, Saudi arabia and Turkey

Öz:
Reflecting effective and psychomotor skills to teaching environment are as important as cognitive skills in learning process. In this context, values are important to develop skills in affective domain. In this study, the opinions of the students who have been studying in three different countries (Iraq, Saudi Arabia, Turkey) were aimed to be investigated comparatively. Phenomenological Method, which is the one of qualitative data collecting methods, was used to gather the data. The study group was composed of 6th, 7th and 8th grade students in Iraq, Saudi Arabia and Turkey in 2009-2010 education term by the principles maximum variability sampling. In the study to collect the data, a researcher developed collecting tool including 9 values was used. The students’ hand writing compositions and pictures were taken as basic data source. After examining the writings, more concepts were seen in helpfulness, patriotism and responsibility values were seen on the other hand scientific values were seen at least level of all. In action and symbol categories, the students in Turkey and in Religion category in Iraq have raised. The levels of students in Turkey and Saudi Arabia in scientific value were lowest, peace and freedom values in Iraq were seen at lowest level. In visual expressions of students’ honesty, responsibility and respect were seen as rare emphasized value. Moreover, in visual expressions of students in Iraq, respect and patriotism were highest but honesty and responsibility were stated at lowest level; in Saudi Arabia peace was the highest but respect and honesty were at lowest level; in Turkey responsibility was the lowest but peace and patriotism values were at the highest level.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akbaba-Altun, S. (2003). Eğitim yönetimi ve değerler. Değerler Eğitimi Dergisi, 1 (1), 7–18.
  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının ilköğretim II. kademede gerçekleştirilme derecesinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Alıcıgüzel, İ. (1998). Çağdaş okulda eğitim ve öğretim. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Arslan, M. (2007). Türk eğitim sisteminde değerler sorunu ve eğitim programlarına yansıması. Değerler ve Eğitimi Uluslararası Sempozyumu içinde (s. 635–656). İstanbul: DEM Yayınları.
  • Aslan, R. (2007). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim birinci basamaktaki öğrencilerin temel bilgi, beceri ve değerler kazanma düzeyleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal davranış eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Balcı, F. A. ve Yanpar-Yelken, T. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin değer kavramına yükledikleri anlamlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 81-90.
  • Baysal, Z. N. ve Saman, O. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencileri ile değerler üzerine bir çalışma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (34), 56-69.
  • Bilen, M. (2001, Ocak). Kurumlarda insan ilişkilerinin başarıya etkisi. Eğitimde Yansımalar VI. 2000. yılında Türk Milli Eğitim Örgütü ve Yönetimi Ulusal Sempozyumu içinde (s.135-142)., Ankara.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Bills, L., & Husbands, C. (2005). Values education in the mathematics classroom: Subject values, educational values and one teacher’s articulation of her practice. Cambridge Journal of Education, 35 (1), 7–18.
  • Bobaroğlu, M. (2002). Aydınlanma sorunu ve değerler. İstanbul: Ayna Yayınevi.
  • Bolay, S. H. (2010). Değerlerimiz ve günlük hayat. Dem Dergi, 1 (1), 12-19.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç, Ç. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafo, Z. ve Somuncuoğlu, D. (2000). Global values in education and character education (ERIC Document Reproduction Service No. ED 449 449).
  • Demirhan İşcan, C. (2007). İlköğretim düzeyinde değerler eğitimi programının etkililiği (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Dilmaç, B., Kulaksızoğlu, A. ve Ekşi, H. (2007). An examination of the humane values education program on a group of science high school students. Educational Sciences: Theory & Practice, 7, 1221-1261.
  • Dilmaç, B. ve Ekşi, H. (2007). Değerler eğitiminde temel tartışmalar ve temel yaklaşımlar. İlköğretmen Dergisi, 14, 21–29.
  • Doğanay, A. (2006). Değerler eğitimi. C. Öztürk (Ed.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi. (s. 256–286). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M. (2004). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerine temel demokratik değerlerin kazandırılma düzeyi ve bu değerlerin kazandırılma sürecinde açık ve örtük programın etkilerinin karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10, 356-383.
  • Durkheim, E. (2004). Ahlak eğitimi (çev. O. Adanır). İzmir: Dokuz Eylül Yay.
  • Fichter, J. J. (1994). Sosyoloji nedir? (çev. N. Çelebi). Ankara: Atilla Kitabevi.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi, Godwin, J. (2006). Should we be teaching values or virtues? Primary & Middle Years Educator, 4 (1), 7-10.
  • Güngör, E. (2000). Değerler psikolojisi üzerine araştırmalar (2. baskı). İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Halstead, J. M., & Taylor, J. T. (2000). Learning and teaching about values: A review of recent research. Cambridge Journal of Education, 30 (2), 169–202.
  • Halstead, J. M., & Taylor, J. T.(1996). Values in education and education in values. London: Falmer Press.
  • Haydon, G. (1998). Between the common and the differentiated: Reflections on the work of the school curriculum and assessment authority on values education. The Curriculum Journal, 9, 5-21.
  • Hoge, J. D. (2002). Character education, citizenship, education, and the social studies. The Social Studies, 93(3), 105–108.
  • Keskin, Y. (2008). Türkiye’de Sosyal bilgiler öğretim programlarında değerler eğitimi: Tarihsel gelişim, 1998 ve 2004 programlarının etkinliğinin araştırılması. Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Kim Suh, B., & Traiger, J. (1999) Teaching values through elementary social studies and literature curricula. Education, 119 (4), 723-729.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim öğretim programları. Ankara: Milli Eğitim Yay.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). London & Thousand Oaks, California: Sage.
  • Milson, A. J., & Mehlig, L. M. (2002). Elementary school teacher’s sense of efficacy for character education. The Journal of Educational Research, 96 (1), 47-53.
  • Ogletree, E., & Hawkins, W. (2001). Teaching values. Education, 90 (4), 332-338.
  • Özçelik, D. A. (2010). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Yay.
  • Sarı, E. (2005). Öğretmen adaylarının değer tercihleri: Giresun eğitim fakültesi örneği. Değerler Eğitimi Dergisi, 3 (10), 73–88.
  • Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the structure and content of human values? Journal of Social Issues, 50 (4), 19–45.
  • Silcock, P., & Duncan, D. (2001). Values ecquisition and values education: Some proposals. British Journals of Educational Studies, 49, 242–259.
  • Taşdemir, M. (2003). Eğitimde planlama ve değerlendirme (2. baskı). Ankara: Ocak Yayınevi.
  • Taşdemir M. (2009) İlköğretimde değerler eğitimi ve bu değerlerin alevi-bektaşi değerleri ile ilişkiliği. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Velî Araştırma Dergisi, 51 (Güz), 295-326.
  • Taylor, M. J. (1996). Voicing their values: Pupils’ moral and cultural experience. In J. M. Halstead & M. J. Taylor (Eds.), Values in education and education in values (pp. 121-142). Bristol, PA: Falmer Press, Taylor & Francis, Inc.
  • Tekin, H. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel yay.
  • Tural, S. (1992). Kültürel kimlik üzerine düşünceler. Ankara: Ecdad Yayınevi.
  • Turgut, M. F. (2000). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel yay.
  • Veugelers, W. (2000). Different ways of teaching values. Educational Review, 52 (1), 37-46.
  • Wiersma, W., & Jurs, S. G. (2005). Research methods in education (8th ed.). Pearson Education Inc.
  • Wilson, J. (2000). Methodology and moral education. Oxford Review of Education, 26, 255–262.
  • Yalın. H. İ. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
APA TASDEMİR A (2012). Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. , 1707 - 1736.
Chicago TASDEMİR ADEM Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. (2012): 1707 - 1736.
MLA TASDEMİR ADEM Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. , 2012, ss.1707 - 1736.
AMA TASDEMİR A Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. . 2012; 1707 - 1736.
Vancouver TASDEMİR A Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. . 2012; 1707 - 1736.
IEEE TASDEMİR A "Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi." , ss.1707 - 1736, 2012.
ISNAD TASDEMİR, ADEM. "Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi". (2012), 1707-1736.
APA TASDEMİR A (2012). Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 1707 - 1736.
Chicago TASDEMİR ADEM Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.3 (2012): 1707 - 1736.
MLA TASDEMİR ADEM Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.3, 2012, ss.1707 - 1736.
AMA TASDEMİR A Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 1707 - 1736.
Vancouver TASDEMİR A Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 1707 - 1736.
IEEE TASDEMİR A "Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.1707 - 1736, 2012.
ISNAD TASDEMİR, ADEM. "Değerlere ilişkin Türkiye, Irak ve Suudi arabistan örneklemindeki Türk öğrencilerin görüşlerinin incelenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/3 (2012), 1707-1736.