Yıl: 2012 Cilt: 12 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 62 - 68 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler

Öz:
Amaç: Bu çalışmanın amacı Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Acil Servisine başvuran hastaların memnuniyet düzeyini değerlendirmek, hasta memnuniyetini etkileyen faktörleri saptamak ve gelecekte bu konuda yapılması planlanan iyileştirmelere yardımcı olmaktır.Gereç- Yöntem: 1 Mayıs -30 Haziran 2008 tarihleri arasında acil servisimize başvuran 18 yaş üzerindeki, araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden hastalar çalışmaya alındı. Hazırlanan anket formunda hastalara acil servis doktorları, hemşireleri, personeli, bilgilendirilmesi, tetkiklerin sonlanma süreleri, hastanenin fiziksel koşulları ve teknik donanımı gibi konularda memnuniyet düzeyleri soruldu.Bulgular: Çalışmaya 600 hasta alındı. Yaş ortalaması 40.7±16.6 olarak saptanan hastaların %51.2’si erkeklerden oluşmaktadır. Hastaların %76.2’si herhangi bir nedenle beklemek durumunda kalmadan acil servisten taburcu edilmişlerdir. Yatışı yapılan 64 hastadan %45.3’ü yatış için acil serviste beklemiştir. Acil servis doktorlarının ve hemşirelerinin tıbbi bakım tecrübesinden memnun olma düzeyi sırasıyla %94.5 ve %91 olarak saptanmıştır.Sonuç: Acil serviste görevli doktor ve hemşirelerin davranışları ve tıbbi bakım tecrübeleri, hastanın tüm süreç boyunca bilgilendirilmesi ile acil servisteki bekleme süresi hasta memnuniyetinde önemli faktörlerdendir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Genel ve Dahili Tıp Acil Tıp Geriatri ve Gerontoloji Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Yoğun Bakım, Tıp Hemşirelik

The factors affecting the level of patients’ satisfaction of the applicants for emergency service

Öz:
Aim: The aim of this study is to evaluate the level of satisfaction of the applicants for Emergency Service of Uludag University Medical Faculty Hospital, to analyze the factors that affect this and to help the improvements planned in the future. Material-method: Between 1 May –30 June 2008 applicants for our service over 18 were included to this study. At the form patients were asked about their level of satisfaction for emergency service doctors, nurses and staff, keeping informed, time interval of their examinations, physical state and technical equipment of the hospital. Results: A total of 600 patients were enrolled in the study. The average age was 40.7±16.6 year and 51.2% was male. 76.2% of the patients were discharged directly without waiting at the emergency service. 45.3% of the 64 patients who were hospitalized waited at emergency service before internalization. The satisfaction level of the patients for emergency doctors and nurses’ medical care experience were 94.5% and 91% respectively. Conclusion: Attitudes and medical care experiences of doctors and nurses in charge at emergency service, keeping patients informed during the process and waiting time at emergency service are the major factors effecting patients’ level of satisfaction.
Anahtar Kelime:

Konular: Tıbbi İnformatik Genel ve Dahili Tıp Acil Tıp Geriatri ve Gerontoloji Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Yoğun Bakım, Tıp Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Meryem Y. Sağlık bakım kalitesinin bir ölçütü: hasta memnuniyeti. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2001;5:69-74.
  • 2. Boudreaux ED, Mandry CV, Wood K. Patient satisfaction data as a quality indicator: a tale of two emergency departments. Acad Emerg Med 2003;10:261-8.
  • 3. Bursch B, Beezy J, Shaw R. Emergency department satisfaction: what matters most? Ann Emerg Med 1993;22:586-91.
  • 4. Rhee KJ, Bird J. Perceptions and satisfaction with emergency department care. J Emerg Med 1996;14:679-83.
  • 5. Dölek M, Turaba F, Akbinar C, Sezgin B, Aksu H, Solak İ. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Acil Servis Biriminde yatan hastaların memnuniyet düzeyinin incelenmesi. Türkiye Acil Tıp Dergisi 2005;5:122-7.
  • 6. Stevens M, Reininga IH, Boss NA, van Horn JR. Patient satisfaction at and after discharge. Effect of a time lag. Patient Educ Couns 2006;60:241-5.
  • 7. Thompson DA, Yarnold PR, Williams DR, Adams SL. Effects of actual waiting time, perceived waiting time, information delivery, and expressive quality on patient satisfaction in the emergency department. Ann Emerg Med 1996;28:657-65.
  • 8. Krishel S, Baraff LJ. Effect of emergency department information on patient satisfaction. Ann Emerg Med 1993;22:568-72.
  • 9. Debehnke D, Decker MC. The effects of a physician-nurse patient care team on patient satisfaction in an academic ED. Am J Emerg Med 2002;20:267-70.
  • 10. Oktay C. Acil serviste hasta memnuniyeti. http://www.medimagazin. com.tr/mm-acil-serviste-hasta-memnuniyetiky- 50813.html. Erişim tarihi: 24.04.2006.
  • 11. Howard M, Goertzen J, Hutchison B, Kaczorowski J, Morris K. Patient satisfaction with care for urgent health problems: a survey of family practice patients. Ann Fam Med 2007;5:419- 24.
  • 12. Stevens M, Reininga IH, Boss NA, van Horn JR. Patient satisfaction at and after discharge. Effect of a time lag. Patient Educ Couns 2006;60:241-5.
  • 13. Toğun İ. Acil Serviste hasta memnuniyeti (Uzmanlık tezi). Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı; 2007.
  • 14. Gülşen A, Nuray Y. Yatan hasta memnuniyeti. Düzce Tıp Fakültesi Dergisi 2004;3:10-4.
  • 15. Topaçoğlu H. Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörlerin analizi (Uzmanlık Tezi). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı; 2002.
  • 16. Cowan RM, Trzeciak S. Clinical review: emergency department overcrowding and the potential impact on the critically ill. Crit Care 2005;9:291-5.
  • 17. Cooke T, Watt D, Wertzler W, Quan H. Patient expectations of emergency department care: phase II-a cross-sectional survey. CJEM 2006;8:148-57.
  • 18. Bikker AP, Thompson AG. Predicting and comparing patient satisfaction in four different modes of health care across a nation. Soc Sci Med 2006;63:1671-83.
  • 19. Eser C, Ateş M, Bektaş G. Gemlik Devlet Hastanesi Dahiliye Polikliniğinde hasta memnuniyetinin ölçülmesi konusunda bir araştırma. 3. Ulusal Sağlık ve Hastane Yönetimi Sempozyumu Bildiri Kitabı: 28-29 Eylül 2000. s. 445-52.
  • 20. Konca GE, İlhan M, Bumin MA. Yatarak tedavi gören hastaların hastane çalışanları ve hastane hizmetlerinden beklentileri ve beklentilerine ilişkin memnuniyet durumlarının değerlendirilmesi. Gazi Tıp Dergisi 2006;17:160-70.
  • 21. Topacoglu H, Karcioglu O, Ozucelik N, Ozsarac M, Degerli V, Sarikaya S, et al. Analysis of factors affecting satisfaction in the emergency department: a survey of 1019 patients. Adv Ther 2004;21:380-8.
  • 22. Aragon SJ, Gesell SB. A patient satisfaction theory and its robustness across gender in emergency departments: a multigroup structural equation modeling investigation. Am J Med Qual 2003;18:229-41.
  • 23. Bulut H. The effects of informing patients and their relatives on satisfaction at emergency units. [Article in Turkish] Ulus Travma Acil Cerrahi Derg 2006;12:288-98.
  • 24. Garson C, Hollander JE, Rhodes KV, Shofer FS, Baxt WG, Pines JM. Emergency department patient preferences for boarding locations when hospitals are at full capacity. Ann Emerg Med 2008;51:9-12.
  • 25. McCarthy ML, Aronsky D, Jones ID, Miner JR, Band RA, Baren JM, et al. The emergency department occupancy rate: a simple measure of emergency department crowding? Ann Emerg Med 2008;51:15-24.
  • 26. Carter AJ, Chochinov AH. A systematic review of the impact of nurse practitioners on cost, quality of care, satisfaction and wait times in the emergency department. CJEM 2007;9:286- 95.
  • 27. Cassidy-Smith TN, Baumann BM, Boudreaux ED. The disconfirmation paradigm: throughput times and emergency department patient satisfaction. J Emerg Med 2007;32:7-13.
  • 28. Watt D, Wertzler W, Brannan G. Patient expectations of emergency department care: phase I-a focus group study. CJEM 2005;7:12-6.
  • 29. Viccellio P, Schneider SM, Asplin B, Blum F, Broida RI, Bukata WR, et al. Emergency Department Crowding: High-Impact Solutions. The American College of Emergency Physicians (ACEP) Task Force Report on Boarding 2008. s. 5-14.
  • 30. Ceyhan MA. Acil Serviste hastaların uzun bekleme sürelerine etki eden faktörler. (Uzmanlık Tezi) Kayseri: Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Acil Tıp Anabilim Dalı; 2007.
  • 31. Taylor C, Benger JR. Patient satisfaction in emergency medicine. Emerg Med J 2004;21:528-32.
APA AKKAYA GÜLTEKİN E, bulut m, AKKAYA C (2012). Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. , 62 - 68.
Chicago AKKAYA GÜLTEKİN Esra,bulut mehtap,AKKAYA Cengiz Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. (2012): 62 - 68.
MLA AKKAYA GÜLTEKİN Esra,bulut mehtap,AKKAYA Cengiz Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. , 2012, ss.62 - 68.
AMA AKKAYA GÜLTEKİN E,bulut m,AKKAYA C Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. . 2012; 62 - 68.
Vancouver AKKAYA GÜLTEKİN E,bulut m,AKKAYA C Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. . 2012; 62 - 68.
IEEE AKKAYA GÜLTEKİN E,bulut m,AKKAYA C "Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler." , ss.62 - 68, 2012.
ISNAD AKKAYA GÜLTEKİN, Esra vd. "Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler". (2012), 62-68.
APA AKKAYA GÜLTEKİN E, bulut m, AKKAYA C (2012). Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12(2), 62 - 68.
Chicago AKKAYA GÜLTEKİN Esra,bulut mehtap,AKKAYA Cengiz Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. Türkiye Acil Tıp Dergisi 12, no.2 (2012): 62 - 68.
MLA AKKAYA GÜLTEKİN Esra,bulut mehtap,AKKAYA Cengiz Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. Türkiye Acil Tıp Dergisi, vol.12, no.2, 2012, ss.62 - 68.
AMA AKKAYA GÜLTEKİN E,bulut m,AKKAYA C Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. Türkiye Acil Tıp Dergisi. 2012; 12(2): 62 - 68.
Vancouver AKKAYA GÜLTEKİN E,bulut m,AKKAYA C Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler. Türkiye Acil Tıp Dergisi. 2012; 12(2): 62 - 68.
IEEE AKKAYA GÜLTEKİN E,bulut m,AKKAYA C "Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler." Türkiye Acil Tıp Dergisi, 12, ss.62 - 68, 2012.
ISNAD AKKAYA GÜLTEKİN, Esra vd. "Acil servise başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen faktörler". Türkiye Acil Tıp Dergisi 12/2 (2012), 62-68.