Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 2217 - 2235 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi

Öz:
Bu araştırmanın amacı 2007 yılında uygulamaya konulan 9. - 12. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programlarını çevre eğitimi kavram ve kazanımları açısından incelemektedir. Bu bağlamda, 9. - 12. sınıf Biyoloji Dersi Öğretim Programları, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının (TTKB) web sayfasından elde edilen ve 2007 yılından itibaren kademeli olarak uygulamaya konulan 9. – 12. sınıf Biyoloji Dersi öğretim programları, çevre eğitiminin temel amacı olan çevre okuryazarlığının boyutları ölçüt alınarak analiz edilmiş ve çevre okuryazarlığının hangi boyutuna ne düzeyde vurgu yapıldığı ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çevre okuryazarlığının boyutları açısından incelendiğinde, lise biyoloji dersi öğretim programlarında yer alan kazanımların bilişsel, duyuşsal ve psikomotor öğrenme alanlar ile ilişkilendirildiği; bilişsel düzeydeki kazanımların diğer alanlara göre daha çok vurgu yapıldığını görülmüştür. Araştırmanın sonunda, çevre eğitiminin amaçlarının gerçekleştirilmesine yönelik program geliştirme uzmanlarına ve programı uygulayan biyoloji öğretmenlerine öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Environmental education in high school 9th - 12th biology course curricula started to be ımplemented in 2007

Öz:
The aim of this study is to analyze 9th – 12th grade Biology Course Curricula started to be implemented in 2007 with regard to concepts and attainments addressing to environmental education. In this regard, 9th – 12th grade Biology Course Curricula were analyzed using content-analysis technique, one of the qualitative research methods. 9th -12th grade Biology Course Curricula started to be successively implemented since 2007 were downloaded from the web-site of Board of Education (BoE) and then content analyzed across the components of environmental literacy, that is the ultimate aim of environmental education, and how much emphasis are given to any components of environmental literacy was also investigated. Examining the components of environmental literacy, it is observed that the attainments in biology course curricula are related with cognitive, affective and psychomotor domains; but much more emphasis are given to the attainments associated with cognitive domain compared to other domains. At the end of the study, suggestions are provided to curriculum developers and biology teachers, who implement the curricula to realize the aims of environmental education.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alaimo, S. J., & Doran, R. L. (1980). Students' perceptions of environmental problems and sources of environmental information. The Journal of Environmental Education, 12 (1), 17-21.
  • Arbuthnot, J. (1977). The roles of attitudinal and personality variables in prediction of environmental behavior and knowledge. Environment and Behavior, 9 (2), 217-232.
  • Aydoğdu, E. (2010). Ortaöğretim 9. Sınıf biyoloji ders, yeni öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri (Trabzon İli Örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Barraza, L., & Cuaron, A. D. (2004). How values in education affect children's environmental knowledge. Journal of Biological Education, 39 (1), 18-23.
  • Babulski, K., Gannett, C., Myers, K., Peppel, K., & Williams, R. (1999). A white paper on the relationship between school reform and environmental education in Florida: Correlating Florida's Sunshine State Standards and an Environmental Literacy Framework. Unpublished research paper, Science Education Department, Florida Institute of Technology. FL: Melbourne.
  • Blum, A. (1987). Students' environmental knowledge and beliefs concerning environmental issues in four countries. The Journal of Environmental Education, 18 (3), 7-13.
  • Cetin, G., & Nişancı, S. H. (2010). The effectiveness of the new 9th grade biology curriculum on sturdents' environmental awareness. Asia Pacific Forum on Science Learning and Teaching 11 (2), 1-25.
  • Cottrell, S. P., & Graefe, A. R. (1997). Testing a conceptual framework of responsible environmental behavior. The Journal of Environmental Education, 29 (1), 17-27. Demirbaş, Ç. Ö. (2011). Coğrafya dersi öğretim programında sürdürülebilir kalkınma. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (2), 595-615.
  • Disinger, J. F., & Roth, C. E. (1992). Environmental literacy. Columbus, OH: ERIC/SMEAC (Information Reference Center No. ED 351201).
  • Ekici, G. (2005). Lise öğrencilerinin çevre eğitimine yönelik tutumlarının incelenmesi. Eğitim Araştırmaları, 18, 71-82.
  • Erdoğan, M. & Ok, A. (2011), An assessment of Turkish young pupils' environmental literacy: Nationwide survey. International Journal of Science Education, 33 (17), 2375-2406.
  • Erdoğan, M., Coşkun, E., & Uşak, M. (2011). Developing children's environmental literacy through literature: An analysis of 100 basic literary Works. Eğitim Araştırmaları - Eurasian Journal of Educational Research, 42, 45-62.
  • Erdoğan, M., Erentay, N., Barss, M„ & Nechita, A. (2008). Students' awareness of endangered species and threatened environments: A comparative case-study. International Journal of Hands-on Science, 1 (2), 46-53.
  • Erdoğan, M., Kostova, Z., & Marcinkowski, T. (2009). Components of environmental literacy in elementary science education curriculum in Bulgaria and Turkey. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 5 (1), 15-26.
  • Erdoğan, M., Marcinkowski, T., & Ok, A. (2009). Content analysis of selected features of K - 8 environmental education research studies in Turkey, 1997-2007. Environmental Education Research, 15 (5), 525-548
  • Gezer, K., Köse, S., Durkan, N., & Uşak, M. (2003). Biyoloji alanında yapılan program geliştirme çalışmalarının karşılaştırılması: Türkiye, İngiltere ve ABD örneği. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (14), 49-62.
  • Goldman, D., Yavetz, B., & Pe'er, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: Environmental behavior of new students. Journal of Environmental Education, 38(1), 3-22.
  • Gülüm, K. (2010). Coğrafya dersi çevre ve toplum öğrenme alanının kazanımlarına 9. Sınıf öğrencilerinin ulaşma düzeyi. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilgiler Dergisi, 27, 291- 300.
  • Hart, E.P. (1981). Identification of key characteristics of environmental education. The Journal of Environmental Education, 13(1), 12-16.
  • Harvey, G. (1977). A conceptualization of environmental education. In J. Aldrich, A. Balckburn, & G. Abel (Eds.), A Report on the North American Regional Seminar on Environmental Education (pp. 66-77). Columbus, OH: ERIC / SMEAC.
  • Hines, J., Hungerford, H., & Tomera, A. (1986/87). Analysis and synthesis of research on responsible environmental behavior: A meta-analysis. The Journal of Environmental Education, 18 (2), 1-8.
  • Hornik, J., Cherian, J., Madansky, M., & Narayana, C. (1995). Determinants of recycling behavior: A synthesis of research results. Journal of Socio-Economics, 24 (1), 105-127.
  • Howe, R., & Disinger, J. (1988). Teaching environmental education using out-of-school settings and mass media. ERIC/SMEAC Environmental Education Digest No. 1 Washington, DC: Office of Educational Research and Improvement (ERIC Document Reproduction Service No. ED 320 759).
  • Hsu, S. J. (1997). An assessment of environmental literacy and analysis of predictors of responsible environmental behavior held by secondary teachers in Hualien country of Taiwan. Unpublished doctoral dissertation, Ohio State University (UMI Number: 9731641).
  • Huang, H- P., & Yore, L. D. (2003). A comparative study of Canadian and Taiwanese grade 5 children's environmental behaviors, attitudes, concerns, emotional dispositions and knowledge. International Journal of Science and Mathematics Education, 1, 419-448.
  • Hungerford, H. R., & Peyton, R. B. (1977). A paradigm of environmental action (ERIC Documentation Service ED137116).
  • Maleki, A., & Karimzadeh, S. (2011). A survey of relationship between the environmental attitudes and environmental knowledge and energy consumption behavior among citizens of Urmia, West Azerbaijan, Iran. International Journal of Social Sciences and Humanity Studies, 3(1), 27-37. [
  • McBeth, W. (Primary investigator - PI). (2006). National environmental literacy assessment of middle school students in the U.S. (A Special Project Award to the North American Association for Environmental Education [Award no NAO-6SEC4690009] by the National Oceanic and Atmospheric Administration, U.S. Department Commerce). Washington, D.C.: NAAEE.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (1992). Çevre ve insan dersi programı (9-10-11. Sınıf). Terbiye Kurulu Başkanlığı, Karar Sayısı: 96, Karar Tarihi: 24.04.1992. 10 Eylül 2011 tarihinde http:// halisahin.tripod.com/mufredatpogramlari.htm adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (1997). Lise biyoloji (1-2-3) dersi öğretim programı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Karar Sayısı: 169, Karar Tarihi: 23.12.1997. 10 Eylül 2011 tarihinde http://halisahin.tripod.com/mufredatpogramlari.htm adresinden edinilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2009). Öğretim programlarının yenilenme gerekçeleri ve davranışçı yaklaşım ile yapılandırmacı yaklaşım arasındaki farklar. Ankara: Yazar.
  • Mobley, C., Vagias, W. M., & DeWard, S. L. (2010). Exploring additional determinants of environmentally responsible behavior; The influence of environmental literature and environmental attitudes. Environment and Behavior, 42 (4), 420-447.
  • Negev, M., Sagy, G., Tal, A., Salzberg A., Garb, Y. (2006, October). Mapping environmental literacy in Israel. A paper resented at 35th Annual NAAEE Conference: Building Environmental Education in Society, St. Paul, MN, The USA.
  • Osbaldiston, R. (2004). Meta-Analysis of the responsible environmental behavior literature. Unpublished doctoral dissertation. (University of Missouri-Columbia) (UMI Number: 3144447)
  • Ostman, R. E., 8c Parker, J. L. (1987). Impact of education, age, newspaper and television on environmental knowledge, concerns, and behaviors. The Journal of Environmental Education, 29(1), 3-10.
  • Palmer, J. A. (1998). Environmental education in the 21st century. London: Creative Print and Design.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage.
  • Shin, D., Chu, H., Lee, E., Ko, H., Lee, M., Kang, K. et al. (2005). An assessment of Korean students' environmental literacy. Journal of Korean Earth Science Society, 26 (4), 358-364.
  • Sia, A. P., Hungerford, H. R., & Tomera, A. N. (1985/86). Selected predictors of responsible environmental behavior: An analysis. The Journal of Environmental Education, 17(2), 3-40
  • Simmons, D. (1995). Working paper # 2: Developing a framework for.national environmental education standards. In papers on the Development of Environmental Education Standards (pp. 53-58). Troy, OH: NAAEE.
  • Stapp, W. B., Bennett, D., Bryan, W. Jr., Fulton, J., MacGregor, J., Nowak, P. et. al. (1969). The concept of environmental education. The Journal of Environmental Education, 1(1), 30-31.
  • Stokes, E., Edge, E., & West, A. (2001). Environmental education in the educational systems of the European Enion: A synthesis report. Commissioned by the Environment Directorate-General of the European Commission. Retrieved August 08, 2011 from http://www.medies.net/_uploaded_files/ee_in_eu.pdf.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2011a). Ortaöğretim 9. sımf biyoloji dersi öğretim programı. Ankara: Yazar. 12 Eylül 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden edinilmiştir.
  • Talim ye Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2011b). Ortaöğretim 10. sınıf biyoloji dersi öğretim programı. Ankara: Yazar. 30 Eylül 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden edinilmiştir.
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (2011c). Ortaöğretim 11. sınıf biyoloji dersi öğretim programı. Ankara: Yazar. 30 Eylül 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden edinilmiştir
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (201 İd). Ortaöğretim 12. sınıf biyoloji dersi öğretim programı. Ankara: Yazar. 30 Eylül 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden edinilmiştir
  • Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (TTKB). (201 le). Coğrafya dersi öğretim programı (9, 10, 11 ye 12. Sınıflar). TTKB: Ankara. 12 Eylül 2011 tarihinde http://ttkb.meb.gov.tr/program.aspx adresinden edinilmiştir.
  • Uzun, N. ve Sağlam, N. (2007). Ortaöğretimde çevre eğitimi ve öğretmenlerin çevre eğitimi programı hakkındaki görüşleri. Eğitim Araştırmaları, 26,176-187.
  • Volk, T., & McBeth, W. (1997). Environmental literacy in the Unites States: What should be... What is...Gettingfrom here to there. A report funded by the U.S. Environmental Protection Agency and submitted to the Environmental Education and Training Partnership, NAAEE. Washington, DC: U.S. EPA.
  • Weiser, B. G. (2001). The envirothon and its effects on students' environmental literacy. Unpublished doctoral dissertion, Faculty of The Collegeof Education, University of Houston.
  • Yerkes, R., & Haras, K. (1997). Ourdoor education and environmental responsibility (ERIC Document Production Service No: ED 414112).
APA Erdoğan M, BAHAR M, UŞAK M (2012). 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. , 2217 - 2235.
Chicago Erdoğan Mehmet,BAHAR MEHMET,UŞAK Muhammet 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. (2012): 2217 - 2235.
MLA Erdoğan Mehmet,BAHAR MEHMET,UŞAK Muhammet 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. , 2012, ss.2217 - 2235.
AMA Erdoğan M,BAHAR M,UŞAK M 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. . 2012; 2217 - 2235.
Vancouver Erdoğan M,BAHAR M,UŞAK M 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. . 2012; 2217 - 2235.
IEEE Erdoğan M,BAHAR M,UŞAK M "2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi." , ss.2217 - 2235, 2012.
ISNAD Erdoğan, Mehmet vd. "2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi". (2012), 2217-2235.
APA Erdoğan M, BAHAR M, UŞAK M (2012). 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(3), 2217 - 2235.
Chicago Erdoğan Mehmet,BAHAR MEHMET,UŞAK Muhammet 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12, no.3 (2012): 2217 - 2235.
MLA Erdoğan Mehmet,BAHAR MEHMET,UŞAK Muhammet 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.12, no.3, 2012, ss.2217 - 2235.
AMA Erdoğan M,BAHAR M,UŞAK M 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 2217 - 2235.
Vancouver Erdoğan M,BAHAR M,UŞAK M 2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2012; 12(3): 2217 - 2235.
IEEE Erdoğan M,BAHAR M,UŞAK M "2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12, ss.2217 - 2235, 2012.
ISNAD Erdoğan, Mehmet vd. "2007 Yılında uygulanmaya başlanan lise 9-12. sınıf biyoloji dersi öğretim programlarında çevre eğitimi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 12/3 (2012), 2217-2235.