İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar
Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2237 - 2261 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar
Öz: Bu araştırma, 2004-2005 öğretim yılında uygulanmaya başlanan İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi öğretim programının öğrenme-öğretme süreci boyutunda, öğretmenlerin yaşadıkları sorunlar, öğrenme-öğretme süreçlerinin etkililiği ve işlevselliğine yönelik görüşleri ile kullandıkları öğretim ve değerlendirme süreçlerindeki yöntem ve teknikleri ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri Kocaeli ilinde, çeşitli ilköğretim okullarında görev yapan, Fen ve Teknoloji dersi öğretmenleriyle yapılan görüşmelerle(yarı yapılandırılmış) toplanmıştır. Veriler, temalar ve kodlar şeklinde sınıflandırılarak sunulmuştur. Öğretmenlerin %75’i kazanımları etkili bir şekilde gerçekleştirdiğini ifade etmiştir. Fen ve Teknoloji dersi öğretmenleri kalabalık sınıflar, laboratuvar ortamı, malzeme yetersizliği gibi bir takım sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Fen ve Teknoloji dersiyle ilgili alternatif değerlendirme yöntemleri hakkında öğretmen görüşleri incelendiğinde en önemli sorunun zaman sıkıntısı(%25) olduğu öğretmenlerce ifade edilmektedir. Ayrıca Fen ve Teknoloji dersini gerçekleştirirken daha çok yazı tahtası ve kitaptan yararlandıklarını belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime: Konular:
Elementary science and technology teachers’ views on problems encountered in the ınstructional process
Öz: This research aims to explore the problems that teacher have experienced their opinion towards effectives and and functionality of teaching-learning process of Primary Science and Technology curriculum started to be implemented in 2004-2005 academic year in Turkey. The qualitative research design is used in this study. Research data are collected through interviews (semi-structured) with Science and Technology teachers who works at various primary schools in Kocaeli. The data are presented through classified as themes and codes. 75% of teachers have expressed that they realize their acquisition effectively. Teachers of Science and Technology course have indicated that they have a couple of problems such as crowded classes, insufficient labs and equipment etc. Additionally, teacher’s opinions towards alternative evaluation methods of Science and Technology course are studied. 25% of teachers have expressed that the most important problem is shortage of time. They have also implied that they have usually used blackboard and book to perform on Science and Technology course.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
- Acat, B. ve Demir, E. (2007, Eylül). Stmf öğretmenlerinin ilköğretim programlarındaki değerlendirme süreçlerine ilişkin görüşleri. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi'nde sunulan bildiri, Gazi Osman Paşa Üniversitesi, Tokat.
- Aktepe, V. ve Aktepe, L. (2009). Fen ve teknoloji öğretiminde kullanılan öğretim yöntemlerine ilişkin öğrenci görüşleri: Kırşehir BİLSEM örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 10(1), 69-80.
- Arslan, M. (2000, Eylül). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi'nde sunulan bildiri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
- Arslan, A. S., Avcı, N. ve îyibil, Ü. (2008). Fizik öğretmen adaylarının alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerini algılama düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 115-128.
- Aydede, M. N„ Çağlayan, Ç., Matyar, F. ve Gülnaz, O. (2006). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (32), 24-33.
- Aydın, S. ve Çakıroğlu, J. (2010). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri: Ankara örneği [Online]. İlköğretim Online, 9 (1), 301-315. http://ilkog-retim-online.org.tr/vol9sayl/v9slm23.pdf adresinden 13 Nisan 2010 tarihinde edinilmiştir.
- Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. USA: Open University.
- Bozdoğan, A. M., & Yalçın, N. (2004). Determining the frequency of elementary science course experiments and encountered problems. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 59-70.
- Büyükkaragöz, S. S. (1997). Program geliştirme. Konya: Kuzucular ofset.
- Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Campoy, R. (2005). Case study analysis in the classroom: Becoming a reflective teacher. California: Sage.
- Cohen, L., & Manion, L. (1997). Research methods in education. London: Routledge.
- Çardak, O., Dikmenli, M. ve Altunsoy, S. (2008, Mayıs). Fen bilgisi öğretmen adaylarının eğitim teknolojisi kullanımına yönelik tutumlarının belirlenmesi. 8th International Educational Technology Conferencetta, sunulan bildiri, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
- Çoruhlu, Ş. T., Er Nas, S. ve Çepni, S. (2009). Fen ve Teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: Trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (1), 122-141.
- Demirel, Ö. (2005). Eğitimde program geliştirme: Kuramdan uygulamaya. Ankara: PegemA Yayıncılık.
- Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (1996). Strategies of qualitative inquiry. London: Sage Publications.
- Doğan, Y. (2010). Fen ve Teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106.
- Erdemir, Z. A. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğretmenlerinin ölçme değerlendirme tekniklerini etkin kullanabilme yeterliklerinin araştırılması (Kahramanmaraş Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
- Ersoy, A. ve Anagün, Ş. S. (2009). Sınıf öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji dersi ödev sürecine ilişkin görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EF-MED),3 (1), 58-79.
- Gallagher, J. J. (2000). Teaching for understanding and application of science knowledge. School Science and Mathematics, " 100 (9), 310-319.
- Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). öğretmenlerin ölçme değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33,135-145.
- Gözütok, D. F., Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2005). ilköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu, Bildiriler Kitabı (s. 17-40). Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınevi.
- Kırıkkaya, E. B. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6 (1), 133-148.
- Kilmen, S. ve Çıkrıkçı Demirtaşh, N. (2009). Sınıf öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme ilkelerini uygulama düzeylerine ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42 (2), 27-55.
- Korkmaz, H. (2006, Nisan). Yeni ilköğretim programının öğretmenler tarafından değerlendirilmesi. V. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi'nde sunulan bildiri, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
- Martin, D. J. (2000). Elementary science methods: A constructi-vist approach. Belmont: Wadsworth/Learning.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2000). İlköğretim okulu fen bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: Yazar.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: Arı expanded sourcebook. California: Sage.
- Okur, M. ve Azar, A. (2011). Fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme ve değerlendirme Tekniklerine ilişkin öğretmen görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19 (2), 387-400.
- Öz, B. (2007). 2001 İlköğretim fen bilgisi dersi ve 2005 ilköğretim Fen ve Teknoloji dersi programlarına ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
- Özkan, Ö. (2001). Remediation of seventh grade students misconceptions related to ecological concepts through conceptual change approach. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Parmaksız, R. (2004). Aktif öğrenme ve alternatif değerlendirme yaklaşımlarının sosyal bilgiler öğretiminde kullanılabilirliği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Zonguldak.
- Patton, M. Q. (1997). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury park, CA: Sage.
- Pilot, A. (2000). The concept of "basic scientific knowledge": Trends in the reform in the teaching of science and technology in Europe. [Final report of the international workshop on the reform in the teaching of science and technology at primary and secondary level in Asia: Comparative references to Europe Beijing, 27-31 march 2000], Retrieved March 12,2011 from http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/archive/ curriculum/China/Pdf/beijingrep.pdf.
- Solmaz, A. (2007). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan öğretim yöntemleri ve yöntemlerin uygulanışına ilişkin öğrenci görüşleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Stake, R. (1995). The art of case research. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Şaşan, H. H. ( 2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim Dergisi, 74-75,49-52.
- Temiz, N. (2005, Eylül). İlköğretim 4. sınıf matematik dersi yeni ilköğretim programının yansımaları. XIV. Eğitim Bilimleri Kongresi'nde sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Tüysüz, C. ve Aydın, H. (2009). İlköğretim Fen ve Teknoloji dersi öğretmenlerinin yeni Fen ve Teknoloji programına yönelik görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29 (1),37-54.
- Ural, A. ve Kılıç, I. (2006). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
- Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005, Kasım). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu içinde (s. 51-63). Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
APA | GEÇER A, Özel R (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. , 2237 - 2261. |
Chicago | GEÇER AYNUR,Özel Ruhan İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. (2012): 2237 - 2261. |
MLA | GEÇER AYNUR,Özel Ruhan İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. , 2012, ss.2237 - 2261. |
AMA | GEÇER A,Özel R İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. . 2012; 2237 - 2261. |
Vancouver | GEÇER A,Özel R İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. . 2012; 2237 - 2261. |
IEEE | GEÇER A,Özel R "İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar." , ss.2237 - 2261, 2012. |
ISNAD | GEÇER, AYNUR - Özel, Ruhan. "İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar". (2012), 2237-2261. |
APA | GEÇER A, Özel R (2012). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2237 - 2261. |
Chicago | GEÇER AYNUR,Özel Ruhan İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.3 (2012): 2237 - 2261. |
MLA | GEÇER AYNUR,Özel Ruhan İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.3, 2012, ss.2237 - 2261. |
AMA | GEÇER A,Özel R İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 2237 - 2261. |
Vancouver | GEÇER A,Özel R İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 2237 - 2261. |
IEEE | GEÇER A,Özel R "İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2237 - 2261, 2012. |
ISNAD | GEÇER, AYNUR - Özel, Ruhan. "İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaşadıkları sorunlar". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/3 (2012), 2237-2261. |