Yıl: 2011 Cilt: 40 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 89 - 101 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması

Öz:
Bu araştırmanın amacı Eğitim Fakültesi dördüncü sınıf öğrencilerinin Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin hangisini “daha önemli” gördüklerinin belirlenmesidir. Çalışma, öğretmen yeterliklerinin, öğretmen yetiştirme politikaların belirlenmesinde, öğretmen yetiştiren yüksek öğretim kurumlarının hizmet öncesi öğretmen yetiştirme programlarında, öğretmenlerin hizmet içi eğitiminde, öğretmenlerin seçiminde, öğretmenlerin işi başarımlarının, performanslarının değerlendirilmesinde, öğretmenlerin kendilerini tanıma ve kariyer gelişimlerinde kullanılması planlandığı için önem taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011 eğitim öğretim yılı Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğretmenlik programlarında öğrenim görmekte olan 169 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak “Öğretmen Yeterlikleri Değerlendirme Formu” hazırlanmıştır. Verilerin analizinde öğretmen yeterlikleri değerlendirme formu Thurstone’un karşılaştırmalı yargı kanununun V. Hal denklemi ile tam veri matrisinden ölçeklenmiştir. Ölçekleme çalışmasında öncelikle öğrencilerin altı öğretmen yeterliğini ikili olarak yapmış oldukları karşılaştırmalara ait frekans değerleri belirlenmiş ve ardından bu değerler ile frekans matrisi oluşturulmuştur. Ardından frekans matrisinin her hücresindeki değer toplam kişi sayısına bölünerek oranlar matrisi (P) elde edilmiştir. Oranlar matrisindeki hücre değerlerine karşılık gelen Z değerleri belirlenmiş ve birim normal sapmalar matrisi oluşturularak ölçek değerleri hesaplanmıştır. Elde edilen ölçek değerleri küçükten büyüğe doğru sıraya konulduğunda bir öğretmende bulunması gereken yeterlikler, en öncül bulunması gerekenden son sırada bulunması gerekene doğru sıralanmıştır. Bu sonuca göre öğrencilere açısından bir öğretmende bulunması gereken en öncül yeterlik alanı “Öğrenciyi Tanıma” olarak belirlenirken bunu sırasıyla Öğrenmeyi, Gelişimi İzleme ve Değerlendirme”, “Kişisel ve Mesleki Değerler-Mesleki Gelişim”, “Öğrenme ve Öğretme Süreci”, “Okul-Aile ve Toplum İlişkileri” ve son sırada “Program ve İçerik Bilgisi” yeterliği izlemiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

-

Öz:
The aim of this search is determined which general competence of teaching profession that determined by Ministry Education is more important for fourth-class-students of Education Faculty.Study matters due to being planned to used at determination of teacher training paths and teacher competence, at pre-service teacher training programs in institutions of higher education for teacher training, at in-service training of teachers, at the selection of teachers, at assessing the performance of the work and achievements of teachers, at recognition and career development of teachers themselves. The study group of searching consists of 169 fourth-class-students who studied teaching programs at Education Faculty of University of Trace and University of Kilis 7 December. Teacher competence assessment form is prepared as a means of data collection. Teacher competence assessment form at analysis of the data is scaled with the law of comporative judicial Thurstone’s V. The equation of state and from complete data matrix. Firstly, the adequacy of the six teachers had been done by students in dual-frequency values are determined as comparisons and then frequency matrix is built with this values. Then value for each cell of frequency matrix is obtained rates matrix (P) as divided by the total number of people. Scale values are calculated as determining Z values corresponding to cell values in rates matrix as creating unit normal deviations matrix. When scale values which is obtained is placed descending order, sufficiencies that a teacher must have, is ordered to the last from the premise. According to this result and the students, the premise sufficiency that teacher must have is determined as “Student recognition”. This in tum learning and development observing, evaluation, personal and professional values, professional development, learning and teaching process, school-family and community relationship sufficiency of program and content Knowledge follow.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA ÖZER ÖZKAN Y, ACAR M (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. , 89 - 101.
Chicago ÖZER ÖZKAN YEŞİM,ACAR Meltem Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. (2011): 89 - 101.
MLA ÖZER ÖZKAN YEŞİM,ACAR Meltem Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. , 2011, ss.89 - 101.
AMA ÖZER ÖZKAN Y,ACAR M Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. . 2011; 89 - 101.
Vancouver ÖZER ÖZKAN Y,ACAR M Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. . 2011; 89 - 101.
IEEE ÖZER ÖZKAN Y,ACAR M "Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması." , ss.89 - 101, 2011.
ISNAD ÖZER ÖZKAN, YEŞİM - ACAR, Meltem. "Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması". (2011), 89-101.
APA ÖZER ÖZKAN Y, ACAR M (2011). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(3), 89 - 101.
Chicago ÖZER ÖZKAN YEŞİM,ACAR Meltem Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 40, no.3 (2011): 89 - 101.
MLA ÖZER ÖZKAN YEŞİM,ACAR Meltem Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.40, no.3, 2011, ss.89 - 101.
AMA ÖZER ÖZKAN Y,ACAR M Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 40(3): 89 - 101.
Vancouver ÖZER ÖZKAN Y,ACAR M Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2011; 40(3): 89 - 101.
IEEE ÖZER ÖZKAN Y,ACAR M "Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması." Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, ss.89 - 101, 2011.
ISNAD ÖZER ÖZKAN, YEŞİM - ACAR, Meltem. "Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri üzerine ikili karşılaştırma yöntemiyle bir ölçekleme çalışması". Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 40/3 (2011), 89-101.