Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers

Yıl: 2012 Cilt: 37 Sayı: 165 Sayfa Aralığı: 208 - 223 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers

Öz:
Araştırmanın amacı, ortaöğretim okullarında çalışan öğretmenlerin kararlara katılmadurumu, katılma isteği, iş doyumu, çatışmaları yönetme biçemleri ile ilgili görüşlerini ve görüşlerarasında anlamlı ilişki olup olmadığını belirlemektir. Yöntem olarak, genel tarama modelindeolan araştırmada, çalışma evreni İstanbul İli ortaöğretim okullarında çalışan öğretmenlerolmuştur. Örneklem grubunu, basit tabakalama yoluyla belirlenip anket uygulanan 516 öğretmenoluşturmuştur. Veriler, yeniden düzenlenen “Karara Katılma Anketi”, ilk kez uygulanan “İşDoyumu Anketi”, yeniden çevrilen “Rahim Örgütsel Çatışma Envanteri II-B Formu” kullanılarakelde edilmiştir. Anketlerin geçerlik, güvenirlik çalışmaları, faktör ve madde analizleri yenidenyapılmıştır. Araştırmada şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1) Öğretmenlerin kararlara çok az ve biraz katıldıkları,katılmaya çok istekli oldukları, 2) iş doyumlarının düşük olduğu, 3) çatışmayı yönetmede ençoktan en aza sırasıyla tümleştirme, uzlaşma, kaçınma, ödün verme ve hükmetme biçemlerinikullandıkları,4) öğretmen görüşleri arasında anlamlı farklılıklar olduğu, 5) karara katılma, işdoyumu ve çatışma yönetimi ile ilgili görüşler arasında pozitif ilişkiler olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Ortaöğretim okulları öğretmenlerinin kararlara katılma durumları, katılma istekleri, iş doyumları, çatışmaları yönetme biçemleri

Öz:
The purpose of this research study is to define teachers’ opinions who work at secondaryeducation schools on the state of participating in decision-making process, demands ofparticipating, job satisfactions and styles of conflict management and whether there is a significantrelationship between these opinions. The population of the research, which is realized in thesurvey model, consists of the teachers who work at the secondary education schools in Istanbul.The research sample was formed by 516 teachers who were specified by the method of stratifiedsample component sampling and surveyed. The data was collected by means of the revised‘Decision Involvement Analysis Questionnaire’, ‘Job Satisfaction Survey’-which was used forthe fist time- and the retranslated ‘Rahim Organizational Conflict Inventory II-B Form’. Validityand reliability of the surveys and factor and item analysis were done again. The results of theresearch are: 1) the teachers participate in the decision-making process rarely and they are willingto participate, 2) job satisfactions of the teachers are low, 3) they use integrating, compromising,avoiding, obliging and dominating in order from the most to the least while managing the conflict,4) there are significant differences in the opinions of teachers, 5) there are positive relationshipsbetween the opinions about participating in the decision-making process, job satisfaction andconflict management.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. (1984). Öğretmenlerin okuldaki kararlara katılımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Antony, W. P. (1978). Participative management. USA: Addison-Wesley.
  • Aydın, İ., Arastaman, G., & Akar, F. (2011). Sources of conflict between primary school principals and school counsellors in turkey (Türkiye’de ilköğretim okulu yöneticileri ile rehber öğretmenler arasındaki çatışma kaynakları). Education and Science, 36(160), 199-212.
  • Aydın, M. (1994). Eğitim yönetimi, kavramlar, kuramlar, süreçler, ilişkiler. (Genişletilmiş 4. Bası). Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Barnard, C. I. (1968). The functions of the executive. Introduction by Kenneth R. Andrews. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard UniversityPress.
  • Baymur, F. (1978). Genel psikoloji. (4. Baskı). İstanbul: İnkılap ve Aka Yayınları.
  • Bridges, E. M. (1967). A model for shared decision making in the school principalship. Educational Administration Quarterly, 3, 49-61.
  • Brown, J. A. C. (1980). The social psychology of industry. Harmondsword, Middlesex: Penguin Books.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: PegemYayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Chung, K. H., & Megginson, L. C. (1981). Organizational behavior: Developing managerial skills. New York: Harper & Row.
  • Coser, L. A. (1972). Sociology through literature. New York: Prentice Hall.
  • Dawson, P. P. (1985). Fundamentals of organizational behaviour: An experiantial approach. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Deutsch, M., Coleman, P. T., Marcus, E. C. (2006). The handbook of conflict resolution (2nd edition. Sanfrancisko CA: Jossey-Bass Published.
  • Dost, M. T., & Cenkseven, F. (2008). Öğretim elemanlarının sosyodemografik değişkenlere ve üniversitelerini değerlendirmelerine göre iş doyumları (Faculty members’ job satisfaction according to socio-demographic variables and their views on circumstances of their respective universities). Education and Science, 33(148), 28-39.
  • Gordon, J. (1991). A diagnostic approach to organizational behavior. New York: Allyn and Bacon.
  • Gray, J. L. F. Storke, & C. Merrill. (1984). Organizational behavior: Concepts and applications. Ohio: Belland Hovell Company.
  • Gregg, R. T. (1957). The administrative process in administrative behavior in education. Roald F. Campbell & Russell T. Gregg (Eds.), New York: Harper & Brothers.
  • Gümüşeli, A. İ. (1994). İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönetme biçemleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gürkan, M. (2006). Mesleki ve teknik eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin kararlara katılma durumları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hellrigel, D., & Slocum, J. W. (2007). Organizational behavior. (11th edition). Ohio, USA: Thomson Higher Education.
  • Herzberg, F. (1960). Work and the nature of man. New York: Wiley, the World Publishing.
  • Herzberg, F., Mausner, B, & Synderman, S. (1959). The motivation to work. New York: Wiley.
  • Hicks, H. G., & Gullett, C. R. (1975). Organizations: Theory and behavior. In collaboration with Susan M. Phillilps and William S. Slaughter, III New York: McGraw-Hill.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2001). Educational administration. Theory, research and practice. (6th Edition). New York: McGraw Hill, Inc. International Edition.
  • Kağan, M. (2005). Devlet ve özel ilköğretim okulları ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde çalışan rehber öğretmenlerin iş doyumlarının incelenmesi-ankara ili örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Köklü, M. (1994). Ortaöğretim okullarında öğretmenlerin kararlara katılımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining simple size for research activities. Educational and Psychologiacal Measurement, 30(3), 607-610.
  • Maslow, A. H. (1970). Motivation and personality. (2nd edition). New York: Harper and Row.
  • McGregor, D. (1970). Örgütün insan ilişkileri yönü. (Çev.: Doğan Energin). Ankara: ODTÜ İdari Bilimler Fakültesi, Yayın No: 56.
  • Morgan, C. T. (1977). A brief ıntroduction to psychology. (Second Edition). New York: McGraw- Hill Book Company.
  • Rahim, A. M. (1983). A measure of styles of handling ınterpersonal conflict. Academy of Management Journal, 26(2), 368-379. .(2001). Managing conflict in organizations. (3rd Edition). London: Qourum Book.
  • Rahim, A. M., Garrett, J. E., & Buntzman, G. F. (1992). Ethics of managing ınterpersonal coflict in organizations. Journal of Business Ethics, 11(5-6), 423-432.
  • Recepoğlu, Ergün. (2008). Okul müdürlerinin mizah yeteneğinin öğretmenlerin iş doyumuna etkisi (The effects of principals’ humor on teachers’ job satisfaction). Education and Science, 33(150), 74-86.
  • Schermerhorn, J. R., Hunt, J. G., Osbern, R. N. (1991). Managing organizational behaviour. (4th. Ed.). New York: Wiley.
  • Simon, H. A. (1997). Administrative behaviors: A study of decision-making processes in administrative organizations. (Fifth edition). New York: Free Press.
  • Taşdan, M., & Tiryaki, E. (2008). Özel ve devlet ilköğretim okulu öğretmenlerinin iş doyumu düzeylerinin karşılaştırılması (Comparison of the level of job satisfaction between at private and state primary school teachers). Education and Science, 33(147), 54-70.
  • Terpstra, D. E., & Honoree, A. L. (2004). Job satisfaction and pay satisfaction levels of university fakulty by discipline type and by geographic region. Education, 124(3), 528-539.
  • Thomas,K. (1992). Conflict and negotiation processes in organizations. In M. D. Dunnette & L. M. Hough (Eds.). Handbook of Organizational Psychology (Vol. 3). (2nd ed.). Polo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, pp. 651-717.
  • Tjosvold, D. (1998). The cooperative and compotitive goal approach to conflict: Accomplishments and challenges. Applied Psychology: An International Review, 47, 285-313.
  • Washington State University. (2010). Conflict-management style: The Leadership Center Washington.
APA KÖKLÜ M (2012). Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. , 208 - 223.
Chicago KÖKLÜ MUHARREM Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. (2012): 208 - 223.
MLA KÖKLÜ MUHARREM Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. , 2012, ss.208 - 223.
AMA KÖKLÜ M Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. . 2012; 208 - 223.
Vancouver KÖKLÜ M Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. . 2012; 208 - 223.
IEEE KÖKLÜ M "Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers." , ss.208 - 223, 2012.
ISNAD KÖKLÜ, MUHARREM. "Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers". (2012), 208-223.
APA KÖKLÜ M (2012). Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. Eğitim ve Bilim, 37(165), 208 - 223.
Chicago KÖKLÜ MUHARREM Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. Eğitim ve Bilim 37, no.165 (2012): 208 - 223.
MLA KÖKLÜ MUHARREM Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. Eğitim ve Bilim, vol.37, no.165, 2012, ss.208 - 223.
AMA KÖKLÜ M Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(165): 208 - 223.
Vancouver KÖKLÜ M Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers. Eğitim ve Bilim. 2012; 37(165): 208 - 223.
IEEE KÖKLÜ M "Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers." Eğitim ve Bilim, 37, ss.208 - 223, 2012.
ISNAD KÖKLÜ, MUHARREM. "Participations in decision making, desires for participation, job satisfactions and conflict management styles of secondary education teachers". Eğitim ve Bilim 37/165 (2012), 208-223.