Yıl: 2012 Cilt: 23 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 33 - 46 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki

Öz:
Bu araştırmanın amacı ergenlerin bağlanma stilleri ile yalnızlıkları arasındaki ilişkiyi incelemek ve bağlanma stillerinin ergenlerdeki yalnızlığı açıklama gücünü ortaya koymaktır. A raştırmanın örneklemi, Konya ili merkez ilçelerinde ortaöğretime devam eden 581 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi, öğrenim görmekte olan öğrenciler arasından tesadüfi olarak seçilmiştir. Araştırma örneklemini oluşturan öğrencilerin 371'i kız (%63.9) ve 210'u erkek (% 36.1) öğrencidir. Veri toplama aracı olarak İlişki Ölçekleri Anketi ve Ucla Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Ergenlerin bağlanma stilleri ve yalnızlıkları arasındaki pozitif veya negatif ilişkinin ortaya konulmasında Pearson momentler çarpımı korelasyon tekniği kullanılmıştır. Bağlanma stillerinin ergenlerin yalnızlıklarını anlamlı düzeyde açıklayıp açıklamadığı ise regresyon analizi ile test edilmiştir. Araştırma sonucunda güvenli bağlanma stili ile yalnızlık arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki, korkulu bağlanma stili ile yalnızlık arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bağlanma stillerinden güvenli bağlanma stili yalnızlığı önemli düzeyde açıkladığı bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih

Relation between Attachment Styles and Loneliness in Adolescence

Öz:
The purpose of this study is to investigate the relationship between adolescents' attachment styles and their loneliness and reveal the power of attachment styles to explain loneliness in adolescents. The sample of the study consists of 581 students who attend secondary education schools in the city of Konya. The sample of the study was selected randomly from among the students. 371 (63.9%) of the students who constitute the sample of the study are girls whereas 210 (36.1%) of them are boys. The Relationship Scales Questionnaire and UCLA Loneliness Scale were used as the data collection tools. Pearson product-moment correlation coefficient technique was used to reveal the positive or negative relationship between adolescents' attachment styles and their loneliness. Whether attachment styles explained adolescents' loneliness in a significant level or not was tested using regression analysis. As a result of the study, a negative relationship was determined between the secure attachment style and loneliness whereas a positive relationship was found between the anxious attachment style and loneliness. It was concluded that the of the attachment styles, the secure attachment style explained loneliness on a significant level.
Anahtar Kelime:

Konular: Tarih
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ainsworth, M. D. S. (1967). Infancy in Uganda: Patterns of Attachment Behavior. Retrieved Mayıs 13 2007, from http://www.psychology.sunysb edu/attachemnt/pdf/mda_ugan ch 20. pdf
  • Ainsworth M D. S., Blehar, M. C., Waters, E.. & Wall S. (1978). Pattern of attachment: a psychological study of the strange situation. Hillsdale, Nj: Erlbaum.
  • Ainsworh, M. D. S.. & Bowlby, J. (1991). An etiological approach to personality development. American Psyhclogist. 46. 333-341.
  • Allen, J. P. ve Land, D. (1999). Attachment in adolescence. In J. Cassidy. & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 319-335). New York: Guilford Press.
  • Aslan, S. H. ve Alparslan, N. (1999). The validity, reliability and factor structure of the childhood trauma questionnaire among a group of university students. Turkish Journal of Psychiatry. 10(4), 275-285.
  • Bartholomew. K. ve Horowitz. L M. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal Of Personality And Social Psychology. 61. 226-244.
  • Bartholomew, K. ve Shaver, P. R. (1998). Methods of assessing adult attachment. Do they converge? From J. A. Simpson & W. S. Rholes (Editörler), Attachment theory and close relationships (pp. 25-45). New York: Guilford Press.
  • Belsky J. ve Cassidy J. (1994). Attachment: Theory and evidence. In M. L. Rutter. D. F. Hay ve S Baron-Cohen (Editörler), Development through life: A handbook for clinicians (pp. 373-402). Oxford. England: Blackwell.
  • Bernstein, D. P. ve Fink, L. (1998) Childhood trauma questionnaire: a retrospective self-report (Manual). San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
  • Bowlby. J. (1973). Attachment and loss: Separation. New York: Basic Books.
  • Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Loss. New York: Random House.
  • Bowlby, J. (1982). Attachment and loss. Attachment New York: Basic Books.
  • Bretherton. I. (1985). Attachment theory: retrospect and prospect. In I. Bretherton ve E. Waters (Editörler) Growing points of attachment theory and research. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50. (1/2), 3-35.
  • Bretherton, I. (1990). Communication patterns, internal working models, and the intergeneratio-anal transmission of attachment relations. Infant Mental Health Journal. 11, 237-467.
  • Bretherton, I. (1992). The origins of attachment theory: John Bowlby and Mary Ainsworth. Development Psychology, 28. 759-775
  • Bumby, K. M. ve Hansen, D. J. (1997). Intimacy Deficits, Fear of Intimacy, and Loneliness among Sexual Offenders. Faculty Publications, Department of Psychology. 25.
  • BüyOköztürk. Ş.. Kılıç-Çakmak. E.. Akgün, O. A, Karadeniz. Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Collins. N. L. ve Read, S. J. (1990). Adult attachment. working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social Psychology, 58. 644-663.
  • Cooper, M. L.. Shaver F. R. ve Collins. N L. (1998). Attachment styles, emotion regulation, and adjustment in adolescence. Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1380-1397.
  • Crain, W. (1992). Theories of development: Concepts and Applications. Englewood Cliffs: Prentice Hall
  • Çeçen, R. (2007). Üniversite öğrencilerinin cinsiyet ve yaşam doyumu düzeylerine göre sosyal ve duygusal yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 180-190.
  • Çeçen, R (2008). öğrencilerinin cinsiyetlerine ve ana-baba tutum algılarına göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(3). 415-431.
  • Damarlı. Ö. (2006). Ergenlerde toplumsal cinsiyet rolleri, bağlanma stilleri ve benlik kavramı arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demir, A. (1990). Üniversite öğrencilerinin yalnızlık düzeylerini etkileyen bazı etmenler. Yayımlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara,
  • Demirli, A. (2007). The role of gender, attachment dimensions, and family environment in loneliness Unpublish master thesis, School of Social Sciences of Middle East Technical University, Ankara.
  • Eldeleklioğlu. J (2008). Gender, romantic relationships, internet use. perceived social support and social skills as the predictors of loneliness. Eurasian Journal of Educational Research, 33, 127-140
  • Erözkan, A. (2004). Lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ve yalnızlık düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2(4),
  • Feeney, J. D. ve Noller. P. (1996). Adult Attachment. Thousand Oales, CA: Sage Publications.
  • Feeney. J. D. (1998). Adult Attachment and Relationship-Centered Anxiety Responses to Physical and Emotional Distancing. In Jeffry A Simpson W. Steven Rholes (editörler). Attachment Theory and Close Relationships The Guilford Pres New York-London
  • Fonagy, P. (1999). Transgenerational Consistencies of Attachment: A New Theory. Paper to the Development and Psychoanalitic Discussion Group. American Psychoanalytic Association Meeting, Washington DC. Retrieved Aralık 22. 2005, from http://www.psychematters.com/pa-pers/fonagy2.htm
  • Fraley. R. C. ve Waller. N.G. (1998) Adult attachment patterns a test of the typological Model. In J. A. Simpson W. S. Rholes (Editörler). Attachment theory and close relationships (pp. 77-114). New York: Guildford Press.
  • Fraley, R. C. ve Shaver, PR. (2000). Adult romantic attachment theorical developments, emerging contreversies, and unanswered questions. Reviewof General Psychology. 4(2), 132-154.
  • Günaydın. B. ve Yöndem Z. D. (2007) Ergenlerin akran bağlılığının bazı değişkenler açısından incelenmesi. AİBÜ. Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(7), 141-153
  • Haliloglu, S. (2008) Ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin yalnızlık düzeyleri, bağlanma biçimleri ve işlevsel olmayan tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Malatya ili örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Hamarta, E. (2004). Üniversite öğrencilerinin yakın İlişkilerindeki bazı değişkenlerin (benlik kaygısı, depresyon ve saplantılı düşünme) bağlanma stilleri açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Hazan. C. ve Shaver. P. R. (1987). Conceptualizing romantic love as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology. 52. 511-524
  • Işınsu-Halat. M. (2009). Yatırım kuramı bağlamında evli çiftlerde uyum, nedensel ve sorumluluk yüklemeleri ile yalnızlık arasındaki bağlantılar Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Jones, W. H., Freemon, J. E ve Goswick R. A (1981). Loneliness, self-concept and adjustment. The Journal of Psychology, 107. 237-240
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kart, M. (2002). Yetişkin bağlanma stillerinin bazı bilişsel süreçlerle bağlantısı: sağlık personeliyle yapılan bir çalışma. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Keler, H. (2008). Liseli ergenlerin transaksiyonel analiz ego durumları ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Kobak. R R. ve Sceery. A. (1988). Attachment in late adolescence: working models, affect regulation. and perceptions of self and others. Child Development. 59, 135-146.
  • Koç, M. (2003). Gelişim ve din psikolojisi açısından ergenlik dönemi". EKEV Akademi Dergisi, 7(15).
  • Lieberman, A. F. (1977). Preschoolers' competence with a peer: Relations with attachment and peer experience. Child Development, 48(4), 1277-1287.
  • Marshall, W. L. (1993). The role of attachment, intimacy, and loneliness in the etiology and maintenance of sexual offending. Sexual And Marital Therapy. 8, 109-121.
  • Mikulincer, M. ve Florian, V. (1999). The association between parental reports of attachment style and family dynamics, and offspring's reports of adult attachment style. Family Process. 38. 243-257.
  • Perlman. D. ve Peplau. l.A. (1982), Theoretical approaches to loneliness. In L. Peplau ve David Perlman (Editörler). Loneliness a sourcebook of current theory, research and theraphy (pp. 123-134). New York: Wiley
  • Pietromonaco. P R.ve Barrett, L. F. (2000). The internal working models concept: What do we really know about the self in relation to others? Review of General Psychology. 4(2), 155-175.
  • Rubensteın. C.M ve Shaver, P. (1982), The experience of loneliness. In L. A. Peplauve D. Perlman (Editörler). Loneliness: sourcebook of current theory, research and therapy (pp. 206-223) New York: Wiley
  • Shaver. P. R. ve Fraley, R. C. (2000). Attachment theory and caregıvıng. Psychlogical Inquiry, 11(2), 109-114.
  • Simpson. J. A. ve Rholes, W. S. (1998) Attachment in adulthood. In J.A. Simpson and W.S., Rholes (Editörler), Attachment theory and close relationships (pp.3-21). New York: Guildford Press.
  • Sullivan, H. S. (1953). Interpersonal theory of personality. NewYork: Norton Company Inc.
  • Sümbüloğlu. V. ve Sümbüloğlu, K. (2005). Klinik ve saha araştırmalarında örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğü. Ankara: Alp Ofset Matbaacılık Ltd. Şti.
  • Sümer, N. ve Güngör, D. (1999). Yetişkin bağlanma stilleri ölçeklerinin Türk örneklemı üzerinde psikometrik değerlendirmesi ve kültürlerara-sı karşılaştırma Türk Psikoloji Dergisi, 14 (43), 35-62.
  • Yıldız, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin geçmişte yaşadıkları ayrılık kaygısı ile bağlanma stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Wartner. U. G.. Grossman, K., Fremmer-Bornbık. E. ve Suess. G. (1994). Attachment patterns at age six In south germany: predictability from infancy and implications for preschool behaviour. Child Development. 65(4), 1014-1027.
  • Weiss, R. S. (1973). Loneliness: The experience of emotional and social Isolation. Cambridge. MA: The MIT Pres.
APA KARAKUŞ Ö (2012). Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. , 33 - 46.
Chicago KARAKUŞ Özlem Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. (2012): 33 - 46.
MLA KARAKUŞ Özlem Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. , 2012, ss.33 - 46.
AMA KARAKUŞ Ö Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. . 2012; 33 - 46.
Vancouver KARAKUŞ Ö Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. . 2012; 33 - 46.
IEEE KARAKUŞ Ö "Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki." , ss.33 - 46, 2012.
ISNAD KARAKUŞ, Özlem. "Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki". (2012), 33-46.
APA KARAKUŞ Ö (2012). Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet, 23(2), 33 - 46.
Chicago KARAKUŞ Özlem Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet 23, no.2 (2012): 33 - 46.
MLA KARAKUŞ Özlem Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet, vol.23, no.2, 2012, ss.33 - 46.
AMA KARAKUŞ Ö Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2012; 23(2): 33 - 46.
Vancouver KARAKUŞ Ö Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki. Toplum ve Sosyal Hizmet. 2012; 23(2): 33 - 46.
IEEE KARAKUŞ Ö "Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki." Toplum ve Sosyal Hizmet, 23, ss.33 - 46, 2012.
ISNAD KARAKUŞ, Özlem. "Ergenlerde bağlanma stilleri ve yalnızlık arasındaki ilişki". Toplum ve Sosyal Hizmet 23/2 (2012), 33-46.