Yıl: 2011 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 87 - 99 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarını yerine getirmelerini istemeye yönelik görüşlerini cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleki kıdemlerine göre incelemektir. Bu çalışmanın verileri 2010-2011 öğretim yılında Bolu ilindeki ilköğretim okullarında çalışan sınıf öğretmenlerinden elde edilmiştir. Verilerin analizinde ortalama, standart sapma, t testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmada sınıf öğretmenlerinin cinsiyet, eğitim düzeyi ve mesleki kıdemlerine göre okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışlarını sergilemeye ilişkin görüşlerinin anlamlı şekilde farklılık gösterdiği bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

Classroom teachers' opinions toward primary school principal fulfillment of paternalistic leadership behaviors in terms of some demographic variables

Öz:
The purpose of this study is to explore classroom teachers' opinions toward primary school principal fulfillment of paternalistic leadership behaviors in terms of gender, educational status, and seniority. Data in this study was obtained from 284 classroom teachers working at primary schools in Bolu province in the academic year of 2010 - 2011. Mean, standard deviation, t test, ANOVA and Tukey tests were used in analysis of the data. It has been determined that there was a difference among opinions of classroom teachers in terms of their gender, educational status, and seniority.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksoy, B. (2008). The relationship between paternalistic leadership, empowerment and turnover intention: An empirical study. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sos. Bil. Enst., İstanbul.
  • Aycan, Z. & Kanungo, R.N. (2000). Toplumsal kültürün kurumsal kültür ve insan kaynakları uygulamaları üzerine etkileri. Z. Aycan (Ed.), Türkiye’de yönetim, liderlik ve insan kaynakları uygulamaları (ss. 25-47). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Aycan, Z., Kanungo, R. N., Mendonca, M., Yu, K., Deler, J, Stahl, G. & Kurshid, A. (2000). Impact of culture on human resource management practices: a 10- country comparison. Applied Psychology: An International Review, 49 (1), 192–221.
  • Aycan, Z. (2001). Human resource management in Turkey: Current issues and future challenges. International Journal of Manpower, 22 (3), 252-260.
  • Aycan,Z. & Fikret Paşa, S. (2003). Career choices, job selection criteria, and leadership preferences in a transitional nation: The case of Turkey. Journal of Career Development, 30 (2), 1-17.
  • Aycan, Z., Kanungo, R. N., Sinha, J. B. P. (1999). Organizational culture and human resource management practices: The model of culture fit. Journal of Crosscultural Psychology, 30 (4), 501-526.
  • Başadur, M. (2004). Leading others to think innovatively together: Creative leadership. The Leadership Quarterly, 15, 103-121.
  • Börekçi, D.Y. (2009). Paternalistics leadership style’s evolution in e-culture. İstanbul üniversitesi İşletme Fak. Dergisi, 38(2), 103-109.
  • Chen, H.Y. & Kao, H..S. (2009). Chinese paternalistic leadership and non-Chinese subordinates’ psychological health. The International Journal of Human Resource Management, 20 (12), 2533–2546.
  • Cheng, B.S.& Chou, L.F.& Wu, T.Y.& Huang, M.P.& Farh, J.F. (2004). Paternalistic leadership and subordinate responses: Establishing a leadership model in Chinese organizations. Asian Journal of Social Psychology, 7(1), 89–117.
  • Çalışkan, S.C. (2008). Yöneticilerin bireysel yetkinliklerinin liderlik tarzları ve lider üye etkileşimine verdikleri önem üzerindeki etkileri ve bu etkileşimde kültürel varsayımların rolü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erben, G.S. & Güneşer, A.B. (2008). The Relationship Between Paternalistic Leadership and Organizational Commitment: Investigating the Role of Climate Regarding Ethics. Journal of Business Ethics, 82, 955–968.
  • Farh, J. L. & Cheng, B. S. (2000). A cultural analysis of paternalistic leadership in Chinese organizations. In: J. T. Li, A. S. Tsui, & E. Weldon, eds.
  • Management and Organizations in the Chinese Context, pp. 85–127. London: Macmillan.
  • Gelfand, M. J., Erez, M., & Aycan, Z. 2007. Cross-cultural organizational behavior. Annual Review of Psychology, 58, 479-514.
  • Hofstede, G. H. (2001). Culture’s consequence: Comparing values, behaviors, institutions and organizations across nations. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Macit, G. (2010). İletişim tarzları üzerinde kültürel değerlerin etkisi: Mehmet Akif Ersoy üniversitesi öğrencileri üzerinde bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Isparta.
  • Oplatka, I. (2004). Prospective teachers’ constructions of leadership: In search of an “Androgynous” style. Leadership and policy in schools, 3(1), 37-57.
  • Paşa, S.F. (2000).Leadership influence in a high power distance and collectivist culture. Leadership & Organization Development Journal 21(8), 414-426.
  • Pellegrini, E.K. & Scandura, T.A. (2006). Leader-member exchange (LMX), paternalism, and delegation in the Turkish business culture: an empirical investigation. Journal of International Business Studies, 37, 264-79.
  • Pellegrini, E. K. & Scandura, T. A. (2008). Paternalistic leadership: A review and agenda for future research. Journal of Management, 34 (3), 566–593.
  • Pellegrini, E.K.& Scandura, T.A.& Jayaraman, V. (2010). Cross-Cultural Generalizability of Paternalistic Leadership: An Expansion of Leader–Member Exchange Theory. Group & Organization Management, 35(4) 391– 420.
  • Shahin, A.I. & Wright, P.L. (2004). Leadership in the context of culture: An Egyptian perspective. The Leadership & Organization Development Journal, 25 (6), 499-511.
  • Shalley, C. E., & Gilson, L. L. (2004). What leaders need to know: A review of social and contextual factors that can foster or hinder creativity. The Leadership Quarterly, 15, 33-53.
  • Silin, R F. (1976). Leadership and Values. Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Tuncer, G. (2005). The Self in family context and traditional family values on attitudes toward paternalistic leadership style. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Koç Üniversitesi Sos. Bil. Enst., İstanbul.
  • Westwood, R.I. & Chan, A. (1992). Headship and Leadership. In: R. I. Westwood (Ed). Organizational Behaviour: A Southeast Asian Perspective, ss. 123–139. Hong Kong: Longman.
  • Yeh, H.R. & Chi, H.K. & Chiou, C.Y. (2008). The Influences of paternalistic leadership, job stress, and organizational commitment on organizational performance: an empirical study of policemen in taiwan. The Journal of International Management Studies, 3(2),85-91.
  • Yetim, N. & Yetim, U. (2006). The cultural orientations of entrepreneurs and employees’ satisfaction: The Turkish small and medium sized enterprises case. Social Indicators Research, 77(2), 257-286.
APA CERİT Y, ÖZDEMİR T, AKGÜN N (2011). Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. , 87 - 99.
Chicago CERİT Yusuf,ÖZDEMİR Tuncay,AKGÜN NURİ Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. (2011): 87 - 99.
MLA CERİT Yusuf,ÖZDEMİR Tuncay,AKGÜN NURİ Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. , 2011, ss.87 - 99.
AMA CERİT Y,ÖZDEMİR T,AKGÜN N Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. . 2011; 87 - 99.
Vancouver CERİT Y,ÖZDEMİR T,AKGÜN N Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. . 2011; 87 - 99.
IEEE CERİT Y,ÖZDEMİR T,AKGÜN N "Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi." , ss.87 - 99, 2011.
ISNAD CERİT, Yusuf vd. "Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi". (2011), 87-99.
APA CERİT Y, ÖZDEMİR T, AKGÜN N (2011). Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 87 - 99.
Chicago CERİT Yusuf,ÖZDEMİR Tuncay,AKGÜN NURİ Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11, no.1 (2011): 87 - 99.
MLA CERİT Yusuf,ÖZDEMİR Tuncay,AKGÜN NURİ Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.11, no.1, 2011, ss.87 - 99.
AMA CERİT Y,ÖZDEMİR T,AKGÜN N Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 11(1): 87 - 99.
Vancouver CERİT Y,ÖZDEMİR T,AKGÜN N Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 11(1): 87 - 99.
IEEE CERİT Y,ÖZDEMİR T,AKGÜN N "Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, ss.87 - 99, 2011.
ISNAD CERİT, Yusuf vd. "Sınıf öğretmenlerinin okul müdürlerinin paternalist liderlik davranışları sergilemelerini istemeye yönelik görüşlerinin bazı demografik değişkenler açısından incelenmesi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 11/1 (2011), 87-99.