Yıl: 2011 Cilt: 9 Sayı: 36 Sayfa Aralığı: 39 - 51 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği

Öz:
Günümüzde turistik bölgeler arasında yaşanan yoğun rekabet, tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyebilmeyi, buna bağlı olarak benzersiz bir ürün yaratmayı ve ürünün farklılığını ortaya koyabilmeyi son derece önemli hale getirmiştir. Bu durum turistik bölgenin turist sayısı ve elde edeceği gelir düzeyini de yakından ilgilendirmektedir. Dolayısıyla, tüketiciler açısından turistik bölge tercihinde satın alma davranışını etkileyen faktörlerin öncelikle neler olduğunun tespiti ve tüketicilerin belirli özelliklerine göre hedef pazarların belirlenmesi bu çabaları yerine getirmede muhakkak ki oldukça önemli katkılar sağlayacaktır. Bu noktadan hareketle, demografik özelliklerine göre termal turizme yönelik tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla bir anket çalışması uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen verilerden hareketle, turistik tüketicilerin satın alma davranışlarını etkileyen faktörlerin öncelik sırasına göre şu şekilde sıralanmıştır; pazarlama çabaları, ekonomik faktörler, sosyal faktörler, psikolojik faktörler ve kişisel ve kültürel faktörler. Ayrıca araştırmada, turistik tüketicilerin demografik özelliklerine göre sailn alma davranışlarını etkileyen faktörleri algılamaları arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Determination of the factors affecting consumer purchase beha vior in thermal tourism

Öz:
Today, fierce competition among the tourist areas made affecting buying behavior of the consumers and correspondingly creating a unique product and putting forth the difference of the product extremely important. This case is a particular concern to tourist number of the tourist area and the income level. Hence, firstly, from the perspective of tourists to choose a tourist place, determination of the factors affecting the buying behaviors of the consumers and specifying the target markets according to the certain features of the consumers, will make a significant contribution in making these efforts come true. From this point forth, for the aim of determining demographic features of the buying behaviors of consumers who are for thermal tourism, a questionnaire study is implemented. According to the data gotten from the questionnaires, the factors affecting the buying behaviors of the tourist consumers are put into order of precedence like this; marketing efforts, economical factors, social factors, psychological factors, personal and cultural factors,. In addition, in this study, meaningful differences are found among the tourist consumers' perceptions of the buying behaviors according to the demographic features
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • [1] (www.kultur.gov.tr). [10.04.2010],
  • [2] Kahraman, N. (2010). Dünya Turizmi ve Türkiye (http://www.tourismlifeinturkey.com/newsdetail/475- DuNYATURiZMiVETuRKiYE.html). [14.03.2010].
  • [3] Beyazıt, H.A. (2008). Turizm Pazarlamasında Tüketici Satın Alma Süreci ve Karşılaşılan Sorunlar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 31-48,
  • [4] Öztürk, Y. L. ve Yazıcıoğlu İ. (2002). Gelişmekte Olan Ülkeler İçin Alternatif Turizm Faaliyetleri Üzerine Teorik Bir Çalışma, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 183-195.
  • [5] Turizm Bakanlığı. (1993). Sağlık Turizmi ve Turizm Sağlığı. Ankara: Yatırımlar Genel Müdürlüğü Araştırma ve Değerlendirme Daire Başkanlığı. Yayın No: 1993-8.
  • [6] Şahin, İ.F. (2007). Sağlık Turizmi Açısından Erzin İçmeleri ve Çevresel Etkileri. Çeşme Ulusal Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 21-23 Kasım, Çeşme-İzmir, 393-401
  • [7] Kaşlı, M. (2006). Yerli Turistlerin Kaplıca Merkezlerine Ziyaret Nedenleri ve Beklentileri Üzerine Gönen'de Bir Araştırma, II. Balıkesir Ulusal Turizm Kongresi (20-22 Nisan), Balıkesir, 265-279.
  • [8] Yıldırım, M. & Tayfun, A. (2010) Turistlerin Tüketim Davranışları Kültüre/Milliyete Göre Farklılık Gösterir mi? Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma, İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2), 43-64
  • [9] Cömert, Y. & Durmaz, Y. (2006). Tüketicinin Tatmini ile Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Bütünleşik Yaklaşım ve Adıyaman İlinde Bir Alan Çalışması. Journal Of Yaşar Üniversitesi Dergisi, 4(1), 351-375
  • [10] Altunışık, R. (2009). Turizm İşletmelerinde Pazarlamanın Temelleri ve İki Farklı Pencereden Pazarlama Yönetimi: Üretici ve Tüketici Bakış Açısı (Ed.: Avcıkurt, D. & Zengin, B.). Turizm İşletmelerinin Pazarlamasında 7P ve 7C. Stanbul: Değişim yayınları, 1-47.
  • [11] Perner, L. (2007). Consumer Behaviour: The The Psychology Of Marketing. University of Southern California Ders Notlan, (www.consumerpsychologist.com). [06.08.2010],
  • [12] Torlak, Ö. (2000). Tüketim Bireysel Eylemin Toplumsal Dönüşümü. İstanbul: İnkilap Yayınları.
  • [13] Solomon, M.R. (1996/ Consumer Behaviour. Englewood Cliffs. NJ: Prentice Hall.
  • [14] Koç, E. (2008). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri Global ve Yerel Yaklaşımlar. (2. Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • [15] Erdem, A. (2006). Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi. (1. Basım). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • [16] Ekmekçi, R. & Ekmekçi, Y.A (2010). Spor Pazarlaması. Pamukkale Journal of Sport Scence, 1(1), 23-29.
  • [17] Yılmaz, Ö. (2009) Demografik Faktörlerin Perakendeci Markası Seçim Sürecine Etkileri Üzerine Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [18] Pizam, A. & Mansfeld, Y. (1999). Consumer Behaviour in Travel and Tourism. Binghamton: The Haworth Press, Inc.
  • [19] Özdipçiner, N.S. (2009). Turistlerin Satın Alma Kararlarındaki Kültürel Farklılıklar: Türk - Alman Karşılaştırması, Ege Akademik Bakış, 9(4), 1295-1311.
  • [20] Hacıoğlu, N. (2005). Turizm Pazarlaması. 5. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • [21] Rızaoğlu, B. (2004). Turizm Pazarlaması. (4. Basım) Ankara: Detay Yayıncılık.
  • [22] Wahab, S.; Crampon, L.J. & Rothfıeld, L.M. (1976). Tourism Marketing: a Destination -Orientated Programme Fort The Marketing of International Torism. London: Toürism International Press.
  • [23] Ekiz, E.H. & Köker, N.E. (2010). Şikayetin Kısıtlayıcı Faktörleri: Turistlerin Belirgin Şikayet Etme Davranışları. Journal of Yaşar University, 17(5), 2859-2873.
  • [24] Middleton, V.T.C. (1988). Marketing in Travel and Tourism. London, UK: Heinemann.
  • [25] Swarbrook, J. & Horner, S. (2003). Consumer Behaviour in Tourism. Oxford: Butterworth-Heinemann.
  • [26] Moutınho, L. (1993). Consumer Behavior in Tourism. European. Journal of Marketing, 21(10), 5-44.
  • [27] Mayo, E, & Jarvis, L. (1981). The Psychology of Leisure Travel. Boston: CBI Publishing.
  • [28] Kozak, M.; Bigne, E.; Gonzâlez, A. & Andreu, L. (2003). Cross-cultural Behavior Research in Tourism: A case study on destination image. Tourism Analysis, 8(2-4), 253-257.
  • [29] Ndubisi N.O. (2007). Impact Of Joint Product Usage and Family Structure on Joint Decision to Purchase a Vacation by Malaysian Spouses. Journal of Vacation Marketing, 13(2), 135-147
  • [30] Dmitrovic, T.; Vida, 1. & Reardon, J. (2009). Purchase Behavior in Favor of Domestic Products in the West Balkans. International Business Review, 18(5), 523-535.
  • [31] Ceylan, N.B. (2002). Tüketicinin Sosyal İlişki Ağının Promosyonlu Ürünleri Satın Alma Kararına Etkileri: Gima v Yimpaş Gıda Reyonu Örneği. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 119-139.
  • [32] Kılıç, S. & Göksel, A. (2004). Tüketici Davranışları: İndirim Kartlarının Tüketici Satın Alma Karar Süreci Üzerindeki Etkisine Dair Ampirik Bir Çalışma. Gazi Üniversitesi, İ.İ.B.F. Dergisi, 6(2), 147-163.
  • [33] Akat, Ö.; Taşkın, Ç. & Özdemir, A. (2006). Uluslararası Alışveriş Merkezi Tüketicilerinin Satın Alma Davranışı: Bursa İlinde Bir Uygulama. Anadolu Ün. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 13-30.
  • [34] Kim, H.W. & Gupta, S. (2009). A Comparison of Purchase Decision Calculus Between Potential and Repeat Customers of an Online Store. Decision Support Systems, 47(4), 477-487.
  • [35] Chang, T.Z. & Wildt, A.R. (1994). Price, Product Information, and Purchase Intention: an Empirical Study. Journal of the Academy of Marketing Science, 22(1), 16-27.
  • [36] Zeithaml, V.A. (1988). Consumer Perceptions of Price, Quality and Value: a means-end Model and Synhesis of Evidence. Journal of Marketing. 52(3), 2-22.
  • [37] Beatty, S. & Ferrel, E.M. (1998). Impulse Buying: Modeling Its Precursor. Journal of Retailling, 74(2), 169-191.
  • [38] Iyer, G.R.; Sharma, A. & Evanschitzky, H. (2006), Global Marketing of Industrial Producst: Are Interpersonal Relationships Always Critical? Industrial Marketing Management, 35(5), 611-620.
  • [39] Walls A.R.; Okumuş, F.; Wang Y. & Kwun, D.J.W. (2011). An Epistemological View of Consumer Experiences. International Journal Of Hospitalty Management, 30(1). 10-21
  • [40] Arıcıoğlu, B. & Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Çevre Bilincinin Etkileri. Ege Akademik Bakış Dergisi, 9(2), 435-461
  • [41] Gr0nh0j A. & 0"lander F. (2007). A Gender Perspective On Environmentally Related Family Consumption. Journal of Consumer Behaviour, 6(4), 218-235.
  • [42] Birtwistle, G. & Tsim, C. (2005). Consumer Purchasing Behaviour: An Investigation of the Uk Mature Women's Clothing Market. Journal of Consumer Behaviour, 4(6), 453-464,
  • [43] Loudon L.D. & Delia, A.J. (1993). Consumer Behaviour. 4th Ed.. Yayın Şehri: McGrawHill Inc.
  • [44] Cheung, C.M.K.; Zhu, L.; Kwong, T.; Chan, G.W.W. & Limayem, M. (2003). Online Consumer Behavior: A Review and Agenda for Future Research, i6th Bled eCommerce Conference eTransformation Bled, Slovenia, 9 Haziran, 194-218.
  • [45] Öztürlc, A.S. (2005). Hizmet Pazarlaması. 5. Basım. Ankara: Ekin Kitapevi.
  • [46] Penpece, D. (2006). Tüketici Davranışlarını Belirleyen Etmenler: Kültürün Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • [47] Yükselen, C. (2006). Pazarlama: İlkeler- Yönetim. 5. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • [48] Odabaşı, Y. & Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı. 7. Basım. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • [49] Montgomery, J. (2008). The Role that Personality and Motivation Play in the Consumer Behaviour: A Case Study on HSBC. Business Intelligence Journal, 1(1), 128-134.
  • [50] Akın, M.; Çiçek, R; Gürbüz, E. & İnal, E. (2009). Tüketici Etnosentrizmi ve Davranış Niyetleri Arasındaki Farklılığın Belirlenmesinde Cetscale Ölçeği. Ege Akademik Bakış, 9(2), 489-512.
  • [51] Özer, N. (2009). Algılama ve Pazarlama Uygulamaları. Paradoics, Ekonomi, Sosyoloji ve Politika Dergisi, 5(1), 1-12.
  • [52] Akyüz, Z.F. (2009). Marka Bağlılığının Tüketici Satın Alma Kararındaki Etkisi: Ankara Bölgesi Cep Telefonu Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İşletme Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • [53] Dinçer, İ.F. & Ertuğral, M.S. (2009). Turizm İşletmelerinin Pazarlanmasında Hedef Kitle (Product). (Ed.: Avcıkurt, C.; Demirkol, Ş. & Zengin, B.). Turizm İşletmelerinin Pazarlanmasında 7 P-7 C. İstanbul: Değişim Yayınları, 49-74.
  • [54] Arıcı, A. & Durmuş, E. (2002). Yönetici Yaşının Liderlik Davranışları Üzerindeki Etkileri: Bankacılık Sektöründen Bir Grup Yönetici Üzerinde Bir Araştırma. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi, 2(3), 1-20.
  • [55] Güven, M.; Bakan, İ. & Yeşil, S. (2005). Çalışanların İş ve Ücret Tatmini Boyutlarıyla Demografik Özellikler Arasındaki İlişkiler: Bir Alan Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi Î.I.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 12(1), 127-152.
  • [56] Konuk, F.A (2004). Perakendeci Seçim Süreci Açısından Perakendeci Markalarının Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkileri ve Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı.
  • [57] Mitchell V.W (2006) Gender Differences In German Consumer Decision-Making Styles. Journal of Consumer Behaviour, 3(4), 331-346.
  • [58] Özkaya, M.; Karakoç, İ & Kara, E. (2006) Yöneticilerin Örgütsel Bağlılıkları ve Demografik Özellikleri Arasındaki İlişkileri İncelemeye Yönelik Bir Alan Çalışması. Celal Bayar Üniversitesi İ.İ.B.F. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 13(2), 77-96.
  • [59] Gürbüz, A. (2007). Eğitim Seviyesinin İş Tatmini Üzerindeki Etkisinin Turizm Sektörü Açısından Değerlendirilmesi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 8(1), 36-46.
  • [60] İlban, M.O (2008). Seyahat Acente Yöneticilerinin Destinasyon Marka İmajı Algıları Üzerine Bir Araştırma. Ege Akademik Bakış Dergisi, 8(1), 121-152.
APA ILBAN M, AKKILIÇ M, Yılmaz Ö (2011). Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. , 39 - 51.
Chicago ILBAN MEHMET OGUZHAN,AKKILIÇ Mehmet Emin,Yılmaz Özer Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. (2011): 39 - 51.
MLA ILBAN MEHMET OGUZHAN,AKKILIÇ Mehmet Emin,Yılmaz Özer Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. , 2011, ss.39 - 51.
AMA ILBAN M,AKKILIÇ M,Yılmaz Ö Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. . 2011; 39 - 51.
Vancouver ILBAN M,AKKILIÇ M,Yılmaz Ö Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. . 2011; 39 - 51.
IEEE ILBAN M,AKKILIÇ M,Yılmaz Ö "Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği." , ss.39 - 51, 2011.
ISNAD ILBAN, MEHMET OGUZHAN vd. "Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği". (2011), 39-51.
APA ILBAN M, AKKILIÇ M, Yılmaz Ö (2011). Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. ÖNERİ, 9(36), 39 - 51.
Chicago ILBAN MEHMET OGUZHAN,AKKILIÇ Mehmet Emin,Yılmaz Özer Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. ÖNERİ 9, no.36 (2011): 39 - 51.
MLA ILBAN MEHMET OGUZHAN,AKKILIÇ Mehmet Emin,Yılmaz Özer Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. ÖNERİ, vol.9, no.36, 2011, ss.39 - 51.
AMA ILBAN M,AKKILIÇ M,Yılmaz Ö Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. ÖNERİ. 2011; 9(36): 39 - 51.
Vancouver ILBAN M,AKKILIÇ M,Yılmaz Ö Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği. ÖNERİ. 2011; 9(36): 39 - 51.
IEEE ILBAN M,AKKILIÇ M,Yılmaz Ö "Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği." ÖNERİ, 9, ss.39 - 51, 2011.
ISNAD ILBAN, MEHMET OGUZHAN vd. "Termal turizmde tüketici satın alma davranışını etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Gönen örneği". ÖNERİ 9/36 (2011), 39-51.