Yıl: 2012 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 693 - 706 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma)

Öz:
Bu araştırmanın amacı, birleştirilmiş sınıflarda görev yapan öğretmenlerin ilköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programı hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Araştırmaya 5 erkek, 3 bayan olmak üzere toplam 8 birleştirilmiş sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmada, nitel araştırma deseni kullanılmıştır. Odak grup görüşmesi yöntemi kullanılarak toplanan veriler, hayat bilgisi dersi öğretim programı ile ilgili olarak “öğretim programının ögeleri”, “hayat bilgisi dersi öğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve bu sorunlara dayalı olarak geliştirilen öneriler” temaları etrafında hazırlanan sorularla şekillenmiştir. Verilerin analizinde nitel veri analizlerinden olan içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenler; hayat bilgisi dersi öğretim programını uygularken sorunlar yaşadıklarını, hayat bilgisi dersi öğretim programının birleştirilmiş sınıflara göre yeniden yapılandırılması gerektiğini belirtmişlerdir. Son olarak da araştırma bulgularına dayalı olarak; hayat bilgisi öğretim programı kazanımları, birleştirilmiş sınıfların çevre koşulları gözetilerek yeniden düzenlenmeli, hayat bilgisi öğretim programının içeriği birleştirilmiş sınıfların koşulları düşünülerek belirlenmeli, birleştirilmiş sınıflardaki seviye farklılığının sebep olduğu güçlükleri gidermek için, her sınıf seviyesine uygun etkinliklere ve ölçme-değerlendirme araçlarına yer verilmeli gibi önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ABAY, Sevilay (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Sosyal Bilgiler Öğretimindeki Sorunlar. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ADANUR, Zeynep (2011). Birleştirilmiş Sınıflarda Yapılandırmacı Yaklaşımın Uygulanabilirliğinin Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi: Trabzon İli Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • AKPINAR, Burhan; GÖZLER, Alpaslan ve TURAN, Mehmet (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Müfredatına İlişkin Görüş ve Önerileri. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi (14-16/Nisan/2006), Ankara: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi.
  • ÇOKLUK, Ömay; Yılmaz, Kürşad ve Oğuz, Ebru (2011). Nitel Bir Görüşme Yöntemi: Odak Grup Görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • DURSUN, Fevzi (2006). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 33-57.
  • ERDEM, Ali Rıza (2008). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • EKİZ, Durmuş (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • GÖMLEKSİZ, Mehmet N.; CÜRO, Elif ve KILINÇ, Hasan (2011). Birleştirilmiş Sınıflarda Etkinliklerin Uygulanabilirliğine İlişkin Öğretmen Görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2), 1821-1835.
  • GÖZLER, Alpaslan (2009). Birleştirilmiş Sınıflı Okullarda Görev Yapan Öğretmenlerin Yeni İlköğretim Programına Yönelik Görüşleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 4(3), 815-832.
  • GÜR, Şeyma (2010). Birleştirilmiş ve Müstakil Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretim Programına İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KAZU, Hilal; PULLU, Serkan ve DEMİRALP, Demet (2008). Birleştirilmiş Sınıflarda Görev Yapan Sınıf Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirmeye Yönelik Görüşleri ve Uygulamaları. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (2-4 Mayıs 2008). Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • KESTEN, Alper vd., (2008). Birleştirilmiş Sınıflarda Eğitim-Öğretim. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • KÖKSAL, Kemal (2009). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • MEB. (2005). Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Basımevi.
  • MEYDAN, Ali ve BAHÇE, Arzu (2010). Hayat Bilgisi Öğretiminde Değerlerin Kazandırılma Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 20-38.
  • RICHARDSON, Viriginia (2003). Constructivist Pedagogy. Teachers College Record, 105(9), 1623-1640.
  • SAĞ, Ramazan; SAVAŞ, Behsat ve SEZER, Ramazan (2009). Burdur’daki Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Özellikleri, Sorunları ve İhtiyaçları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 37-56.
  • SINMAZ, Ayşegül (2009). Birleştirilmiş Sınıf Öğretmenlerinin Yeni İlköğretim Programının Uygulanmasına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi (Düzce İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ŞAHİN, Ali E. (2003). Birleştirilmiş Sınıflar Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 166-175.
  • ŞAHİN, Çavuş (2007). Birleştirilmiş Sınıflarda Öğretim. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • TAŞDEMİR, Mehmet (2012). Birleştirilmiş Sınıflarla Öğretim, Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • UĞUR, Tuğrul (2006). 2005 İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri (Uşak İli Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YILDIRIM, Ali ve ŞİMŞEK, Hasan (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • YILDIZ, Süreyya Şevki (2009). 2005 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programının Birleştirilmiş Sınıflarda Uygulanabilirliğinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Nitel Bir Araştırma). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YILDIZ, Mehmet ve KÖKSAL, Kemal (2009). Birleştirilmiş Sınıf Uygulamasına lişkin Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17, 1-14.
APA KAZU H, ASLAN S (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). , 693 - 706.
Chicago KAZU Hilal,ASLAN Serkan Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). (2012): 693 - 706.
MLA KAZU Hilal,ASLAN Serkan Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). , 2012, ss.693 - 706.
AMA KAZU H,ASLAN S Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). . 2012; 693 - 706.
Vancouver KAZU H,ASLAN S Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). . 2012; 693 - 706.
IEEE KAZU H,ASLAN S "Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma)." , ss.693 - 706, 2012.
ISNAD KAZU, Hilal - ASLAN, Serkan. "Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma)". (2012), 693-706.
APA KAZU H, ASLAN S (2012). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). Turkish Studies (Elektronik), 7(2), 693 - 706.
Chicago KAZU Hilal,ASLAN Serkan Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). Turkish Studies (Elektronik) 7, no.2 (2012): 693 - 706.
MLA KAZU Hilal,ASLAN Serkan Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). Turkish Studies (Elektronik), vol.7, no.2, 2012, ss.693 - 706.
AMA KAZU H,ASLAN S Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). Turkish Studies (Elektronik). 2012; 7(2): 693 - 706.
Vancouver KAZU H,ASLAN S Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma). Turkish Studies (Elektronik). 2012; 7(2): 693 - 706.
IEEE KAZU H,ASLAN S "Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma)." Turkish Studies (Elektronik), 7, ss.693 - 706, 2012.
ISNAD KAZU, Hilal - ASLAN, Serkan. "Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi dersi öğretim programına yönelik görüşlerinin incelenmesi (nitel bir araştırma)". Turkish Studies (Elektronik) 7/2 (2012), 693-706.